Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko täällä muita jotka kammoavat pienten lasten kyläilyjä kotonaan?

Vierailija
17.09.2018 |

Mä olen kerta kaikkiaan kyllästynyt siivoamaan riiviöiden sotkujälkiä jokaisen vierailun jälkeen. Television näyttö oli tällä kertaa täynnä rasvaisia sormen- ja huulten -jälkiä (kiva yrittää poistaa niitä....), peilit samoja jälkiä täynnä, kuolaa sohvatyynyillä, tahmatassujälkiä joka puolella, meidän sängyssä on jälleen kerran pompittu joten tahmajälkiä sielläkin koristetyynyissä ja päiväpeitossa, pöydänkannet tahmassa, puoliksi syötyjä keksejä/pullia/maissinaksujaan joka puolella, ****vaippoja roskiksessa haisemassa, koko kyläilyaika menee lapsen perässä juostessa/häneen keskittyen jne jne.

Mitä te muut (joilla ei ole pikkulapsia) tykkäätte tämmöisestä? Onko ok että kotianne käydään sotkemassa ja viittaatte kintaalla asialle vai ärsyttääkö ja onko olonne helpottunut kun riiviö(t) poistuvat kotoanne? Entäpäs pikkulasten vanhemmat, onko teistä ok että viette lapsenne sotkemaan toisen kotia/vetämään tavaroita alas, jopa rikkomaan niitä?

Kommentit (135)

Vierailija
81/135 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kantsii miettiä myös mitä laittaa tarjolle kahvipöydässä, jollei halua kamalaa sotkua aikaan.

Itse äitinäkin usein vältän lapsivieraiden kylässä ollessa tarjoamasta esim suklaakeksejä. Ne hitaasti syöden ehtii sulaa pienissä käsissä ja tulee lisää sotkua. Kaikki lapset ei ole kovin innokkaita pesemään käsiä kyläpaikassa.

Vierailija
82/135 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo niistä mutusteltavista maissinaksuista lähtee yllättävän paljon sotkua, kun kävelemään juuri oppinut pitää puoliksi syötyä toisessa kädessään...

En tykkää, kun veljeni muksut tulevat käymään, koska vanhemmat ei juurikaan katso että pienin ei riko mitään. Se on sitten minä joka katsoo että mukula ei riko jotain kallista (televisio tai reititin). Nämä vierailut on kuitenkin kestettävä, koska se on yksi harvoista kerroista kun näen veljeäni. Muksutkin ovat kivoja, mutta lapsettoman kämpässä ei.

T. Kuivunutta maissinaksua ympäri kämppää siivonnut monta kertaa, kun muksun vanhemmat ei tajua kuinka paljon se mössö sotkee kankaita, tvtasoa, peilejä...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/135 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, olen kyllä huomannut, että osa lapsettomista kavereista ei vaan ymmärrä, miksi en päiväkotipäivän päälle enää halua jättää lasta vieraalle hoitoon. Miehen kanssa ollaan järjestetty työmme niin, että lasten ei tarvitse olla päiväkodissa kohtuuttoman pitkiä päiviä, mikä tarkoittaa sitä, että mies tulee kotiin klo 20. Tämä on meidän valintamme lasten parhaaksi, ja sopii hyvin meille. Viikonloppuisin vietämme sitten aikaa perheenä. Lapsenvahti otetaan pari kertaa vuodessa yhteisiä menoja varten. Mummot ja vaarit ovat jo siinä kunnossa, että kaipaavat itse apua.

Kavereille olen sanonut, että meillä saa vapaasti kyläillä arkisin, tervetuloa vaan, ja silloin paikalla olemme minä ja kaksi alle kouluikäistä. Ihan vapaasti voi ottaa tai jättää, tämä on nyt se mitä minulla on tällä hetkellä tarjota. Muutama yritti tästä vinkua, että pitäisi olla ”aikuisten aikaa”, mutta eivät osanneet sanoa, mihin laittaisin lapset sillä aikaa. Olen toki ehdottanut että voivat halutessaan liittyä seuraani kun minulla on sitä kuuluisaa omaa aikaa, eli ti- tai to-aamuna klo 6-7 uimahallissa (voin kyllä korvata uinnin vaikka lenkillä jos sopii paremmin), tai minä tahansa arkipäivänä klo 11.30-12 jossain työpaikkani lähistöllä, kun syön lounasta. Ei yllättäen kelvannut. Katsotaan asiaa sitten kun lapset ovat isompia.

