Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysymys useamman synnyttäneille ja kätilöille :)

Vierailija
11.09.2018 |

Olen synnyttänyt kaksi lasta alateitse, molemmat oli nopeahkoja ja helppoja synnytyksiä, 1. rv 37, 2. rv 41. Ekalla kerralla sain epiduraalin, toisella spinaalin ja synnytys eteni niiden aikana ponnistusvaiheeseen n. tunnissa. Nyt odotellaan kolmatta, mitään erikoista ei ole ja uskon, että kaikki menee taas ihan nappiin synnytyksessä (toivottavasti) :) Haluaisin kuitenkin olla itse vähän aktiivisempi synnytyksessä, viimeksi olisin halunnut liikkua enemmän ja synnyttää jakkaralla, mutten spinaalin takia pystynyt nousemaan.. no hyvin se meni puoli-istuvanakin. Tulevaa synnytystä ajatellen, kuinka vakavasti minun tulisi tavoitella tätä luomumpaa synnytystapaa, tosiaan olisi kiva päästä liikuskelemaan enemmän ja uskon, että kestäisin kivutkin ihan hyvin. Noissa puudutusvaiheissakaan ei ole vielä tuntunut, että henki lähtee... Toisaalta puudutus on ilmeisesti auttanut minua rentoutumaan niin paljon, että vikat supistukset on tulleet oikein ryminällä. Minua ei siis ollenkaan haittaa mikään liukuhihnasynnytys, olen ollut todella tyytyväinen kun vauva on saatu siinä 5 tunnissa syliin ja on tainnut olla myös kätilöiden suhteen todella hyvä tuuri. :)
Kysymyksenä siis kuinka paljon epiduraali/spinaali ja se tippa nopeuttaa aukeamista? Jos siis kestän kivut ilmankin niin onko tarpeen, vai kestääkö synnytys sitten vähän pidempään? Sen takia myös vähän mietin tätä, kun kuopus käännettiin ponnistuksen viimeisellä minuutilla ihan ympäri, ihan kunnon muljahdus tuntui ja seuraavalla ponnistuksella koko vauva ulos. Vähän haluaisin siis liikuskella enemmän, jos se parantaa tarjontaa ja on näin vauvalle turvallisempi. En nyt kuitenkaan nosta numeroa jos spinaalia suositellaan, kätilöt ovat olleet tähän mennessä luottamuksen arvoisia :)

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
11.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

jaksaako kukaan lukea tätä?

Vierailija
2/17 |
11.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme synnytin ilman mitään puudutuksia tai kipulääkkeitä. Nopeasti tulivat (kaikki alle 5 h) ja sain tehdä niinkuin itse parhaaksi katsoin. Ekan kanssa ”roikuin” sängyn laidalla, koska vauva oli huonossa asennossa. Tokasta makoilin vesisängyssä ja mies nukahti viereen. Kolmannen kanssa oli käytössä keinutuoli, jossa isä torkkui. Synnytyskertomuksessa lukee ”ponnistaa upeasti”. Olisin mennyt jokaisen synnytyksen jälkeen synnyttämään vaikka seuraavana päivänä uudelleen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
11.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen synnyttänyt spinaalin kanssa ja ilman mitään useamman kerran. Ilman kivunlievitystä edennyt yhtä nopeasti ja mennyt ihan hyvin, mutta kipu x 1000. Vähintään ilokaasua suosittelen siis kaveriksi, miksi kiduttaa itseään?

Vierailija
4/17 |
11.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen synnyttänyt spinaalin kanssa ja ilman mitään useamman kerran. Ilman kivunlievitystä edennyt yhtä nopeasti ja mennyt ihan hyvin, mutta kipu x 1000. Vähintään ilokaasua suosittelen siis kaveriksi, miksi kiduttaa itseään?

Esikoisen synnytys alkoi lapsivesien menolla ja sairaalassa käytin aluksi ilokaasua, mutta supistuksia tuli silloin 1-2 min välein, että meinasin pyörtyä. Toisen kohdalla en sitten välittänyt käyttää sitä ollenkaan kun silloin lapsivesi riitti pitkään vaimentamaan kipua. Nyt en tietenkään voi tarkkaan tietää kummin käy, mutta tosiaan voisin ainakin yrittää kestää kivut ilman puudutusta jos se ei merkittävästi venytä synnytyksen kestoa. Tosiaan säikähdin kun tämä nuorempi ihan viime hetkillä huomattiin kääntää ja syke katosi muutamiksi sekunneiksi siinä. Siis se, ettei oltu voitukaan tietää miten päin se sieltä oikeasti oli tulossa. :o Mutta motivoivaa kuulla, että synnytys voisi sujua ilmankin puudutuksia, en siis oman egoni takia halua halua väkisin kärsiä, että voin sitten kertoa olleeni paras mahdollinen synnyttäjä. Mutta lapsen tarjontaa mietin ja toivon, että voisin tällä kertaa jotenkin sitä edesauttaa. :) Minullekin nämä synnytykset ovat olleet kyllä kaiken kaikkiaan upeita ja voimaannuttavia kokemuksia ja erityisesti vaivan arvoisia <3

ap

Vierailija
5/17 |
11.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian varhain annettu epiduraali voi pysäyttää synnytyksen etenemisen. Kaverilla pysäytti ja viimein lapsen tila alkoi olla niin huono, että joutuivat tekemään sektion.

Vierailija
6/17 |
11.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuntelet itseäsi ja pyydät lääkkeen vasta kun ihan ehdottomasti tarvitset :) kunhan pidät mielessä, että lopussa kipu voi vielä koventua mutta silloin on jo liian myöhäistä saada puudutteita.

