Olen säästänyt ja nyt sain asuntola8nalupauksen, mutta en uskalla katsella asuntoja
Kun pelottaa, jos tilanne muuttuu enkä pystykään maksamaan lainaa. Laskeskelin että lainan eroksi tulisi enimmillään alle 450mut pelottaa silti. Maksan nyt vuokraa 710 plus tietty muut asumisen kulut. Miten ihmeessä pääsisin eroon tästä käytävästä pelosta. Pelottaamyös että pankki sanookin että ähäkutti, me vaan pelleiltiin.
Kommentit (7)
Mikä on pahinta mitä voi sattua? Et pysty maksamaan lainaa? Siitäkin voi koittaa neuvotella pankin kanssa, jos ongelma on tilapäinen.
Jos maksuongelma on pysyvä, sitten myyt kämpän pois ja muutat halvempaan.
Mua pelottaa sama asia. Oon säästänyt 8 vuotta pätkätyöläisenä ja sain vihdoin kasaan sellaisen summan rahaa, että voisin ostaa unelma-asunnon niin ettei lainaa joka kuukausi tarvitsisi kuitenkaan maksaa nykyisen vuokran suuruutta enempää. Mutta mulla on tällä hetkellä määräaikaisuus vain maaliskuun loppuun. Jos en saisikaan sen jälkeen pian töitä, en tiedä olisiko varaa ansiosidonnaisella maksaa lyhennystä + muita elämisen kuluja.
Ainoa pelättävä asia tuossa on se, että ei tajua myydä sitä asuntoa ajoissa, jos tulopuoli heikentyy yllättäen.
Mua pelottaisi, ettei se asunto sitten menisikään kaupaksi jos olisi tarvis myydä.
Jos olet jo merkittävän summan asunnon hinnasta säästänyt on todennäköisempää se että menetät vain säästösi kun joudut myymään halvemmalla kuin ostit.
Onko alasi suhdanneherkkä? Jos on, panosta nimenomaan siihen unelma-asuntoon joka menee varmasti kaupaksi tiukassakin tilanteessa.
Toinen vaihtoehto on sijoittaa säästöt ja asua vuokralla, mutta suhdannevaihtelu saattaa silloinkin syödä varasi.
Pitkällä tähtäimellä saat kuitenkin parhaan tuoton jos sijoitat ylipäätään, oli se sitten asuntoon tai muuten. Raha pankkitilillä menettää arvoaan koko ajan, asunto kasvukeskuksessa tai sijoitus ei välttämättä.
Asuntolainallisella muuten vaihtoehtona lyhennysvapaa jota ei vuokralaisella ole. Esimerkiksi Nordeassa LainaJousto on ilmainen kylkiäine, toisissa pankeissa asian saa sovittua kulutta jos onnalle vuoden ikäinen lapsi jne.
Merkittävä helpotus pienituloiselle lainanmaksajalle, kannattaa ottaa selvää tällaisesta ettet päädy pankkiin joka ottaa ison järjestelypalkkion tuosta.
Rohkeasti katselemaan ja tekemään vertailuja.
Sinulla on nyt valtit käsissäsi eli ostaja pystyy tinkimään ihan mukavasti.