Ärsyttää ihmiset jotka kopioivat oman identiteettinsä muiden omista
Hei vaan kaikki, aion avautua nyt hyvin lapsellisti ja epäkypsästi asiasta joka saa mut välillä ärsyyntymään ja hermostumaan enemmän kuin olisi tarpeen, mutta kun siinä vain on jotain todella raivostuttavaa! Nimittäin ihmiset jotka ei halua tai keksi mitään omaa, vaan kaikki pitää suoraan kopioida jostakin tai joltakulta toiselta ja ei voida edes miettiä mitä itse aidosti haluaisi, mistä pitää ja millainen se oma minuus voisi olla jne. vaan jotenkin kyseenalaistamatta miksi tai millaisena, ilman mitään tarvetta tai halua muokata asiasta enemmän itselleen sopivaa halutaan täysin samoja asioita (sisustus, tyyli, elämäntapa, harrastukset/kiinnostuksenkohteet, miesmaku, musiikkimaku, lapset, lemmikit jnejne...lista on ääretön)
Todella raivostuttavaa kun olet itse tarkoin harkinnut ja elämäsi aikana rakentanut tiettyjä juttuja ja sitten joku toinen tulee ja kopioi ne kaikki omikseen tai ehkä jopa vielä hieman paremmin...ihan kuin kyseessä olisi joku kilpailu johon et ole tietoisesti ottanut osaa.
Tottakai jossain määrin ymmärrän ja teen sitä itsekin, että otan vaikutteita ja inspiroidun muista ihmisistä, mutta sen ei tarvi enkä haluakaan täysin samaa ja valmiiksi pureskeltua ideaa. Ja toki tiedostan sen että jos keksii jonkun idean, niin joku muu on mitä luultavimmin jo toteuttanut sen...mutta kun se ajatus on lähtöisin itsestä niin silloin
Voi olla että olette kaikki muut täällä niin hienoja ihmisiä ettei ketään teistä haittaa tällainen, mutta itse koen sen jotenkin osan omaa identiteettiäni varastamiseksi ja jollain tapaa jopa loukkaavana. Vaikeaa nähdä sitä pelkästään imartelevana, varsinkin jos se on toistuvaa ja tulee juuri tunnetta että joku yrittää kilpailla kanssasi. En vain pysty ymmärtämään miksi joku ei halua rakentaa omaa "minuuttaan" vaan pitää koota se toisten omista suoraan...oikeastaan vähän niinkuin Ikean huonekalut ja halpamuoti.
Kommentit (27)
olemme kyllä kaikki kopioineet ihmisiltä sen, miten käyttäydymme. Joten jos joku luulee olevansa täysin ainutlaatuinen niin silloin valehtelee itselleensä. Jo pienestä lähtien olemme kopioineet miten muut käyttäytyvät. Ensiksi vanhemmilta, sitten sisaruksilta, seuraavaksi kavereilta ja niistä ihmisistä, joita ihannoimme. Tälläistä kopioimista harrastaa ihan jokainen. Ei se usein johdu siitä, että joku haluaa olla juuri se henkilö, vaan että näkee ne asiat tai tekemiset mitä tämä henkilö tekee hyväksyttävinä ja itseään kiinnostavana.
Jos ette halua ihmisten teitä matkivan, niin suosittelen pidättäytymään neljän seinän sisällä ja olematta puhumatta kenellekkään. Mutta totuus on, että tekin kopioitte muita ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai jossain määrin ymmärrän ja teen sitä itsekin, että otan vaikutteita ja inspiroidun muista ihmisistä, mutta sen ei tarvi enkä haluakaan täysin samaa ja valmiiksi pureskeltua ideaa. Ja toki tiedostan sen että jos keksii jonkun idean, niin joku muu on mitä luultavimmin jo toteuttanut sen...mutta kun se ajatus on lähtöisin itsestä niin silloin
Voisiko olla, että omasta mielestään kaikki tekevät juuri noin? Eli ottavat vaikutteita ja inspiroituvat, eivätkä matki. Mitä kauempaa ulkopuolelta ja asiaan tutustumattomampana tuota "inspiroitumista" tarkastellaan, sitä enemmän se kaikki näyttää samalta eli toisilta matkitulta.
Esimerkiksi jonkun mielestä toinen matkii, kun meikkaa samalla tavalla. Joku joka taas ei meikkaa ja on kaukana sellaisesta "kulttuurista", ajattelee, että kaikki meikkaajat matkivat sen meikkaamisen eli ovat samaa massaa.
Eli missä se raja menee, milloin jokin asia on matkimista ja milloin "inspiroitumista"? Miten voi yleispätevästi selittää, missä se raja menee? Jokainen tietää vain sen, missä raja menee omasta mielestä, mutta kaikkien mielestä raja ei ole sama.
Välillä kannattaa kunnolla miettiä, mitkä asiat ovat vaikuttaneet omaan makuun/valintoihin.
Eli miksi hankin vaikka tämän sohvan? Näin senlaisen muistaakseni eräässä mielenkiintoisessa sisustusjutussa.
Miksi se oli mielenkiintoinen? Siinä sisustuksessa oli jännitävä tunnelma ja yksityiskohtia.
Mitä yksityiskohtia? Vaikka pinkit tuolit esimerkiksi.
Mikä siinä pinkissä on kiinnostavaa? Barbiet! Ikuinen kasarilapsi...
Ei muuta kuin patentti- ja rekisteriviranomaisten luo rekisteröimään ainutlaatuinen persoonasi ja tyylisi tavaramerkiksi ja käräjille kopioijat.
Sinäkin ap olet ottanut tyylisi jostain muualta, siis kopioinut. Et varmasti ole itse keksinyt vaatteitasi tai taulujasi, jollain muulla on ne ihan samat, ja ollut jo ennen sinua. Jokainen kopioi toisiaan, paitsi jotkut todella luovat ja taiteelliset ihmiset, jotka todella pystyvät kehittelemään uusia ideoita tyhjästä. Sinä ap tuskin olet sellainen.
Siskoni sanoi että muistutan joskus vähän ezääni. Kun muistutan ezääni niin alan paiskoa tavaroita ympäriinsä ja vollotan kuin ezääni. Vollotan kuin ezääni ja paiskelen tavaroitani kuin rasittava ezääni. Niin siskoni sanoi ja väitti että käytän paljon hänen maneereita. Ezää kuoli vuosia sitten.
Ezääni elää minussa jotenkin.
Olen lääkityksellä nyt ja tunnen yhä että ezääni elää minussa ja sydämessäni. Käymme päivittäin rakastuneiden ihmisten keskusteluja. Ezääni sanoi tänään jälleen rakastavansa minua. Ja minä rakastan häntä. Olemme minussa.
ap älä ala bloggariksi, silloin sua kopioidaan.