Onko enää toivoa täysimetyksestä?
Eli siis poika on tänään 2 viikkoa ja 2 päivää vanha. Sairaalassa oltiin viikko jolloin poika sai tissiä ja pulloa kun oli keltainen eikä oikein jaksanut syödä. Kotona sitten suunnttomien hankaluuksien jälkeen siirrytiin pelkkään pulloon jota saanut nyt viikon. Välillä olen pari kertaa rintaa tarjonnut. Syö pullosta aikamoisia määriä ikäisekeseen...
Ja nyt sitten haluisin kuitenkin vielä yrittää! Mutta poika pulauttelee aina tissillä oltuaan ihan kauheasti(ihan eri määriä kuin pullon jälkeen) eikä ime koskaan kuin max 30min. Jos taukoja pitää niin on vaikea saada enää takaisin rinnalle. Lisäksi haluaa aina tissittelyn jälkeen vielä pulloa, josta sitten ottaa yleensä n 20ml.
Sairaalassa maitoa tuli hyvin ja tulee edelleen(tosin en usko että ihan tarpeeksi ellei poika sitten imemällä lisää tuotantoa) koska olen lypsänyt muutaman kerran päivässä.
Onko enää mitään toivoa saada poikaa oppimaan pelkästään tissille? Vai jatkuuko tämä sitten ikuisesti linjalla " tissiä ja pulloa" ? Rasittavaa kun joka tapauksessa joutuu vielä pullon lämmittämään ja tiskiäkin tulee.. Onko kellään kokemusta samasta tilanteesta...?
Tiedän olleeni tyhmä kun luovutin imetyksen suhteen mutta onko tätä virhettä enää mahdollista korjata? Kiitos vastauksista ja vinkeistä...!=)
Br1t
Kommentit (10)
Meidänkin vauva oli ensimmäiset 1,5 kk osittaisimetyksellä ja sitten pääsimme pullosta eroon. Mutta se vaatii tosiaan äidiltä vakaata tahtoa imettää.
Jätimme pikkuhiljaa pulloa pois, eli hoidin osan syötöistä pelkällä rinnalla. Jonkun aikaa oli enempi itkua, kun maito ei tullutkaan aina helpolla ja kun maidontuotanto nousi kysyntää vastaavaksi. Muistaakseni n. 2 viikossa olimme siirtyneet täysimetykseen. Vinkiksi sain, että 10-15 minuuttia per rinta riittää yhdellä syötöllä ja sitten tuttia perään, jos jää kaipaamaan imuttelua. Aika pian vauva oppi että ruoka-aika on rajallinen hetki ja silloin pitää imeä kunnolla. Imetin silti n. 2-3 tunnin välein, koska ei syönyt kerralla isoja määriä. Vasta sitten, kun pääsimme täysimetykseen ymmärsin miltä se imeminen todella tuntuu. Siihen asti se oli ollut vain sellaista " pientä imuttelua" ja pullosta varsinaiset ruoat.
Eli tsemppiä, toivottavasti onnistut!
..vaikka antaa tuttia perään vaan huutaa samaa nälkäitkua ja " vaikuttaa" nälkäiseltä(hamuaa rintaa ja vie käsiään suuhun, sänkyyn laitettaessa alkaa lohduton itku). Tämän takia olen sen parikymmentä milliä pullosta vielä antanut.
Voi voi, ei kai se auta kuin alkaa taas yrittämään. Nuo yölliset syötöt vaan ottaa niin pirun koville, max mitä nukutaan kerralla on 2 tuntia. Nyt jätkä onkin sitten vedellyt hirsiä jo 4 tuntia.. Tieenkin sillon kun äitiä ei väsytä.
Täytynee sitten ottaa vaan välillä irti tissistä ja pitää pystyssä(röyhtäyttäminenkään ei täällä jostain syystä oikein onnistu)..
