Supistuksilla vai vesien menolla?
Miten siis alkoi synnytyksesi? Supistuksilla vai vesien menolla ja rauhoittuiko vauva ennen H-Hetkeä?
Itse tässä omaa pääsyäni " punnertamaan " kuumeisesti odottelen, muiden kokemukset HYVIN kiinnostavia :)
Pikkumiina 38+3
Kommentit (25)
heti oli säännölliset... vedet meni vasta kun lääkäri puhkaisi kalvot, ja sitäkin tuli aina pikkuhiljaa supistusten aikana, tuntui kun olisin joka supistuksen aikana pissannut alleni =) 20 tuntia ihania supistuksia.
edellisenä iltana (supistukset alkoivat puolen yön jälkeen) vatsa oli kova ja vauva hyvin rauhallinen...
Vähän molemmilla käynnistyi mulla... :) Aamulla kuudelta alkoi lorahdella vettä, mutta missään vaiheessa sitä ei tullut mitään isoa määrää kerralla. Seiskalta aamulla sitten alkoi supistukset ja ne tuli heti viiden minuutin välein. Ja mulla vauva melskas ihan entiseen tahtiin vielä edellisen illan eikä ollut muutenkaan mitään merkkiäkään siitä, että synnytys olisi lähestymässä
Vedet menivät aamuyöstä, rv 35+3. Olin ollut pari päivää äitiyslomalla, ottanut iisisti ja miettinyt, mitä kaikkea kivaa tekisi. Supisteluja ei ollut normaalia enempää, vauvakin potki ja muljahteli.
Vesien menon jälkeen kului noin tunti ennen kuin tunsin taas vauvan liikkeet. Tuntui ikuisuudelta... Kipeät supistukset (tuntuivat selässä) alkoivat samoihin aikoihin, ensin 5 min välein, pian jo 2-3 min välein.
Limatulppa irtosi viikkoa ennen synnytystä ja kipitä 10 min välein tulevia supistuksi oli öisin noin viikon verran ennen synnytystä. Kun esikoinen syntyi ti aamuyöstä, kunnon poltot alkoivat ma iltapäivällä ja kello 21 olivat säännölliset 5min välein. Lapsivedet menivät kalvojen puhkaisun jälkeen. Vauva oli todella hiljainen koko maanantain.
Minni 31+jotain
...lapsiveden menolla (ilman edeltäviä supistuksia siis) käynnistyy 6-19 % synnytyksistä. Ja useimmiten sitä seuraa spontaanit supistelut. Noin 69 % synnyttää 24h kuluessa laspivedenmenosta :o)
Tässä vähän tilastotietoa :o)
Omakohtaista kokemusta kun ei VIELÄ ole :o)
- E ja rv 39+4 -
Ja toivon, ettei niin kävisi toista kertaa. Mulle ei nimittäin kuitenkaan tullut supistuksia pitkään aikaan. Vauva oli maailmassa vasta 34 tuskaisen tunnin jälkeen. Sekä minä, että vauva saimme tulehduksenkin siinä, ja mulle nousi kuume.
Vauva liikkui ihan normaalisti loppuun asti.
Muutamalla tutulla oli la smaoihin aikoihin, ja niillä oli jos jonkinmoisia " merkkejä" ja " kypsyyksiä" , mutta meillä sanottiin aina vaan neuvolassa ja lääkärissä, ettei täällä ole vielämitään tapahtumassa. SIlti olin porukasta lopulta eka, joka lähti ja ainoa, joka synnytti ennen laskettua aikaa!
Mutta joka tapauksessa. Supistuksilla alkoi, hyvin miedoilla, joita kesti kotona 16 tuntia ennen sairaalaan menoa. Välillä oikein kotona odottaessa pelotti, että loppuvat vielä kokonaan, mutta niin vaan päästiin kerta rykäyksellä saliin asti.
Eli aamusta nousin kun mies lähti töihin siinä 6.00. Viikkoja silloin kasassa 38+1. Söin hiukan ja menin takas nukkumaan, olo oli tilanteeseen nähden ihan normaali, ehkä hieman " outo" . Nukahdin ehkä 10min kunnes jokin tuntus napsahtavan. Juoksin vessaan kun tuntu, että iski ripuli. Siinä sitte istuinkin kun vedet vaan lorisi pönttöön, supistelut alkoi noin 20min myöhemmin ja oli heti säännöllisia ja kipeitä. Tosin kipu yltyi sitten... Synnytys eteni ihan ok, kesti tosin 18h, mutta mielestäni normaali ja postiivinen kokemus.
Limatulppa alkoi irtoamaan reilu viikkoa aikasemmin. Vauva oli koko raskausajan (ja on edelleen) hyvin rauhallinen, joten liikkeissä en huomannut mitään erikoista. Ihan yllärinä ja ilman ennakkovaroituksia lähti käyntiin ja hyvin meni :-)
Toivottavasti tämä seuraavakin menis...
Tiina rv 9+1 ja tytär 1v3kk
- kaikki ei jostain syystä tullut kerralla vaan kalvoissa oli jossakin reikä josta vesi valui ulos.
