Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaihto-oppilaan koulupäivä ylipitkä?

Vierailija
15.09.2018 |

Hei!

Poikani on vaihdossa Yhdysvalloissa, isäntäperhe ja paikkakunta ovat loistavia, mutta koulupäivät ovat pitkiä ja läksymäärä tuntuu valtavalta. Poikani käy public high schoolia, josta high school spirit ja extra curricular aktiviteetit puuttuvat tyystin. Koulu on kaupungin viiden korkeatasoisimman lukion joukossa (lukioita yli 300). Poikani ei saanut itse juurikaan vaikuttaa ainevalikoimaansa ja nyt jokainen koulupäivä koostuu 2 tunnista algebraa, 2 tuntia englantia, 1 orkesteritunti, 2 tuntia fysiikkaa ja 1 tunti Amerikan historiaa eli 8 tuntia opetusta päivässä, ainoa tauko on ruokavälitunti. Koulumatkoihin menee tunti suuntaansa ja läksyihin 4 tuntia päivässä (monilla oppilailla vielä kauemmin), eli 8h + 2h + 4h = koulutyö vaatii 14 tuntia joka ikinen arkipäivä.

Koulua on käyty vasta muutama viikko ja poikani jaksaa vielä ihan hyvin, tosin vapaa-aikaa ei ole - ja kyseisessä koulussa ei ole iltapäivätoimintaa .... Kuulostaako kohtuuttomalta työmäärältä vaihto-oppilaalle?

Kommentit (62)

Vierailija
21/62 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kävi kotona pari kyseisen järjestön entistä vaihtaria kertomassa vuodestaan Yhdysvalloissa, todellakaan heidän lukionsa eivät olleet olleet kovinkaan tasokkaita. Opiskelivat lukiossa vain englantia ja kansalaistaitoa/Amerikan historiaa ja liikuntaa, toinen osallistui musikaalin tekoon. Ja kun pojaltani oli kysytty, millaiseen lukioon haluaa, hän oli nimenomaan sanonut haluavansa tavalliseen (ei akateemisesti korkeatasoiseen) lukioon ja haluavansa mm. urheilla.

Ap

Vierailija
22/62 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtakaa sitä lukiota.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/62 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono koulu on sitten levoton. Minusta on hyvä saada aito kokemus, ihan siitä työnteostakin. Eipähän tule puhuttua pehmoisia vieraista kulttuureista, kun oikeasti oppii niitä ymmärtämään.

Vierailija
24/62 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tuo paljon?

Minä kun olin yläasteella, koulupäivät oli samanlaisia, 8h koulua ja 4h koulumatkoihin.

Ei siinä tarvinnut vapaa-aikaa tai harrastuksia miettiä.

Vierailija
25/62 |
15.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

M35 uusimaa kirjoitti:

Onko tuo paljon?

Minä kun olin yläasteella, koulupäivät oli samanlaisia, 8h koulua ja 4h koulumatkoihin.

Ei siinä tarvinnut vapaa-aikaa tai harrastuksia miettiä.

Et tainnut Suomessa koulua käydä. Meillä kouluviikko yläkoulussa on 29-32 h, ja se tarkoittaa noin kuuden tunnin koulupäiviä. Jos joku on pidempi, toinen on lyhyempi.

Vierailija
26/62 |
16.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 2 lasta high schoolissa Kaliforniassa. Täällä normaali koulupäivä on 6 oppituntia ja maksimissaan niitä voi olla 7 päivässä, joten mun mielestä 8 tuntia kuulostaa paljolta. Läksyjä täälläkin tulee paljon kyllä.

Vierailija
27/62 |
16.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää kyllä sanoa, että mitäs läksi. Ei kai hän joutunut siihen kyseiseen kouluun yllätyksenä?

Vierailija
28/62 |
16.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli lukiossa 37h viikossa se 3h koulumatkat päälle. Läksyjä jokainen voi vain kuvitella miten paljon tuosta tuosta tulee. Eli kotona olin noin 17.30. Ruokailun jälkeen läksyjä klo 22 -23 asti.

