Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sosiaalitöissä olevat, millaisia hankalia tilanteita ootte kohdanneet?

Vierailija
12.09.2018 |

Mua kiinnostaa pian valmistuvana sosionomina siis, minkälaisia vaikeita tilanteita sosiaalialan ihmisillä on tullut eteen töissä. Millä tahansa tavalla siis. Itse pienikokoisena naisena oon kuullut paljon sellaisista tilanteista, joissa asiakkaat käyttää omaa isoa kokoa hyväkseen tai heihin ei saa auktoriteettiä tms. Mutta myös "eettisesti" hankalat tilanteet kiinnostaa.
En halua pelotella itseäni ennen työelämään astumista, mutta tää kun on niin moninainen ala että monenlaista löytyy, kiinnostaa..

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jospa nyt ei tehtäisi tästä keskustelusta väittelyä siitä onko sosionomi pätevä mihinkin tehtävään. Kyllä me alemman kastin edustajat varsin hyvin tiedetään, että sieltä yliopistosta valmistuu sitten vallan hienoja ihmisiä.

Sossu ku sossu, sanoo asiakas. Samat tilanteet ne tulee vastaan oli koulutus mikä tahansa.

Vierailija
22/33 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan siksi, että joskus se on osa hiljaista ja vetäytyvää luonnetta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaalityön määritelmä ei lähde siitä, että sitä tekevät vain sosiaalityöntekijä-nimikkeellä toimivat. Näin sosiaalityöntekijänä ajattelen, että on melkoista pikkumaisuutta määrittää sosiaalityö vain sosiaalityöntekijän tekemäksi työksi. Tällöin voisi todeta myös ettei sosiaalityöntekijä tee ohjaustyötä lainkaan. Raja-aitojen asettelu ei kuulu nykyaikaan.

Vierailija
24/33 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, enpä jaksa kommentoida liioin tätä sosiaaliala-väittelyä, niin kuin en sitäkään, miten "en ole valmis alalle kun pelkään etukäteen". Mainitsin aloituksessa selkeästi, että kysyn asiaa mielenkiinnosta, ja jos jonkun luetunymmärtäminen ei tähän riitä, se on harmi se.

Asiallisiakin vastauksia joukkoon mahtuu, kiitos niistä :) Olen kyllä kohdannut vaikeita tilanteita jo töissäni ja tulen niitä kohtaamaan, tarkoitus oli herättää keskustelua ja kuulla muiden kokemuksia.

- ap

Vierailija
25/33 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sosiaalityön määritelmä ei lähde siitä, että sitä tekevät vain sosiaalityöntekijä-nimikkeellä toimivat. Näin sosiaalityöntekijänä ajattelen, että on melkoista pikkumaisuutta määrittää sosiaalityö vain sosiaalityöntekijän tekemäksi työksi. Tällöin voisi todeta myös ettei sosiaalityöntekijä tee ohjaustyötä lainkaan. Raja-aitojen asettelu ei kuulu nykyaikaan.

Suomalainen määritelmä itse asiassa lähtee siitä, että sosiaalityö on yliopistollisesti koulutetun sosiaalityöntekijän toimintaa. Raja-aitojen rakentelu kuuluu nimenomaan nykyaikaan. Ennen ylioppilas saattoi toimia vanhainkodin johtajana... Eikö sosiaalityönkin pätevyysvaatimuksia ole juuri kiristetty? Samoin on hyvin tarkkaa, kuka voi kutsua itseään milläkin ammattinimikkeellä ja tehdä mitäkin työtä. Että siinä mielessä olet väärässä, vaikka kieltämättä ajatus kaunis onkin.

Vierailija
26/33 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hatara kuva sinulla kyllä on alasta. Sosiaalityön tekemiseen tarvitaan maisterin tutkinto. Sosionomit työskentelevät kyllä sosiaaliALALLA, mutta usein ohjaaja-nimikkeellä.

Et taatusti ole sosionomi opintojen loppuvaiheessa - itse asiassa tuskin edes opiskelet alaa tekstistäsi päätellen.

Jos sulle ei ole sosiaalityön käsite tuttu, niin mitä olet puuhaillut 3 vuotta?

Eli 0/5

Vierailija
27/33 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuetun asumisen ohjaaja, sanon yleensä työskenteleväni sosiaalialalla. Olen vähän niinkuin sosiaalityöntekijän /sosiaaliohjaajan pikku apuri :D Olen pieni nainen, joka on kehittänyt jämäkän tiukan roolin työtä varten.

Hankalaksi olen kokenut mm.

- Asiakkaan oma perhe/sukulainen esteenä itsenäistymiselle, curling-vanhemmat jotka eivät ymmärrä ettei jälkeläinen opi mitään elämiseen ja yhteiskunnassa toimimiseen liittyviä taitoja jos aikuisuuteen saakka holhotaan ja saadaan lapsi uskomaan ettei tällä ole taitoa huolehtia itsestään.

