Miksi suomalaiset ovat niin helkkarin sisäänpäinkääntyneitä???
Olemme TODELLAKIN epäkohteliaita, se om briteissä tullut huomattua! Ei anneta tietä muille vaan pusketaan ensimmäisenä (parhaiten havaitsee lennoilla). Amerikkalaiset ehkä brittejäkin huomaavaisempia, tiedustelevat vieruskaverilta onko kiire jatkolennolle. Finnairilla ei tietoakaan tästä. Metrossa olen ehkä 2 kertaa kantanut matkalaukkua portaita ylös/alas (siellä suhannut laukun kanssa lukemattomat kerrat) vaikka aina pakkaankin niin että sen jaksaisin kantaa. Lähes aina joku portaiden alapäässä/puolivälissä sen tarjoutuu tekemään. Eikä johdu siitä että olen nainen vaan eräs nuori mies tarjoitui auttamaan iäkkäämpää setääni hänen ollessa täällä. Itse myös ottanut opikseni ja auttanut muutamaa mummoa kantamusten kanssa kun ovat poistuneet julkisista. Suomessa ei oteta MINKÄÄNNÄKÖISTÄ kontaktia tuntemattomiin, miksi ei??? Enkä tarkoita että kaipaisin suomalaiseen kulttuuriin kuulumatonta reviirille puskemista tai small talkia, ystävällinen hymy junassa viereen istuessa riittää. Mutta ei, katsekontaktikin tuntuu olevan liikaa!! Alkanut ahdistamaan Suomeen tuleminen näiden vuosien jälkeen. Kuinka totun taas ihmisten kylmyyteen?? Tuntuu että yhteisöttömyyden tunne on Suomessa johtanut siihen, että johdetaan väkivaltatilastoissa, syrjäydytään ja tehdään itsemurhia!! Ei voi olla syy-seuraus -suhde kaukana tästä??
Kommentit (94)
Meeppä kattoo vaikka lontoota etenkin ruuhka-aikana niin saat vähän erilaisen käsityksen muunmaalaisten "kohteliaisuudesta".
Mun mielestä on kiva, että Suomessa voi kadulla kävellä yksin liikkuvana naisena rauhassa. Ettei koko ajan ole joku iskemässä, kuvittelemassa prostituoiduksi ja tai muuten vaan jollain äijäporukalla siinä huutelemassa ja höröttelemässä. Tällasta arvostan.
Vierailija kirjoitti:
Niin varmaan. No, eivät ole todellakaan tuommoisia suomalaiset. Tutkimusten mukaan suomalaiset matkustavatkin eniten maailmassa.
Itse olen kyllä sisäänpäinkääntynyt. Olen se, jota ei ilakoiminen, matkustaminen tai jutteleminen kiinnosta. Koen olevani harvinainen ihminen epäsosiaalisuuteni kanssa.
Muuta Tampereelle - täällä et olisi harvinaisuus👍😊
Vierailija kirjoitti:
Colette kirjoitti:
1: Kuten varmasti voit kirjoituksestani huomata, että vertaan yhdysvaltoihin sekä britteihin, EN yleistä näitä valtioita "ulkomaiksi". Meno Kiinassa Suomeen verrattavaa,sieltä en oppia ammentaisi.
2: EN hauku suomalaisia. Kaipaan vain parannusta NÄILLE OSA-ALUEILLE. Luotettavuus esim. Suomessa aivan omalla tasollaan britteihin verrattuna. Koskaan ei tarvitse erikseen varmistaa,että onhan joku tulossa tapaamiseen, jos siitä suullisesti sovittu. Suomalainen tulee. Britillä 50/50 mahdollisuus ilmestymiselle ilman varmistusta.
Niin siis olet tavannut jenkkejä lennolla ja sinä siitä yleistät, että kaikki jenkit ovat huomaavaisia ja ystävällisiä?
;-D
Kummassa maassa olet asunut ja kuinka kauan ja missä tarkalleen ottaen?
Minulla on - toistan - ihan erilaisia kokemuksia. Varsinkin suurkaupungeissa tuppaa ihmiset olemaan aina tylyjä, koska sitä porukkaa on vaan niin hemmetisti joka paikassa, ei voi alkaa kaikkia huomioida. Helsinki ei nyt maailman mittakaavassa ole tietenkään mikään suurkaupunki, mutta iso silti.
