IL selvitti: Kansanedustaja Jani Toivola on ajanut taksilla yli tuhat kertaa veronmaksajien piikkiin - lasku 22 000 euroa: ”Se on totta kai ...
Iltalehden tekemän selvityksen mukaan vihreiden kansanedustaja Jani Toivola, 40, on käyttänyt eduskunnan taksikorttia tällä vaalikaudella jo hämmästyttävät 1 039 kertaa.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/201809152201200619_pi.shtml
Kommentit (633)
Vierailija kirjoitti:
Jos noita taksikortteja saa käyttää rajattomasti, niin matkojen lähtö-ja saapumispaikkan osoite pitäisi olla julkista tietoa.
Ei saa, vaan kaikista pitää ottaa kuitit ja näistä tehdään matkalaskut, joihin pitää merkitä mistä matka on mihin ja mikä syy jne. Ja esimies hyväksyy nämä. Tietty en tiedä kuka nämä hyväksyy hänen kohdallaan et meneekö puumerkki vaan alle vai mietitäänkö näitä enemmän mutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavikselle tulisi kenkää, jos olisi saikulla, ja silti kävisi luennoimassa seminaareissa.
No höpö höpö, ei tulisi. Jos olet ammatiltasi rakennusmies, voit ihan hyvin nyrjähtäneen nilkan kanssa pitää luentoja, vaikket töihin pystyisikään.
Mutta masennuksen luulisi vaikuttavan ihan samalla lailla eduskuntatyöhön ja seminaarityöhön, ovat kummatkin henkistä toimintaa, joka vaatii keskittymistä. Siksi on vähän outoa, että yhteen riittää energia, mutta toiseen ei.
Taksi-Toivola taitaa satuilun ja selitykset.
Hän on ilman todistuksia voinut pitää mielin määrin vapaata eduskuntatyöstä eli olla pois täydellä palkalla ja huristella silti vapaa-ajallaan rajattomasti taksilla ja nostaa korvauksia väitetyn asuinpaikkansa perusteella.
Hänen väittämänsä masennus/uupumus on kuitenkin selvästi ollut hyvä tapa uhriutua ja kerätä säälipisteitä sekä päästä lehtien palstoille kertomaan itsestään ja elämästään ja julkisuuden myötä hän on varmasti saanut myös itselleen mieluisia esiintymiskeikkoja (extra palkalla?).
Käsittämätöntä, kuinka Toivola on vuosikausia selittänyt kansanedustajan työn välttelyään sillä, miten kykenemätön hän on työntekoon siitä ja tästä masennusoireestaan johtuen, mutta nyt kun on tarve selitellä taksin käyttöä tarina muuttuukin siten, että hän on ollut jatkuvasti työnteosta.
Selitykset ontuu samalla tavalla kuin väite, että tekemällä yli tuhat taksi matkaa hän on ollut ympäristötietoinen ja säästänyt luontoa.
Juurikin näin! Nuo masennuspellet ja muut mielisairaat voisivat lopettaa sen teeskentelyä ja hankki työpaikat. Loppuisi se meidän rahoilla loisiminen!
Noh noh. Ei pidä niputtaa kaikkia samaan nippuun. On ihan todellisesti masentuneita, jotka eivät voi mitään sairaudelleen. He eivät kuitenkaan yleensä ajele taksilla ympäri Helsinkiä mainostamassa kouluissa omaa erinomaisuuttaan. Oikealle uupuneelle voi itsestä huolehtiminen jo tuottaa vaikeuksia. Jani taas on yleensä aika sliipattu ulkoasultaan...
Olen itse nähnyt työpaikalla noita masennuspellejä teeskentelemässä mielisairauksiaan, on hienot vaatteet, puhelimet ja muuta sellaista ja ollaan olevinaan masentuneita. Mielisairaiden kuuluisi käyttää julkisia tai kävellä jos ei ole rahaa matkalippuun!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavikselle tulisi kenkää, jos olisi saikulla, ja silti kävisi luennoimassa seminaareissa.
No höpö höpö, ei tulisi. Jos olet ammatiltasi rakennusmies, voit ihan hyvin nyrjähtäneen nilkan kanssa pitää luentoja, vaikket töihin pystyisikään.
