Miksi FB:ssä on ryhmä "Vegaanista kasvisruokaa"?
Voiko vegaaninen ruoka olla jotakin muuta kuin kasvisruokaa? Valaiskaa!
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hassu juttu: niin paljon kuin mediassa nykyään puhutaan vegaaneista, jotkut eivät näköjään vieläkään tiedä edes mitä sana tarkoittaa.
No onkos se ihme kun "vegaanit" itsekään eivät tiedä. "Paras" määritelmä jonka minä "vegaanilta" itseltään olen kuullut, oli että ei syö punaista lihaa, kanaa ja kalaa voi syödä. Tosin nahkakengät oli ihan sopiva asuste. En tehnyt numeroa. TIesin jo tuossa vaiheessa että tulisi vain loputon väittely.
No, siinä on "vegaani" todellakin lainausmerkeissä. Eiköhän suurin osa vegaaneista kuitenkin tiedä mihin on ryhtynyt.
Asiasta on muistaakseni keskusteltukin ryhmässä. Taisi olla niin, että kasvisruoat-sana haluttiin pitää ryhmän nimessä, jotta ryhmä löytyisi myös sillä sanalla haettaessa. Ei sen kummempaa, valitan.
Vierailija kirjoitti:
Asiasta on muistaakseni keskusteltukin ryhmässä. Taisi olla niin, että kasvisruoat-sana haluttiin pitää ryhmän nimessä, jotta ryhmä löytyisi myös sillä sanalla haettaessa. Ei sen kummempaa, valitan.
Kiitos :)
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hassu juttu: niin paljon kuin mediassa nykyään puhutaan vegaaneista, jotkut eivät näköjään vieläkään tiedä edes mitä sana tarkoittaa.
No onkos se ihme kun "vegaanit" itsekään eivät tiedä. "Paras" määritelmä jonka minä "vegaanilta" itseltään olen kuullut, oli että ei syö punaista lihaa, kanaa ja kalaa voi syödä. Tosin nahkakengät oli ihan sopiva asuste. En tehnyt numeroa. TIesin jo tuossa vaiheessa että tulisi vain loputon väittely.
No, siinä on "vegaani" todellakin lainausmerkeissä. Eiköhän suurin osa vegaaneista kuitenkin tiedä mihin on ryhtynyt.
Niin, tämä on juuri sitä kirjoa, josta edellä puhuttiin. Eiväthän kaikki lihaa syövätkään syö sitä samassa suhteessa, vaan jotkut enemmän, jotkut vähemmän. Itse olen nähnyt usean vegaanin syövän esimerkiksi maitotuotteita ja juovan ”ei-vegaanista” viiniä. Maailma ei aina ole ihan mustavalkoinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, tämä on juuri sitä kirjoa, josta edellä puhuttiin. Eiväthän kaikki lihaa syövätkään syö sitä samassa suhteessa, vaan jotkut enemmän, jotkut vähemmän. Itse olen nähnyt usean vegaanin syövän esimerkiksi maitotuotteita ja juovan ”ei-vegaanista” viiniä. Maailma ei aina ole ihan mustavalkoinen.
Maailma ei ole mustavalkoinen mutta Vegaanius on nimenomaan se toinen ääripää asteikolla vegaani - lihansyöjä.
Tuo väittämäsi on sinun esimerkissäsi että Musta ei ole Musta, on paljon eri mustan sävyjä. NOKUN EI OLE ne ovat harmaita ne muut....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maailma ei ole mustavalkoinen mutta Vegaanius on nimenomaan se toinen ääripää asteikolla vegaani - lihansyöjä.
Tuo väittämäsi on sinun esimerkissäsi että Musta ei ole Musta, on paljon eri mustan sävyjä. NOKUN EI OLE ne ovat harmaita ne muut....
