Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kumpaan jättäisit kellon: talvi- vai kesäaikaan?

Vierailija
12.09.2018 |

Itse kesäajan kannalla!

Kommentit (1008)

Vierailija
61/1008 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaan aikaan, mikä Ruotsissa! Outoa, että meillä tunti eroa Ruotsiin.

Vierailija
62/1008 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Talviaikaan eli normaaliaikaan, sopii mun unirytmiin paremmin. Umirytmi ilmeisesti oli jo ennen kuin kellon veivaus alkoikaan :)

Tottakai talviaika on se luonnollisempi. Siinähän on säädetty kellonajat auringon liikkeiden kanssa synkkaan.

Suomessa on jo nyt 12.9. törkeän pimeää aamulla kello 5, kun joudun heräämään mennäkseni töihin. Kesällä en paljon kelloa vilkuile, joten kesäaika on yks paskanhailee silloin.

Kello 5 ei ole aamulla vaan lähes keskellä yötä. Olen itsekin aamuihminen, mutta minusta aamu on klo 6-9. Tasan klo 6 on vielä lievästi aamuyötä minusta.

No mä en ole aamuihminen, mutta osa työvuoroistani alkaa klo 6, jolloin on herättävä 4.30-5.00. Normaaliaika auttaisi minua tässä edes vähän. Klo 5.30-6.00 alkavat työvuorot ovat aamuvuoroja nimeltään, eli yhteiskunta laskee ne ajat aamuiksi.

Mitä muita vuoroja ne voisivat olla kun toinen vuoro on se joka päättyy illalla / yön alussa? Kumpikin vuoro niistä ei kai voi olla päivävuoro.

Aamuvuoro on aamuvuoro koska suuri osa työstä tapahtuu aamulla/aamupäivällä. Faktaa on, että 5.30 alkava vuoro ja sen herätys varsinkin, on ihan yön puolella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/1008 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesä!

Vierailija
64/1008 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesäaikaan, ehdottomasti. Minusta tunti enemmän valoa on tärkeämpää iltapäivisin kuin aamulla.

Vierailija
65/1008 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesä aika. Puhe talviajan valoisista aamuista on höpöhöpöä. Tasan tarkkaan silloin on pimeää sekä töihin klo. 8 mennessä että sieltä kotiin tullessa klo16. Valosta ei näe kyllä vilaustakaan. Joka kerta talviaikaan siirtyminen on pieni shokki, kun aurinko alkaa laskea kolmelta, kuin eläisi ikuista yötä. Jos olisi kesäaika, niin olisi vielä valoisaa edes tunti silloin neljältä.

Kesällä taas on valoisaa ympäri vuorokauden, joten kellon siirtolla ei ole merkitystä.

Vierailija
66/1008 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

m85 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Talviaikaan. Talvella olisi hiukan valoisammat aamut.

Minä taas arvostaisin sitä, että ehtisi talvellakin ulkoilla valoisan aikaan. Ja kun ulkoilu kuitenkin jää iltaan, niin mieluummin sitä valoa illalla tunti enemmän.

Niitä hetkiä kutsutaan vapaapäiviksi ja lomiksi, haluutko ihan oikeesti aamuisin pimeellä lähteä töihin/opiskelemaan? Joo, tiedänkyllä että on myös muitakin työvuoroja, mutta suurimmalla osalla on tämä "päivärytmi"

Haluan. Ei ole koskaan haitannut saapua pimeällä oppilaitokseen/työpaikalle.

Minulle ei riitä vapaapäivät ja lomat ulkoiluun, pakko saada raitista ilmaa päivittäin.

Etätyö ja lenkki keskipäivällä ruokiksen sijaan. Suosittelen.

Kaikkea työtä vain ei voi tehdä etänä. 

Minulla oli työ, jota olisi voinut, mutta työkaverit halusivat että olen työpaikalla, ja niinpä pomo määräsi olemaan. Käytin sitten ruokiksia ulkoiluun aika usein, mutta nyt jälkeenpäin totean, että olisi ollut järkevämpää mennä vain sinne ruokalaan kaveeraamaan muiden sijaan. YT-neuvottelussa me epäsosiaalinen eväsleipäväki saimme ensimmäisenä kenkää.

Vierailija
67/1008 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kesäaikaan koska talvella on klo 15-16 aivan pimeää. Olisi loogisempaa, ettei olisi pimeää ennen kuin normaali työaika loppuu.

Nää yksilön ongelmat on yksilön helpointa ratkaista ihan itse. Mene vuorotyöhön ja aamuvuoroon.

