Sairausloma raskausaikana
Odotan siis esikoista ja tämä raskausaika on ollut ajoittain raskasta, viikkoja on nyt 20. Aluksi oli raju pahoinvointi rv 15 asti ja sen jälkeen olen kärsinyt mm. uniongelmista ja liitoskivuista. Viime viikolla normaalilla neuvolakäynnillä lääkäri päätti kirjoittaa minulle puolitoista viikkoa sairauslomaa.
Noh, pomo sitten soitti ja puhelu oli erittäin mielenkiintoinen.. Hän kysyi tarkempaa selitystä tilanteelleni, enkä sitä sitten hänelle enempää avannut, kuin mitä sairauslomatodistuksessa. Siihen hän kysyi, että osoitanko mieltäni työpaikalle kun en suostu kertomaan tilanteestani enempää?! Ja että meidän välillä on nyt epäluottamusta. Lisäksi hän ilmoitti, että jos tällainen jatkuu, meidän täytyy katsoa työsopimustani uudestaan! Minulla on toistaiseksi voimassaoleva työsopimus, voinko saada sairauslomien takia potkut? :( Lisäksi hän sanoi, että epäilee että käytän työsuhdetta hyväkseni vain ollakseni sairauslomalla, koska raskaushan ei ole sairaus. Voi että on koko päivän ollut niin paha mieli, rakastan mun työtä. Tästä edes on varmaan pakko sitkuttaa vain äippäloman alkuun asti töissä..
Teinkö siis väärin, kun en halunnut kertoa henkilökohtaisesta voinnistani enempää, kuin mitä sairauslomatodistuksessa lukee? Tästä sanoinkin lääkärille etten mielellään sairauslomalle jää, koska pelkäsin tällaista suhtautumista :(
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Hmm.. onhan niitä vaivoja raskausaikana ja muinakin aikoina. Kai raskausaikana on lähes aina liitoskipuja, itsellänikin oli. Eivät ne vaaranna raskautta eivätkä mielestäni ole sairasloman syy...
Lääkäri arvioi onko sairaslomalle tarvetta. Se ei ole keskustelijoiden tehtävä.
Vierailija kirjoitti:
Nyt ap yritä unohtaa pomosi puheet, vaikka törkeetähän tuo oli ja koita nauttia raskausajasta. Komppaan muita, jotka ovatkin jo kirjoittaneet että lääkäri arvioi sairauslomasi tarpeellisuuden, ei kukaan muu. Esimerkiksi ystäväni joutui olemaan sairauslomalla rv 25 asti äippälomaan saakka. Raskaudet ovat niin erilaisia.
Aivan, voi joutua sairaslomalle jos on joku sikiötä uhkaava tila, esim heikko kohdunkaula ja seisominen/kävely voisivat käynnistää synnytyksen. Ap:n "vaivat" on vähän eri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmm.. onhan niitä vaivoja raskausaikana ja muinakin aikoina. Kai raskausaikana on lähes aina liitoskipuja, itsellänikin oli. Eivät ne vaaranna raskautta eivätkä mielestäni ole sairasloman syy...
Saa sitä kommentoida jos tulee tänne vinkumaan. MIstä me tiedetään minkälainen työntekijä ap muuten on. Ja lääkärit ei uskalla olla antamatta saikkua jos odottaja sitä inisee, mä kävin raskausaikana lääkärissä yskän takia ja vaikka ei ollut mitään sen pahempaa eli keuhkoissa rohinaa tms. niin sain silti viikon saikun turhaaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Nytkö tämä keskustelu ajautuu siihen, että porukalla av-palstalla pohditaan onko ap:lla nyt oikeaa syytä olla sairauslomalla vai ei :D Ei hyvää päivää.
No kyllä minun mielestä esimerkiksi, jos raskauspahoinvointi on sitä luokkaa, että yrjöää enemmän kuin oksennustaudissa, niin on pätevä sairasloman syy. Ja itsellä tuli esimerkiksi raskauden viimeisellä kolmanneksella selkään niin hirveä hermokipu (johtui varmaan vauvan asennosta, koska parani heti vauvan synnyttyä), etten päässyt juurikaan liikkumaan. Istualtaan nouseminen seisoma-asentoon otti minuutteja sekä muutaman huutokirosanan. En olisi tuossa tilassa voinut tehdä yhtään mitään työtä. En edes istumatyötä. Kipuun sain kyllä Panacodeja, mutta en halunnut niitä raskaana syödä. Että kyllä kipu saattoi olla pahempi kuin jollain, joka kärsii jostain selän vauriosta. Haloo nyt ihmiset. Jos teillä on ollut helppo ja suht vaivaton raskaus, ei meinaa, että kaikilla olisi samoin! Ette voi kokea toisten kipuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa sitä kommentoida jos tulee tänne vinkumaan. MIstä me tiedetään minkälainen työntekijä ap muuten on. Ja lääkärit ei uskalla olla antamatta saikkua jos odottaja sitä inisee, mä kävin raskausaikana lääkärissä yskän takia ja vaikka ei ollut mitään sen pahempaa eli keuhkoissa rohinaa tms. niin sain silti viikon saikun turhaaan.