Kirjolla valkoisesta mustaan musta on todellakin pinta, joka ei heijasta lainkaan valoa. Sellaista ei ole vielä kyetty luomaan, vaan kaikki tähän asti löydetyt tai luodut ”mustat” pinnat heijastavat mitattavissa olevan osuuden pintaan osuvasta valosta. Näin ollen täydellinen musta on toistaiseksi teoreettinen käsite samalla tavalla kuin totaalivegaanius. Toki on olemassa ihmisiä, joiden elämänsä aikana nauttimasta ravinnosta hyvin pieni osa on eläinperäistä, mutta en ole vielä tavannut yhtään, joka ei koskaan olisi mitään eläinperäistä syönyt tai juonut. Huomattakoon, että useimmat viinitkin suodatetaan eläinperäisiä aineita käyttäen ja että esimerkiksi marjat ovat usein hyönteisten pölyttämiä.
Tästä keskustelusta (hyönteisten pölyttämät marjat) tuli mieleen, miksi lehmänmaitoa ja lampaanvillaa ei pidetä vegaanisina? Lehmähän ei kuole lypsämiseen eikä lammas keritsemiseen, vaan kumpikin toimenpide itse asiassa on eläimelle hyväksi.
Ryhmä on varmaan syntynyt reaktiona kasvisruokaa-ryhmälle, joten se on ollut helppo löytää tuon nimisenä.
Se ryhmä on siellä varmaan siksi, että joku on sen perustanut sinne.
Vierailija kirjoitti:
Tästä keskustelusta (hyönteisten pölyttämät marjat) tuli mieleen, miksi lehmänmaitoa ja lampaanvillaa ei pidetä vegaanisina? Lehmähän ei kuole lypsämiseen eikä lammas keritsemiseen, vaan kumpikin toimenpide itse asiassa on eläimelle hyväksi.
Toimenpiteet ovat eläimelle "hyväksi" sen takia, että ne on jalostettu tuottamaan luonnottomia määriä maitoja ja villaa. Käytännössä kaikki tuotantoeläimet teurastetaan heti kun ne eivät enää tuota tavoiteltua laatua. Tämä tarkoittaa sitä, että eläin, jonka normaali elinikä olisi esimerkiksi 10 vuotta, teurastetaan 3-vuotiaana ja eläin, jonka elinikä olisi 20 vuotta, teurastetaan 4-5-vuotiaana. Noin suunnilleen, kansainvälisiä keskiarvoja. Tuotantoeläimet eivät myöskään pääse elämään lajityypillistä elämää, niiltä evätään mahdollisuus esimerkiksi huolehtia jälkeläisistään. Tuotantokanat munivat useamman munan päivässä, kun luonnossa kana munisi 10-15 munaa vuodessa. Jatkuva muniminen aiheuttaa tulehduksia ja puutostiloja, eli kipua ja kärsimystä. Munantuotannossa myös puolet poikasista, eli koiraat, tuhotaan heti kuoriutumisen jälkeen eräänlaisella murskaimella tai hiilidioksidilla tainnuttamalla.
Totta kai lehmät ja lampaat teurastetaan sen sijaan, että ne kuolisivat vanhuuteen jossain eläinten vanhainkodissa. Turha sitä kauhistella, nehän on tarkoitettu nimenomaan ruoaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki vegaaniruoka ei ole kasvisruokaa. Monet vegaanit syövät ajoittain kalaa, joskus myös esimerkiksi riistaa tai luomulihaa. Täysvegaanit toki syövät lähinnä pelkästään tofua ja muita soijatuotteita.
Jos syö kalaa tai lihaa, ei ole vegaani.
Eri ihmiset sijoittivat eri kohtiin vegaaniuden kirjoa. Jotkut tosiaan eivät syö mitään herkkuja. Monet sen sijaan syövät lihaa, juustoa tai jätskiä esimerkiksi kylässä.
No ne on sitten kasvissyöjän eri muotoja! Vegaani on vegaani. Ei ole mitään "täys"vegaaneja sun muita.
Vegaanius ei ole kirjo. Ruokavaliot ovat kirjo, ja vegaanius on yksi ruokavalio. Se, kuinka tiukasti jonkun yksikön käytös on johdonmukaista, on sit asia erikseen, mutta pääsääntöisesti vegaanit eivät ole tunnettuja joustavasta suhtautumisesta eläinten syömiseen.