Kumpaan jättäisit kellon: talvi- vai kesäaikaan?
Kommentit (1008)
Talviaikaan, saisi nukkua tunnin pidempään. ⏰😴
Minulle käy kumpi vain. Molemmissa on hyvät puolensa: kesäajassa valoisammat illat, normaaliajassa valoisammat aamut jolloin herääminen on helpompaa.
talviaika eli menee normaaliaikaan, mitä järkeä olis olla kesäajassa jos se on ihan eri muun maailman kanssa. Miks ihmiset ei tajua tätä. Suomi kuuluu olla +2 greenwitchin ajasta joka on siis 0.
Talviaikaan.
Se on oikea aika.
Pimeät illat ovat tähtien ystävälle kiva juttu.
Vierailija kirjoitti:
Talviaikaan eli normaaliaikaan, sopii mun unirytmiin paremmin. Umirytmi ilmeisesti oli jo ennen kuin kellon veivaus alkoikaan :)
Tottakai talviaika on se luonnollisempi. Siinähän on säädetty kellonajat auringon liikkeiden kanssa synkkaan.
Suomessa on jo nyt 12.9. törkeän pimeää aamulla kello 5, kun joudun heräämään mennäkseni töihin. Kesällä en paljon kelloa vilkuile, joten kesäaika on yks paskanhailee silloin.
Kellon siirto taaksepäin ja siihen saa jäädä. Ei todellakaan siirtoa eteenpäin ja game over, minä en aamu-unisena suostu ottamaan tuntia pois yöunista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oonko ainoo jota ei haittaa kellojen siirtely?
Et! Ihme valittajia
Mutta jos kelloja ei enää siirrettäisikään, kävisikö teille ikävä tämän tavan perään? Eikös teille silloin ole se ja sama jos siitä luovutaan?
Vierailija kirjoitti:
Normaaliaikaan tietysti. Kesäaika on keksitty aika.
Kesäaika on Feikkiaika! Talviaika eli normaaliaika on ainoa oikea.
Kesäaikaan koska talvella on klo 15-16 aivan pimeää. Olisi loogisempaa, ettei olisi pimeää ennen kuin normaali työaika loppuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Talviaikaan eli normaaliaikaan, sopii mun unirytmiin paremmin. Umirytmi ilmeisesti oli jo ennen kuin kellon veivaus alkoikaan :)
Tottakai talviaika on se luonnollisempi. Siinähän on säädetty kellonajat auringon liikkeiden kanssa synkkaan.
Suomessa on jo nyt 12.9. törkeän pimeää aamulla kello 5, kun joudun heräämään mennäkseni töihin. Kesällä en paljon kelloa vilkuile, joten kesäaika on yks paskanhailee silloin.
Kello 5 ei ole aamulla vaan lähes keskellä yötä. Olen itsekin aamuihminen, mutta minusta aamu on klo 6-9. Tasan klo 6 on vielä lievästi aamuyötä minusta.
Vierailija kirjoitti:
Kesäaikaan koska talvella on klo 15-16 aivan pimeää. Olisi loogisempaa, ettei olisi pimeää ennen kuin normaali työaika loppuu.
Nää yksilön ongelmat on yksilön helpointa ratkaista ihan itse. Mene vuorotyöhön ja aamuvuoroon.
m85 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Talviaikaan. Talvella olisi hiukan valoisammat aamut.
Minä taas arvostaisin sitä, että ehtisi talvellakin ulkoilla valoisan aikaan. Ja kun ulkoilu kuitenkin jää iltaan, niin mieluummin sitä valoa illalla tunti enemmän.
Niitä hetkiä kutsutaan vapaapäiviksi ja lomiksi, haluutko ihan oikeesti aamuisin pimeellä lähteä töihin/opiskelemaan? Joo, tiedänkyllä että on myös muitakin työvuoroja, mutta suurimmalla osalla on tämä "päivärytmi"
Haluan. Ei ole koskaan haitannut saapua pimeällä oppilaitokseen/työpaikalle.
Minulle ei riitä vapaapäivät ja lomat ulkoiluun, pakko saada raitista ilmaa päivittäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nää yksilön ongelmat on yksilön helpointa ratkaista ihan itse. Mene vuorotyöhön ja aamuvuoroon.
Ei vaan korjaataan kello-ongelma siten kuin se suurinta massaa "hyödyttää".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kello 5 ei ole aamulla vaan lähes keskellä yötä. Olen itsekin aamuihminen, mutta minusta aamu on klo 6-9. Tasan klo 6 on vielä lievästi aamuyötä minusta.
No mä en ole aamuihminen, mutta osa työvuoroistani alkaa klo 6, jolloin on herättävä 4.30-5.00. Normaaliaika auttaisi minua tässä edes vähän. Klo 5.30-6.00 alkavat työvuorot ovat aamuvuoroja nimeltään, eli yhteiskunta laskee ne ajat aamuiksi.
Vierailija kirjoitti:
m85 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Talviaikaan. Talvella olisi hiukan valoisammat aamut.
Minä taas arvostaisin sitä, että ehtisi talvellakin ulkoilla valoisan aikaan. Ja kun ulkoilu kuitenkin jää iltaan, niin mieluummin sitä valoa illalla tunti enemmän.
Niitä hetkiä kutsutaan vapaapäiviksi ja lomiksi, haluutko ihan oikeesti aamuisin pimeellä lähteä töihin/opiskelemaan? Joo, tiedänkyllä että on myös muitakin työvuoroja, mutta suurimmalla osalla on tämä "päivärytmi"
Haluan. Ei ole koskaan haitannut saapua pimeällä oppilaitokseen/työpaikalle.
Minulle ei riitä vapaapäivät ja lomat ulkoiluun, pakko saada raitista ilmaa päivittäin.
Etätyö ja lenkki keskipäivällä ruokiksen sijaan. Suosittelen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan korjaataan kello-ongelma siten kuin se suurinta massaa "hyödyttää".
Eli kellot normaaliaikaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei töihin noin vain mennä. Se on työnantaja joka valitsee.
Mitä työtä suosittelisit minulle, kun tekisin mieluiten 12 - 24 tunnin putkia, ja sitten puolestaan pitäisin pitempään vapaata? Tai pari tuollaista putkea peräkkäin niin että välillä ehdin vain nukkua, sitten loppuviikko vapaata?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei töihin noin vain mennä. Se on työnantaja joka valitsee.
Mitä työtä suosittelisit minulle, kun tekisin mieluiten 12 - 24 tunnin putkia, ja sitten puolestaan pitäisin pitempään vapaata? Tai pari tuollaista putkea peräkkäin niin että välillä ehdin vain nukkua, sitten loppuviikko vapaata?
Palohenkilö.
Kesäaikaan, talvella rassaa pimeys muutenkin saati että vielä tunnilla sitä erikseen lisätään.
EHDOTTOMASTI kesäaika! Talvella on aamuisin pimeää joka tapauksessa ja kun herätään töihin myöhemmin, iltapäivän varhainen pimeys on todella masentavaa.
Kesällä tuntuisi taas hölmöltä nukkua pitkään, ja nousta vasta, kun aurinko on jo korkealla.
En ymmärrä mitä etua talvi/normaaliajasta olisi!?
Ainoa syy talviajan pysyvään käyttöönottoon voisi olla, että jatkuva kesäaika liittäisi Suomen Itä-Eurooppaan: meillä bisneselämä sulkisi ovet siltä päivältä, kun esim. britit ja ranskalaiset ovat vielä lounaalla.