Mutta masennuksen luulisi vaikuttavan ihan samalla lailla eduskuntatyöhön ja seminaarityöhön, ovat kummatkin henkistä toimintaa, joka vaatii keskittymistä. Siksi on vähän outoa, että yhteen riittää energia, mutta toiseen ei.
Taksi-Toivola taitaa satuilun ja selitykset.
Hän on ilman todistuksia voinut pitää mielin määrin vapaata eduskuntatyöstä eli olla pois täydellä palkalla ja huristella silti vapaa-ajallaan rajattomasti taksilla ja nostaa korvauksia väitetyn asuinpaikkansa perusteella.
Hänen väittämänsä masennus/uupumus on kuitenkin selvästi ollut hyvä tapa uhriutua ja kerätä säälipisteitä sekä päästä lehtien palstoille kertomaan itsestään ja elämästään ja julkisuuden myötä hän on varmasti saanut myös itselleen mieluisia esiintymiskeikkoja (extra palkalla?).
Käsittämätöntä, kuinka Toivola on vuosikausia selittänyt kansanedustajan työn välttelyään sillä, miten kykenemätön hän on työntekoon siitä ja tästä masennusoireestaan johtuen, mutta nyt kun on tarve selitellä taksin käyttöä tarina muuttuukin siten, että hän on ollut jatkuvasti työnteosta.
Selitykset ontuu samalla tavalla kuin väite, että tekemällä yli tuhat taksi matkaa hän on ollut ympäristötietoinen ja säästänyt luontoa.
Juurikin näin! Nuo masennuspellet ja muut mielisairaat voisivat lopettaa sen teeskentelyä ja hankki työpaikat. Loppuisi se meidän rahoilla loisiminen!
Noh noh. Ei pidä niputtaa kaikkia samaan nippuun. On ihan todellisesti masentuneita, jotka eivät voi mitään sairaudelleen. He eivät kuitenkaan yleensä ajele taksilla ympäri Helsinkiä mainostamassa kouluissa omaa erinomaisuuttaan. Oikealle uupuneelle voi itsestä huolehtiminen jo tuottaa vaikeuksia. Jani taas on yleensä aika sliipattu ulkoasultaan...
Olen itse nähnyt työpaikalla noita masennuspellejä teeskentelemässä mielisairauksiaan, on hienot vaatteet, puhelimet ja muuta sellaista ja ollaan olevinaan masentuneita. Mielisairaiden kuuluisi käyttää julkisia tai kävellä jos ei ole rahaa matkalippuun!
Tää on niin totta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No älkää sitten nillittäkö, että kansanedustajat eivät tiedä päättämistään asioista yhtään mitään ja ovat todellisuudesta vieraantuneita, jos ette hyväksy sitä, että he ovat sinne todellisuuteen ja käytännön tasoon missään yhteydessä. Tsiisus! Minä olisin ainakin iloinen, jos herra Toivola tulisi paikkakuntamme kouluihin katsomaan millaisissa olosuhteissa (home, liian suuret luokat, pitkät koulumatkat kun sivukoulut lakkautetaan ja koulukyyditykset eivät toimi) lapset viettävät päivänsä. Omituista nillitystä.
En usko että Toivola on sellaisista asioista muistanut edes kysellä, tuskin sellainen häntä kiinnostaa, varmasti on halunnut puhua vain omasta uniikista persoonastaan ja elämästään, kuvitellen kannustavansa niin nuoria jotenkin.
Miksi ketään pitäisi kiinnostaa, mitä sinä uskot ja mitä et? Sillä ei ole mitään merkitystä tässä keskustelussa, mitä sinä päässäsi fantasioit.
Kerro sinä sitten kun paremmin tiedät, mitä Toivola on siellä helsinkiläisissä ja vantaalaisissa kouluissa tehnyt? En usko että on järjestellyt koulutaksi- ja homeasioita.
Kuten jo sanoin, esimerkiksi opetussuunnitelmiin liittyviä asioita on saatettu käydä läpi. Sen lisäksi on saatettu esimerkiksi kartoittaa koulukiusaamiseen liittyviä toimenpiteitä tms. Ja miksei jotain home- tai koulutaksiasioitakin, en ymmärrä, mikä niissä olisi niin mahdotonta. Menepäs tuonne sivistysvaliokunnan nettisivuille ja katso, mitä kaikkea siellä käsitellään, niin ehkä sinäkin voit saada jonkin käsityksen, mitä kaikkea tuollaisilla vierailuilla voisi tapahtua ja mihin kaikkeen tuolla voidaan ottaa kantaa.
