Miksi suomalaiset ovat niin helkkarin sisäänpäinkääntyneitä???
Olemme TODELLAKIN epäkohteliaita, se om briteissä tullut huomattua! Ei anneta tietä muille vaan pusketaan ensimmäisenä (parhaiten havaitsee lennoilla). Amerikkalaiset ehkä brittejäkin huomaavaisempia, tiedustelevat vieruskaverilta onko kiire jatkolennolle. Finnairilla ei tietoakaan tästä. Metrossa olen ehkä 2 kertaa kantanut matkalaukkua portaita ylös/alas (siellä suhannut laukun kanssa lukemattomat kerrat) vaikka aina pakkaankin niin että sen jaksaisin kantaa. Lähes aina joku portaiden alapäässä/puolivälissä sen tarjoutuu tekemään. Eikä johdu siitä että olen nainen vaan eräs nuori mies tarjoitui auttamaan iäkkäämpää setääni hänen ollessa täällä. Itse myös ottanut opikseni ja auttanut muutamaa mummoa kantamusten kanssa kun ovat poistuneet julkisista. Suomessa ei oteta MINKÄÄNNÄKÖISTÄ kontaktia tuntemattomiin, miksi ei??? Enkä tarkoita että kaipaisin suomalaiseen kulttuuriin kuulumatonta reviirille puskemista tai small talkia, ystävällinen hymy junassa viereen istuessa riittää. Mutta ei, katsekontaktikin tuntuu olevan liikaa!! Alkanut ahdistamaan Suomeen tuleminen näiden vuosien jälkeen. Kuinka totun taas ihmisten kylmyyteen?? Tuntuu että yhteisöttömyyden tunne on Suomessa johtanut siihen, että johdetaan väkivaltatilastoissa, syrjäydytään ja tehdään itsemurhia!! Ei voi olla syy-seuraus -suhde kaukana tästä??
Kommentit (94)
Vierailija kirjoitti:
Itsemurhat ovat Suomessa suorastaan romahtaneet 20 vuoden aikana , ja kukaan vähänkään asiasta ymmärtävä ei edes puolivakavissaan yritä väittää, että parisuhdeväkivalta olisi Suomessa jotenkin erityisen yleistä. Viittaat tietenkin siihen yhteen tutkimukseen, jossa Tanska oli EU:n "ykkönen" ja Suomi kakkonen naisiin kohdistuvan parisuhdeväkivallan osalta. Jos olisit vaivautunut lukemaan tutkijoiden selitykset, olisit havainnut, että syynä oli näiden maiden tasa-arvo. Tanskassa ja Suomessa naisten asema on on niin hyvä ja heidän kohtaamaansa väkivaltaan suhtaudutaan vakavasti, joten naiset puhuvat siitä avoimemmin. Liettuassa ja Valko-Venäjällä on normaal, että nainen on alistettu, joten siitä ei edes puhuta.
Myös Briteissä parisuhdeväkivalta on takuuvarmasti yleisempää kuin Suomessa. Ilmoitus- ja tutkintaherkkyyserojen vuoksi se väkivalta jää vain Briteissä pimentoon.
Huomaahan sen täällä palstallakin, millaisia suomalaiset ovat. Ilkeitä ikuisia koulukiusaajia. Jos ihminen on oikeasti onnellinen ja suhtautuu muihin ihmisiin ystävällisesti live-elämässä, ei hän kirjoita edes anonyymisti inhottavia viestejä keskusteluihin kohdistuen muihin palstailijoihin. Livenä ei oteta kehenkään mitään kontaktia ja ollaan kuin ei muita ihmisiä olisi olemassakaan. Sitten anonyymina uskalletaan purkaa paha olo muihin inhottavilla viesteillä.
Vierailija kirjoitti:
Huomaahan sen täällä palstallakin, millaisia suomalaiset ovat. Ilkeitä ikuisia koulukiusaajia. Jos ihminen on oikeasti onnellinen ja suhtautuu muihin ihmisiin ystävällisesti live-elämässä, ei hän kirjoita edes anonyymisti inhottavia viestejä keskusteluihin kohdistuen muihin palstailijoihin. Livenä ei oteta kehenkään mitään kontaktia ja ollaan kuin ei muita ihmisiä olisi olemassakaan. Sitten anonyymina uskalletaan purkaa paha olo muihin inhottavilla viesteillä.
