Särkeekö imetys muiden rintoja? Entä turvottaako niveliä?
Hjälp!
Onko kellään tissit todella kipeänä imetyksen takia? Meneeköhän tämä ohi ja onko sille mitään tehtävissä?
Minulla särkee varsinkin oikeaa rintaa välillä niin että henki salpautuu. Kipu tulee kainalosta ja menee nännin taakse, en osaa paikallistaa mitään selkeää kohtaa, vaan kipu säteilee, tavallaan polttelee aika isolla pitkittäisellä alueella. Eniten kipu tuntuu heti nännin takana.
Rintatulehdusta ei ole, koska imetys sinänsä ei satu, eikä rinta pakkaudu maidolla. Kipu tuntuu myös ihan tyhjässä rinnassa heti syötön jälkeen.
En tiedä johtuuko kipu osittain siitä, kun imetyksen jälkeen joutuu laittamaan koholla olevan nännin liivien ja liivinsuojuksen sisään, sehän tavallaan väkipakolla pakotetaan " takaisin ruotuun" . Kotosalla ollessa kuljenkin usein yläosattomissa, mutta eihän sitä aina voi harrastaa... se kyllä tuntuu vähän helpottavan. Kipu toistuu noin 5 kertaa vuorokaudessa ja kestää pari minuuttia kerrallaan. Tämä on alkanut noin kolme viikkoa sitten.
Ensi viikolla on lopputarkastus, ajattelin kysyä siellä asiasta, mutta kun on mieslääkäri niin epäilen tietääkö mikä on imetyksessä normaalia ja mikä ei.. luottaisin enemmän naislääkäriin joka olisi itsekin imettänyt. Neuvolantätikin saattaisi tietysti osata sanoa jotain, mutta olisi kiva kuulla teiltä, onko muilla vastaavaa ongelmaa?
Meinaa mennä into koko imetykseen kun sattuu niin paljon.. vaikka maitoa kyllä tulee ja neiti on tyytyväinen pulloposki, ikää nyt 6,5 viikkoa, olen täysimettänyt alusta asti ja kyseessä on eka lapsi.
Sitten problem number 2:
Synnytyksestä on jo sen verran aikaa, että turvotus pitäisi olla laskenut. Minulla kuitenkin edelleen sormien nivelet niin paksut, että sormukset eivät mahdu mitenkään. Olen yrittänyt aina silloin tällöin, ei mene. Neuvolasta sanottiin että jos ei 3 kk päästä ole asettunut, niin täytyy alkaa tutkia, mutta minusta tämä on kyllä aika omituista.. Lisäksi aamulla sormia särkee niin että ei tahdo saada käsiä puristettua nyrkkiin.
Onko kellään muulla tällaista?
Kyselee paksusormi-kipeätissi Emman äiti
Kommentit (5)
sillä sinun rintojen kipuilu kuulostaa minun kirjoittamalta. Paitsi että suurempi kipuilu on täällä vasemmassa rinnassa. Olen miettinyt mistä se voisi johtua sillä alkuaikoina ei tälläistä ollut vain sitä rintojen pakkaamista mikä ei tosiaan kipuile näin. meillä poika kohta 2,5kk ja maito riittää hyvin ja täysimetyksellä mennään. Joskus meinaa ihan itkua vääntää tämä viiltely. Nytkin syötin pojan sen tankkaus iltatissittelyn ja viiltää niin prkleesti. Yöllä en moista ole huomannut tai sitten olen niin unessa että huh.
Turvotuksesta, mulle kävi niin että turposin synnytyksen jälkeen eli paino alkoi nousta. Vasta pari viikkoa synnytyksestä aloin hikoilla ja paino laskea. Nyt edelleen sitä turvotusta/käsien jäykkyyttä yms. Odotan että menee ohi -niin meni esikoltakin muistaakseni kun olin lopettanut imetyksen. Muuta en osaa sanoa.
Tsemppiä Minkki kera poitsun 2kk++
Esikoisen kanssa turposin raskauden puolivälissä ja se lähti vasta kun lopetin imetyksen 8-9kk synnytyksestä. Nyt tokan lapsen kanssa turposin ihan raskauden lopussa, suurin osa turvotuksesta on lähtenyt, mutta loput lähtee varmasti taas vasta kun lopetan imetyksen. Kipuja ei minullakaan ole, toivottavasti ne sinultakin katoaa.
Minulla meni 1-2 kk synnytyksestä ennenkuin sormukset taas mahtuivat käsiin, tosin silloin oli (viime kesänä) helteinen heinäkuu. Minulla alkoi tuollainen kuvaamasi rintakipu kun poika oli 1 kk ja sitä jatkui noin kuukauden. Tosin minua koski imettäessäkin niin että vedet valuivat silmistä ja iltaisin pojan tehotankkauksen jälkeen särki niin että oli pakko ottaa särkylääke jotta sai nukuttua. Minullakin kipu tuntui kainaloissa asti ja tulehduksesta ei ollut kyse. Neuvolan terkkarin kanssa pääteltiin pojan 2 kk neuvolassa että kyse oli siitä että poika oli todenteolla lisännyt imutehoaan, sillä pojan kasvu 1-2 kk iässä oli todella huimaa, paino nimittäin nousi 2 kg kuukaudessa.
Katsopa vauvan suuhun. Se ilmenisi tuolla tavalla. Minulla ei nimittäin vihlo rintoja, eikä ole vihlonutkaan... eikä ole sitä sammastakaan, hiivatulehduksen aikana aina ehkä hieman vihlontaa totta puhuen, mutta on parantunut itsekseen, eikä ole vauvaan sammasta tarttunut.
Nivelkivut sitten: minulla on niitä, ja tuntuu että pahenee vaan, 7kk synnytyksestä ja imetän siis yhä tosi paljon, vauva oli täysimetyksellä aluksi ja nytkään kaikki maito tulee rinnasta, muuten kiinteitä jo opetellaan vaihtelevalla menestyksellä. Erityisen kipeiltä tuntuu nilkat ja ranteet, ja esim. vaunuja työntäessä välillä sormet ihan lukittuu työntöasentoon. En tiedä sitten miksi, mutta ikävä vaiva on. Perusterve ihminen olen muuten.
Sormukset kyllä on mahtuneet parin viikon jälkeen heti sormiin, että en ole edes turvoksissa.
Moi,
Imetyksen sattumisesta en oikein uskalla sanoa mitään. Paitsi että kuulostaa kyllä tosi ikävältä. Tai voin kertoa että ei mulla sattunut kuin ihan nänneihin ja sekin vain alkuviikot. Mutta rinnan " sisältä" ei ottanut koskaan kipeää, paitsi kun maito ehti pakkautua.
Mutta nivelet on olleet turvoksissa kunnolla, nyt vasta on alkanut vähän helpottaa, ja vauva on jo 4,5 kk. Mulla meni vielä kuukausi sitten tosi helposti molemmista käsistä nimetön lukkoon kun puristin käden nyrkkiin. Lukkoon siis niin, että kun suoristi muut sormet, niin nimettömät jämähti koukkuun, ja ne joutui erikseen toisella kädellä niksauttamaan auki. Sormukset olen saanut sormeen kanssa vasta reilun kuukauden, enkä viitsi vielä pitää joka päivä.
Lisäksi myös polvinivelet on kipeänä. Luin jo netistä, että reuma joskus laukeaa nimenomaan synnytyksen jälkeen. Mutta että reumaoireita voi olla jonkun aikaa, ja silti se voi mennä itsestään pois. Lääkäriin meno on harkinnassa vielä.