Vierailija
84/135 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmeen tahmajälkiä...? Ei edes lapsilla ole kädet missään tahmassa. Käsiä pestään monesti päivässä muutenkin. Ja on ahdistavaa, jos ei voi olla rennosti, vaan pitää miettiä jokaista sormenjälkeä. Ainakin itse myös heti kiellän, jos vieraiden lapsi aiheuttaa todellista tuhoa, esim pöydän kolhiminen.

Kaikilla ihmisillä iästä riippumatta on käsissään rasvaa, hikeä yms., ja etenkin pienillä lapsilla usein vielä enemmän kun on kuolaa ja muita bonuksia. Jos lättäät kätesi peiliin tai ikkunaan, niin kyllä siitä jälki jää. Plus että kaikki vanhemmat eivät pese tai laita lapsia pesemään käsiä syönnin jälkeen.

Ja ainakin mun pikkuvieraat yleensä vieläpä mutustavat koko ajan jotain kun vanhemmat antavat käteen mitä milloinkin esim. kahvipöydästä tai sitten kaivavat omaa evästä laukuistaan. Ja hirmu "kivaa" jos on kädessä jotain suklaapitoista syötävää....

Ap

Miksi ihmeessä ne lapset muuten pitää raahata joka paikkaan mukaan kun sitten niille isketään käteen joko syötävää tai älypuhelin/tabletti että pysyvät hiljaa? Monikin kun perustelee lasten jokapaikkaan tuomista sillä että pitää oppia olemaan muuallakin kun kotona. No mitä se lapsi oppii kun se tapittaa ruutua tai keskittyy kaivamaan rusinoita purkista? Sitten kun joku kerta pitäisi pärjätä ilman ruutua/syötävää niin ei onnistu millään...

Mihin se lapsi pitäisi laittaa, jos ei saa ottaa mukaan? Pitäisikö ottaa oikein maksullinen lapsenvahti, että pääsee sinua tapaamaan? Mielestäni kohtuuton vaatimus. Olisitko itse valmis vahtimaan kaverisi lapsia, että hän pääsee tapaamaan muita kavereita ilman lapsia? Ai et? Miksi jonkun muun pitäisi?

Jos Ville-Martin iskä haluaa välillä hengailla vanhan kaveriköörinsä kanssa, niin hän on hyvä ja keksii ihan itse Ville-Martille lapsenvahdin. Pääasia on, ettei ota Ville-Marttia mukaan ja pilaa meidän muiden kaveriaikaa.

Vierailija
85/135 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kritisoikaa ennemmin niitä vanhempia jotka eivät tajua/kykene hillitsemään lapsiaan ja opettamaan miten kylässä käyttäydytään. Ei ole ihme että lapsiperhettä ei haluta kylään jos paikat sotketaan ja tavarat rikotaan. Eikö lapselle vaan voi sanoa että EI?

Eri asia ovat vanhemmat joita ei itseäänkään ole opetettu tavoille. Miten he osaisivat/ymmärtäisivät opettaa tavoille jos itsekin käyttäytyvät kylässä kuin sika vatukossa?

Vierailija
86/135 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä se kielii, että meillä on nykyisin niin paljon ihmisiä, jotka eivät siedä lapsia? Ei kotonaan, ei kahviloissa, ei ravintoloissa, ei lentokoneessa tai junassa. Onko ihmisillä niin huono olo, että pieni ihmisenalku aiheuttaa vihaa? Minusta tässä ei ole kyse siitä, onko peili tahrittu, vaan yleensäkin, ettei lapsi saa olla lapsi. Ei saa näkyä, ei kuulua.

Tämä maailma on sairas ja kieroutunut, sekä ihmiset ovat narsistisen itsekeskeisiä ja itsekkäitä. Siitä se johtuu. Lapsista kun on heille Vaivaa. Lapset kuuluvat normaaliin elämään ja kyläilyyn. Sotkut siivotaan ja thats'it.

