Rehtori vertasi seksuaalista häirintää kouluruokaan MOT:ssä: ”Pitää vain kestää” - Selittää nyt kohulausuntoaan: ”Ei aina kaikille maistu”
Kaksiosaisen artikkelin jälkimmäisessä osassa ääneen pääsevät niiden koulujen rehtorit, joissa tapahtuu THL:n viimevuotisen kouluterveyskyselyn mukaan eniten seksuaalista häirintää.
Yksi vastaajista oli Kärsämäen Frosteruksen koulun rehtori Tuomo Pesonen. Artikkelissa hän mainitsee muun muassa seuraavasti:
- Sitten tietenkin, kun pillua tekkee mieli miespuolisella. Niin eihän sitä osaa aina kauniisti sanoa. Onhan sitä kaikennäköistä porsastelijaa baarimaailmassakin.
Otimme rehtoriin yhteyttä ja kysyimme, miksi hän halusi ilmaista asian näin.
- Sitähän se on, Pesonen sanoo.
Pesosen mukaan joskus "puraistaan ja potkaistaan", jos ei osaa ilmaista itseään verbaalisesti edes huonosti.
- Että rakkaudesta potkii hevonen ja muuta. Semmoistahan se sitten on, hän sanoo.
Pesonen kertoo huomanneensa, että innostuksesta päätellen tällaisen ilmauksen käyttäminen ei kuitenkaan ollut ok.
- Olisihan sen voinut muotoilla toisinkin. Toisaalta olisin voinut sanoa, etten kommentoi.
Toinen Pesosen Ylen haastattelussa huomiota herättänyt kommentti liittyy seksuaalisen häirinnän ja kouluruoan rinnastamiseen. Pesonen sanoi artikkelissa näin:
- Onko kouluruoka hyvää tai pahaa? Asialle voidaan tehdä tiettyyn rajaan saakka jotakin. Loppu pitää vain kestää. Ei sillä, että hyväksyisin seksuaalista häirintää, mutta sellaista se nyt vaan on.
- Tarkoittaa sitä, että en hyväksi missään määrin seksuaalista häirintää ja näin poispäin, Pesonen painottaa.
- Vaikka johonkin puututaan, niin sitten se on kahta kauheampana toisaalla tai jotain muuta, Pesonen sanoo.
- Vaikka miten muutetaan kouluruokaa tai oppilaat saavat vaikuttaa, niin se ei aina kaikille maistu.
Pesosen mukaan häirinnän vähentämisen toimenpiteet tulee tehdä sen mukaan mitä tulee vastaan.
- Tehdään jotain perusarkista juttua, pieniä nostoja minäkasvamisesta ja muusta. Tärkeintä on se, että kun joku tulee eteen, niin siihen puututaan. Sehän voi lähteä kiusaamisesta, että on aluksi pientä kiusaamista ja siitä lähtee. Niihin nopeasti puuttumalla ja ohjaamalla kuraattorille. Sehän on se homma, ettei synny sellaista ilmiötä, että ahaa, nuokin tekee noin, minäkin voin tehdä, Pesonen kertoo.
------
Onko tää mies kännissä vai miksi sen jutut on noin sekavia?? Vai onko hällä harvinaisen omituinen ulosanti ja huono tuuri haastatteluissa?
Kommentit (85)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä suomalaiset taas mielensä pahoittivat.
Ai, että miten kaipaan aikoja, jolloin jokaisesta mahdollisesta kommentista ei triggeröidytty ja loukkaannuttu sekunnin murto-osassa.Tarkoitat siis, että kaipaat aikoja, kun osa ihmisistä sai loukata toisia ihan miten tahansa ja loukatuilla ei ollut väylää tuoda asioita julkisuuteen?
Kyllä! Oli erittäin hyvä, että sitä loukkaantumisen väylää ei ollut. Tämä nykymeno on aivan järjetöntä.
Ai, mun mielestä on hyvä, että loukkaavaan puheeseen puututaan. Ja julkiseen loukkaavaan puheeseen puututaan julkisesti. Itse näen, että tällä tavalla edistetään sitä, että ihmiset oppivat ottamaan toisensa paremmin huomioon.
