Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

YLE: Suomalaiset eivät enää osaa säästää - velkapommi uhkaa. PALJONKO SINULLA ON SÄÄSTÖJÄ?

Kissa pöydälle
17.09.2018 |

https://yle.fi/uutiset/3-10403635

Käyttötilillä pitäisi olla minimissäänkin (juuri ennen palkkapäivää) parin kuukauden nettopalkan verran rahaa eli taviksella n. 5 000 €. Vaan kuinka monella on?

Innokkaan shoppailijan kannattaisi nimenomaan säästää, koska säätöillä maksaminen on paljon edullisempaa kuin lainarahalla.

Kommentit (100)

Vierailija
21/100 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi säästää. Kysynpä vaan. Jos kuolen huomenna menee säätämäni rahat hukkaan. Velka on parasta, joku pikku kiva joustoluotto. Kaksi tonnia jaa kätee tsädäm ja maksaa 10e kuukaudessa 30vuotta. Totta kai tulee korkoa helkkaristi, mutta mitä sitten. 10e kuussa ei tunnu missään. Pankit on rahaa täynnä ja se ei lopu, sitä taiotaan tyhjästä lisää.

Vierailija
22/100 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheellisenä, asuntovelkaisena ja pienipalkkaisena (lähihoitaja), ei yksinkertaisesti ole mahdollista säästää. Että tilillä olisi kahden kuukauden palkka? Ei mahdollista näistä tuloista, näillä välttämättömillä menoilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/100 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

24v, 7000e.

Vierailija
24/100 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla nopeasti relisoitavissa (tili, rahasto, osake) 3 vuoden pakollisia menoja (ml. asuntolainan lyhennys)  vastaava summa. Mitenkään erityisesti säästämättä, sitä nyt tuppaa kertymään kun suoraan tilistä siirtää osan sivuun ja kuun lopussa käyttötililtä ylijäämät jemmaan.

Vierailija
25/100 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästöjä 0e, sijoituksia tonni pari.

Just nostettiin asuntolaina, lapsikin on.

Vierailija
26/100 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Av:llahan nyt jokaisella on kolme tiliä, joissa kussakin 20 000€, lisäksi pari asunto-osaketta eirassa 😉

Itse olen hoitovapaalla oleva opiskelija, säästössä pidän aina noin 800-900€ pahan päivän varalle.

Täällä on eri ikäisiä ja eri elämäntilanteessa olevia ihmisiä. Minä en ole opiskelija enkä hoitovapaalla, lisäksi oma asunto on jo maksettu. Minulla on ollut aikaa säästää eikä nykyisin menotkaan päätä huimaa.

Vierailija
27/100 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

28v yksinasuva isossa kaupungissa.

Kerrostalo-osakkeesta noin 110 000e velkaa jäljellä, autosta n 10 000e velkaa.

Kk-palkka hoitoalalla keskimäärin 2000e kuussa. Nyt käyttötilillä 600e, säästötilillä 2000e, s-bonuksia 200e.

Työn ja tuskan takana saada säästöjä näillä palkoilla. Ompahan kuitenkin asunto ja auto.

Vierailija
28/100 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Av:llahan nyt jokaisella on kolme tiliä, joissa kussakin 20 000€, lisäksi pari asunto-osaketta eirassa 😉

Itse olen hoitovapaalla oleva opiskelija, säästössä pidän aina noin 800-900€ pahan päivän varalle.

Täällä on eri ikäisiä ja eri elämäntilanteessa olevia ihmisiä. Minä en ole opiskelija enkä hoitovapaalla, lisäksi oma asunto on jo maksettu. Minulla on ollut aikaa säästää eikä nykyisin menotkaan päätä huimaa.

Juurikin näin. Me emme ole kaikki vastavalmistuneita lähihoitajia hoitovapaalla. Täällä on myös jo parinkymmenen vuoden uran tehneitä, hyväpalkkaisia ihmisiä, joilla joko lapset ovat jo aikuisia tai joilla ei ole lapsia. Joten täällä on myös ihan oikeasti meitä, joilla on isompiakin summia rahaa säästössä ja aivan varmasti myös niitä, joilla on sijoitusasunto tai kaksi. Me emme ole mitään satuolentoja, joista kerrotaan Kauppalehden kolumneissa - meitä asuu täällä keskuudessanne ihan oikeasti, ja osa vieläpä kirjoittelee vapaahetkinään vauva-palstalla.

Vierailija
29/100 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

N. 2 000 e on tilillä, tämän kuun laskut maksettuna ja osa ensi kuistakin. 

Lisäksi 6 tonnin luottoraja luottokortilla varavarapuskurina (ei velkaa lainkaan). Sillä pärjäillään.

Vierailija
30/100 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

28v, kaikilla tileillä yht. 9500 €, joista käyttötilillä tällä hetkellä 1700, asp-tilillä 4000 ja korkotilillä (josta otan pahana päivänä, muuten säästän) 3800 €. Tavoitteena ostaa oma asunto viim. v. 2020. 

