Mikä ihmeen "toksinen maskuliinisuus" ?!!
Itse olen ihan feministi aatteiltani, vaikkei sitä nykyään viitsi ääneen sanoa, kun luullaan sellaseksi hörhöksi, jotka nykyään kutsuvat itseään feministeiksi.. vaikka vaikuttavat lähinnä täysiltä idiooteilta joiota saa myötähävetä.
Ja siis tämä toksinen maskuliinisuus on ilmeisesti näiden hipstereiden keksimä termi? Mitä tällä mahtavat tarkoittaa?
Itse en näe maskuliinisuudessa mitään pahaa, maskuliiniset miehet ovat ihan normaaleja miehiä, ei se tarkota että mies olisi sekopää jos se on maskuliininen.
Itsekään en ole kovin "feminiininen", vaan enemmän maskuliininen nainen, voiko nainen olla "toksisen maskuliininen" vai pystyykö vain mies siihen pisteeseen asti?
Nykyään näkee paljon hyvin feminiinisiä miehiä, olen miettinyt vaikuttaako ympäristömyrkyt tohon kehitykseen. Itse olen kasvanut maskuliinisten miesten parissa, enkä ymmärrä mikä vika olisi normaaleissa miehissä.
Feminiininen mies ei minusta ole mikään ideaali, että miesten pitäisi sellaisksi pyrkiä. Kyllä se tuntuu tapahtuvan ihan itsestään. Kalatkin muuttuvat homoiksi ympäristömyrkkyjen vuoksi, samanlainen ilmiö näkyy ihmisissäkin, vaikkei feminiininen ole tietenkään aina homo, homo voi olla maskuliininenkin. Mutta voikohan nykyhörhöjen mukaan maskuliininen homo olla "toksinen"?
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
Toksinen feminiinisyys on naiselle itselleen haitaksi olevaa maskuliinisuutta. Se on sitä feminiinisyyttä, joka estää miestä hakeutumasta esim. Rakennus -alalle, jolla työllistyisi hyvin ja jäämistä työttömäksi ja syrjäytyneeksi työn ja toimeentulon puutteessa. Tai se estää naista hakemasta apua uupumukseen äitinä, joka voi johtaa lapsen kaltoinkohteluun.Tai toksinen feminiinisyys särkee avioliiton, koska mies ei saa osallistua kotitöihin tai lastenhoitoon ja keskittyy ropaamaan autoaan. Se on feminiinisyyttä, joka ei hyödytä naista mitenkään ja estää häntä olemasta onnellinen.
Ehkkä me puhuutaan vaan avarakaatseisuudeesta seen sijaan että tuliiisi mielllyttää esim bisnessmieeelessä jotakiin konservatiiivista ryhmäää.
Vierailija kirjoitti:
Ehkkä me puhuutaan vaan avarakaatseisuudeesta seen sijaan että tuliiisi mielllyttää esim bisnessmieeelessä jotakiin konservatiiivista ryhmäää.
Avarakatseiisuuudestaa inhimilllisessä mielesssä. Tokii sekiin vaaatiin kemiaa ja samaaistumiispintaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avarakatseiisuuudestaa inhimilllisessä mielesssä. Tokii sekiin vaaatiin kemiaa ja samaaistumiispintaa.
Jaa toki myös kielessä on suuri osa identiteeettia sidotttuna.
Minulla on yksi esimerkki toksisesta maskuliinisuudesta. Exäni oli naisvaltaisella alalla (opettaja). Kotiin tullessaan hän upposi väkivaltapelejen maailmaan ja ilmoitti minulle että turpa kiinni, hän on tälle päivälle saanut akoista tarpeekseen. Että jos et ole seksiä antamassa, pää kiinni.
Minulla ei ollut mitään tekemistä hänen työasioidensa kanssa, mutta ne vaikuttivat koko perheen elämään tuolla tavoin.
Vierailija kirjoitti:
Tuosta puhuminen pistää aina miettimään mitä toksinen feminiinisyys on mutta siitä ei ikinä puhuta koska toksinen maskuliinisuus-käsitys ei ole tasa-arvoinen käsite. Feministien maailmankuvassa naiset syntyvät täydellisinä puhtaina olentoina mutta miehet syntyvät alusta alkaen väärin. Sama pätee yhteiskuntiin missä vain ja ainoastaan maskuliinisuus voi aiheuttaa ongelmia mutta naisellisuus ei ikinä ja sen ehdottaminenkin tekee sinusta automaattisesti naisvihaajanatsin.