Ja pyh. Mut on kakarana kasvatettu, ettei kyläpaikan tavaroihin kosketa, että tarjottavat syödään pöydässä eikä juosta ne kädessä, ja ei ns. närpitä, vaan syödään mitä otetaan. Ei riehuta. Samat periaatteet omilla lapsilla ja mulla on niitä neljä. Ja heitä on erikseen kyläpaikoissa kehuttu, miten nätisti ovat.

Kasvatuksen puutteesta se kertoo, jos sua ei kauhukakaroittesi kanssa kutsutakkaan kylään...ja munkin tuttavista löytyy pari tällaista perhettä. Opettakaa kersoille käytöstapoja, se kuuluu vanhemmille eikä koululle.

Vierailija
87/135 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä se kielii, että meillä on nykyisin niin paljon ihmisiä, jotka eivät siedä lapsia? Ei kotonaan, ei kahviloissa, ei ravintoloissa, ei lentokoneessa tai junassa. Onko ihmisillä niin huono olo, että pieni ihmisenalku aiheuttaa vihaa? Minusta tässä ei ole kyse siitä, onko peili tahrittu, vaan yleensäkin, ettei lapsi saa olla lapsi. Ei saa näkyä, ei kuulua.

Tämä maailma on sairas ja kieroutunut, sekä ihmiset ovat narsistisen itsekeskeisiä ja itsekkäitä. Siitä se johtuu. Lapsista kun on heille Vaivaa. Lapset kuuluvat normaaliin elämään ja kyläilyyn. Sotkut siivotaan ja thats'it.

Tai mitäpä jos ei seuraavalla kyläreissulla niin sotkettaisikaan toisen kotia?

Vierailija
88/135 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja pyh. Mut on kakarana kasvatettu, ettei kyläpaikan tavaroihin kosketa, että tarjottavat syödään pöydässä eikä juosta ne kädessä, ja ei ns. närpitä, vaan syödään mitä otetaan. Ei riehuta. Samat periaatteet omilla lapsilla ja mulla on niitä neljä. Ja heitä on erikseen kyläpaikoissa kehuttu, miten nätisti ovat.

Kasvatuksen puutteesta se kertoo, jos sua ei kauhukakaroittesi kanssa kutsutakkaan kylään...ja munkin tuttavista löytyy pari tällaista perhettä. Opettakaa kersoille käytöstapoja, se kuuluu vanhemmille eikä koululle.

Aivan, vanhemmistahan se lähtee. Ja sitten ihmetellään vielä miten kukaan ei kutsu kylään tai tule käymään.....No koska.....

Vierailija
89/135 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketjua lukiessa tuli mieleeni, kuinka täällä on ollut ”miesviha”-keskustelu, ”naisviha”-keskustelu, ja nyt sitten ”lapsiviha”-keskustelu.

Tuntuu kuin kaikki muu oman elinpiirin tai oman ”kuplan” ulkopuolella oleva on sietämätöntä.

Tällä en tarkoita, että kaikki -huonokin- käyttäytyminen pitäisi hyväksyä. Lasten ei pidä antaa kulkea syötävien kanssa ympäri taloa tms.

Mutta valitettavasti useista kirjoituksista huokuu vastenmielisyys/vihamielisyys lapsia kohtaan ylipäätään.

Aika nopeasti ystävättärienne pikkulapsivaihe menee ohi, ja vierailutkin rauhoittuvat (jos lapsia opetetaan tavoille).

Joo en ole itekkään tajunnut tätä naisten lapsivihaa ennen tätä. Osa näytti olevan vielä ystävästään kateellinen sille mukaan otetulle lapselle... ei herranjestas. 

Ei todellakaan kateellinen, vaan ei vaan tykkää siitä pikkulapsimeiningistä ja haluaisi nähdä aikuisten kesken.

Vierailija
90/135 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaiken pitää olla tip top joten älkää kutsuko vieraita joilla lapsia.

Jossain vaiheessa ne omat lapsenne sotkevat jossain kylässä.

