Päänahka kutisee aivan kamalasti, auttakaa!
Päänahkani on parin viikon sisällä alkanut yhtäkkiä kutista aivan kamalasti. Kutina on sietämätön enkä pysty edes nukkumaan. Olen tutkinut pään, eikä siellä näy mitään erikoista, hieman hilsettä kylläkin, mutta ei pahasti. Päänahka ei punoita eikä näytä karstaiselta. Hiuksetkaan eivät ole rasvaiset.
Shampoota en ole vaihtanut ja tällä hetkellä käytän System4 shampoota herkälle ja kutisevalle hiuspohjalle.
Mistä tämä voisi johtua? Mitä voisin kokeilla, että päänahka rauhoittuisi? Tuun ihan kohta hulluksi. En halua raapia päätä verille, sitten se vielä tulehtuisikin.
Kommentit (42)
Täit, näitä on nyt paljon kun koulut ovat taas kerran alkaneet...
Vierailija kirjoitti:
Itsellä kutinaa ja hilseilyä aiheuttaa tali-ihottuma. Oireena kuiva ja kutiseva päänahka jossa ihottuma tuntuu kuin olisi rupia päänahassa. Ihotautilääkäriltä saa reseptin lääkeliuokseen.
Mulla itse asiassa on tali-ihottumaa korvien takana ja korvakäytävissä, mutta voisiko se yhtäkkiä levitä koko päänahkaan? Päänahka näyttää ihan terveeltä kun katson tarkassa valossa sitä. Ei siis näy mitään rupia, karstaa tai punoitusta. Ja yhtäkkiä alkanut tämä kutina. Mitä shampoota muuten käytät?
Ei hätää ! Apu tulee tässä: päänahkasi Ph arvo on pielessä siksi se kutiaa. Tee seuraavasti. Pese hiukset shampoolla ihan normaalisti ota vesi ja omenasiiderietikka lios. Sekota 2,5 vettä ja 2 rkl siideriä. Shampoopesun jälkeen huuhtelet tällä liuoksella päänahka ja hierot. Huuhtelet normaalisti vedellä.
Tee tämä pari kertaa viikossa👍
Tää on ollu mun päänahan pelastus 😄
Onko sulla muuten kuiva/kutiava iho? Itselläni atooppinen ihottuma oireilee juuri päänahassa, hoitona käytän ihotautilääkärin määräämää kortisoniliuosta.
Akuuteimpaan kutinaan toimii minulla kylmä suihku, mutta toisaalta vesi kuivattaa ihoa. Sinuna kävisin lääkärissä.
Vierailija kirjoitti:
Täit, näitä on nyt paljon kun koulut ovat taas kerran alkaneet...
Mutta oon sinkku 25v nainen enkä lasten kanssa tekemisissä. Tulee kyllä mieleen, että työkaverini kerran painosti minua lainaamaan harjaa hänelle. Hän ei tosin näytä raapivan päätään. Yyh en kestä, mulla ei koskaan ole ollut täitä. Saan varmaan paniikkikohtauksen jos löydän yhdenkään kipittäjän itseltäni. Miten nää erottaa normi hilseestä? Kutina rauhoittuu pesun jälkeen noin 12 tunnin ajaksi jonka jälkeen saat*nallinen kutina alkaa taas.
Hydrocortison-liuosta apteekista, saa ilman reseptiä. Sitä kuuri, aamuin illoin päähän. Ja pese sitä päätä säännöllisesti, se on täysin höpöpuhetta että pesuväliä pitäisi yrittää pidentää siitä mikä se kullakin luonnollisesti on. Päänahat ovat erilaisia, niinkun iho ihmisillä muutenkin. Jos iho vaatii pesun päivittäin muualta, miksi pää olisi eri asia?
