Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Toiveena suunniteltu sektio - kertokaa kokemuksenne!

Vierailija
11.09.2018 |

Olisin halunnut muotoilla otsikon "Valintana suunniteltu sektio", mutta koska valitettavasti se ei tietääkseni Suomessa ole niinkään valinta, vaan lähinnä toive, niin pitäydytään tuossa.
Taustaa: kärsin voimakkaasta synnytyspelosta. Olen pian puolissa välin raskautta, ja pääsen pelkopolille käymään asiaa läpi. Olen punninnut alatiesynnytyksen ja suun. sektion eri puolia aikalailla. Nyt haluaisin rehellisiä, aitoja kokemuksia suunnittelusta sektiosta, koska pidän sitä itselleni ainoana tapana synnyttää esikoiseni.

Huom. haluaisin nyt kuulla VAIN SUUNNITELLUN SEKTION läpikäyneitä, en naapurin Marjutan tuomiota taikka alatiefanaatikoiden iänikuista saarnaa aiheesta.

Kertokaa, miten suunniteltu sektionne kokonaisuudessaan sujui ja oliko komplikaatioita? Miten jälkihoito sujui, oliko vauvan hoidossa ongelmia (ette voineet pitää vatsalla, kyyristyä tms.)? Onko arpenne teitä inhottava asia/iso kosmeettinen haitta?

Nuo kysymykset tulivat itselleni ensimmäisinä mieleen, mutta varmasti osaatte kuvailla kokemustanne kattavasti.

Kommentit (67)

Vierailija
61/67 |
11.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nää ketjut on yks syy miksi naisena pidän edelleen kiinni ajatuksesta etten lapsia tee. Alatiesynntys ei tulisi kuuloonkaan. En edes pelkää synnytystä, mutta haluisin silti sektion ihan vain siitä syystä että se on hallittu kokonaisuus. Mä en todellakaan luottaisi lääkäriin ja kätilöön jotka hokisi kaiken menevän hyvin jo ennen synnytystä. Mistä he sen voisivat tietää? Löytyykö synnäriltä kristallipallo?

Alatiesynnytyksessä saa lisättyä hallintaa sillä että otat selvää tosi tarkkaan synnytyksen kulun ja kaikki kivunlievitykset ja/tai hankit doulan joka valvoo sun etuja eli lisää hallintaa. Opettelet rohkeasti sanomaan "haluan tätä, en halua tätä" ja pysyt liikkeellä eikä sängyssä.

Otan selvää synnytyksen kulun? Mistä saan tietää miten minun synnytys menee? En mistään...sen näkisi sitten vasta kun olisi toiminta päällä. Kaikkien synnytys ei mene oppikirjan mukaan. Lapsia vammautuu ja kuolee alatiesynnytyksissä. Omassa lähipiirissä noin on käynyt kolmelle.

Myöskään sen sektioon kulkua ei voi ennakkoon tietää. Toki on suunnitelma, mutta esim. verenpaineet, syke jne. eivät aina noudata suunnitelmaa.

Elämä on kuolemista.

Vierailija
62/67 |
11.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nää ketjut on yks syy miksi naisena pidän edelleen kiinni ajatuksesta etten lapsia tee. Alatiesynntys ei tulisi kuuloonkaan. En edes pelkää synnytystä, mutta haluisin silti sektion ihan vain siitä syystä että se on hallittu kokonaisuus. Mä en todellakaan luottaisi lääkäriin ja kätilöön jotka hokisi kaiken menevän hyvin jo ennen synnytystä. Mistä he sen voisivat tietää? Löytyykö synnäriltä kristallipallo?

Alatiesynnytyksessä saa lisättyä hallintaa sillä että otat selvää tosi tarkkaan synnytyksen kulun ja kaikki kivunlievitykset ja/tai hankit doulan joka valvoo sun etuja eli lisää hallintaa. Opettelet rohkeasti sanomaan "haluan tätä, en halua tätä" ja pysyt liikkeellä eikä sängyssä.

Otan selvää synnytyksen kulun? Mistä saan tietää miten minun synnytys menee? En mistään...sen näkisi sitten vasta kun olisi toiminta päällä. Kaikkien synnytys ei mene oppikirjan mukaan. Lapsia vammautuu ja kuolee alatiesynnytyksissä. Omassa lähipiirissä noin on käynyt kolmelle.

Myöskään sen sektioon kulkua ei voi ennakkoon tietää. Toki on suunnitelma, mutta esim. verenpaineet, syke jne. eivät aina noudata suunnitelmaa.

Elämä on kuolemista.

Tuossa on yks syy miksi minä en lapsia tee. En halua olla 9kk raskaana, jotta voisi synnyttää lapsen joka voi kuolla ja saada itse pahoja vaurioita. Elämässä on riskejä ja kaikkia riskejä ei tarvi ottaa. Lasten tekeminen on vapaaehtoista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/67 |
11.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle tehtiin suunniteltu sektio viime vuonna perätilan vuoksi. Raskausviikkoja oli 39+2. Itse toivuin sektiosta ongelmitta, vauvan kanssa kävi toisin. Syntyi neljän pisteen vauvana ja joutui kolmeksi päiväksi teholle. Mitään varsinaista vikaa ei vauvasta löytynyt, lastenlääkärit kertoivat, että suunniteltu sektio on vauvalle liian raju, koska lapsi ei ole valmistautunut syntymäänsä, nostetaan vain yks kaks kohdusta pois.