Eli: älä yleistä.
1
Lennoilla. Puolitan nykyään aikani Lontoossa ja Yhdysvalloissa. Lontoossa asunut pidempään ja täällä koti. Kokemusta muistakin brittikaupungeista, niissä ihmiset yleensä ystävällisempiä. Tarkemmin en kerro, muuten tunnistetaan. Asuinkokemusta sen verran, että pystyn yleistämään.
Colette kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei Suomi johda väkivaltatilastoja, ap. Ei edes sinnepäin.
Suomi on sijalla 130 parinsadan maan joukossa. Enemmän murhia väkilukuun verrattuna on monessa EU-maassakin, muun muassa juuri siellä kehumassasi Isossa.Britanniassa (joka on sijalla 71)
http://www.nationmaster.com/country-info/stats/Crime/Violent-crime/Murd…
1
Tarkennan, PARISUHDEväkivalta. Suomi yleisesti ottaen turvallinen varsinkin Lontooseen verrattuna. Helsingin pimeimmistä kaupunginosista ei tosin kokemusta.
Parisuhdeväkivallassakin Suomi ei todellakaan johda tilastoja. Mitäpä, jos vaivautuisit ensin tarkistamaan asian, ennen kuin alat heitellä mutuja.
Googlella löytyy nimittäin aika helpostikin pari laajaa selvitystä, jotka eivät tue väitettäsi.
Raiskauksissa Suomi on 116 maan joukossa sijalla 27 - ja tämäkin luku johtuu todennäköisesti siitä, että Suomessa naiset vapautuneemmin tekevät rikosilmoituksen, monessa muussa maassahan niin ei tehdä, koska poliisin reaktioihin ei luoteta.
http://www.nationmaster.com/country-info/stats/Crime/Violent-crime/Rape…
Noin 30% naisista kokee elämänsä aikana jotain väkivaltaa. Olemme OECD-maiden vertailussa ihan keskikastia, Britannian vieressä - brittinaisista 29% kokee väkivaltaa elämänsä aikana.
https://data.oecd.org/inequality/violence-against-women.htm
1
Tukholmassa olen saanut hyvää palvelua - tosin ehkä he eivät tajua, että olen suomalainen. Kerran eräs mies juoksi peräämme tuoden lapsemme pudottaman lelun...tarjoilija jaksoi ainakin 20 kertaa sytyttää uudestaan pöytäämme kynttilän....pojat innostuivat kielloista huolimatta puhaltamaan kynttilän sammuksiin.
Lontoossa kuulee taas usein ”anteeksi” esim ahtaassa paikassa ohitettaessa (enkuksi tietysti).
Suomessa kukaan ei sano ”kiitos” tai vielä vähemmän kuulee ”anteeksi”.
Kyllä yleistunnelma on tympeähkö täällä Suomessa.
Colette kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Colette kirjoitti:
1: Kuten varmasti voit kirjoituksestani huomata, että vertaan yhdysvaltoihin sekä britteihin, EN yleistä näitä valtioita "ulkomaiksi". Meno Kiinassa Suomeen verrattavaa,sieltä en oppia ammentaisi.
2: EN hauku suomalaisia. Kaipaan vain parannusta NÄILLE OSA-ALUEILLE. Luotettavuus esim. Suomessa aivan omalla tasollaan britteihin verrattuna. Koskaan ei tarvitse erikseen varmistaa,että onhan joku tulossa tapaamiseen, jos siitä suullisesti sovittu. Suomalainen tulee. Britillä 50/50 mahdollisuus ilmestymiselle ilman varmistusta.
Niin siis olet tavannut jenkkejä lennolla ja sinä siitä yleistät, että kaikki jenkit ovat huomaavaisia ja ystävällisiä?
;-D
Minulla on - toistan - ihan erilaisia kokemuksia. Varsinkin suurkaupungeissa tuppaa ihmiset olemaan aina tylyjä, koska sitä porukkaa on vaan niin hemmetisti joka paikassa, ei voi alkaa kaikkia huomioida. Helsinki ei nyt maailman mittakaavassa ole tietenkään mikään suurkaupunki, mutta iso silti.