Kun vaan saisin vaavin vielä pelkälle rintamaidolle, halu imettää olisi tosiaan kova.
Kiitokset teille jotka vastasitte...=) Me yritetään vielä!
Br1t
... voi olla pahimmillaan ihan kamalaa, vaikka imetys onnistuisikin täydellisesti. Vauva itkee pahimmillaan tosi paljon, ja se vaatii voimia. Onneksi se kuitenkin helpottaa muutamassa kuukaudessa, kunhan vauva kehittyy ja alkaa ymmärtämään jotain ympäröivästä maailmasta. Eli itku ei välttämättä johdu nälästä (20 milliä on kuitenkin aika vähän).
Paljon voimia ja aurinkoenergiaa!
Mä olen monta kertaa eri yhteyksissä toistellut omia kokemuksiani, mutta tässä taas kerran: sain imettää tyttöämme reilut 5-viikkoiseksi kerran tai kaksi päivässä. Maidontuotanto pysyi jotenkin yllä lypsämällä, mutta heti, jos stressasin asialla, tuotanto väheni. Kun tyttö sitten pääsi kotiin, aloitti koliikkihuudon, sai raivareita, ei jaksanut täysillä imeä jne., olin aika kypsä luovuttamaan. Äitini ja siskojeni kannustamana ajattelin, että yritän vielä pari päivää, ja vielä pari jne. Parissa viikossa homma alkoi sujua.
Tyttömme on aina syönyt nopeasti, 5-max 20 minuutissa. Aluksi hän tarvitsi lisämaitoa, ja keskoskorviketta oli joka tapauksessa annettava. Syöttöpunnitusten mukaan hän söi rinnasta siinä 60-80 ml. Annoin lisämaitoa aina niin vähän, mihin vauva tyytyi (ei jäänyt kitisemään nälkäänsä). Isomman, terveen lapsen kanssa voi kokeilla imettää pian uudelleen, mutta keskosta ei voinut väsyttää maratonimetyksellä.
Sanoisin, että yritä syöttää mahd. pystyssä ja anna ne 20 ml lisämaitoa, jos vauva sitä vaatii. 30 min kuulostaa omiin kokemuksiini verrattuna pitkältä ajalta, mutta tärkeää on sekin, että pitää vauvaa lähellään, imetti tai ei. Anna vauvalle aikaa. Voi olla, että parin viikon kuluttua vauvakin on paremmin juonessa mukana.
Ja ennen kaikkea, yritä uskoa siihen, että imetys vielä onnistuu. Äläkä koskaan, missään tapauksessa pode syyllisyyttä siitä, että annat lapsellesi ruokaa, tavalla tai toisella!
Meilla esikoistytto myos oli keltainen ja sai pulloa rinnan lisaksi noin 5 viikkoiseksi asti. Sitten sain taysimetyksen onnistumaan. Olin vaan sitkea ja " pakotin" aluksi vauvaa rinnalle jopa vastoin hanen tahtoaan. Sitten kun keksi mika homman nimi on niin rupesi suosimaan itsekin sita. Eli vahennat vain sita korvikkeen maaraa hissun kissun ja lisaat rinnallaoloaikaa, niin on ihan mahdollista onnistua. On kuitenkin keskeista etta vahennat korviketta, koska muuten maidontulo ei ikina stimuloidu tarpeeksi taysimetykseen. Taa siis vaan jos itse haluat imettaa niinkuin ymmarsin, kyllahan korvikkeellakin kasvaa ihan hyvin. Tsemppia, kylla se siita!
Kuulostaa siltä kuin, että sinulla tulee sitä maitoa ihan hyvin. 20 ml lisämaitoa imetyksen päälle on todella vähän! Tuon ikäiset muuten itkevät muutenkin joskus tosi paljon, ei välttämättä nälästäkään. Oma poikani (3:s lapsi) aloitti tuossa iässä kunnon väsymysitkun eli ei enää osannutkaan nukahtaa mihin vain vaan piti nukuttaa kunnolla. Ensin luulin minäkin sitä nälkäitkuksi mutta kun poika ei sitten syönytkään kunnolla (leikki rinnalla) tai ei suostunut syömään lainkaan niin käsitin että olikin väsynyt!