Edes mun psori-ihottuma päänahassa ei ole kutittanut niin paljon kuin täit. Sain ne kummilapseltani joka oli luonani yökylässä. Nukahti sohvalle päiväunille ja itse nukuin sohvalla yön. Siinä välissä jossain sain tartunnan. Täin huomasin hiuksia harjatessa kun jäi harjaan kiinni. Hirveät traumat niistä kyllä jäi :/
Ota nyt suun kautta ainakin jotain allergialääkettä, kutina vähän helpottaa. Mulla kutisee vaan niska.
Vierailija kirjoitti:
Edes mun psori-ihottuma päänahassa ei ole kutittanut niin paljon kuin täit. Sain ne kummilapseltani joka oli luonani yökylässä. Nukahti sohvalle päiväunille ja itse nukuin sohvalla yön. Siinä välissä jossain sain tartunnan. Täin huomasin hiuksia harjatessa kun jäi harjaan kiinni. Hirveät traumat niistä kyllä jäi :/
Hyi kamala.. Pääsitkö helposti niistä eroon?
Mulla päänahan kuivuuteen ja hilseilyyn auttoi LV:n rauhoittava hiuspohjan tehokosteuttaja, jota myydään marketeissa. Käytin ajoittain myös saman tuotesarjan hiuspohjaa rauhoittavaa shampoota.
Mulla on sama ongelma. Ihan puskista alkoi hirveä kutina muutama viikko sitten. Voivatko täit olla näkymättä? En ole koskaan täiden kanssa ollut tekemisissä ja olen ymmärtänyt, että ne kyllä näkyvät. Olenko väärässä?
Mulla päänahka alkaa kutista ja "pistellä" jos käytän shampoota ja hoitsikaa jossa on sulfaattia tai silikoneja. Googlaa silikoniton ja sulfaatiton shampoo + hoitoainen ja kokeile. Mulla myös tali-ihottumaa aika-ajoin just korvien takana, korvakäytävissä, nenänpielessä.
Päänahka voi olla oikeasti vaan kuiva, joten tavallinen kosteusvoide voi auttaa. Sen länttää päähän, sitten antaa vaikuttaa ja sampoopesu. Jos on värjätyt hiukset, ei ehkä kannata, en tiedä. Mulla kuivuu pää vuodenaikojen vaihtuessa, iho mukautuu säähän jälkijunassa.
Toisekseen, päänahassa voi kasvaa bakteereita. Päänahkaa voi desinfioida esim.desinfiointiaineella. Hiuspohjan kutiamiseen myytävät kampaamotuotteet ovat oikeastaan kalliita desinfiointiaineita.
Wash&Go-shampoo. Auttaa takuuvarmasti. Paitsi ei täiongelmaan. 😁
Niveaa tai muuta vartalorasvaa pää täyteen ja pipo päähän. Nuku yön yli ja pese pari kertaa aamulla. Kuiva iho, liian usein pesty. Shampoosi ei sovi enää. Osta esim bioplus kosteuttavia tuotteita
Silikoni saa mun pään kutisemaan. Ja hiukset tippumaan. Silikonittomat aineet kehiin. Muista, että muotoilutotteet kans on simikonittomia.
Minulla on rasvoittuva päänahka ja lisäksi olen atoopikko. Hydrokortisoni ei auttanut kuin vähän, samoin erikoisshampoot. Mutta löysin avun glyserolipitoisesta käsihuuhteesta. Sitä laitan päänahkaan 1-2 krt päivässä. Lähes kaikki ihottumat päänahasta hävisi parissa viikossa. Kutinaa ei ole nimeksikään. Kannattaa ehkä kokeilla. Oleellista on että alkoholin lisäksi siinä käsihuuhteessa on kosteuttavaa glyserolia. Ei siis mitä tahansa desinfiointiainetta.
Itsellä kutinaa ja hilseilyä aiheuttaa tali-ihottuma. Oireena kuiva ja kutiseva päänahka jossa ihottuma tuntuu kuin olisi rupia päänahassa. Ihotautilääkäriltä saa reseptin lääkeliuokseen.