- Nykyään eniten häiritsee ihan joka päivä, että ihan pikkulapset käyttäytyvät kuin tärisevät narkkarit älylaitteiden kanssa, he ovat täysin niiden varassa eivätkä oikeastaan osaa.. no.. mitään muuta kuin tankata dopamiinia eikä heillä oikeasti ole valmiuksia liikkumiseen, ajatteluun, luovuuteen, sosiaalisiin tilanteisiin. Tämä vituttaa ihan henkilökohtaisesti.

-Asiakas kohdistaa raivonsa tai pettymyksensä minuun vaikka turhautumisen syynä on jokin aivan muu asia. Tämä on ärsyttävää, ei oikeastaan hankalaa. Olen kohdannut hankaluuksia mielestäni vähäisesti, tai sitten oma suhtautumiseni hankaluuksiin on aika kepeä.

Vierailija
28/33 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hatara kuva sinulla kyllä on alasta. Sosiaalityön tekemiseen tarvitaan maisterin tutkinto. Sosionomit työskentelevät kyllä sosiaaliALALLA, mutta usein ohjaaja-nimikkeellä.

Sosionomi ei koskaan sosiaalityöntekijän virkaa saa, mutta kyllä he sijaistavat sosiaalityöntekijöitä paikkakunnalla, jonne ei pätevää sosiaalityöntekijää virkaan saada. 

Amk-sosionomin koulutuksella ei voi sijaistaa sosiaalityöntekijää. Ks. sosiaalihuollon ammattihenkilölaki.

Vierailija
29/33 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et taatusti ole sosionomi opintojen loppuvaiheessa - itse asiassa tuskin edes opiskelet alaa tekstistäsi päätellen.

Jos sulle ei ole sosiaalityön käsite tuttu, niin mitä olet puuhaillut 3 vuotta?

Eli 0/5

Kirjoitin lainaamasi viestin, mutta en ole ketjun aloittaja.

Mielelläni kuulisin, miksi ajattelet noin. Kertoisitko? En ymmärtänyt viestiäsi.

Vierailija
30/33 |
13.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, enpä jaksa kommentoida liioin tätä sosiaaliala-väittelyä, niin kuin en sitäkään, miten "en ole valmis alalle kun pelkään etukäteen". Mainitsin aloituksessa selkeästi, että kysyn asiaa mielenkiinnosta, ja jos jonkun luetunymmärtäminen ei tähän riitä, se on harmi se.

Asiallisiakin vastauksia joukkoon mahtuu, kiitos niistä :) Olen kyllä kohdannut vaikeita tilanteita jo töissäni ja tulen niitä kohtaamaan, tarkoitus oli herättää keskustelua ja kuulla muiden kokemuksia.

- ap

Peukku keskustelun herättämiselle! Rohkaisen sinua keskustelemaan näistä asioista myös oppilaitoksessa ja harjoittelupaikoissa.

Vierailija
31/33 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sosionomi ei koskaan sosiaalityöntekijän virkaa saa, mutta kyllä he sijaistavat sosiaalityöntekijöitä paikkakunnalla, jonne ei pätevää sosiaalityöntekijää virkaan saada. 

Amk-sosionomin koulutuksella ei voi sijaistaa sosiaalityöntekijää. Ks. sosiaalihuollon ammattihenkilölaki.

En tiedä nykytilannetta, mutta aiemmin sai.

Vierailija
32/33 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keksin heti pari tusinaa esimerkkejä, ikävä kyllä. Ilmeisesti kaipaisit konkreettisia tilanteita, mutta niitä en viitsi eettisistä syistä esittää. Ensimmäisenä ovat tilanteet, joissa on suoraa väkivaltaa tai sen uhkaa. Näitäkin on hyvin paljon. Tilanteiden tunnistaminen, varautuminen ja sitten käsittely on tärkeää.

Toiseksi nousevat nopeaa päätöksentekoa tai reagointia vaativat tilanteet. Näissä täytyy osata pohtia nopeasti eettisiä ja juridisia ratkaisuja ja siksi: pänttää lakia ja sen käytäntöjä selkärankaan ja ota ohjenuoraksi aina huomioida eettisyys kaikessa mitä teet.

Kolmantena on eettisesti vaikeat tilanteet, joissa kahden pahan väliltä on valittava vähemmän paha. Tai jossa esimerkiksi oma näkemys eroaa toisen työntekijän näkemyksestä.

Neljäs haaste on uupuminen ja rutinoituminen, jolloin kohdatessaan kriisissä olevan ihmisen ei näe tätä enää yksilönä, vaan taas yhtenä pakollisena pahana juuri ennen työpäivän päättymistä.

Eli summa summarum; opiskele lakia, iskosta eettinen ajattelu selkärankaan ja säilytä positiivinen herkkyys.

Vierailija
33/33 |
14.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä, että muista joustavuus. Aina ja useimmiten ei ole tärkeintä olla oikeassa ja "voittaa".

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi neljä