Annanpa mikrofonin naisille, mitä mieltä olette mitä toksinen feminiinisyys voi olla? Toksinen maskuliinisuus on tätä tuppisuisuutta ja miehekkyyden vaatimista muilta joten mikä on naisten vastaava?
Toksinen feminiinisyys on minusta sitä, että naiset käyvät toisiaan vastaan siinä millaisia naisten pitäisi olla. Moititaan toisten ulkonäköä, koska on vain yksi ainoa tapa olla nainen. Moititaan toisen äitiyttä, koska on vain yksi ja oikea tapa olla äiti.
Tämmöistä hyvin samantyyppistä käytöstä kuin toksisessa maskuliinisuudessakin. Sanotaan, että et ole mies/nainen etkä mikään, kun olet sitä tai tätä tai tuota.
Vierailija kirjoitti:
Toksinen maskuliinisuus tarkoittaa ahdasta vanhanaikaista miehen mallia, joka johtaa yleensä siihen että malliin sopimattomat (lyhyet, pienipalkkaiset, ystävälliset, naiselliset) kokevat olevansa vääränlaisia miehiä.
Toksinen feminiinisyys on ahdas vanhanaikainen naisen malli, joka johtaa yleensä siihen, että malliin sopimattomat (itsenäiset, miehekkäät, hyvin toimeentulevat, vapaaehtoisesti lapsettomat) kokevat olevansa vääränlaisia naisia.
Ja molemmat nämä ovat olemassa, mutta onneksi pikkuhiljaa murtumassa. Esim. Tuure Boelius on ihan yhtä lailla mies, kuin vaikkapa Silvia Modig on nainen.
Itse koen että toksinen feminiinisyys on sitä mitä nykyajan äänekkäät kaikesta valittajat uhoavat metoineen joka paikassa ja kutsuvat itseään feministeiksi. Siis se on juuri sitä kun se vaan menee yli. Itseä naisena välillä hävettää se oikein huolella, enkä viitsi itseäni näiden takia edes kutsua feministiksi, vaikka tasa-arvoa kannatankin. Nämä toksiset feministit vaan eivät mielestäni enää kannata tasa-arvoa vaan jotain ihan muuta...
Ja sitten kun uskallat sanoa näin nuorehkona naisena niin jo saat kuraa niskaan sankokaupalla, ja anonyymina ei edes uskota naiseksi. Se hämmentää minua suuresti.
Vierailija kirjoitti:
Toksinen maskuliinisuus on ihan mitä tahansa mikä termin käyttäjää sillä hetkellä sattuu ärsyttämään - alkaen vaikka liian leveässä haara-asennossa istumisesta. Vastaavasti jos toteat miesten leveämmän haara-asennon johtuvan mm. siitä, että siittiöt tarvitsevat selviytyäkseen matalampia lämpötiloja harrastat "manspailiningiä".
Molempien termien tarkoitus on suoraan nitistää mikä tahansa väärän sukupuolen edustajan argumentti ilman tarvetta kuunnella tai ymmärtää sitä.
Jos vierustoveri levittää jalkansa minun puolelleni vaikkapa bussissa tai elokuvateatterissa, niin ostakoon niille siittiöille oman penkin, että voi levittäytyä niille molemmille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toksinen maskuliinisuus on ihan mitä tahansa mikä termin käyttäjää sillä hetkellä sattuu ärsyttämään - alkaen vaikka liian leveässä haara-asennossa istumisesta. Vastaavasti jos toteat miesten leveämmän haara-asennon johtuvan mm. siitä, että siittiöt tarvitsevat selviytyäkseen matalampia lämpötiloja harrastat "manspailiningiä".
Molempien termien tarkoitus on suoraan nitistää mikä tahansa väärän sukupuolen edustajan argumentti ilman tarvetta kuunnella tai ymmärtää sitä.
Jos vierustoveri levittää jalkansa minun puolelleni vaikkapa bussissa tai elokuvateatterissa, niin ostakoon niille siittiöille oman penkin, että voi levittäytyä niille molemmille.
Eipä keskusteluissa tästä ole näyttänyt olevan kysymys vaan siitä, että leveä haara-asento ärsyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä keskusteluissa tästä ole näyttänyt olevan kysymys vaan siitä, että leveä haara-asento ärsyttää.
Joo se ärsyttää ihan samalla tavalla oli tekijänä sitten nainen tai mies.
