Miten muuttaa oma ruokavalio lapsiperheelle sopivaksi?
Saimme vauvan, jolle olisi tarkoitus aloittaa kiinteät ensi viikolla. Aluksi tietenkin menee soseilla harjoitellessa, mutta kuulemma joidenkin kuukausien päästä vauva jo syö samaa ruokaa kuin muu perhe. Tai siis näitä sanoja käytti neuvola. No me muu perhe ollaan minä ja mies, joiden ruokavalio on koostunut jo vuosia sellaisista ruoista, joita en ihan lapsiperheiden ruoiksi sanoisi. Mausteista intialaista, tulista thaimaalaista, tulista meksikolaista, sushia ja muut japanilaista, mutta useimmiten vain ruokaisia salaatti. Eli meillä ei ole ollut ikinä tapana syödä keitettyjä perunoita ja jotain jauhelihakastiketta tai makaronilaatikkoa tai vaikkapa jauhelihakeittoa tai pinaattilettuja tms (joita kuvittelen "lapsiperheen ruokavalion" olevan. Emme tykkää niistä ollenkaan. Emme kuitenkaan voi pienelle lapselle ruoaksi pelkkää fetasalaattia tai jotain tulista papupataa. Tuntuu hölmöltä tehdä lapselle ja aikuiselle eri ruoat toisaalta, eikä aikaakaan sellaiseen ole, joten nyt sitten meidän aikuisten täytyy jotenkin muuttaa ruokavaliomme.
Vinkkejä kellään millainen olisi vaikkapa yksivuotiaalle ja kaksivuotiaalle lapselle sopiva menu viikoksi? Onko kukaan joutunut tekemään samaa kuin me, että itselle totunnaiset ruoat pitää lapsen myötä korvata jollain aivan muilla?
Kommentit (48)
Itselläni ei ole lapsia enkä tiedä yhtään lasten ruokavalioista, mutta voisitte ainakin osan ruoista tehdä niin että valmistatte ruoan ensin muuten valmiiksi ilman mausteita, otatte lapselle annoksen siitä sivuun ja sitten lisäätte haluamanne mausteet?
Teillä syödään sitä ruokaa, mitä syötte. Ei ulkopuoliset määrää, eikä siihen pidä alistua. Laitatte lapsen ruokaan vähemmän mausteita.
Vierailija kirjoitti:
No kyllä me söisimme kahdestaan erilailla ja juuri salaatteja useammin. Mekin ryhdyimme vaan tekemään perheruokia sen jälkeen, kun lapsi täytti 1 v. Moni asia muuttuu elämässä lasten myötä.
Yleensä lasten ruokaan ei laiteta paljoa suolaa tai mausteita. Varmasti kouluikäinen voi tottua jo mausteisempaan ruokaan.
"Perheruokia": makaroonilaatikkoa, kalapuikkoja ja "kinkkukiusausta" :D:D:D
Vierailija kirjoitti:
Teillä syödään sitä ruokaa, mitä syötte. Ei ulkopuoliset määrää, eikä siihen pidä alistua. Laitatte lapsen ruokaan vähemmän mausteita.
En tarkoitakaan, että ulkopuoliset määräisi jotain, vaan en itse halua syöttää yksivuotiaalle tulista ruokaa tai pelkkää fetasalaattia. En usko että yksivuotias niistä tykkäisi. Yritin miettiä tuota, että laittaisi vähemmän mausteita tai maustaisi oman ruoan vasta lopuksi, mutta ei se ole mahdollista, koska esim. intialaiset ruoat pitää tehdä niin, että niitä mausteita haudutetaan siinä kastikkeessa pari tuntia jopa, niitä ei siis mausteta lopuksi vaan jo aluksi, muuten ei onnistu. Ap
Vierailija kirjoitti:
No kyllä me söisimme kahdestaan erilailla ja juuri salaatteja useammin. Mekin ryhdyimme vaan tekemään perheruokia sen jälkeen, kun lapsi täytti 1 v. Moni asia muuttuu elämässä lasten myötä.
Yleensä lasten ruokaan ei laiteta paljoa suolaa tai mausteita. Varmasti kouluikäinen voi tottua jo mausteisempaan ruokaan.
