Tunnetteko ketään kuka olisi lukenut kokonaan "Kadonnutta aikaa etsimässä"?
Kommentit (6)
Se on muuten äänikirjana Areenassa. Mä oon suunnitellut joskus lukevani.
En taida, mutta jos sellaisia ihmisiä on, he varmaan osaavat käyttää relatiivipronomineja.
Näyttelijä Erja Manto on lukijana hieno kirjallisuuden ja käsikirjoitusten tulkitsija radio Yle ykkösessä ja hänen lukemanaan olen toisinaan kuunnellut 'Kadonnutta aikaa etsimässä' & 'Guermantesin tiellä'-nimisten Marcel Proustin kirjoittamien teosten luentaa ja tulkintaa radiossa taustalla (esim.tiskatessani ), mutta täytyy kuitenkin todeta,että ihan vain yksin ja itsekseen luettuna se olisi kyllä mitä puuduttavin 'tiiliskivi' kirjakseen ja jonka lukemista en viitsisi edes harkita ( puhumattakaan mistään se "mukaansatempaavuudesta" kirjana.
Hyi hitto, Erja Mannon ääni puistattaa. Olen aloittanut kyseistä kirjaa. Se on hyvä, mutta ei löydy muka aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Hyi hitto, Erja Mannon ääni puistattaa. Olen aloittanut kyseistä kirjaa. Se on hyvä, mutta ei löydy muka aikaa.
No lukisitko itse sitten jotenkin sujuvammin ja eläytyvämmin ?
Soita Yleen ja tarjoudu sitten vaan sinne lukemaan ! Miepiteitä voi tietysti olla vaikka minkälaisia, mutta palaute Ylen ohjelmapäällikölle Kai Färmille tuosta Erjan lukemisesta on ollut lähinnä kiittävää.
Tuo asenteesi 'ei löydy muka aikaa' kertoo lähinnä vain siitä,ettei kyseinen teos oikeasti kiinnosta sinua ollenkaan.
Hyväksy se tosiasiana ja luovu kokonaan tuosta vaatimuksesta itsellesi. En minäkään millään tavalla halua kiistää esim. Leo Tolstoin teoksen 'Sota ja rauha' kulttuurihistoriallista ja kirjallista arvoa, mutta en nyt yksinkertaisesti vain saa itseäni kiinnostumaan sen käteen ottamisesta lukemistarkoituksessa.
(elokuvan aiheesta olen kyllä katsonut) Noissa kulttuuriasioissa kannattaa kiinnostustensa suhteen olla vain rehellinen itseään kohtaan.
Jos joku toinen kirja ( ...kuin esim. tuo Sota ja rauha)tuntuu itsestä esim. ilahduttavammalta ja kiinnostavammalta, niin eikö silloin olekin järkevämpää lukea sitten sitä .
Olkoon tuo kirja sitten vaikka mikä hyvänsä. (...vaikka sitten Peppi Pitkätossun seikkailut.)
Jos taas jonain päivänä se 'Sota ja rauha' alkaakin kiinnostamaan, niin SITTEN onkin aika tarttua siihen.
Tunnen.