Onko 5. ja 8. luokan piip testi ja terveystarkastus vapaaehtoinen?
Miten voi kieltäytyä, kun testi on jo tehty kysymättä vanhempien lupaa? Aikamoinen poliisivaltio tämä meidän Suomi.
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se vapaaehtoinen ollut aikanaan meilläkään. Voin sanoa että traumat jäi vaikka pärjäsin hyvin, suoritus tehtiin verenmaku suussa samalla kun kaikki muut katselivat jumppasalin laidoilla kuka pärjää pisimpään. Sydäntä poltti ja puristi, oksennus oli tulla ja pyörrytti. Siinäpä aimoannos "liikunnan iloa" niille huonokuntoisimmille oppilaille, jotka häpesivät ja surivat sitä että tippuivat ensimmäisten joukossa testistä pois. Ilmapiiri oli ihan kamalan painostava ja kaikkien liikuntatestien tulokset opettaja ilmoitti ääneen ja asetti koko luokan nähtäväksi. Ei ihme että omalla ikäluokalla (niitä jo alun alkaen urheilullisia oppilaita lukuun ottamatta) on karmaisevat muistot koululiikunnasta.
Hohhoijakkaa taas jälleen kerran. Traumat ja sydäntä puristi.. KUKAAN ei taatusti ole painostamassa liikuntatesteissä Mä olin aikoinaan oman vuosikertani parhaimmistoa. Siitä huolimatta mua kiusattiin välitunnit ja väliajat, kun kukaan ei nähnyt. Siitä huolimatta, tai ehkä siitä syystä menin pää pystyssä liikunnan yms. tunneille. Ja kyllä, siellä kiusaajissa oli niitä luokan huonokuntoisia.
Arvaapa, ketkä luokassamme eivät kouluttautuneet saati ole töissä. Pieni vinkki: olen kouluttautunut ja alani töissä.
Toivoisin, että kiusatut tajuavat, että kiusatuiksi on joutunut sekä huonommista lähtökohista olevia, että rikkaamista perheistä olevia. On järjetöntä tämän jälkeen vihata syyttömiä. Kiusaajia saakin vihata, pitää melkein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Man kirjoitti:
En keksi yhtään järkevää syytä mitä näillä testeillä haetaan koululaisilta?
Kiinnostaisi oikeasti kuulla
Kehitys kehittyy. THL ajan kulukseen kerää kaikkea mahdollista tietoa että johtoporukka voi patsastella julkisudessa että kuinka kansan terveys on kehittynyt.
Sitten joskus tulee näitä ylilyöntejä. Väärä sikarokotevalinta jolla vammautettin kansaa. Annetaan vanhoja influenssatrokotteita. Saadaan näistä rahaa lääketehtailta. Sitten myös näitä kuolemantapauksia kun laitetaan lapsi juoksemaan itsensä täysin uuvuksiin yllyttämällä.
Kannattaa muistaa, että se sama THL haluaa HPV-rokotteen kaikille tytöille.
Liikuntatunnilla tapahtunut nuoren kuolema on pelkkä ikävä tilastollinen asia, joka nyt sattui tapahtumaan täysin vaarattomassa tilanteessa. Samalla tavalla sikainfluenssarokotteen aiheuttamat jälkitaudit olisivat joka tapauksessa tulleet, jos olisivat olleet tullakseen. Siksi myös vanhentunut influenssarokote oli lähinnä harmiton kokeilu, kirjattiin vain vanhusten kuolemia.
Kyllä, THL haluaa HPV:n tytöille. Hienoa! Toivottavasti tulee myös pojille pakolliseksi. Ihan kaikille kukkahatuille tiedoksi, että nuoret harrastavat seksiä ilman kondomia ja suuseksiä myös.
Ja jos nyt pysyisitte aiheessa. Tuo MOVE ja piip-testi ovat kuin kuntotestit meillä yläasteella. Ei suuria muutoksia. Sitäpaitsi, juostaanhan poikien liikunnassa (tai ainakin juostiin) Cooper -testi. Lisäksi, nuoria poikia on kuollut jääkiekko-, salibandy-, jalkapallo- yms harjoituksissa ja peleissä.
