Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vanhempien naisten hygieniaoppi

Vierailija
17.09.2018 |

Sinä vanhempi, keski-ikäinen nainen, joka et yleisessä vessa (ja ehkä et myöskään kotona?!) pese käsiäsi vessassa käynnin jälkeen.
Miksi?

Olen huomannut yleisissä vessoissa, että keski-ikäisistä naisista (40v->)vain harvat pesevät kätensä. Useat kävelevät vain suoraan ulos, jotkut huljuttelevat vähän sormenpäitään veden alla (ja ei, vessakopeissa ei näissä tapauksissa ollut ikinä hanaa, jolloin he olisivat voineet pestä kätensä jo kopissa).
Ällöttävää! Eikö teille ole opetettu mitään hyvästä hygieniasta

T. 29v nainen, jolle opetettiin jo pienenä, että kädet pestään vessassa käynnin jälkeen

Kommentit (63)

Vierailija
1/63 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi? En ole koskaan sairas, edes flunssassa eikä muutenkaan kiinnosta jatkuvasti huljutella atooppisia käsiä. En kuseskele tai kakkaile käsilleni kuten palstalaisilla ilmeisesti on tapana.

Vierailija
2/63 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äläpä yleistä. Minä pesen käsiäni kymmeniä kertoja päivän aikana ja tietenkin aina vessareissun jälkeen. Sinullekin joku on opettanut käsien pesun tärkeyden.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/63 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On opetettu hyvästä hygieniasta, liikaakin. Kuulun 44-vuotiaana siihen sukupolveen, jolloin hygieniahysteria oli lapsuudessani voimissaan. Esim. äitini keitti kaikki vauvanvaatteetkni joita puki päälleni, ettei vaan mitään kamalia pöpöjä tai vieraita kemikaaleja pääse iholleni. Vähemmän yllättävä seuraus on että olen moniallerginen, samoin kuin sukupolvessani tosi monet. 

Nykyisin välttelen liikaa hygieenisyyttä sillä uskon että vastustuskyvylle on hyväksi kohdata haasteita. Vessassa käynnin jälkeen pesen aina kädet jos käyn kakalla, mutta jos vaan pissalla enkä ole edes koskenut alapäähäni niin en aina viitsi. Sitten toki jos on menkat ja täytyy pelata suojien kanssa, pyyhkiä jne.

Vierailija
4/63 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On opetettu hyvästä hygieniasta, liikaakin. Kuulun 44-vuotiaana siihen sukupolveen, jolloin hygieniahysteria oli lapsuudessani voimissaan. Esim. äitini keitti kaikki vauvanvaatteetkni joita puki päälleni, ettei vaan mitään kamalia pöpöjä tai vieraita kemikaaleja pääse iholleni. Vähemmän yllättävä seuraus on että olen moniallerginen, samoin kuin sukupolvessani tosi monet. 

Nykyisin välttelen liikaa hygieenisyyttä sillä uskon että vastustuskyvylle on hyväksi kohdata haasteita. Vessassa käynnin jälkeen pesen aina kädet jos käyn kakalla, mutta jos vaan pissalla enkä ole edes koskenut alapäähäni niin en aina viitsi. Sitten toki jos on menkat ja täytyy pelata suojien kanssa, pyyhkiä jne.

Nyt kyllä pakko kysyä, että eikö pissalla käynnin jälkeen tule pyyhittyä?

Vierailija
5/63 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pissalla pesemättä kävijät: Ajatteletteko koskaan millaisin käsin pönttöön, vetonuppiin, hanaan ja muualle on koskettu?

Kyllä, pesen kädet aina vaikka kokisin itseni puhtaaksi. Noihin koskemisen jälkeen en koe.

Vierailija
6/63 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin pesen kädet aina vessassa käytyäni. Myös kotona, vaikka siellä ei vetonupissa tai muissa kohdissa muiden bakteereita olekaan.

Vierailija
7/63 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas taas mahtava yleistys. Ja aloitetaan muuten ihan sillä, että 29-vuotias ei ole enää niin nuori, että voisi kutsua vanhemmiksi naisiksi nelikymppisiä.