Vierailija
29/62 |
16.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtarivuosi on ihan vapaaehtoinen. Kyseisessä koulussa on varmasti paikallisiakin samoilla oppitunneilla. Heille tuo opiskelu on totta, vaikuttaa tulevaisuuteen. Vaihtari on kuitenkin viettämässä siellä vain välivuotta.

Vierailija
30/62 |
16.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsilla oli vaihtarivuonna paljon vapaata aikaa koulupäivän jälkeen ja kävivät isäntäperheen ja koulun kanssa retkillä ja myös vaihtarijärjestön kautta.

Useimmat aktiviteetit olivat koulun kautta ja olivat tosi mieluisia.

Me kävimme molempien vaihtarivuonna myös jenkeissä lomalla ja lapsemme lensivät luoksemme eli saivat koulusta vapaata tarvittaessa.

Vierailija
31/62 |
16.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyseisessä koulussa on vain yksi vaihtari poikani lisäksi, koko kaupungissa vaihtareita on kolme eli eipä heille hirveästi ole ohjelmaa vaihtarijärjestön puolesta. Koulu on siis kaikkea muuta kuin tyypillinen amerikkalainen high school: lukioon haetaan pääsykokeilla ja todella harva pääsee sisään. Osa lukiolaisista suorittaa kursseja viereisen yliopiston puolella.

Ap

Edellisessä viestissä vuodatit että kiva käydä koulua keskellä Manhattania näkemättä siitä mitään ja nyt väität että koko kaupungissa on vain kolme vaihtaria. Siis tosissasi väität että Manhattanilla on vain kolme vaihto-oppilasta?

Vierailija
32/62 |
16.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyseisessä koulussa on vain yksi vaihtari poikani lisäksi, koko kaupungissa vaihtareita on kolme eli eipä heille hirveästi ole ohjelmaa vaihtarijärjestön puolesta. Koulu on siis kaikkea muuta kuin tyypillinen amerikkalainen high school: lukioon haetaan pääsykokeilla ja todella harva pääsee sisään. Osa lukiolaisista suorittaa kursseja viereisen yliopiston puolella.

Ap

Jostain syystä kuulostaa siltä, että olette jossain erittäin kalliissa koulussa vaihdossa? Miksi? Kuka maksaa lukukausimaksut? Koko NYC:ssa vain 3 vaihtaria...?

Vierailija
33/62 |
16.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Edellisessä viestissä vuodatit että kiva käydä koulua keskellä Manhattania näkemättä siitä mitään ja nyt väität että koko kaupungissa on vain kolme vaihtaria. Siis tosissasi väität että Manhattanilla on vain kolme vaihto-oppilasta?

Ap:han tarkensi, että tämän kyseisen järjestön kautta Manhattanilla on vain kolme, ympäristössä useampi.

Vierailija
34/62 |
16.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap:han tarkensi, että tämän kyseisen järjestön kautta Manhattanilla on vain kolme, ympäristössä useampi.

Mitä väliä sillä, montako vaihtaria kaupungissa tai countyssä on? Vaihtarijärjestön reissuissa on väkeä ympäri koko maan. 

Omien lasten koulu Westchesterissä, koulupäivät 8 - 15:15 joka päivä sekä middle schoolissa että high schoolissa, eikä opiskelu mitään pilipalihommaa

Vierailija
35/62 |
16.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun itse olin vaihto-oppilaana, en panostanut kouluun juurikaan. Miksi olisin?