En ymmärrä tollaista haukkumista.

Meillä teinejä ja ei meillä käy lapsia.

Mä en oo kutsunutkaan, tulevat vain.

Vierailija
91/135 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi, että minua naurattaa nämä kommentit siitä, miten kamalaa on pakottaa lapseton kaveri sietämään lapsia ja eikö me lapsiperheet ymmärretä, että kaverit haluaisivat viettää aikaa vain meidän aikuisten kanssa.

Voi kuulkaa. Kyllä minäkin haluaisin nähdä kavereitani aina ilman lapsia, olla ihan vaan aikuisten kesken.

Te ette voi tajuta tätä ennen kuin teillä on omia lapsia. Tulkaa sitten kertomaan, miten usein pääsette tapaamaan kavereitanne.

Mulla on omia lapsia, aikuisia sellaisia. Mutta kun olivat pieniä niin jätin heidät isälleen kun tapasin ystäviäni. Ja kun kyläiltiin perheenä, eivät lapset tosiaankaan riekkuneet, sotkeneet ja huudelleet väliin kun aikuiset keskustelivat. Nyt kun meillä on kahden aikuisen koti, en pidä siitä että meille tuodaan huonosti käyttäytyviä sotkijalapsia. Tykkään edelleenkin nähdä ystäviä aikuisten kesken, mutta ystäväni raahaavat jälkikasvunsa mukanaan eikä siitä kyllä mitään tule. Olisi kiva jos lapset joskus jäisivät isilleen.

Vierailija
92/135 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsiperhe tekee jatkuvasti yllätyskyläilyjä sinkun kotiin? Aika harvinaista, sanoisin! Mutta kyllä tuo pian loppuu. Kun lapset kasvavat vähän, niin eivät suostu enää lähtemään teille. Kyllä jo 2 vuotias osaa sanoa sanoa vastalauseen, jos huomaa että tehdään taas lähtöä siihen tylsään kyläpaikkaan, jossa asuu yksi kärttyinen täti/setä. Ja vanhemmat menevät mieluiten sinne missä lapsetkin viihtyy.

Vierailija
93/135 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsiperhe tekee jatkuvasti yllätyskyläilyjä sinkun kotiin? Aika harvinaista, sanoisin! Mutta kyllä tuo pian loppuu. Kun lapset kasvavat vähän, niin eivät suostu enää lähtemään teille. Kyllä jo 2 vuotias osaa sanoa sanoa vastalauseen, jos huomaa että tehdään taas lähtöä siihen tylsään kyläpaikkaan, jossa asuu yksi kärttyinen täti/setä. Ja vanhemmat menevät mieluiten sinne missä lapsetkin viihtyy.

Yes!

Vierailija
94/135 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yes!

Olisin voinut tulla sanomaan tämän jo ketjun alussa, niin olisit säästänyt aikaa. :)

Vierailija
95/135 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Järkyttävän monta totaaliyksinhuoltajaa tässä keskustelussa 🙄.

Ovatko siis ne kaikki sun kaverisi, joilla on aina lapsi mukanaan, totaaliyksinhuoltajia? Kaikki? En minä voi tietää. Jos he ovat eikä heillä ole lastenhoitajia, niin sittenhän varmaan ymmärrät heidän tilanteensa.

Tai sitten he ovat ihan tavallisia perheenäitejä, jotka elävät ruuhkavuosiaan. Kun lapset on pieniä ja molemmat vanhemmat töissä, siinä on aika monta palikkaa joita pitää siirrellä jos meinaa tavata kavereitaan tai esimerkisi harrastaa. Puhumattakaan, jos haluaisi viettää aikaa puolisonsa kanssa ilman lapsia.

Mutta me ymmärretäänkin, että perhe-elämä on sitä, että kaikkea ei voi saada kerralla vaan pitää tehdä kompromisseja, koska tässä perheessä on muitakin kuin minä minä minä.

Vierailija
96/135 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketjua lukiessa tuli mieleeni, kuinka täällä on ollut ”miesviha”-keskustelu, ”naisviha”-keskustelu, ja nyt sitten ”lapsiviha”-keskustelu.