Jos synnytys käynnistyisi supistuksilla ja sitten mentäisiinkin syystä tai toisesta sektioon, olisi se vauvalle parempi. Supistukset valmistavat vauvaa kohdun ulkopuoliseen elämään, näin minulle kerrottiin. Tuon takia poikani ei osannut alkaa hengittämään synnyttyään.

Nyt tänä päivänä lapseni toki voi hyvin.

Kiitos jakamastasi kokemuksesta. Luojan kiitos poikasi voi hyvin.

En odottanutkaan kaikkien kokemusten olevan ruusuilla tanssimista. Tällaiset seikat on otettava huomioon. Ei synnyttäminen koskaan ole riskitöntä.

AP

Ohis Kolikolla on kaksi puolta. Minulla takana kaksi suunniteltua sektiota. Ensimmäinen vauva joutui happikaappiin syntymänsä jälkeen. Miten olisi käynyt synnytyksessä tai pitkittyneessä synnytyksessä. En uskalla edes arvata. Mielestäni hyvin outo kommentti lääkäriltä, että vauan huonot pisteet johtuisivat suunnitellusta sektiosta. Onko se heitto vai... toisessa sektiossa napanuora oli todella pitkä. Sekin olisi saattanut tulla synnytyksessä ongelmaksi. Olen tyytyväinen ja suosittelen sektiota, jos tuntee että ei ole valmis synnytykseen.

Vierailija
64/67 |
11.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle tehtiin suunniteltu sektio viime vuonna perätilan vuoksi. Raskausviikkoja oli 39+2. Itse toivuin sektiosta ongelmitta, vauvan kanssa kävi toisin. Syntyi neljän pisteen vauvana ja joutui kolmeksi päiväksi teholle. Mitään varsinaista vikaa ei vauvasta löytynyt, lastenlääkärit kertoivat, että suunniteltu sektio on vauvalle liian raju, koska lapsi ei ole valmistautunut syntymäänsä, nostetaan vain yks kaks kohdusta pois.

Jos synnytys käynnistyisi supistuksilla ja sitten mentäisiinkin syystä tai toisesta sektioon, olisi se vauvalle parempi. Supistukset valmistavat vauvaa kohdun ulkopuoliseen elämään, näin minulle kerrottiin. Tuon takia poikani ei osannut alkaa hengittämään synnyttyään.

En odottanutkaan kaikkien kokemusten olevan ruusuilla tanssimista. Tällaiset seikat on otettava huomioon. Ei synnyttäminen koskaan ole riskitöntä.

AP

Ohis Kolikolla on kaksi puolta. Minulla takana kaksi suunniteltua sektiota. Ensimmäinen vauva joutui happikaappiin syntymänsä jälkeen. Miten olisi käynyt synnytyksessä tai pitkittyneessä synnytyksessä. En uskalla edes arvata. Mielestäni hyvin outo kommentti lääkäriltä, että vauan huonot pisteet johtuisivat suunnitellusta sektiosta. Onko se heitto vai... toisessa sektiossa napanuora oli todella pitkä. Sekin olisi saattanut tulla synnytyksessä ongelmaksi. Olen tyytyväinen ja suosittelen sektiota, jos tuntee että ei ole valmis synnytykseen.

Jos ei ole valmis synnytykseen, ei ole valmis lapseen. Suosittelen lelukauppaa.

Vierailija
65/67 |
11.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytin sektiolla 2kk sitten, koska kärsin voimakkaasta synnytyspelosta. Sain sektiopäätöksen psykologin lausunnolla nopeasti, eikä minun onneksi tarvinnut perustella asiaa sen enempää. Toimenpide oli nopea, mutta silti aika epämiellyttävä. Lapsi tuntui olevan jotenkin ylhäällä ja todella tiukassa, kaksi henkilöä joutui pusertamaan ylävatsaani käsivarrellaan ja tunsin ihan kamalaa painetta, josta hätäännyin vähän. Anestesialääkäri myös rauhoitellakseen alkoi selostaa tapahtumia aivan liian graafisesti ja siitäkös vasta heikottava olo tulikin ja pyysin häntä lopettamaan. Sitten kuulinkin jo lapsen itkun ja suunnaton helpotus valtasi minut.

Sektio tehtiin aamulla ja iltapäivällä olin jo jalkeilla. Kipulääkitys oli kohdillaan sillä en tuntenut mitään kipua tai epämiellyttävää synnytyksen jälkeen. Haavaa saattoi vihlaista kun käännyin sängyssä tai nousin nopeasti ylös, mutta muuten toipuminen oli helppoa. En tarvinnut kotona apua, vaan elämä jatkui vauvan kanssa ihan normaalisti. Ensimmäisen juoksulenkin tein 3vk synnytyksestä ja seksielämä palasi normaaliksi samoihin aikoihin.

Arpi on hyvin parantunut ja ilman tikkejä siistin näköinen (minulle laitettiin ihonalaiset sulavat tikit joita ei siis näe ollenkaan).

Koen että sektiosta peloteltiin ja syyllistetään täysin turhaan.

Vierailija
66/67 |
11.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Höpöhöpö. Et kai tosissasi määrittele vanhemmuutta synnytyksen perusteella? Mites miehet, eivät he kidu vaan saavat lapsensa suunnilleen tarjottimella eteensä. Mutta tässähän mitataankin vain naisten vanhemmuutta, eikö. Aikamoinen ajattelutapa sinulla!

Taidat olla ikävän alatiesynnytyksen kokenut, lievästi sanottuna katkeroitunut tapaus.

Vierailija
67/67 |
11.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Psst...synnytyspelko voi ilmaantua sitten vasta raskaanaolessakin.  Löytyykö sieltä lelukaupasta aikakonetta?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi viisi