Vierailija
36/62 |
16.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulun vaihtaminen voi johtaa ojasta allikkoon, sillä seuraava koulu saattaa olla tosi levoton. Eikö se lukujärjestys vaihdu neljästi vuodessa? Suosittelen, että teinisi yrittää neuvotella opon (tai vastaavan) kanssa seuraavaan jaksoon vähän kevyemmän lukujärjestyksen. Lisäksi hän voi yrittää neuvotelta siitä, että voisi suorittaa osan kursseista vähän pienemmällä työmäärällä (ja huonommalla arvosanalla). Akateemisesti suuntautuneessa huippulukiossa ei välttämättä olla tajuttu sitä, että sinne saapuva vaihtari ei haluakaan saada vuodesta irti maksimioppimista, vaan jotain muuta.

Alussa myös opiskelu vieraalla kielellä voi tuoda haasteensa. Vaikka osaisi vierasta kieltä kuinka hyvin, niin kyllä läksyjen teko sillä on aluksi hitaampaa kuin omalla äidinkielellä. Tilanne voi helpottua muutaman viikon kuluessa siinä suhteessa.

Vierailija
37/62 |
16.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ressumutsin provo?

Vierailija
38/62 |
16.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun itse olin vaihdossa, minun oli määrä käydä isäntäperheen tytön lukkarin mukaan, mutta sain myös vaihtoehtoisesti käydä esim naapurin pojan tai serkun mukana tunneilla, joita isäntäperheen tyyö ei ollut valinnut. Koulu alkoi 7.45 ja päättyi toisinaan vasta neljän jälkeen, jos oli liikuntaa tms. Päivässä oli tosin älytön määrä turhia hyppytunteja. Ruokkavälitunteja oli 2x20 min (omat eväät kotoa). Tein usein vain niin, että sanoin, että minua ei haluta osallistua tytön mukana biologian syventäville kursseille, kun en opiskele sitä Suomessa enkä siitä yhtäkkiä mitään ymmärrä, tai että en halua osallistua koululiikuntaan, koska en pidä siitä. Ei tullut mitään seurauksia siitä, oli iso koulu Saksassa, ja opettajille ei ollut erikseen informoitu tulostani tms, poissaolojani ei koulussa seurattu, eikä opiskelusta siellä saanut lukiotodistukseen suorituksia, sain tehdä kurssien loppukokeita ja "huvikseni" valtakunnallisia tasokokeita jos halusin muiden mukana, muttei tarvinnut. Sama läksyjen kanssa. Oli isäntäperheen vastuulla seurata käytöstäni ja päättää, mitä "sietävät", eikä heillä ollut ongelmaa sen kanssa, että jätin joitakin tunteja väliin, kun joka päivä kouluun kuitenkin menin.

Vierailija
39/62 |
16.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omin vaihdossa 2008-2009 Kentuckyssä. Meillä koulupäivät oli myös kahdeksan tunnin mittaisia, ihan joka päivä. Lukkareissa oli A ja B päivät, ja joka toinen päivä oli aina identtinen. Joulun jälkeen muutamat kurssit vaihtuivat.

Itse en palanut loppuun, sillä mulla olo helpohkoja kursseja. Opiskelin espanjan alkeita, mulla oli köksää ja liikuntaa. Näiden lisäksi mulla oli jenkkien historiaa ja jenkkien yhteiskuntaoppia, taidekasvatusta, bisnestä, enkkua ja matikkaa.

Läksyjä oli paljon ja pistareita oli jokaisella kurssilla ainakin kerran viikossa, mutta aika helppoja nuo tehtävät oli. Paljon monivalintaa ja suoria lainauksia (niistä tuhatsivuisista) oppikirjoista. Joskus pistareissa ja kokeissa sai olla nuo kotitehtävät mukana. Jos olit tehnyt läksyt, niin senkus kopioit samat vastaukset (kysymykset eivät muuttuneet kotiläksyistä) ja täydet pisteet tuli helposti.

Vierailija
40/62 |
16.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lapseni olivat kansainvälisessä koulussa ulkomailla. Eka luokasta alkaen koulupäivät 9-15, 5-6 luokasta alkaen 8:30-16. Läksyjä paljon. Mutta tuli kyllä sitten menestystäkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi yksi