Miksei kukaan ole kieltämässä niitä????
Tämä sokea usko asiantuntijoihin johtaa minusta samaan historiasta opittuun toteamukseen.. "noudatin vain ohjeita, tein niin kuin käskettiin" .
Vierailija kirjoitti:
Eikö tälläinen testi jossa ensin juostaan hiljaa ja sitten lujempaa ja lujempaa kerro enemmän siitä miten osaa arvioida oman nopeutensa ja kestävyytensä? Eli jos juoksetkin nopeammin kuin testikohdassa tulisi juosta, niin sitten et jaksakkaan yhtä pitkään ja tulos tulee huonompi kuin oikeasti olisi kestävyyttä.
Ei siis loppujen lopuksi kerro kunnosta vaan voimien ajoittamisen hallinnasta.
Jos juokset alussa nopeampaa, kuin pitäisi, niin sitten odottelet viivan takana seuraavaa piippausta. Eli joko juokset rauhallisesti viivalta toiselle ja jatkat saman tien tai juokset reippaasti viivalta toiselle ja pysähdyt odottamaan piippausta ja jatkat vasta sitten.
Testissä piippaus kertoo, milloin aikaisintaan saa lähteä viivan takaa liikkeelle ja pois putoaa, kun myöhästyy kahdesta piippauksesta eli ei ehdi viivan taakse ennen uutta piippausta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se vapaaehtoinen ollut aikanaan meilläkään. Voin sanoa että traumat jäi vaikka pärjäsin hyvin, suoritus tehtiin verenmaku suussa samalla kun kaikki muut katselivat jumppasalin laidoilla kuka pärjää pisimpään. Sydäntä poltti ja puristi, oksennus oli tulla ja pyörrytti. Siinäpä aimoannos "liikunnan iloa" niille huonokuntoisimmille oppilaille, jotka häpesivät ja surivat sitä että tippuivat ensimmäisten joukossa testistä pois. Ilmapiiri oli ihan kamalan painostava ja kaikkien liikuntatestien tulokset opettaja ilmoitti ääneen ja asetti koko luokan nähtäväksi. Ei ihme että omalla ikäluokalla (niitä jo alun alkaen urheilullisia oppilaita lukuun ottamatta) on karmaisevat muistot koululiikunnasta.
Hohhoijakkaa taas jälleen kerran. Traumat ja sydäntä puristi.. KUKAAN ei taatusti ole painostamassa liikuntatesteissä Mä olin aikoinaan oman vuosikertani parhaimmistoa. Siitä huolimatta mua kiusattiin välitunnit ja väliajat, kun kukaan ei nähnyt. Siitä huolimatta, tai ehkä siitä syystä menin pää pystyssä liikunnan yms. tunneille. Ja kyllä, siellä kiusaajissa oli niitä luokan huonokuntoisia.
Arvaapa, ketkä luokassamme eivät kouluttautuneet saati ole töissä. Pieni vinkki: olen kouluttautunut ja alani töissä.
Toivoisin, että kiusatut tajuavat, että kiusatuiksi on joutunut sekä huonommista lähtökohista olevia, että rikkaamista perheistä olevia. On järjetöntä tämän jälkeen vihata syyttömiä. Kiusaajia saakin vihata, pitää melkein.
Tiedätkö, viha ei tuonut mua tähän pisteeseen. Vaan se, etten luovuttanut. Sama juttu liikunnassa. On järjetöntä, että liikuntatunneilla kiellettäisiin eri liikuntalajien kokeilu ja ikäluokkatestaus. Tuolloin oppilas ei näkisi, kuinka paljon erilaisia liikuntamuotoja onkaan ja kuinka kehittyy eri ikävuosina testauksissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö tälläinen testi jossa ensin juostaan hiljaa ja sitten lujempaa ja lujempaa kerro enemmän siitä miten osaa arvioida oman nopeutensa ja kestävyytensä? Eli jos juoksetkin nopeammin kuin testikohdassa tulisi juosta, niin sitten et jaksakkaan yhtä pitkään ja tulos tulee huonompi kuin oikeasti olisi kestävyyttä.