Olen ollut useita kertoa mukana ops-työssä, eikä niihin ole kertaakaan osallistunut yksikään kansanedustaja. Ops-työ tehdään virkamiestyönä, eikä siihen yksittäinen edustaja vaikuta. Sisäilma- ja koulutaksiasiat kuuluvat taas kunnan kontolle, ei niitä käsitellä valtakunnan tasolla. En nyt googlaamatta osaa sanoa, onko Toivola Helsingin valtuustossa, en itse asu Helsingissä. Koulukiusaamista sivuuttiin lähinnä siten, että Toivolaa oli itseään kiusattu, mutta ei hän antanut nuorille mitään välineitä kiusaamisen käsittelyyn.
ope
Eli koska sinun työskentelyissäsi ei ole koskaan ollut yksikään kansanedustaja mukana, se tarkoittaa, ettei kukaan kansanedustaja koskaan käy tällaisista asioista keskustelua kenenkään kanssa. Okei. Sovitaan näin. :D Nyt on kyllä logiikka niin kohdillaan, kun oikein virkamies siellä sanoo.
En ymmärrä, mitä lisäarvoa kansanedustaja voisi tuoda ops-työhön, enkä ole tällaisesta kuullutkaan koskaan. Olen ollut opettajana 16 vuotta, mutta tokihan sinä tiedät paremmin... Opetushallitus määrittelee tutkinnon perusteet, ja se on saanut ohjeistuksen OKM:ltä. Opetushallitus asettaa ohjausryhmän, joka ohjaa valtakunnan tasolla ops-työtä ja yksi oppilaitos ottaa vetovastuun asiassa. Opettajat työstävät yhdessä työelämän kanssa tutkinnon perusteet. En tiedä, miten perusopetuksen tai lukion puolella toimitaan, mutta näin toimitaan ammatillisella puolella. Yksittäisen kansanedustajan osallistuminen ops-työhön olisi minusta outoa, sillä poliittista ohjausta ei tutkinnon perustetyössä voi olla, vain työelämän näkemys ratkaisee.
ope
Oletko oikeasti näin tyhmä? Kuka on sanonut, että se kansanedustaja menee tekemään itse sitä ops-työtä? Kyse on siitä, että seurataan sitä toimintaa siellä ruohonjuuritasolla, että on jotain tartuntapintaa siihen, kun päätöksiä tehdään.
Eikö teillä esim työpaikoilla koskaan ne "isot herrat" tule vierailemaan sinne teidän yksikköönne. Antamaan palautetta, kuuntelemaan kokemuksianne, keskustelemaan tulevaisuuden näkymistä, muutoksista jne. Minun työpaikallani ainakin vierailee säännöllisesti johtoporrasta, mutta en tosiaankaan taivastele, että "mitä tuokin nyt tuohon tuli, eihän se osaa tätä minun työtäni tehdä eikä hänestä ole mitään apua tässä". Kyllä minä ainakin tajuan, että he toimivat siinä isommassa mittakaavassa eivätkä ole tulleet neuvomaan minua tai tekemään työtäni, vaan ihan vain tekemään havaintoja ja luomaan yhteyttä.
Mikä tarve sinulla on haukkua minua? Et näytä itse ymmärtävän koko ops-työn käsitettä, joten turha sitä sinulle on enää yrittää selittää. Kaupunginvaltuutettuja on käynyt oppilaitoksessamme seuraamassa käytännön opetustyötä, koska kasvatus ja koulutus kuuluvat nimenomaan kuntien vastuulle, ei valtakunnan politiikkaan.
ope
Mitä sinä siis kuvittelet, että eduskunnassa ja valiokunnissa tehdään? Kerro ihan omin sanoin. Sinä ilmeisesti olet siinä käsityksessä, että heidän toimintansa ei liity sinuun millään tavalla.
Mitä sinä kuvittelet? Se taitaa olla tärkeämpi kysymys.
ope
Minä kuvittelen, että he säätävät ja valmistelevat lakeja. Niitä, joiden puitteissa sinäkin työtäsi teet joka päivä.