Samalla alkoi tosi hennot supistukset 10min. välein, ja jatkui sinne asti kun lapsi syntyi, tosin valitettavasti ei niin hentoina enää sitten myöhemmin...
Limatulppaa tai mahan laskeutumista en bongannut koko aikana?
N. viikkoa ennen synnytystä liikkeet väheni tosi paljon, käytiin ihan polilla ultrassa kun pelättiin että lapsi on kuollut sinne. Samoin elimistöni hoiti minulle kunnon suolentyhjennyksen, ruoka ei enää maistunut ja toisesta päästä tuli kaikki ulos....
Mulla meni lapsivedet aamupäivällä siinä klo 10 aikaan, mutta supistuksista ei ollut merkkiäkään. Olimme kotona pari tuntia (söimme aamupalaa ja otettiin ihan rennosti) ja sitten lähdimme sairaalaan. Supistukset alkoivat vasta siinä klo 20 aikaan harvakseltaan ja siinä puolen yön aikaan siirryin lopulta synnytyssaliin. Lapsi syntyi viiden aikaan aamulla.
Tämän toisen osalta toivoisin, että homma alkaisi niillä kunnon suppareilla. Ei tuo tuollainen odottaminen ja ihmetteleminen kivaa ollut.
että Alian lailla vauva sai tulehduksen (myös minä) ja siksikin toivon, ettei toinen synnytys käynnistyisi vesien menolla.
Alia:
Ja toivon, ettei niin kävisi toista kertaa. Mulle ei nimittäin kuitenkaan tullut supistuksia pitkään aikaan. Vauva oli maailmassa vasta 34 tuskaisen tunnin jälkeen. Sekä minä, että vauva saimme tulehduksenkin siinä, ja mulle nousi kuume.Vauva liikkui ihan normaalisti loppuun asti.
heräsin supistuksiin ja vedet meni vasta synnytyssalissa kätilön puhkaistessa kalvot.
Ja neiti liikkui kyllä ihan viime hetkiin asti normaalin vilkkaana ja se liikkuminen vilkkaasti on jatkunut synnytyksen jälkeenkin :)
Neppe05 rv 29+3 ja Nea 01/05
Ja molemmista ovat kalvot puhkaisseet synnärillä kun kalvot olleet niin vahvat ettei itekseen edes ponnistuksessa puhjenneet ;)
Saas nähdä miten tämän kolmannen kanssa käy.
Vauvojen rauhoittumisesta mahassa juuri ennen en tiedä, en muista edes laittaneeni merkille ko.
Esikoisen synnytys lähti käyntiin vesien tihkumisella. Siitä sitten pikku hiljaa alkoi tulla suppareita. Vauva tuli maailmaan n. 20 h sen jälkeen, kun vettä valui reisille.
Kakkonen käynnistyi ihan kunnon supistuksilla.
Kolmonen ja nelonen eivät suostuneet käynnistymään itsestään, vaan käynnistettiin kalvot puhkaisemalla rv 42+0 ja rv 42+1.
neronja rv 22+5
Vaikuttas menevän ihan " fifty fifty" ja jokaisella silti oma versio! Jännittää miten omalla kohdalla käy, toivottavasti lähtee syntymään ilman käynnistyksiä, niin voi sitten itsekin kertoa millä lailla synnytys alkoi. Sormet ristissä toivon, että josko jo ensi yönä...
Pikkumiina 38+4
Mulla kaikki kolme aiempaa synnytystä käynnistetty milloin verenpaineen ja milloin taas lapsiveden vähyyden takia. Olleet viikolla 41-42. Kaikki paikat kiinni yms. Kohdunsuuta alettu kypsyttelemään aina ja siitä ne supparit sitten lähteneet käyntiin.
Saa nähdä, miten tämän neljännen kanssa käy... Olisi ihan kiva lähteä ite synnyttämään... Saa nähdä kuinka käy.
Sanna ja baby rv17+3
Mulla LAPSIVEDEN menolla käynnisty. Kolmelta yöllä heräsin ku sänky oli märkä ja kun nousin niin lorahti kunnon lammikko lattialle. Pakkailin sit ja eikun kohti sairaalaa odottelemaan millon supistukset alkaa.
Klo 11:30 sit alko supistukset ja 17:28 tyttö jo syntyikin rv 36+4.
-S & J maanantaina 3kk-
Oli se vaan jännää... toivottavasti pian pääsis uudelleen ;)
Supistuksilla alkoi. Tosin aluksi vähän voimistettiin sairaalassa omia supistuksiani lääkkeellisesti, kun olin kaksi päivää jo valvonut kovan päänsäryn takia, muksu sai painoarvioksi huimat 4500g ja oli jo mennyt 5 päivää yli.
Vedet meni vasta salissa lääkärin puhkaistessa kalvot.
Ja toiseen kysymykseen, kyllä, vauva rauhoittui todella huomattavasti ennen synnytyksen käynnistymistä, oli koko päivän lähes liikkumatta (kävin jo neuvolassa sydänääniä kuuntelemassa, kun en meinannut saada vauvaan mitään vipinää) ja illalla sitten alkoi tapahtua!