Muistaakseni imetystukilistankin sivuilla oli maininta tuosta, että vauva ei välttämättä ole nälkäinen jos hän kitisee heti syötön jälkeen. Yleensä on kyse enemmänkin siitä, että häntä pitäisi röyhtäyttää kunnolla syötön jälkeen. JOtkut vauvat ovat tosi hankalia röyhtäytettäviä eli saa tehdä todella työtä ennen kuin se ilma poistuu sieltä...
No asiaan... Eka poikani, eli toinen kaksosista, oli täysimetyksellä vasta n. 4-5 viikon iässä. Ja se onnistui kyllä vain yhdellä tavoin, eli sitkeästi imettämällä vaikka hammasta purren... Alussa oli todellisia maratonimuja erityisesti iltaisin. Tuttikaan ei kelvannut:(. Mutta uskalsin luottaa siihen, että oma maito riittää kun seurasin muuten pojan oloa eli että niitä märkiä vaippoja tuli kunnolla ja sitten kävimme tiheästi neuvolassa punnitsemassa pojan. Ja hyvinhän se maito riittikin sitten lopulta!
Muistathan myös että maidon pumppaus ei ole osoitus siitä tuleeko sitä maitoa vai ei?
Monesti pitää vain uskaltaa kokeilla ja luottaa itseensä.
Olisi kiva jos tulisit kertomaan miten on mennyt! Nosta vaikka tätä ketjua ylöspäin!
t. Alanna
...no kokeilin nyt sitten viime yönä ja sain itse nukuttua yhteensä noin kaksi tuntia. Poika halusi ruokaa tunnin välein ja oli tissillä joka kerta noin tuniin. Mahtaisiko johtua siitä että koittaa saada maidon määrää lisääntymään...?
Aamuyöstä oli pakko antaa pullosta koska en yksinkertaisesti pysynyt enää hereillä kun vauva oli rinnalla ja oelkäsin että se putoaa lattialle...No ei ottanut pullosta kuin 40ml, aikaisemmin syönyt reilusti yli sataa. Ja taas herättiin tuniin päästä.
Eipä muu auta kun sitkeösti jaksaa yrittää. Aamullakin sitten halusi tissille noin puolen tunnin välein ja nukahti sitten jatkuvasti tissi suuhun. Ja kun otti rinnalta pois niin kauhea huuto alkoi.
Mitä mahtaa ensi yöstä tulla... No, täytyy vaan koittaa jaksaa yrittää, niin paljon helpompaa on vaan ottaa vauva rinnalle kuin lämmitellä öisin pulloja ja vielä lypsääkin päälle...