Niin. Siihen se sitten jääkin. Turha sinun on minulle kiukutella, kun Toivola ei toiminut niin kuin olit ehkä ajatellut. Ei hän keskustellut opettajien kanssa kiusaamisesta tai ops-työstä tai muusta vastaavasta. Hän kertoi nuorille omista koulukokemuksistaan, miten hän oli uudessa koulussa ehdottanut rehtorille, että hän järjestäisi juhlasalissa tanssiesityksen muille opiskelijoille. Ja sen jälkeen oli kiusaaminen alkanut.
ope
Mitä minä olen kiukutellut? Minä vain olen huvittunut näille, jotka ihmettelevät, miksi ihmeessä kansanedustaja vierailisi koulussa. Ikään kuin lait eivät koskisi kouluja millään tavalla eikä lainsäätäjän tarvitsisi koulusta mitään tietää.
Et vastannut kysymykseeni: mitä sinä kuvittelit, että eduskunnassa ja valiokunnissa tehdään, jos ne eivät mitenkään liity sinun työhösi. Jos et oikeasti tiennyt, niin ne sinun tekemäsi opsitkin johtuvat nimenomaan laista, eikä niitä ole ollut säätämässä kunnan virkamiehet vaan nimenomaan eduskunta.
En ole tämä, jolle intät asiasta, mutta vastaan silti. Kai ymmärrät, että sivistysvaliokunta ei kuitenkaan ole mikään ops-toimikunta eikä siellä ratkota yksittäisen koulun asioita? Kansanedustajat kyllä käyvät laajasti erilaisissa tapahtumissa ja paikoissa tutustumassa (kukaan ei ole väittänyt, etteikö kansanedustaja saisi vierailla kouluissa), mutta jos menee vain puhumaan itsestään, niin se ei ole sama asia kuin kansanedustaja, joka on kiinnostunut oppilaitosten toiminnasta, jotta osaisi tehdä työnsä paremmin eduskunnassa.
Voi hyvä luoja, noin sadannen kerran sanon, että kukaan ei ole väittänytkään, että kansanedustajat tekevät opseja! Mutta he säätävät ne lait, joiden puitteissa niitä opsejakin laaditaan! Mikä tässä nyt on vaikeaa? Minunkin työssäni vaikuttaa tuhansia lakipykäliä enkä todellakaan tulisi taivastelemaan "ei tuo minun työtäni tee", jos joku lainsäätäjä tulisi kysymään minun näkemystäni niistä laeista ja niiden muutoksien vaikutuksista ja mahdollisista epäkohdista. Minun alallani on ihan itsestäänselvää, että lainsäädäntöä voidaan arvioida ja kritisoida. Ehkä nämä sitten joillekin ovat täysin vieraita asioita ja laki on niin kaukainen asia, että niiden säätäjätkin ovat lähinnä satuhahmoja.
Minunkin alallani on sama tilanne kuin itselläsi, voidaan vaikka olla kollegoita! Se ei silti poista sitä, että on myös kansanedustajia, jotka tulevat toisten työpaikoille näyttäytymään eivätkä aidosti tiedustelemaan mielipiteitä lakiuudistuksista. Siitä tässä on sinulle yritetty sanoa monen viestin verran, mutta et tunnu haluavan ymmärtää asian ydintä. Ehkäpä sinun kannattaisi miettiä, miksi otat tämän asian niin henkilökohtaisesti eikä mielestäsi kansanedustajan toimintaa voi tarkastella kriittisesti silloin, kun hän ei ole "tiedustelumatkalla" vaan puhumassa itsestään. Itselleni on ihan sama onko kyseessä juuri Toivola vai joku muu, mutta tässä nyt sattuu olemaan kyse juuri siitä, mihin ja miten hän on käyttänyt aikaansa silloin kun on kertonut olevansa kansanedustajan ominaisuudessa kouluissa ja käyttänyt kansanedustajatyöhön tarkoitettuja taksirahoja.
Anteeksi vain, mutta minulta on kyllä mennyt täysin ohi tällaiset viestit. Minä olen vain nähnyt tuhat kysymystä, mitä kansanedustaja tekee koululla ja miten hän ei tee opseja vaan jotkut muut virkamiehet, mutta ne viestit, joissa kerrotaan, että mennään näyttäytymään jonkin muun motiivin takia, ovat jääneet kyllä minulta lukematta, kun olen tuon ops-open kanssa tässä jauhanut.