No huh huh, oletko käynyt lukemassa vaikka Daily Mailin kommentteja? Ilkeimpiä en ole eläissäni lukenut, suomalaiset kommentoijat kalpenevat niiden ilkeyksien rinnalla.
Viimeisin taisi olla kuin luin kommentteja Reese Witherspoonin tyttärestä Avasta. Häntä haukkuivat lihavaksi vaikka tyttönen painaa varmaan jotain 45 kiloa...
Colette kirjoitti:
Olemme TODELLAKIN epäkohteliaita, se om briteissä tullut huomattua! Ei anneta tietä muille vaan pusketaan ensimmäisenä (parhaiten havaitsee lennoilla). Amerikkalaiset ehkä brittejäkin huomaavaisempia, tiedustelevat vieruskaverilta onko kiire jatkolennolle. Finnairilla ei tietoakaan tästä. Metrossa olen ehkä 2 kertaa kantanut matkalaukkua portaita ylös/alas (siellä suhannut laukun kanssa lukemattomat kerrat) vaikka aina pakkaankin niin että sen jaksaisin kantaa. Lähes aina joku portaiden alapäässä/puolivälissä sen tarjoutuu tekemään. Eikä johdu siitä että olen nainen vaan eräs nuori mies tarjoitui auttamaan iäkkäämpää setääni hänen ollessa täällä. Itse myös ottanut opikseni ja auttanut muutamaa mummoa kantamusten kanssa kun ovat poistuneet julkisista. Suomessa ei oteta MINKÄÄNNÄKÖISTÄ kontaktia tuntemattomiin, miksi ei??? Enkä tarkoita että kaipaisin suomalaiseen kulttuuriin kuulumatonta reviirille puskemista tai small talkia, ystävällinen hymy junassa viereen istuessa riittää. Mutta ei, katsekontaktikin tuntuu olevan liikaa!! Alkanut ahdistamaan Suomeen tuleminen näiden vuosien jälkeen. Kuinka totun taas ihmisten kylmyyteen?? Tuntuu että yhteisöttömyyden tunne on Suomessa johtanut siihen, että johdetaan väkivaltatilastoissa, syrjäydytään ja tehdään itsemurhia!! Ei voi olla syy-seuraus -suhde kaukana tästä??
Aloita itsestäsi se hymyily ja auttaminen Suomessa - hyvät tavatkin voivat tarttua, siinä missä huonotkin.
Tosin, jos joku pyytäisi saada kannettavakseen matkalaukkuni, olisin hyvin epäluuloinen ja pelkäisin, että hän varastaa sen.
Ja vielä, ne "ihanat" jenkit ovat jostain kumman syystä kaikkein ilkeimpiä kommenteissaan, myös YouTube videoissa. Olisikohan niin, että sitä kuuluisaa ikuista tekohymyä ei kauan jaksaa pitää yllä.
Ainakin Helsingin metrossa vieraat juttelevat toisilleen. Itä-Helsingissä muutenkin.
Ihmiset ovat syöpä ja pallon muun fauna voisi paremmin ilman meitä. Suomalaiset ovat tajunneet asian.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin Helsingin metrossa vieraat juttelevat toisilleen. Itä-Helsingissä muutenkin.
Rahan pummiminen ja ”anna tyttö pilu” ei ole hääviä juttelua
Mulla on toisenlaisia kokemuksia.
Hyvä ketju.
Ei se, että kyseenalaistaa suomalaisten käytöstavat tarkoita että kaikkialla muualla oltaisi hyvätapaisia. Mutta me asumme Suomessa, tämä on suomalainen keskustelupalsta. Jos tällaiset ketjut voivat vaikuttaa käytökseemme, niin miksemme tällaisia ketjuja tekisi? En usko, että tällaisten ketjujen pointti olisi pahoittaa suomalaisten mieli, vaan herättää ajattelemaan, miten oma käytös vaikuttaa muihin ja myös ITSEEN.
Ainakin minä olen huomannut, että vaikka olisi kuinka v-ttuuntunut ja joku yllättäen onkin ystävällinen, hymyilee, mitä tahansa muuta positiivista, mieli piristyy kuin taikaiskusta.