Ei siis loppujen lopuksi kerro kunnosta vaan voimien ajoittamisen hallinnasta.Jos juokset alussa nopeampaa, kuin pitäisi, niin sitten odottelet viivan takana seuraavaa piippausta. Eli joko juokset rauhallisesti viivalta toiselle ja jatkat saman tien tai juokset reippaasti viivalta toiselle ja pysähdyt odottamaan piippausta ja jatkat vasta sitten.
Testissä piippaus kertoo, milloin aikaisintaan saa lähteä viivan takaa liikkeelle ja pois putoaa, kun myöhästyy kahdesta piippauksesta eli ei ehdi viivan taakse ennen uutta piippausta.
Ja siis vanha tuttu cooper on enemmänkin omiaan siihen, että lähtee liian lujaa ja ajaa itsensä piippuun. Tuossa piip-testissä kuitenkin sitä vauhtia kontrolloi ne piippaukset, joita ennen ei saa lähteä liikkeelle. Jossain vaiheessa tosiaan ei enää ehdi sinne seuraavalle viivalle ennen piippausta, jolloin pitää vaan koko ajan juosta, mutta alussa ehtii varmasti odottelemaan.
Koska testissä on tarkoitus juosta kestävyytensä rajoille, vääristääkö tuloksia kuinka paljon ne, jotka eivät näin tee? Siis nämä jotka hölkkäilevät, eikä edes hiki ehdi tulla? Paljonko heitä onkaan? Joka luokassa ainakin yksi.
Kertokaa nyt, voiko testistä kieltäytyä vai ei?
No voi kieltäytyä ainakin niin ettei mene kouluun testi päivinä. Kyllä meillä ainakin ilmoitettiin etukäteen, että testit on viillolla x päivinä ma-ke. Tekeytyy sit kipeäksi jos tuo testi on niin hirveän ylitsepääsemätön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanokaa lapselle että laittaa rastin ruutuun ettei saa käyttää terveystarkastuksessa.
Se kysytään mutta ei kerrota vanhemmille.
Teini juuri kertoi asian.
Ei antanut lupaa.Eli lapsi tekee päätöksen itse. Teinin kaveri antoi luvan ja sillä todella huono kunto, on kömpelö ollut aina.
THL saa halutessaan kaikkien lapsien tiedot, vaikka olisi jättänyt kiellon luovuttaa tietoja eteenpäin. Tutkimuksellisiin tarkoituksiin ja lääketehtaille tiedot saa luovuttaa, kun ”yksittäinen henkilö ei ole tunnistettavissa”.
Ymmärsit asian väärin, kirjoitin terveystarkastus eli koulun laaja terveystarkastus eli siellä eivät saa katsoa Move testin tuloksia.
Sitä tuo kielto tai suostumus koskee,
Sen luvan antaa tai kieltää oppilas.
Minulta päälle nelikymppiseltä kysyttiin siellä että tupakoinko. Eikös siellä kuitenkin lasta olla tutkimassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanokaa lapselle että laittaa rastin ruutuun ettei saa käyttää terveystarkastuksessa.
Se kysytään mutta ei kerrota vanhemmille.
Teini juuri kertoi asian.
Ei antanut lupaa.Eli lapsi tekee päätöksen itse. Teinin kaveri antoi luvan ja sillä todella huono kunto, on kömpelö ollut aina.
THL saa halutessaan kaikkien lapsien tiedot, vaikka olisi jättänyt kiellon luovuttaa tietoja eteenpäin. Tutkimuksellisiin tarkoituksiin ja lääketehtaille tiedot saa luovuttaa, kun ”yksittäinen henkilö ei ole tunnistettavissa”.
Eiköhän ne lähde yksilöitynä tasolle "tyttö 5 lk" / "poika 8lk" jne. Nimitäin jo pelkästään GDPR asettaa sellaiset vaatimukset datan käsittelylle, että sieltä on vaan poistettava kaikki tieto, millä tuloksen voi yksilöidä tiettyyn lapseen.
Toki. Kunhan lapsi tajuaa kautta on riittävän omapäinen, että istuu persiilleen ja on liikkumatta.