Tulen jossain välissä kertomaan onko edistystä tapahtunut...:)
Br1t
Meillä molemmat lapset on sairaalassa saaneet lisämaitoa, esikoinen hirveitä määriä, tämä toinen pieniä määriä mutta jouduin kotona antamaan vielä pari vrk tällä kertaa. Esikoisen kohdalla kertakaikkiaan en enää antanut pulloa, en sitten millään. Oltiin tissillä, en muista nyt kuinka monta päivää, mutta liki yötä päivää. Kannattaa opetella imettämään makuultaan ja nukahtamaan samalla. (Tiedän, siihen ei liiemmin kannusteta, vaikka nyt toisella kertaa yksi vanhempi kätilö sanoi että se taito on hyvä opetella!) Tämä toinen oli kilon painavampi ja huusi nälkäänsä, oli sairaalassa 24/7 tissillä ja kun tissit oli liki rikki ja itse aivan poikki kun ei syömäänkään ehtinyt välillä, niin sitten annoin luvan antaa lisämaitoa. Annettiin 2-3 kertaa pieni annos vrk:ssa, 30ml vissiin useimmin. Kotona annoin kerran päivällä ja kerran yöllä, että sain itse edes hetken huilattua (imetys teki vielä niin kipeää etten pystynyt nukahtamaan samalla...) Minulla ongelmana on ollut lähinnä maidonnousu suhteellisen myöhään. Sitten kun tälläkin kertaa maitoa alkoi tulla, niin vauva kävi tyytyväisemmäksi ja painoa kertyi 1vk-2vk välissä 510g viikossa joten ainakin ruokaa riitti! Mutta tosiaan vauva lisäilee itse maidontuotantoa juuri imemällä tiheästi, varsinkin öiseen aikaan. Noita kausia voi olla parin-kolmenkin viikon välein tai sitten harvemmin. Sinun asemassasi koittaisin tehdä niin, että vähentäisin lisämaidon selkesti esim. tuohon 2x vrk:ssa imetyksen jälkeen, sitten siitä vähitellen yhteen annokseen ja sitten sekin pois jos näyttää onnistuvan. Vauvalla voi olla myös voimakas imemisen tarve, vaikka maha olisikin jo täynnä, siihen sitten voi kokeilla tuttia. Tosin, meillä esikoinen sen tutin huoli mutta tämä toinen yökkää pois... joten joutuu tyydyttämään tarpeensa tissillä. Mutta ei muuta kun tsemppiä imetykselle, onhan se siinä mielessä helpompaa ettei tarvi pullokeittoja keitellä, mutta täytyy myöntää että tällä toisella kertaa minullakin yön pimeinä tunteina tissit hajalla ja pää väsymyksestä tykyttäen oli todella suuri kiusaus tehdä vauvasta pelkkä pullovauva......
eikkuli, miten niin ei kannusteta? itse olen kuullut nimenomaan, että kaikkia asentoja kannattaa kokeilla. Meillä vieläkin (vauva 5kk) suositaan makuuasentoa. Yöllä pelkästään makuullaan, vauva on vieressä ja tissi vaan suuhun!
Tsemppiä, Br1t! Ota nuo pitkät imutteluhetket itsesi rentoutushetkinä ja lue vapaasti tai katso vaikka telkkua - vaikka elokuvia, jos kestät aianisen pysäyttelyn. Itselleni tosin jäi tapa, etten osaa enää imettää ilman lukemista - samppoopullon kylkikin käy!
(Tuo viimeinen asenne on perintöä yhdeltä ihmiseltä imetystukilistalla. Kannattaa ehdottomasti liittyä sinne. Niillä on siis myös www-sivut, mutta parhaimman vertaistuen sain listalta.)
Jos vauva imee 30 min rintaa, se on aivan riittävästi. Toiset vauvat ovat rinnalla 5-10 minuuttia kerralla ja kasvavat silti hyvin. Riippuu tietenkin myös siitä, kuinka paljon maitoa tulee. Kuitenkin mainitsemasi 20 ml lisämatoa rinnan päälle on niin olematon maitomäärä, että vauva taatusti pärjää ilman sitä. Mainitsemasi pulauttelu saattaa johtua siitä, että vauvasi hotkii rinnalla maitoa eri tavalla kuin pullosta. Kannattaisi ehkä kokeilla röyhtäyttää välillä ja ottaa sitten vauva rinnalle uudelleen.
Voithan kokeilla yksinkertaisesti olla antamatta lisämatoa muutaman päivän ajan, jos täysimetystä toivot. Ensi alkuun vauva varmasti imee hieman tiheämpään, mutta muutamassa päivässä se tasaantuu ja vauva tottuu siihen, että eväs tulee rinnasta. Ja mikäli mietit maidon riittävyyttä, voithan käydä esim. viikon päästä neuvolassa tarkistuttamassa vauvan painon. Tällä tavoin minä ainakin toimisin. Tsemppiä!