1
Lennoilla. Puolitan nykyään aikani Lontoossa ja Yhdysvalloissa. Lontoossa asunut pidempään ja täällä koti. Kokemusta muistakin brittikaupungeista, niissä ihmiset yleensä ystävällisempiä. Tarkemmin en kerro, muuten tunnistetaan. Asuinkokemusta sen verran, että pystyn yleistämään.
No etkä pysty yleistämään. Mun brittikaverit kertoo tasan päinvastaista. Ja ne siis on asuneet siellä koko ikänsä.
Colette kirjoitti:
Olemme TODELLAKIN epäkohteliaita, se om briteissä tullut huomattua! Ei anneta tietä muille vaan pusketaan ensimmäisenä (parhaiten havaitsee lennoilla). Amerikkalaiset ehkä brittejäkin huomaavaisempia, tiedustelevat vieruskaverilta onko kiire jatkolennolle. Finnairilla ei tietoakaan tästä. Metrossa olen ehkä 2 kertaa kantanut matkalaukkua portaita ylös/alas (siellä suhannut laukun kanssa lukemattomat kerrat) vaikka aina pakkaankin niin että sen jaksaisin kantaa. Lähes aina joku portaiden alapäässä/puolivälissä sen tarjoutuu tekemään. Eikä johdu siitä että olen nainen vaan eräs nuori mies tarjoitui auttamaan iäkkäämpää setääni hänen ollessa täällä. Itse myös ottanut opikseni ja auttanut muutamaa mummoa kantamusten kanssa kun ovat poistuneet julkisista. Suomessa ei oteta MINKÄÄNNÄKÖISTÄ kontaktia tuntemattomiin, miksi ei??? Enkä tarkoita että kaipaisin suomalaiseen kulttuuriin kuulumatonta reviirille puskemista tai small talkia, ystävällinen hymy junassa viereen istuessa riittää. Mutta ei, katsekontaktikin tuntuu olevan liikaa!! Alkanut ahdistamaan Suomeen tuleminen näiden vuosien jälkeen. Kuinka totun taas ihmisten kylmyyteen?? Tuntuu että yhteisöttömyyden tunne on Suomessa johtanut siihen, että johdetaan väkivaltatilastoissa, syrjäydytään ja tehdään itsemurhia!! Ei voi olla syy-seuraus -suhde kaukana tästä??
Miksi minun pitäisi muuttua amerikkalaiseksi tai englantilaiseksi tai vinkuintialaiseksi. Olen suomalainen ja haluan olla sisäänpäin kääntynyt. Jos ei kelpaa sinulle, niin ihan sama. Minulla ei ole mitään kiinnostusta muuttua toisenlaiseksi muiden ihmisten takia.
Vierailija kirjoitti:
Mihin esim. tuota katsekontaktia tarvitaan? Vaikkapa Helsingissä on täyttä hulluutta - jopa epäkohteliasta - ruveta erikseen mulkkaamaan jokaista. Meille suomalaisille kohteliaisuus vaan on sirä, että jätetään muut rauhaan.
Hymyily = mulkkaaminen, siinäpä suomalainen mentaliteetti kauniisti kiteytettynä.
Vierailija kirjoitti:
Asun Tampereella, ja olen aina ihmetellyt miksi meidän rapun naiset, ei siis kertaakaan, ole tervehtineet minua, vaikka olen heitä paljon vanhempi. Tänään huomasin, parkkipaikalta katsoessani, että nämä naiset ei tervehdi edes toisiaan.
Ei tietenkään tervehdi. Suomessa tyypillistä kytätä siitä oven reijästä, ettei kukaan vain ole käytävällä ja jos on, odottaa että menevät edeltä. Ettei vain vahingossakaan joutuisi ihmiskontaktiin kenenkään kanssa.
Amerikkalaiset vasta ovatkin epäkohteliaita: amerikkalainen tulee hissiin ja kysyy ”how are you doing?”, kuinka hurisee? Hissin ovi sulkeutuu. Mietin miten minulla on mennyt viime aikoina: eipä hassummin, ei ole ollut kauheasti sairauksia, elämä ei ole sen kummallisempaa. Kun vedän henkeä sanoakseni mitä minulle kuuluu, lähtee amerikkalainen jo pois hissistä. Häntä ei oikeasti kiinnostanut mitä minulle kuuluu. How fake is that? Ja tämä tarina on totta.
