Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

YLE: Suomalaiset eivät enää osaa säästää - velkapommi uhkaa. PALJONKO SINULLA ON SÄÄSTÖJÄ?

Kissa pöydälle
17.09.2018 |

https://yle.fi/uutiset/3-10403635

Käyttötilillä pitäisi olla minimissäänkin (juuri ennen palkkapäivää) parin kuukauden nettopalkan verran rahaa eli taviksella n. 5 000 €. Vaan kuinka monella on?

Innokkaan shoppailijan kannattaisi nimenomaan säästää, koska säätöillä maksaminen on paljon edullisempaa kuin lainarahalla.

Kommentit (100)

Vierailija
61/100 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästöjä on valitettavasti nolla euroa.

Vierailija
62/100 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttötilillä n. 3k

Säästötilillä n. 20k

Asuntolainaa jäljellä n. 20k

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/100 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan palkkaa kk:ssa 1400 euroa.

625 menee vuokraan, satanen matkakorttiin.

Siihen päälle sähkö, netti, kotivakuutus. Opintolainaa maksan samalla pois.

Maksan aikuislukion opinto-oikeutta 100e/lukukausi. Useammasta lukiosta, koska lukujärjestykset eivät ole järkeviä.

Ei ole telkkaria, ei lapsia, ei lemmikkejä, ei autoa.

Olen yrittänyt panostaa laadukkaampiin vaatteisiin, koska halvemmat ei kestä.

Olen myös matkustellut.

Viimeksi Pariisiin, lennot satasen, yöpyminen ilmaista.

Vierailija
64/100 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksan aikuislukion opinto-oikeutta 100e/lukukausi. Useammasta lukiosta, koska lukujärjestykset eivät ole järkeviä.

Olen myös matkustellut.

Ap kysyi paljonko sulla on säästössä, ei  mihin sun raha kuluu.Et vastannut kysymykseen lainkaan.

Luetun ymmärtämisessä sulla jotain ongelmaa?

Vierailija
65/100 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on käyttötilillä noin 5000e. Normaalisti pyrin pitämään noin 2000e, mutta nyt olen yrittänyt säästää käteisvarantoja, sillä olen muuttamassa ja ostettavaa riittää (sänky 1000e, telkkari 1000e, pyykinpesutorni 1000e, ruokapöytä ja tuolit 600e jne). Muuton jälkeen päästäänkin totuttuun noin käyttötilisaldoon.

Muuta varallisuutta on joitain kymmeniä tuhansia. Minulla ei ole asunto-osaketta, ja pyrin parhaillaan säästämään omaa asuntoa varten. Tavoitteena on, että oman (osittain pankin rahoittaman) asunnon saisin ostettua muutaman vuoden kuluttua. Tällöin realisoitavissa olevat rahastot tietty katoavat.

Vierailija
66/100 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osakkeissa n 45t, rahastoissa n19t, säästötilillä 9t, käyttötilillä n2t. Asunto on maksettu kolmen vuoden kuluttua, ja sen arvo on n320t. 

Vierailija
67/100 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yhtään. Parin kuukauden päästä kaikki muut lainat paitsi opintolaina on maksettu pois. Sitten aionkin ostaa rahoituksella auton. En osaa säästää. Luotan että kyllä sitä aina jotenkin pärjää ja tekevälle töitä löytyy.

Vierailija
68/100 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä nimenomaan varaudun tulevaisuuteen vaikka tilillä ei olekaan edes kuukauden nettopalkkaa.

En maksa ylimääräisiä lainanlyhennyksiä, koska silloin tuhoaisin kaiken joustovaran. Sijoitan 1000-2000 euroa kuussa hyviin osingonmaksajiin. Osingot uudelleensijoitan osingonmaksajiin, kunnes korot lähtevät nousuun. 

Kun sijoituksissa on lainan verran rahaa kiinni, voi nukkua täysin huoletta. JO paljon aikaisemmin lainan tosin hoitaa jo pelkillä pääomatuotoilla. Tällä hetkellä pääomatuotot yksistään kattaa 1/4 osan lainan kuluista.

Vierailija
69/100 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumma että kaikki on täällä kovemman luokan sijoittajia 😂😂

Vierailija
70/100 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen av:lla oppinut, että

- säästäminen on tyhmää, kun voi kuolla millon vain

- puskurirahastoistaan puhuvat vaan valehtelevat, ei semmosia oo kellään!

- työttömyys ja sairaus tulevat aina yllätyksenä, samoin joulu ja lapsen yo-juhlat: silloin tehdään aloitus av:lle, jossa kysytään vinkkejä mammoilta (joiden mielestä säästäminen on tyhmää jne)

Vierailija
71/100 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttötilillä parikymppiä, säästötilillä parikymppiä, palkkaa tulee vähän päälle tonni lainaa vielä noin 40 000e hehhe heehee.