Onkohan tuo käsite vähän liian filosofinen tavalliselle kansalle? Mietin kun tässäkin keskustelussa osalla kirjoittajista on tosi vaikea ymmärtää, että kyseessä on sosiaalinen konstruktio ja eräänlainen sukupuolen kieroutunut ideaalimalli. Että jonkun feministiksi itseään tituleeraavan yksilön viha ei itseasiassa kerro toksisesta feminiinisyydestä, eikä ajattelematon istuma-asento puolestaan toksisesta maskuliinisuudesta.
Pitäisikö tavalliselle kansalle keksiä joku oma termi? Voisiko vaikka puhuta vanhanaikaisesta miehen mallista?
Vierailija kirjoitti:
Itse ymmärrän sen, ronskina puheena ja nyrkillä tehosttettuna määrämisenä. Ronski puhe on esim. kun kutsutaan vaimoa emännäksi tai akaksi. En tiedä mutä toksinen maskuliinisuus oikeasti on.
Mitä pahaa on sanassa emäntä? Ei mua ainakaan häiritsisi millään tavalla. Itsekin voisin miestä kutsua isännäksi enkä usko hänenkään siitä pahastuvan.
Jos mies on väkivaltainen niin hän väkivaltainen ihan yksinkertaista. Samoin voisi kutsua myös väkivaltaista naista koska niitäkin on. Olen useamman kerran ollut todistamassa kun äiti käyttäytyy lapsia kohtaan hyvin huonosti. Huutaa, tukistaa jne. onko tällainen nainen sitten toksisesti feminiininen mutta miksei siitä sitten puhuta missään.
Vierailija kirjoitti:
Onkohan tuo käsite vähän liian filosofinen tavalliselle kansalle? Mietin kun tässäkin keskustelussa osalla kirjoittajista on tosi vaikea ymmärtää, että kyseessä on sosiaalinen konstruktio ja eräänlainen sukupuolen kieroutunut ideaalimalli. Että jonkun feministiksi itseään tituleeraavan yksilön viha ei itseasiassa kerro toksisesta feminiinisyydestä, eikä ajattelematon istuma-asento puolestaan toksisesta maskuliinisuudesta.
Pitäisikö tavalliselle kansalle keksiä joku oma termi? Voisiko vaikka puhuta vanhanaikaisesta miehen mallista?
Se olisi fiksua!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai mistä ei ollut kysymys? Ja missä keskusteluissa? Pitäiskö perustaa sille oma ketju, ettei tämä mene ohi aiheen.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on yksi esimerkki toksisesta maskuliinisuudesta. Exäni oli naisvaltaisella alalla (opettaja). Kotiin tullessaan hän upposi väkivaltapelejen maailmaan ja ilmoitti minulle että turpa kiinni, hän on tälle päivälle saanut akoista tarpeekseen. Että jos et ole seksiä antamassa, pää kiinni.
Minulla ei ollut mitään tekemistä hänen työasioidensa kanssa, mutta ne vaikuttivat koko perheen elämään tuolla tavoin.
Otan osaa miehesi puolesta. Eipä ole helppoa olla miehenä naisvaltaisella alalla varsinkaan jos on noita keski-ikäisiä naisopettajia jotka ovat jo ihan käsite. Putouksen Ansa Kynttilä ei kovin kaukaa haettu hahmo 😁.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toksinen maskuliinisuus tarkoittaa ahdasta vanhanaikaista miehen mallia, joka johtaa yleensä siihen että malliin sopimattomat (lyhyet, pienipalkkaiset, ystävälliset, naiselliset) kokevat olevansa vääränlaisia miehiä.
Toksinen feminiinisyys on ahdas vanhanaikainen naisen malli, joka johtaa yleensä siihen, että malliin sopimattomat (itsenäiset, miehekkäät, hyvin toimeentulevat, vapaaehtoisesti lapsettomat) kokevat olevansa vääränlaisia naisia.
Ja molemmat nämä ovat olemassa, mutta onneksi pikkuhiljaa murtumassa. Esim. Tuure Boelius on ihan yhtä lailla mies, kuin vaikkapa Silvia Modig on nainen.
Itse koen että toksinen feminiinisyys on sitä mitä nykyajan äänekkäät kaikesta valittajat uhoavat metoineen joka paikassa ja kutsuvat itseään feministeiksi. Siis se on juuri sitä kun se vaan menee yli. Itseä naisena välillä hävettää se oikein huolella, enkä viitsi itseäni näiden takia edes kutsua feministiksi, vaikka tasa-arvoa kannatankin. Nämä toksiset feministit vaan eivät mielestäni enää kannata tasa-arvoa vaan jotain ihan muuta...