Vierailija kirjoitti:
Meeppä kattoo vaikka lontoota etenkin ruuhka-aikana niin saat vähän erilaisen käsityksen muunmaalaisten "kohteliaisuudesta".
Olen ruuhka-ajan kokenut moneen otteeseen. Metroa eikä kaupungin kapeita teitä ole mitoitettu sille ihmismassalle, mikä tässä kaupungissa nykyään asustaa. On täysin normaalia olla litistyksissä metrossa ruuhka-aikana. Jos sanoisi sori jokaiselle, jota hipaisee, ei pahoittelusta tulisi loppua.
Vierailija kirjoitti:
Amerikkalaiset vasta ovatkin epäkohteliaita: amerikkalainen tulee hissiin ja kysyy ”how are you doing?”, kuinka hurisee? Hissin ovi sulkeutuu. Mietin miten minulla on mennyt viime aikoina: eipä hassummin, ei ole ollut kauheasti sairauksia, elämä ei ole sen kummallisempaa. Kun vedän henkeä sanoakseni mitä minulle kuuluu, lähtee amerikkalainen jo pois hissistä. Häntä ei oikeasti kiinnostanut mitä minulle kuuluu. How fake is that? Ja tämä tarina on totta.
Amerikassa "how are you" on suomeksi "moi" ei "kuinka hurisee". Vähemmästäkin katsovat kieroon, jos elämäntarinaasi alat vuodattamaan heidän tervehtiessä sinua.
Palataan Colette asialle kun lopetat ahmisen ja oksentamisen. Sitä ennen en halua kuulla sinusta pihaustakaan.
Asuin Madridissa eikä sielläkään mitään katsekontakteja ja hymyilyä ollut (paitsi naapuruston kerjäläinen, joka aina kohteliaasti tervehti). Suomessa kaupan kassatkin ovat mukavan iloisia espanjalaisiin verrattuna.
Sään puolesta parempi paikka toki :)
Colette kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun Tampereella, ja olen aina ihmetellyt miksi meidän rapun naiset, ei siis kertaakaan, ole tervehtineet minua, vaikka olen heitä paljon vanhempi. Tänään huomasin, parkkipaikalta katsoessani, että nämä naiset ei tervehdi edes toisiaan.
Ei tietenkään tervehdi. Suomessa tyypillistä kytätä siitä oven reijästä, ettei kukaan vain ole käytävällä ja jos on, odottaa että menevät edeltä. Ettei vain vahingossakaan joutuisi ihmiskontaktiin kenenkään kanssa.
Kyllä suurin osa talon äijistä moikkailee ja välillä jää jutulle, jos pihassa törmätään. Ja kaikkien kundien kanssa tullaan toimeen. Naisilla on joku paskantärkeys, että ei voi olla huomaavinaan edes oman talon väkeä.
Olen itse asunut Tampereella ja Yhdysvalloissa pikkukaupungissa. Tampereella juttelen useasti naapuriston kanssa, Jenkeissä harvemmin. Jenkeissä itseasiassa tosi yleistä naapuristo viha. Jenkeissä sen sijaan kaupassa aina kysyvät how are you, mutta kuten aikaisemmin jo sanottiin, se on tervehdys eikä oikea kysymys. Jenkeissä koulussa ihmiset juttelivat tunneilla todella helposti ja sanoivat juttuja kuten "We should totally hang out sometime", mutta tämäkään ei oikeasti tarkoittanut että haluaisi sopia jonkun päivämäärän milloin hengataan. Eli kulttuurieroja miten toisia esimerkiksi juuri kaupassa tai julkisissa kohdellaan, mutta ei oikeasti kerro paljookaan ihmisten luonteenpiirteistä.
Tämä on niin tyypillistä, kun asutaan hetki ulkomailla ja rahat lopussa tullaan takas suomeen niin AINA kuuluu silloin haukkua oma kotimaa :)
Vierailija kirjoitti:
Käypä Kairon torilla kävelemässä yksin. Tule sen jälkeen valittamaan suomalaisten käytöstavoista.
Eqyptiläiset on kyllä kohteliaita ja lämpimiä. Älä yleistä jonku poliittisen sekasorron vuoksi. Vai leimataanko suomalaiset samalla sen perusteella millaista oli kalevankankaalla 1918?
;-D
1