Huoh. Olen samoissa viesteissä kertonut ihan tarkkaan, mitä se Toivola teki koulussamme. Hän puhui opiskelijoillemme auditoriossa omista koulukokemuksistaan, siirtymisestä uuteen kouluun ja koulukiusaamisesta. Aika erikoista, että jäivät lukematta. Ehkä olet liian kiihtynyt tähän keskusteluun?
ope
Niin. Eli Toivola puhui koulussa nuorille koulukiusaamisesta ja siirtymisestä uuteen kouluun. Ja silti ihmettelet, mitä hän siellä teki? Onko mielestäsi väärin puhua koulukiusaamisesta ja mahdollisesti synnyttää keskustelua aiheesta? Minä luulin, että tässä viitattiin nyt johonkin kyseenalaisiin motiiveihin tällä taivastelulla. Eli sekö nyt oli ongelmasi, että kehtasi mennä puhumaan oppilaille koulukiusaamisesta eikä tehnyt sinun kanssasi niitä kallisarvoisia opsejasi?
En minä ole ihmetellyt, mitä hän koulussa tekee, vaan kertonut, mitä hän meidän koulussamme teki. Joku kysyi täällä, että onko kukaan ollut läsnä Toivolan kouluvierailuilla ja minä vastasin siihen. Sitten aloitit tämän vänkäämisen. Tietysti on hyvä puhua koulukiusaamisesta ja kertoa, miten siitä voi selvitä. Mutta sitten sinä aloit vängätä, että kansanedustajat käyvät vallan keskustelemassa / tarkkailemassa ops-työstä ja vaikka mistä, mikä ei kyllä pidä paikkaansa.
ope
Voi hyvä luoja! Ne olivat esimerkkejä ja sinä takerruit kynsin hampain kiinni tuohon opsiin, vaikka se oli YKSI esimerkki. Ja kiusaaminen voi olla toinen ja tässä tapauksessahan se olikin vierailun aihe, eikös. Sinä jatkat jankuttamista siitä opsista, vaikka missään ei ole sanonut, että kansanedustaja tekisi vain ja ainoastaan sitä. Sinusta minä olen nyt jotenkin nolo ja väärässä, kun yksi ainoa antamani esimerkki ei teidän kohdalla nyt toteutunutkaan.
Ja edelleen minä käsitin nuo "en ymmärrä, mitä lisäarvoa kansanedustaja tuo ops-työhön" -kommentit ihmettelynä, miksi ihmeessä kansanedustaja tunkee kouluihin, kun se koulukiusaaminen nyt ei ollutkaan mielestäsi hyvä aihe. Muussa tapauksessa en ymmärrä vänkäystäsi, jos ymmärrät, että niitä aiheita ja syitä voi olla monia muitakin kuin ops-työskentely ja koulukiusaaminen. Sinun viesteistäsi saa sen käsityksen, että sen on oltava jompikumpi näistä ja koulukiusaaminenkin on aiheena täysin turha ja opsia kansanedustaja ei oikeasti siellä ole laatimassa.
Sinä itse otit sen opsin puheeksi ja käytin sitä esimerkkinä, mitä poliitikot eivät tee kouluissa millään tasolla. Minä kerroin, että Toivola on käynyt lähinnä esiintymässä koulussamme. Ei kukaan muu saa viesteistäni mitään muuta kuvaa.
Ope
Ja edelleenkään, minä en ole missään sanonut, että he tulisivat tekemään niitä asioita, vaan puhumaan ja ottamaan selvää asioista ja luomaan kontakteja. Eikö oikeasti opettaja ymmärrä, mikä ero näillä on? Jos sinä keskustelet oppilaidesi kanssa vaikka siitä koulukiusaamisesta, tarkoittaako se sitä, että sinä kiusaat heitä? Niin, tämä on katsos ero keskustelun ja varsinaisen tekemisen välillä.
Toivottavasti minun lapseni eivät koskaan joudu sinun luokallesi, jos kommunikointi ja ymmärryksen taso on tuota tasoa.
Sehän on monta kertaa maapallon ympäri.
22000 km on yhtä pitkä kun maasta kuuhun.
Voiko taksissa rukoilla niinkuin kahvilassa?
Onko Jani tohtori vai maisteri?