Ja sitten kun uskallat sanoa näin nuorehkona naisena niin jo saat kuraa niskaan sankokaupalla, ja anonyymina ei edes uskota naiseksi. Se hämmentää minua suuresti.
Niinpä. Sanoisin, että toksinen feminiinisyys on samaa kuin toksinen maskuliinisuus eli molemmissa esiintyy väkivaltaa joko henkistä tai fyysistä.
Toksinen tai siis myrkyllinen maskuliinisuus on mielestäni ehkä kaikkein haitallisinta miehelle itselleen. Ollaan niin miehekkäitä, että siitä tulee heille itselleen haitta. Määrätyt miehiseksi koetut asiat viedään liian pitkälle ja niistä pidetään kiinni viimeiseen asti. Ei itketä, ei anneta armoa itselle, ei näytetä tunteita, ei taivuta pelon tai kivun edessä. Ei pyydetä apua.
Mutta tuota myrkyllistä maskuliinisuutta voi toisaalta myös esiintyä muita kuin itseään kohti. Myös miespuolisia ihmisiä kohtaan. Uhotaan, kukkoilla, haastetaan tappeluun jne, On positiivista olla vahva mies, mutta ei väkivaltainen vahva mies. Tai puolustaa toisia, mutta ei tuhoamalla samalla koko ympäristö.
Naisia kohtaan myrkyllisyys saattaa näyttäytyä halveksuntana naisia ja heikompia kohtaan. Käyttäydytään kaikkiavaltiaan elkein. Teoilla ja sanoilla. Halutaan määrätä mitä oma naispuoliso saa tai ei saa tehdä.
Mitään toksista maskuliinisuutta ei ole olemassa. Sana on keksitty loukkaukseksi maskuliinista heteromiestä kohtaan. On miehekkäitä miehiä ja feminiinisiä miehiä. Sekä kaikkea siltä. Väöiltä. Ei muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ihan feministi aatteiltani, vaikkei sitä nykyään viitsi ääneen sanoa, kun luullaan sellaseksi hörhöksi, jotka nykyään kutsuvat itseään feministeiksi.. vaikka vaikuttavat lähinnä täysiltä idiooteilta joiota saa myötähävetä.
Ja siis tämä toksinen maskuliinisuus on ilmeisesti näiden hipstereiden keksimä termi? Mitä tällä mahtavat tarkoittaa?
Itse en näe maskuliinisuudessa mitään pahaa, maskuliiniset miehet ovat ihan normaaleja miehiä, ei se tarkota että mies olisi sekopää jos se on maskuliininen.
Itsekään en ole kovin "feminiininen", vaan enemmän maskuliininen nainen, voiko nainen olla "toksisen maskuliininen" vai pystyykö vain mies siihen pisteeseen asti?Nykyään näkee paljon hyvin feminiinisiä miehiä, olen miettinyt vaikuttaako ympäristömyrkyt tohon kehitykseen. Itse olen kasvanut maskuliinisten miesten parissa, enkä ymmärrä mikä vika olisi normaaleissa miehissä.
Feminiininen mies ei minusta ole mikään ideaali, että miesten pitäisi sellaisksi pyrkiä. Kyllä se tuntuu tapahtuvan ihan itsestään. Kalatkin muuttuvat homoiksi ympäristömyrkkyjen vuoksi, samanlainen ilmiö näkyy ihmisissäkin, vaikkei feminiininen ole tietenkään aina homo, homo voi olla maskuliininenkin. Mutta voikohan nykyhörhöjen mukaan maskuliininen homo olla "toksinen"?T: naisena esiintyvä mies.
Kyllä ihan nainen olen, edelleen.
ap
Miehillä uusimisriski on suurempi ja teot törkeämpiä. Taustalla voi tosiaan olla toksinen maskuliinisuus, eli se ajatus jossa kunnia on miehen mitta ja kunniaa sitten haetaan vastaamalla väkivaltaan kovemmalla väkivallalla. Mä olen kyllä aina sanonut omalle miehelle,että en todellakaan pidä häntä miehekkäänä jos lähtee jollekin grillijonoidiottille vastaamaan samalla mitalla. Ei haukkuvalle koirallekaan kannata alkaa takaisin haukkumaan.