Vierailija
31/100 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raha on velkaa;

”money as debt” - eli kuinka raha globaalissa velkatalousjärjestelmässämme syntyy -

Velka ja velkaantuminen niin yksilö kuin kansallisella tasolla on koko operaation päämäärä...

”I want the Earth plus 5 percent”

Vierailija
32/100 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttötilillä 600€, Luottokortilla -1000 (maksan kaiken luottokortin kautta ko. kortin etujen takia) kakkostili 5000€, sijoituksissa 17000€

M44

Vierailija
33/100 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun nettopalkka on kyllä mainittua alhaisempi, n. 1700 €. Ja kulujakin on, koska olen yh, auto on pakko olla, ja maksan elareitakin yhdestä lapsesta.

Säästötilillä rahaa n. 2000 €. Ja nyt se summa alkaa kasvaa, sain asuntolainan maksettua pari kk sitten, joten ne siitä jäävät yli 400 € olen ryhtynyt laittamaan säästöön per kk.

Mä todellakin osaan säästää.

Sijoittaminenkin pyörii mielessä, mutta tuntuu turhalta näpertelyltä vielä näillä summilla. Ehkä sitten muutaman vuoden päästä...

Ei kannata mainostaa säästöjä, muuten saattaa tulla elareihin korotusta. Tiedäthän naiset..

Vierailija
34/100 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pankit varmaan mielellään ajavatkin tätä ajatusta, että ihmiset pitäisivät rahojaan siellä nollakorolla. Me ei pidetä.

Minä sijoitan 1000€/kk, mies 1500€/kk. Näin ollaan menty vuosia. Sijoitusten arvo nyt on noin 300 000 €. Ne ovat myös meidän eläketurva, en usko että sitten hamassa tulevaisuudessa saadaan eläkeyhtiöistä montaakaan satasta.

Me pystytään säästämään, kun ostettiin vähän pienempi ja halvempi talo aikoinaan, ei vaihdeta autoa yhtenään, ei ole mökkiä, ei venettä, ei asuntovaunua tai -autoa. Ei syödä ikinä ulkona Suomessa, ei ole kalliita harrastuksia, ei kalliita vaate- tai käsilaukkuhankintoja.

Ja jos nyt tulee tämä kaikkien maalailema katastrofi pesukoneen hajoaminen, meillä on kummallakin luottokortissa 5000 €:n luotto. Niillä sitten ostetaan, sitä varten ne kortit on olemassa.

Vierailija
35/100 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun nettopalkka on kyllä mainittua alhaisempi, n. 1700 €. Ja kulujakin on, koska olen yh, auto on pakko olla, ja maksan elareitakin yhdestä lapsesta.

Säästötilillä rahaa n. 2000 €. Ja nyt se summa alkaa kasvaa, sain asuntolainan maksettua pari kk sitten, joten ne siitä jäävät yli 400 € olen ryhtynyt laittamaan säästöön per kk.

Mä todellakin osaan säästää.

Sijoittaminenkin pyörii mielessä, mutta tuntuu turhalta näpertelyltä vielä näillä summilla. Ehkä sitten muutaman vuoden päästä...

Ei kannata mainostaa säästöjä, muuten saattaa tulla elareihin korotusta. Tiedäthän naiset..

Elareiden laskemiseen on tietyt kriteerit, id*ootti.

Vierailija
36/100 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokra-asuminen vie rahat kirjoitti:

Kummasti melkein jokainen ilmoittaa "sijoittaneensa" rahansa. :D Tunnustaisivat vain rehellisesti, että ovat persauki käyttörahojen suhteen. Kyllä jos ihmisellä oikeasti on sijoituksia, riittää muutaman tonnin pikkuraha käyttötilillekin.

Varmasti syy suomalaisten säästöjen vähyyteen on vuokra-asumisen yleistyminen ja vuokrien raju nousu.

Säästäminen vähän niinku perustuu käyttörahojen säännöstelyyn... En ole yhtään varakkaampi, jos muutan 10000 osakkeitani rahaksi. Riskitaso vähän putoaa, mutta niin se putoaa tuottokin. Oma pää toimii ainakin sillä tavalla, että kulutus on vähäisempää pienemmällä tilin saldolla.

Vierailija
37/100 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rapiat 40.000€ eri tileillä ja osa sijoitettuna. Joskus palkkatilin saldo riittää seuraavaan tilipäivään, toisinaan pitää ottaa säästöistä.

Vierailija
38/100 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on velaton kerrostalokaksio Helsingissä. Sen lisäksi minulla on velaton kesämökki (siirtolapuutarha) Helsingissä.

Säästötilillä on noin 3000€.

Vierailija
39/100 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin 6k on tilillä "säästössä" (ei sinäänsä ole varsinainen säästötili, mutta sen verran on ehtinyt kertyä).

Ei ole mitään sijoituksia

t. Nuori opiskelija

Vierailija
40/100 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin parisataatuhatta. Pitäisi kai ostaa ennen pitkää uusi asunto, mutta ei oikein mieleistä löydy, niin säästöt vain kertyy.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kuusi