Itsellä yksi puudutteilla ja yksi luomuna, tykkäsin puudutetusta enemmän kun pääsin liikkumaan ja rentoutumaan, luomu taas oli nopeampi mutta niin kivulias etten pystynyt liikkumaan.

Vierailija
7/17 |
11.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liian varhain annettu epiduraali voi pysäyttää synnytyksen etenemisen. Kaverilla pysäytti ja viimein lapsen tila alkoi olla niin huono, että joutuivat tekemään sektion.

Tosi ikävä kuulla :( toivottavasti se päättyi kuitenkin hyvin ja lapsi syntyi terveenä :) joo kyllä mäkin olen aika kivuissani ollut ja avautuminen pitkällä puudutukset saadessani, supistusten välissä aina ajatellutkin, että ei kyllä mä sittenkin kestän... eiku en... eiku joo. Onneksi mulla oli ihan huippukätilöt, neuvolan terkkarikin kommentoi niitä synnytyskertomuksista, että tuo on tosi hyvä :) ja onneksi on tämä kolmaskin kohta ulkona, alkaa olla jo aika ahdasta <3

Vierailija
8/17 |
11.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielellään tietenkin sitä synnyttäisi ilman voimakkaita puudutuksia, mutta silloin kipu voi olla niin kova, että ei oikein pysy mukana itsekään. Itseäni pelottaa enten se, että synnytys jostakin syystä pitkittyy ja jos ei ole mitään kivunlievitystä ottanut..kaikissa sairaaloissa myöskään ei saa ilokaasua josta olisi tulloin suuri apu. Minulla voimakkain kipu tulee ponnistusvaiheessa.

Vierailija
9/17 |
11.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuten jo usein on mainittu, käyttäkää kappalejakoa. Tuollaista blokkia ei jaksa alkaa kahlaamaan läpi. Pienet rivinvälit ja paljon tekstiä köntissä. Ei, ei ja ei. Enemmän saa lukijoita / kommentteja paremmalla tekstinasettelulla.

Vierailija
10/17 |
11.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon synnyttänyt 2joista toinen luomuna. Sanoisin omasta kokemuksesta että jos pustyt rentoutumaan ilman kipulääkettä niin silloin aukeemista tapahtuu nopeasti. Jos tunnet itse että jännityt ja laitat vastaan ja on vaikea hengittää oikein niin ota epiduraali. Uskoisin sen rentouden olevan tärkeää. Niin ja kävele paljon ennen synnytystä, ehkä sekin auttaa?

Vierailija
11/17 |
11.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi sepustus oli sopivasti hymiöity - se antoi minulle positiivistä energiaa jaksaa loppuun saakka!

Vierailija
12/17 |
11.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuten jo usein on mainittu, käyttäkää kappalejakoa. Tuollaista blokkia ei jaksa alkaa kahlaamaan läpi. Pienet rivinvälit ja paljon tekstiä köntissä. Ei, ei ja ei. Enemmän saa lukijoita / kommentteja paremmalla tekstinasettelulla.

No oli tuossa kappalejaot, mutta rivivälin olisi voinut vielä laittaa, että erottuu, kiitos kuitenkin rakentavasta vastauksesta

ap

Vierailija
13/17 |
11.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monta nopeaa ilman kivunlievitystä ja yksi spinaalilla syntynyt vähän hitaammin. Eli mulla puudutus on hidastanut. Kipu kylläkin oli kaamea luomuissa. Tunnissa syntyneet luomuna ja parissa tunnissa spinaalilla. Suosittelen spinaalia silti. Minun kohdalla luomu ei ollut valinta vaan pakko koska puudutusta ei ehditty laittaa.

Vierailija
14/17 |
11.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monta nopeaa ilman kivunlievitystä ja yksi spinaalilla syntynyt vähän hitaammin. Eli mulla puudutus on hidastanut. Kipu kylläkin oli kaamea luomuissa. Tunnissa syntyneet luomuna ja parissa tunnissa spinaalilla. Suosittelen spinaalia silti. Minun kohdalla luomu ei ollut valinta vaan pakko koska puudutusta ei ehditty laittaa.

Joo alan kallistua kyllä siihen, että spinaalin otan taas jos kivut äityy ihan hirveiksi ja sen jos vain saan. Tämä toinen kääntyi pääalaspäin vasta ihan pari päivää ennen synnytystä, että sekin saattoi vaikuttaa vähän siihen, että oli hankalasti sieltä tulossa. Ei toisaalta ollut mikään perätila, että tuo on kai aika yleistä riippumatta siitä kuinka paljon pääsee synnytyksessä liikkumaan. Sitä varten on kai jotain asentoharjoituksia miten saisi vauvaa vähän hoikuteltua oikeaan asentoon, niitä nyt kokeilemaan sitten :) Hyvillä mielin olen kuitenkin lähdössä kun aika jo tulisi... :)

Vierailija
15/17 |
11.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pudentaalipuudutus auttaa ponnistuskipuun. sen voi lääkäri tai kätilö laittaa. Ilokaasu ja pudentaali oli käytössä sekä äänen käyttö

Vierailija
16/17 |
11.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
17/17 |
11.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pudentaalipuudutys kannattaa ottaa, ei sattunut muistaakseni ponnistus, vain supistusten kipu oli jäljellä. Minulle jouduttiin lapsen takia tekemään epiosotomia joten ei sekään sattunut kuin ei tikkauskaan sitten. Ilokaasua käytin myös.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kuusi