En ymmärrä, miksi joitain haittaa, että ihmiset tuovat esiin sen, jos kokevat jonkinlaisen puheen loukkaavana. Tämä ei tietenkään edes ollut mikään pikkujuttu vaan reksi puhuu ihan karmeeta törkyä. Onneksi en elä sellaisessa ympäristössä, jossa tuollainen puhe on ihan ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienoa, että on myös näitä rehellisiä rehtoreita, jotka kertoilevat kaunistelematta miten asiat ovat. Todellisuudesta vieraantuneet kukkahattutädit kauhistelevat norsunluutorneissa
Sä käyt tän rehtorin luotsaamaa apukoulua? Ok, ymmärrän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienoa, että on myös näitä rehellisiä rehtoreita, jotka kertoilevat kaunistelematta miten asiat ovat. Todellisuudesta vieraantuneet kukkahattutädit kauhistelevat norsunluutorneissa
Eli sun todellisuudessa 0-9 luokkalaiset puree ja potkii, kun tekee pillua mieli. Maistui toiselle tai ei?
Yläkouluikäisten poikien aggressiivinen käyttäytyminen voi hyvinkin olla seksuaalisen turhautumisen ts. pilden puutteen seuraus. Tätä ei tietenkään saa ääneen sanoa ja joku 50v nainen kertoo paremmin teinipojan sielunmaisemasta
Sitten poikien pitäisi löytää hieman rakentavampia tapoja turhautumiensa poistoon. Pureminen, potkiminen, sekusuaalinen häirintä (kaikki ovat rikoksia) ei ainakaan edistä pyrkimyksiään päästä toteuttamaan itseään seksuaalisesti. Mulle ei maistunut teininä, eikä maistu nytkään väkivaltaiset, kommunikaatiotaidottomat öykkärit.
Niin pitäisi, mutta tässä juuri se pointti onkin. Koulu ei loppujen lopuksi voi asialle mitään. Tietyt kurinpitokeinot on olemassa, mutta kun ne eivät riitä, niin kaikki on tehty. Klimppisopasta ei saa hyvää, vaikka miten maustaisi ja paska ei pöyhimällä parane
Niin, samalla logiikalla rikoksiinkaan ei tarvitse puuttua, kun asioille ei mitään voida. Kaikko on jo tehty, mutta murhat ja petokset eivät silti vähene.
Rikoksentekijän voi laittaa vankilaan. Koulu ei voi käytännössä erottaa ketään. Ei ihan toiminut nyt
Miten niin ei voi erottaa? Ja voi kyllä, jos haluaa, mutta jos rehtorilla itselläänkin on kummallinen ajatusmaailma, tuskin on kauheasti halua tehdä mitään.
Tiedätkö kuinka monta tapausta, joissa esim. koulukiusaaja olisi erotettu?
Koulukiusaamiseen pitäisi kyllä puuttua kovemmalla kädellä. Mutta jos asenne on sellainen, että ei sille mitään voi, niin...
Ymmärrät varmaan, että jos systemaattista yhteen henkilöön kohdistuvaa pitkäkestoista kiusaamista ei saada kitkettyä ja kiusaajaa erotettua, ei hormonihuuruissa puristelevalle seiskaluokan jonnelle voida erottamista ehdottaa. Ongelma ei ole asenteessa vaan lainsäädännössä. Jos lainsäädäntö on hanurista, ihmiset luovat tämmöisiä omaa mielenterveyttä säästäviä feikkiasenteita
Ei hormonit ole mikään tekosyy huonolle käytökselle. Ohis.
Itse asiassa hormonit selittävät todella paljon ihmisen persoonasta ja käyttäytymisestä
No just joo. Olen raskaana ja täynnä hormoneita, voinko alkaa käyttäytymään huonosti ja ahdistelemaan ihmisiä? "Sori en se minä ollut kuka puristeli sua, vaan mun hormonit" Moneen hormonit vaikuttaa, mutta ei käytöstapoihin ja oikean ja väärän erottamiseen toisistaan.
Toivottavasti jatkossa saadaan totutella kestämään ahdistelusta ahdistelijalle aiheutuvia seurauksia. Koville ottaa...
Te, jotka puolustelette rehtoria: pistäisittekö itse ttyttärenne tuollaisen sian kouluun?
Jonka asenne on, että ahdistelua pitää vaan kestää? Minä en. Sairas tyyppi. Toivottavasti saa potkut.