No mä teen vuorotyötä. Jos talvella vuoro alkaa klo.7 niin kyllä sinne töihin ajellaan aamulla säkkipimeässä. Aurinko nousee vasta joskus kasin jälkeen kun ollaan jo visusti työpaikan seinien sisällä. Eli mitään iloa siitä ”valoisasta aamusta ” ei ole vuorotyöläiselle.

Vierailija
68/1008 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierastan talvi- /kesäaikaa kun klo ajoista puhutaan.  Meillä on neljä eri vuodenaikaa.  Sama kelloaika kesälle, syksylle, talvelle ja keväälle, eli normaaliaika.  Oli Suomelle epäedullista, että olemme pakotetut kesäaikaan jo silloin kun maassa on vielä lunta ja tämä kesäaika on sitten loppunut kun meillä syysmyrskyt ovat runnelleet luontoa ja lisäksi on ollut muutenkin talvi jo ovella, joskus jo lumetkin maassa.

Ollaan me aika höynäytettävissä.     

Vierailija
69/1008 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan samantekevää. Markustan niin paljon, että tunti sinne tai tänne ei merkkaa mitään.

Vierailija
70/1008 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesäaikaan ehdottomasti.  Se alkaa täällä Oulun korkeuksilla olla joulukuussa jo kahden maissa  iltapäivällä pimeää jos talviaikaan jäädään. Ei mitään järkeä! Muistan kun joskus lapsena ahdisti ne pimeät iltapäivät kun oltiin "normaaliajassa".

Vierailija
71/1008 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesä

Vierailija
72/1008 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaaliaikaan = UTC+2.

Talviaikaa ei olekaan. On vain normaaliaika ja kesäaika. Normaaliaika on aikavyöhykkeen mukainen aika, jolloin aurinko on korkeimmillaan keskipäivän aikana klo 12.

Vierailija
73/1008 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkin kirjoittavat, että kesäaika olisi parempi, koska silloin talvella olisi illalla valoisampaa. Tosiasia on se, että Suomessa ei missään ole valoisaa illalla talvella vaikka oltaisiin kesäajassa.

Vierailija
74/1008 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Normaaliaikaan = UTC+2.

Talviaikaa ei olekaan. On vain normaaliaika ja kesäaika. Normaaliaika on aikavyöhykkeen mukainen aika, jolloin aurinko on korkeimmillaan keskipäivän aikana klo 12.

Höpölöpö tuota viisastelua.

Puhekielessä talviaika-sana on käytössä ja ihan hyvästä syystä: kesäaika on 7kk/v, ja siihen siirryttiin vuosikymmeniä sitten. Oli vain järkevää alkaa käyttää muotoa talviaika talvikauden kellonajasta, joka on se epänormaalimoi mitä kestoon tulee (5kk/v).

Vierailija
75/1008 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen kyllä miten kellojen siirto voi joitakin haitata, täytyy varmasti olla muitakin ongelmia siinä tapauksessa. Kun kellot siirretään kesäaikaan, tuntuu aamuisin mukavan valoisalta ja kevät tuntuu etenevän vauhdilla. Syksyllä taas ihana kun tuntuu pari päivää niinkuin olisi nukkunut pidempään.

Kun joutuu heräämään aamulla ennen kuutta ja meneen nukkumaan 22 pintaan niin kyllä minä haluan että illalla on mahdollisimman pimeää vuoden aikaan nähden ja aamulla taas valoisampaa. Inhoan aina kesään siirtymistä koska se tarkoittaa sitä että kun juuri on alkanut iloitsemaan valoisasta aamusta niin sitten siirretään niitä pirun kelloja että aamulla on taas pimeämpää ja illalla valoisampaa että varmasti vaikeutuu se nukahtaminenkin entisestään. Talviaikaan siirtyttäessä on taas mukavaa kun aamulla on taas valoisampaa.

Vierailija
76/1008 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moskovan aikaan!

Vierailija
77/1008 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesäaikaan tietysti, saadaan tunti lisää valoisaa aikaa!

Harmi vaan että eteläisellä pallonpuoliskolla asuvat menettävät sen valoisan tunnin.

Vierailija
78/1008 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesäaikaan. Tietysti, ei muuta vaihtoehtoa.

Vierailija
79/1008 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaan aikaan, mikä Ruotsissa! Outoa, että meillä tunti eroa Ruotsiin.

Miten niin outoa? Ruotsi on lännempänä. Jostainhan ne vyöhykkeet kulkevat.

Vierailija
80/1008 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moskovan aikaan!

Mä veikkaan että 90+% näistä "Kesäaikaan!" huutelijoista vaihtaa kantaansa kun älyää että Suomen kesäaika ON sama kuin Moskovan aika.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän seitsemän