Enemmän minua vanhempaa naista ällöttää se, että te nuoremmat naiset pyyhitte kakaroidenne räkänokkia ja kakkapyllyjä yleisissä vessoissa, ettekä pese käsiä sen jälkeen. Olen huomannut, että vain harvat nuoremmat naiset pesevät kätensä yleisissä vessoissa sen jälkeen, kun ovat putsanneet jälkikasvunsa. 

Olen myös huomannut, että vain harvat nuoremmat naiset kieltävät jälkikasvuaan yskimästä tai klähmimästä räkäsormillaan esim. pullavitriiniin, irtokarkkilaareihin, hedelmä/salaattilaareihin puhumattakaan siitä, että putsaisitte jälkeläisenne tahmajälkiä em. paikoista. Miksi? Eikö teille ole kotona opetettu, että huolehditte myös kersanne jäljistä yleisillä paikoilla? Ette ilmeisesti kotonakaan siivoa lastenne jälkiä ja julkisilla paikoilla kaikki huomio menee vanhempien naisten vessakäyntien kyttäämiseen.

Vierailija
8/63 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä en ole ulostebakteereitani syönyt tai muutenkaan kukaan meistä juurikaan sairastellut, eli käsipesujen määrä on hyväksi havaittu.

Tärkeämpää kuin itse pesu, on saada kädet sen jälkeen kuivattua. Ja se on yleisissä vessoissa usein liian haastavaa.

Vierailija
9/63 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä ällöttävämpi tapa on sekä nuorten että vanhempien naisten ja miesten tapa olla pesemättä vuodevaatteitaan. Minä pesen ja kuivaan omalla kuivaavalla koneella tai pesulassa vähintään kahdesti vuodessa kaikki tyynyt, peitteet, patjanpäälliset ja välillä useamminkin jos sattuvat likaantumaan. Pelkkä liinavaatteiden peseminen ei auta, kyllä ne vuodevaatteet alkavat haista ja etenkin jos murrosikäisen pojan vuodevaatteita ei pese niin koko huone tai jopa koko koti tai lapsi haisee. Haisee sittenkin kun lähtee kotoa ja vie tavan mukanaan omaan kotiinsa jollei jää peräti peräkammarin pojaksi. Potentiaaliset tyttöystäväehdokkaat kyllä kaikkoavat ekan yön jälkeen jos vuodevaatteet ovat tunkkaiset ja haisevat. 

Vierailija
10/63 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ap nyt yleistää ja rankasti! Vai halusit ehkä provoilla?

Olen ”vanhempi” nainen ja todellakin pesen käteni vessakäynnin jälkeen sekä kotona että muualla. Yleisiä vessoja kyllä välttelen, pyrin hoitamaan vessa-asiat aina kotona.

Missäpäin Suomea ap on ilmiön havainnut? Osaan sitten välttää paikan.

Vierailija
11/63 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vielä en ole ulostebakteereitani syönyt tai muutenkaan kukaan meistä juurikaan sairastellut, eli käsipesujen määrä on hyväksi havaittu.

Tärkeämpää kuin itse pesu, on saada kädet sen jälkeen kuivattua. Ja se on yleisissä vessoissa usein liian haastavaa.

Aivan taatusti olet syönyt ulostebakteereita, niin omiasi kuin myös muiden.

Vierailija
12/63 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otsikosta oletin, että nyt taivastellaan 70+ -ikäisten naisten hygieniaa ja varauduin jo kertomaan, että sen ikäisenä ei peseytyminen ole niin helppoa, eikä itse ehkä aina haistakaan samalla tavalla ja toisilla voi olla muistiongelmaakin... Mutta näköjään 42-vuotiaana olen sitten itsekin vanhempi nainen. Tosin itse kyllä aina pesen käteni vessakäynnin jälkeen, enkä ole sen ihmeemmin kiinnittänyt huomiota siihen, että oma ikäluokkani ei näin muutenkin tekisi. Missäköhän ap on näitä havaintojaan käynyt tekemässä?

Vierailija
13/63 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika hauskaa tosiaan, kun 3-kymppinen puhuu 4-kymppisistä niin kuin olisi ihan erilainen sukupolvi kyseessä ja hirveä kuilu välissä.