Taistellaan pahaa oloamme vastaan! Vaikka kuinka v-tuttaisi, yritetään tehdä jotain hyvää jollekin toiselle, tuntemattomalle ihmiselle. Voin vakuuttaa, että itsetunto ja koko olo kohenee. Ei minulla ole mitään syytä valehdella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No huh huh, oletko käynyt lukemassa vaikka Daily Mailin kommentteja? Ilkeimpiä en ole eläissäni lukenut, suomalaiset kommentoijat kalpenevat niiden ilkeyksien rinnalla.
Viimeisin taisi olla kuin luin kommentteja Reese Witherspoonin tyttärestä Avasta. Häntä haukkuivat lihavaksi vaikka tyttönen painaa varmaan jotain 45 kiloa...
Minähän kirjoitin, että suomalaisten kritisoiminen huonoista käytöstavoista ei tarkoita että kaikkialla muualla oltaisiin hyvätapaisia. Ei se oikeuta huonoja käytöstapoja, että jossain muualla on vielä huonommat käytöstavat.
Me olemme suomalaisia, näemme nämä ketjut. Me voimme vaikuttaa vain omat käytöstapamme. Jos nyt ylipäätään haluamme, sekä muiden että oman etumme tähden.
Sori håånå suåmi. Siis voimme vaikuttaa vain omiin käytöstapoihimme.
Vierailija kirjoitti:
Jaa. Kyllä tuo on aikamoinen yleistys sekä Suomesta että "ulkomaista". Mistä ulkomaasta mahdat puhua?
Minusta kaikkialla pääkaupungeissa ollaan tietyllä tavalla tylympiä, jo siitä silkasta syystä että populaa on niin paljon, ettei kaikkia voi alkaa huomioida kovin tarkasti.
Lisäksi kyse on oman reviirin ylläpitämisestä. Jos ei halua olla kontaktissa muihin, se on ok sekin.
Toki kohteliaisuus jonotustilanteissa olisi hyväksi jo siksi, että se edesauttaa sujuvuutta.
New Yorkin metrosta tullessaan kaikki tulevat kiltisti jonoon ja liukuportaisiin oikeaan laitaan, kulkee kuin unelma.
Lontoossa kaupoissa kukaan ei otti ohittamaan selän takaa ahtaassa paikassa ilman:" Excuse me, pardon ma'm." Oli ohittava nuori, vanha, mies, nainen tai minkä värinen tahansa. Tällaisesta käytöksestä pidän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa. Kyllä tuo on aikamoinen yleistys sekä Suomesta että "ulkomaista". Mistä ulkomaasta mahdat puhua?
Minusta kaikkialla pääkaupungeissa ollaan tietyllä tavalla tylympiä, jo siitä silkasta syystä että populaa on niin paljon, ettei kaikkia voi alkaa huomioida kovin tarkasti.
Lisäksi kyse on oman reviirin ylläpitämisestä. Jos ei halua olla kontaktissa muihin, se on ok sekin.
Toki kohteliaisuus jonotustilanteissa olisi hyväksi jo siksi, että se edesauttaa sujuvuutta.
New Yorkin metrosta tullessaan kaikki tulevat kiltisti jonoon ja liukuportaisiin oikeaan laitaan, kulkee kuin unelma.
Lontoossa kaupoissa kukaan ei otti ohittamaan selän takaa ahtaassa paikassa ilman:" Excuse me, pardon ma'm." Oli ohittava nuori, vanha, mies, nainen tai minkä värinen tahansa. Tällaisesta käytöksestä pidän.
otti = lähde
Vierailija kirjoitti:
Asun Tampereella, ja olen aina ihmetellyt miksi meidän rapun naiset, ei siis kertaakaan, ole tervehtineet minua, vaikka olen heitä paljon vanhempi. Tänään huomasin, parkkipaikalta katsoessani, että nämä naiset ei tervehdi edes toisiaan.
Muutin pääkaupunkiseudulta Treelle vuosi sitten ja näin mykkää junttikansaa en ollut ennen tavannut. Pelkkää kyräilyä koko porukka.
Kuvitelkaa mielessänne se aika, kun tällaisia ketjuja ei tarvitse enää tehdä. Onkohan utopistinen ajatus?
Puhutko nyt Teksasilaisista. Koska suurin osa Jenkkilää ei ole Teksasia.