Tuleeko sinulle koskaan mieleen "ihmisroska" -ajatuksia? Kuinka sivutat ne?
Tai vastaavia syviä halveksunnan ja arvostamisen puutteen tuntemuksia joitain tiettyjä ihmisryhmiä tai ihmisiä kohtaan? Kuinka pystyt torjumaan nuo ajatukset mielestäsi? Pelkäätkö, että lipsautat jossain?
Mulle henkilökohtaisesti esim. toistuvasti rikoksia tekevät, lapsiinsekaantujat ja raiskauksiin syyllistyvät aiheuttavat todella voimakkaita inhon ja halveksunnan tunteita. Voin olla kutsumatta heitä julkisesti epäasiallisilla nimityksillä, mutta ei se vissiin muuta noita pohjimmaisia ajatuksia miksikään. Oma mormaali on vaikkapa sellainen, että toiseen ihmiseen kajoaminen on väärin, ja yhteisön etu ylittää usein yksilön vapaudet.
Kommentit (45)
Tulee päivittäin, sillä olen asiakaspalvelussa töissä. Eikä niitä pysty sivuuttamaan kun työ on liukuhihnatyyppistä, eli vaikka onnistuisinkin sekunneissa unohtamaan edellisen urpon, tulee samantien uusi tilalle.
No kieltämättä kun junaa odotellessani katselin Espoon keskuksen narkkarijengiä.
Ihmisroskaa joka pitäisi siivota pois muita pelottelemasta.
(Anteeksi jos loukkasin jotain alan ihmisiä, älkää hakatko mua pliis.)
Tulee, todellakin. Ei ehkä päivittäin, mutta viikottain. Työskentelen sosiaalialalla.
Ammatillisuutta puolestaan on se, etten anna ajatusteni näkyä työssäni.
Tottakai on useitakin ryhmiä. Talon edessä huojuvat loppuvaiheen narkit, kansaansa piinaavat diktaattorit ja nat sit, lapsia vahingoittavat, väkivaltaisesti käyttäytyvät miehet, eläimiä rääkkääjät, salametsästäjät ja erityisesti inhoan rattijuoppoja ja rattinarkkeja. Viimeksi mainitut eivät välitä muista ihmisistä pätkääkään. Tämän lisäksi on useita ihmisryhmiä joita nyt en mielessäni roskaksi luokittele mutta joista en muuten perusta.
En sivuuta ajatuksia vaan ajattelen ja sitten ajatus menee ohi muuta puuhastellessa.
Se tuli selväksi, mutta mitä tämä käytännössä tarkoittaa? Miten sitä, että kaikilla on sama ihmisarvo, osoitetaan käytännössä eikä vain teorian tasolla? Tulisiko esimerkkitapauksessa paikka valita arpomalla?