Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hesarin juttu Nuuksiosta

Vierailija
16.09.2018 |

... luen paperilehteä, tiedän, että netissä tuo juttu on vain tilaajille.
Joka tapauksessa sen innoittamana mietin, voitaisiinko maanviljelijöiden pellot ja pihat ottaa kaupunkilaisten virkistyskäyttöön, koska tuossa jutussa selkeästi kerrottiin ongelmanydin. Se on parkkipaikkojen puute! Maata kyllä olisi, mutta turvejuntit eivät ymmärrä, että se olisi paljon tarpeellisempi kaupunkilaisten autoille kuin heidn kaaliviljelmilleen. Paras ratkaisu olisi, että Espoo lunastaa maat raakamaan hinnalla (muistaakseni 0,28 e/neliö) ja tekee pelloista parkkipaikkoja, joiden hyvinvointia tuottava lisä on paljon suurempi kuin jonkun luomuviljelmän.

Kommentit (103)

Vierailija
101/103 |
16.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

älyhoi kirjoitti:

Aika monilta tuntuu katoavan se syy miksi alkujaan kansallispuistoja on edes perustettu. Yksi syistä on ollut mm. säilyttää merkittävät luontonähtävyydet ja virkistyskäyttö on vain yksi syistä. Ja mikäli kansallispuisto sisältää myös luonnonsuojelun kannalta merkittäviä piirteitä, tapahtuu tämän luonnonsuojelu juurikin ihmistä vastaan. Lisäämällä kansallispuistojen käyttöä merkittävästi eli edistämällä luonnon kulumista sekä kannustamalla yksityisautoiluun ei nyt oikein pysytä vihreän aatteen kehyksissä.

Mutta tämä on yleinen virhe nykyihmisen ajattelussa. Kaikki on vain sitä omaa napaa varten, eikä esimerkiksi tulevia sukupolvia varten. Nuuksionkin tarkoitus on mennä sinne luontoon hiljentymään, ymmärtää luonnon monimuotoisuuden säilyttämisen tärkeys ja siihen ajatteluun eivät laajat parkkipaikat sovi. 

Hyvä viesti.

Vierailija
102/103 |
16.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuo esimerkit ja nöyryytys kun joutuu talsimaan sinne maatilan päärakennukselle pyytämään autonsa vapauttamista, opettavat ihmiset parkkeeraamaan oikein. Auton voi jättää maastoon jos se ei ole kenenkän tiellä, mutta pitää ymmärtää että peltoa ja metsiä toisinaan käytetään. Metsätien tukkiminen on ihan sama kuin joku ajaisi autonsa sinun autoporttisi eteen ja joudut odottamaan lähtöäsi töihin sen vuoksi.

Itse tilaisin paikalle kuorma-auton isolla nosturilla ja nostaisin sen traktorin kahden puun väliin. Siinähän tilallinen sitten miettisi miten sen saa siitä pois. 

No mutta minäpä tilaisin paikalle vielä isomman nosturiauton, ja nostaisin sinut nostureinesi järveen. Siinäpähän miettisit housut märkinä, mitä seuraavaksi. Odottaisin rannalla haulikon ja suolapanosten kanssa, että et tule ainakaan samalle rannalle uudestaan uhoamaan.

Ja leikki jatkuu ja jatkuu kunnes sinut ja talosi ja tiluksesi ja omaisuutesi on tuhottu maan tasalle. Jokohan pikkuhiljaa tajuaisit mikä se varsinainen ongelma on vai jatkatko vielä leikkiä?

Eihän se leikki jatku. Sinä jäit nostureinesi sinne järveen! Minä tein nuotion mailleni rannalle, ja paistan makkaraa ja katson, kun aurinko alkaa laskea metsän taakse. Sinulle tulee kylmä.

Minä tulen sinne ja heitän teidät molemmat järveen

Ja sitten tulen minä ja heitän sinut sinne järveen ja hyppään vielä itsekin perässä.

-Kovanaama

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/103 |
16.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuuksio on kaukana luonnosta, ensin jäteaseman ohi ajaessa ihmetellään luonnon tuoksuja, sitten kun päästään lähelle ”metsää” ensimmäisenä vastaan tulee bussilastillisia kiinalaisia, sitten luonnonääniä kuunnellessa korviin kantautuu mukava jyly, kun Finavia lennättää alueen yli koko eteläsuomen lentoliikenteen. Luonnon ääniä tai luontoa ei väkimäärän vuoksi näy, ja koko metsä on juurakolla valtavien kävelymäärien vuoksi, perillä on myös kioski josta ostaa jotain krääsää ja safkaa.

Nuuksio on minulle kärpäspaperi, sinne menee kaikki jolloin minulla on rauhallisempaa oikeassa luonnossa.

Sitä ihmettelen myöskin. Parempia retkeily-, marjastus- ja sienimaastoja löytyy vaikka Vihdintien varresta, esim. Luukista. Siitä polkuja pitkin muutama kilometri etelään, niin onpa hyvät maastot. Myös Bodom-järven pohjoispäästä pääsee samoille saloille. Jotka itse asiassa tulevat aika lähelle Nuuksiota, mutta eivät ole niin täynnä turisteja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kolme