Tuntuu kuin kaikki muu oman elinpiirin tai oman ”kuplan” ulkopuolella oleva on sietämätöntä.

Tällä en tarkoita, että kaikki -huonokin- käyttäytyminen pitäisi hyväksyä. Lasten ei pidä antaa kulkea syötävien kanssa ympäri taloa tms.

Mutta valitettavasti useista kirjoituksista huokuu vastenmielisyys/vihamielisyys lapsia kohtaan ylipäätään.

Aika nopeasti ystävättärienne pikkulapsivaihe menee ohi, ja vierailutkin rauhoittuvat (jos lapsia opetetaan tavoille).

Mun mielestä tää on asiallisin keskustelu pitkään aikaan! Ja ap on vastaillut erittäin ymmärtäväisesti. Ei kyllä lapsivihaa näy tässä :)

Vierailija
97/135 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me kaikki ollaan oltu lapsia joskus. Myös te aikuiset, joilla ei ole omia lapsia. Ja se on se, joka näissä lapsettomien keskustelunavauksissa aina vaivaa.

Toki ymmärrän, että osa teistä ei ole halunnut lapsia, koska teidän oma lapsuutenne ei ole ollut onnellinen. Mutta silti te olette itse olleet joskus pieniä ja opetelleet asioita - ja se, miten isommat lapset tai aikuiset teihin ovat suhtautuneet ja teitä kohdelleet, on vaikuttanut teihin.

Arvostan todella omaa aikaa aikuisten kavereitteni kanssa, mutta arvostan myös sitä, että lapseni saa elää tätä elämää kanssani. Ja siihen kuuluu se, että myös hän tapaa aikuisia kavereitani, käy kylässä, syö ravintoloissa ja ylipäänsä osallistuu perheen mukana moniin asioihin. Me jopa matkustetaan monta kertaa vuodessa vaikka lapsi ei pienenä osannutkaan syödä siististi. Eikä edes pyydetty anteeksi.

Vierailija
98/135 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä tää on asiallisin keskustelu pitkään aikaan! Ja ap on vastaillut erittäin ymmärtäväisesti. Ei kyllä lapsivihaa näy tässä :)

No näinpä, kysehän on siitä miten nämä pienet lapset tulevat toisten kotiin sotkemaan.

Vierailija
99/135 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totaaliyhäreistä kommentoivat, eikö teillä sitten ole pariskuntakavereita? Meillä kyläillään yleensä pariskuntina ja kaikki juttelevat keskenään. Mihinpä siinä sitten lapset jätät, jos sellaisia on. Ollaan vapaaehtoisesti lapsettomia, mutta ei vihata lapsia ja ymmärretään kyllä, että sotkua ja meteliä voi tulla ja lapsivieraiden jäljiltä joutuu siivoamaan enemmän. Meillä on muutama lelu, joita tarjotaan lapsivieraille ja yleensä niiden kanssa leikkivät. Vanhemmat hillitsevät lastensa touhuilua usein enemmän kuin meidän puolesta edes tarvitsisi, joten kai meillä on sitten vaan fiksuja kavereita.

Vierailija
100/135 |
18.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pyrin kyllä kasvattamaan oman lapseni huomaavaiseksi ja kohteliaaksi ihmiseksi. En anna hänen sotkea kylässä tai muuallakaan. Mutta hän on kuitenkin vasta 11 kuukautta, joten minun on sitten vahdittava hänen tekemisiään koko ajan. Pelkkä sanominen ei yleensä riitä tuon ikäiselle. Siksi en pysty olemaan keskustelussa jatkuvasti läsnä ihan sataprosenttisesti, toisella silmällä pitää tarkkailla lasta ja puuttua tarvittaessa tekemisiin. Tiedän, että se on ärsyttävää keskustelukumppanille, mutta vaihtoehtoja ei oikein ole. Ajattelen, että tämä on lopulta aika lyhyt vaihe, ja toivon ystäviltäni kärsivällisyyttä. Tuntuisi pahalta, jos joku lopettaisi kyläilyn tai jopa yhteydenpidon kokonaan sen takia, että seurustelu on pikkulapsiajan erilaista kuin ennen.