Tämä on varmaan ihan todella typerä kysymys, mutta mitä ne on ne perheruoat. Voisin alkaa sellaisia tekemään jos joku ehdottaisi vaikkapa viikon esimerkkimenun. Olen itse kotoisin perheestä, jossa syötiin vähän mitä sattuu, joten en ole omassa lapsuudessa oppinut mihinkään perheruokiin, en voi sieltäkään ottaa mallia. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on varmaan ihan todella typerä kysymys, mutta mitä ne on ne perheruoat. Voisin alkaa sellaisia tekemään jos joku ehdottaisi vaikkapa viikon esimerkkimenun. Olen itse kotoisin perheestä, jossa syötiin vähän mitä sattuu, joten en ole omassa lapsuudessa oppinut mihinkään perheruokiin, en voi sieltäkään ottaa mallia. Ap
Ne on lähinnä eineksiä ja muuta lisäainekyllästettyä tavaraa.
Tietyt epäterveelliset ruoka-aineet pois,tarpeeksi monipuolista ruokaa lapsen tarpeisiin ja suolaa lisäätte valmiisiin annoksiinne. Kyllähän se intialainen mausteinen ruoka Intiassa kelpaa ihan pienille lapsille, mikä ero täällä? Olen itse puoliksi algerialainen ja puoliksi suomalainen. Ihan pienestä saakka syönyt tulista, yrttistä, mausteista ruokaa ja sen rinnalla suomalaista kotiruokaa. Ei ongelmia ja ihan terve olen näin 33v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistele kouluruokia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne on lähinnä eineksiä ja muuta lisäainekyllästettyä tavaraa.
Kysyn asiaa ihan vakavissani. En halua elää eineksillä kun en sitä nykyäänkään tee. En myöskään halua, että lapseni elää eineksillä. Ap
Kyllä ne intialaiset ym. vauvat syövät mausteista ruokaa. Mieti hetki omilla aivoillasi ap.
Onneksi en halua lapsia, olisin saman pulman edessä kuin ap. En tykkää yhtään tylsistä "lapsiperhe"ruoista (isoa osaa en edes pysty ibsn takia syömään), ja vihaan ruoanlaittoa. Vaihtoehtoina olisi siis joko syödä luokkaa 6 vuotta ruokaa josta en yhtään tykkää, tai kokata kahdet eri ruoat 😑.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistele kouluruokia.
Pinaattilettuja, kalapuikkoja, kanaviillokkia, makaronilaatikkoa, veteen tehtyä kaurapuuroa, nakkikeittoa muista saaneeni koulussa. Rehellisesti sanoen en oikein voi sietää tuollaisia ruokia. Lapseni takia olen valmis niillä itsekin elämään, jos se sen vaatii, mutta ajattelin että täällä palstalla olisi joku, joka olisi ollut samassa tilanteessa kanssani ja osaisi vinkata jotain muuta kuin, että joudun vaihtamaan sushin vesikaurapuuroon. Ap
Keittoja, laatikoita/kiusauksia, patoja, kastikkeita, wokkeja, lihapullat/jauhelihapihvejä/mureke,
Samaa tulista ruokaa voitte syöttää lapsellekin, jätätte vain osan maustamatta niin tuliseksi. En ihan hahmota mikä on ongelma. Ei meilläkään ole syöty luettelemisiasi ”perheruokia”.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne intialaiset ym. vauvat syövät mausteista ruokaa. Mieti hetki omilla aivoillasi ap.
Syövätkö? Vai tehdäänkö intialaisille 11-kuisille eri ruoat kuin aikuisille? Ap
No mikä siinä on vaikeaa tehdä lapselle omat ruuat? Itse teen lapsille sitä mikä maistuu (makaronilaatikko, tortillat, kinkkukiusaus, spagetti ym) ja itse syön eri ruokia. En ole tehnyt asiasta ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistele kouluruokia.
Aivan, pelkkää valmisruokaa.
Sushi esimerkiksi toimii oikein hyvin. Samat palat, mutta ilan wasabia.
Opettelette syömään vähemmän tulista ruokaa aluksi tai teette pienessä kattilassa saman ruoan ilman mausteita. Parin vuoden iässä voi lapsikin alkaa syömään ihan normimausteita.