Vierailija
14/63 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei tod ole 4- kymppisten ongelma toi! Missä ihmeen tynnyrissä ap asuu ja tarkkailee

Vierailija
15/63 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vielä ällöttävämpi tapa on sekä nuorten että vanhempien naisten ja miesten tapa olla pesemättä vuodevaatteitaan. Minä pesen ja kuivaan omalla kuivaavalla koneella tai pesulassa vähintään kahdesti vuodessa kaikki tyynyt, peitteet, patjanpäälliset ja välillä useamminkin jos sattuvat likaantumaan. Pelkkä liinavaatteiden peseminen ei auta, kyllä ne vuodevaatteet alkavat haista ja etenkin jos murrosikäisen pojan vuodevaatteita ei pese niin koko huone tai jopa koko koti tai lapsi haisee. Haisee sittenkin kun lähtee kotoa ja vie tavan mukanaan omaan kotiinsa jollei jää peräti peräkammarin pojaksi. Potentiaaliset tyttöystäväehdokkaat kyllä kaikkoavat ekan yön jälkeen jos vuodevaatteet ovat tunkkaiset ja haisevat. 

Todennäköisesti juuri siksi,että ne todellakin pitäisi viedä pesulaan.

Kotona tai taloyhtiössä ei ole mahdollisuutta varsinsinkaan kuivaukseen.

Ei ehkä tajuta ,että ne pitäisi pestä.Ja jos tajutaankin ,ei ole mahdollisuutta viedä niitä sinne pesulaan esim.taksilla.Tai varaa tai kykyä.

Ainahan voi olla kyse myös laiskuudesta.

Vierailija
16/63 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen samaa kuin AP.

Tilanne oli sama jo silloin kun olin itse nuori. Nuoret pesivät kätensä, vanhat eivät.

En ymmärrä miksi niin moni alkaa välinpitämättömäksi omasta hygieniastaan.

He eivät altista vain itseään niille vessabakteereille vaan kaikki muutkin, jotka koskevat samoihin pintoihin. Esim siihen vessan oven kahvaan poistuessaan vessasta.

N 46v

Vierailija
17/63 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äläpä yleistä. Minä pesen käsiäni kymmeniä kertoja päivän aikana ja tietenkin aina vessareissun jälkeen. Sinullekin joku on opettanut käsien pesun tärkeyden.

Missä kohtaa ap on yleistänyt?

Vierailija
18/63 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotoa se hygieniakin opitaan. Seurustelin hetken naisen kanssa jolla ei ollut ongelmaa mennä nukkumaan peseytymättä. Oli kävelty päivä ulkona ja oltu illalla baarissa. Muija meni sitten sänkyyn ilman suihkussa käyntiä.

Totta kai mullakin teki silloin kovasti mieli seksiä mutta silti herätti inhoa. Naisen äiti kävi varmaan nuorena saunassa kerran viikossa ja tytärkään ei ole omaksunut perushygieniaa.

Vierailija
19/63 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelottaa aina, että ihmiset luulee etten pese käsiäni yleisissä vessoissa, kun menen vaan suoraan kopista ulos. Monissa vessakopeissa on kuitenkin oma lavuaari, saippuaa ja käsipaperia ja pesen kädet aina siellä mieluummin kuin siinä "aulan" lavuaarin luona missä on usein ryysis.

Vierailija
20/63 |
17.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika hauskaa tosiaan, kun 3-kymppinen puhuu 4-kymppisistä niin kuin olisi ihan erilainen sukupolvi kyseessä ja hirveä kuilu välissä.

No älä muuta virka. Jospa hän tuntee itsensä niin hurjan paljon muita nuoremmaksi - ja paremmaksi!

Käytämme kesäisin paljon ABC:n vessoja. Joskus näkee jonkun luikahtavan käsiään pesemättä. Mitään ikäjakaumaa en ole tuossa havainnut.

Äitien tulisi neuvoa lapsilleen, että ennen ruokailua pestään kädet ja vessakäynnin jälkeen pestään kädet.

Oma äitini neuvoi niin ja samoin minäkin. Lapset ovat oppivaisia!