Vierailija
72/100 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei yhtään, pieni palkka menee laskuihin ja elämiseen aika tasan tarkkaan. Yksineläjä ei 1700 euron tuloilla ihan kamalasti pysty säästämään. Mutta omaa pääkaupunkiseudun asuntoa maksan koko ajan pois - siitä tulee eläkepäiviksi jonkinlainen turva.

Kyllä pystyy pienemmistäkin tuloista säästämään. Ei sen summan tarvitse olla suuri. Pääasia, että aloittaa ja säästää säännöllisesti.

Vierailija
73/100 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttötilillä 1000 €. Säästötilillä 47 500 €. Ei velkaa. Kun olen saanut kasattua säästötilille 50 000 €, alan sijoittaa rahastoihin.

Vierailija
74/100 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä olen ihan hyvä säästämään. Tilillä on rahaa n. 13 000, nettopalkkani on pari tonnia. Sijoituksissa ehkä 2000. Olen aina ollu huono tuhlaamaan ja palkasta jää säästöön sen kummemmin kituuttamatta. 2 lastakin on, joista isompi vitosluokalla. Menot varmaan pikkuhiljaa nousee kun lapsesta tulee teini.

Mulle säästöt tuo turvallisuutta. Jos vaikka auto hajoaa niin ei ole katastrofi ainakaan taloudellisesti. Olisi kauheaa elää kädestä suuhun, liian stressaavaa.

Vierailija
75/100 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen myös matkustellut.

Ap kysyi paljonko sulla on säästössä, ei  mihin sun raha kuluu.Et vastannut kysymykseen lainkaan.

Luetun ymmärtämisessä sulla jotain ongelmaa?

Minusta tuntuu, että suurimmalla osalla tässä ketjussa on tuossa suhteessa ongelmaa. Jos joku ilmoittaa pitävänsä tilillään rahaa, niin siihen tullaan heti opettavaisesti kertomaan, että pitäisi sijoittaa. Pitäisi tai ei, niin tililläkin oleva raha on säästössä, ja sitä kai tuossa kyselyssä tutkittiin. 

Vierailija
76/100 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isskät osaa sääästää, äiitiit ovaat törsäääjiä.

Vierailija
77/100 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästötileillä 46 000 ja 4 000. Käyttötili ei yleensä mene alle 2 000.

Vierailija
78/100 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on vuoden loppuun mennessä kahden vuoden nettotulot säästössä.

Odotan, että kunnolla talous jysähtää ja silloin on mun vuoro ostaa.

Vierailija
79/100 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka kk maksan asuntolainaa tonnin, laitan toiselle tilille 1/12 osan vuoden arvioidusta sähkölaskuista ja kotivakuutuksesta ja yhtiövastikeen.

Ruokarahaa varaan 800 e ja pohjakassa on tonni.

Jos kuun alussa, kun yhtiövastike ja asuntolaina ovat menneet ja olen siirtänyt sähkölaskujen osuuden toiselle tilille, on esim 3000 e, jätän tilille 1800 e ja teen lisälyhennyksen asuntolainaan.

Meillä on lainaa jäljellä reilu 90 000 ja miehellä on nyt töitä kesäkuuhun asti.

Esim vuosiin ei ole mennyt 800 e kk ruokaan, mutta varaudutaan .

Joka kerta, kun lyhennän vaikka 2 euroa, se on poissa sieltä toisesta päästä.

Olisi huippua, jos saisimme lainan lyhenemään 70 000 asti. Jos mieheni työt loppuu kesällä, sitten alkaa liiton rahat pyörimään.

Vierailija
80/100 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joka kk maksan asuntolainaa tonnin, laitan toiselle tilille 1/12 osan vuoden arvioidusta sähkölaskuista ja kotivakuutuksesta ja yhtiövastikeen.

Ruokarahaa varaan 800 e ja pohjakassa on tonni.

Jos kuun alussa, kun yhtiövastike ja asuntolaina ovat menneet ja olen siirtänyt sähkölaskujen osuuden toiselle tilille, on esim 3000 e, jätän tilille 1800 e ja teen lisälyhennyksen asuntolainaan.

Meillä on lainaa jäljellä reilu 90 000 ja miehellä on nyt töitä kesäkuuhun asti.

Esim vuosiin ei ole mennyt 800 e kk ruokaan, mutta varaudutaan .

Joka kerta, kun lyhennän vaikka 2 euroa, se on poissa sieltä toisesta päästä.

Olisi huippua, jos saisimme lainan lyhenemään 70 000 asti. Jos mieheni työt loppuu kesällä, sitten alkaa liiton rahat pyörimään.

Milloin ihmiset oppivat että ylimääräiset lyhennykset ovat typerintä mitä voi tehdä. Niin tuhoaa mahdolliset tuotot ja kaiken lisäksi joka kuukausi on veitsi kurkulla kun ei ole mitään vararahastoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi seitsemän