Älä nyt jaksa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt ap yritä unohtaa pomosi puheet, vaikka törkeetähän tuo oli ja koita nauttia raskausajasta. Komppaan muita, jotka ovatkin jo kirjoittaneet että lääkäri arvioi sairauslomasi tarpeellisuuden, ei kukaan muu. Esimerkiksi ystäväni joutui olemaan sairauslomalla rv 25 asti äippälomaan saakka. Raskaudet ovat niin erilaisia.
Aivan, voi joutua sairaslomalle jos on joku sikiötä uhkaava tila, esim heikko kohdunkaula ja seisominen/kävely voisivat käynnistää synnytyksen. Ap:n "vaivat" on vähän eri.
Kyseessähän ei ole mikään äityslomaan asti ulottuva sairausloma aplla noilla "vaivoilla".
Multa aukesi tai irtosi raskausaikana häpyliitos enkä pystynyt loppuvaiheessa istumaan enkä kävelemään. Sairauslomalla olin viimeisen kuukauden vaikka sain myös esimieheltä ikäviä puheluita. Työnantaja suhtautui hyvin ymmärtäväisesti mutta esimies oli inhottava. Aiheutin hänen elämäänsä hankaluuksia, koska olin hänen assistenttinsa ja normaalisti juoksentelin työpäivät hänen asioillaan. En palannut äitiysloman jälkeen ko. työpaikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitäs kävit ulisemassa sen yskän takia lääkärissä?
Kyllä minä edellisessä raskaudessa olin sairaslomalla myös ihan vain väsymyksen ja päänsäryn takia.
Jaaha, taas yksi näitä, ketkä on niin helvetin rrrrraskaana siitä hetkestä, kun pissaavat kaksi viivaa tikkuun... Näitä on nähty. Kävellään takanenossa ähisten ennen kuin kusi tikussa on kuivunut. Jäädään saikulle, kun ei uni tule (no ei kuule tule kroonisesta unettomuudesta kärsivilläkään, ja töihin on silti mentävä). Venytetään työpaikan etätyökäytäntöjä omien etujen mukaiseksi (ja ollaan jossain ihan muualla kuin koneen äärellä), sitten ahistaakin jo sieltä täältä joten saikutellaan omalla ilmoituksella, ja lopputulema on se, että työpaikkalla käydään huokailemassa enää kerran viikkoon. Onko kauhea yllätys, että äitiyslomalle lähtöä juhlittu mitenkään lämmöllä, eikä takaisin tarvitsisi hirveämmin tulla. Tämä ihminen on ollut firmassa kahdessa yksikössä, kummassakin ollessaan tehnyt yhden lapsen. Nyt yksiköt suunnilleen tappelevat, että kummalle tämä äityli kuuluu käynnissä olevan äitiysloman jälkeen, koska kumpikaan ei häntä haluaisi ottaa.
Joillekin raskaus on synonyymi erivapauksille. Ja joo, tottahan sen lääkärintodistuksen saa vaivasta kuin vaivasta heti, kun lääkäriin päin aivastaakin, koska ei lääkäritkään uskalla kyseenalaistaa ikinä mitään raskaanaolevien kohdalla. Helpoimmalla pääsevät, kun lykkäävät pari viikkoa saikkua ihan ihme koodeilla.
Tsemppiä ap! Et voi saada potkuja, sinulla on idiootti pomo!
Olen itse suunnilleen samoilla viikoilla raskaana, ja kuulostaa että meillä on vähän samanlainen raskaus meneillään... Olin itse sairauslomalla kamalan pahoinvoinnin takia viikot 6-14. Sen jälkeen hieman helpotti, mutta olen ollut kotona edelleen enkä ole uskaltanut ottaa töitä lisää. Edelleen oksentelen silloin tällöin. Kesän ajan minulla siis oli kokopäiväinen työsopimus jolta jouduin tuolle pitemmälke saikulle, ja muun ajan teen keikkaluonteista työtä jatko-opintojeni ohessa. Nyt en ole kyennyt, olen myös erittäin vaivainen juuri liitoskipujen takia. Edellinen raskaus oli aivan erilainen, joten en osannut odottaa tätä... Onneksi alkusyksyn opinnot on voinut suorittaa pääosin etänä.
Raskaus ei itsessään ole sairaus mutta se voi aiheuttaa oireita jotka aiheuttavat työkyvyttömyyttä. Lääkäri on tässä luotettavampi arvioija kun mikään pomo.
No et voi saada eikä sinun tarvitse tilanteestasi avautua yhtään enempää kuin mitä lääkärintodistuksesta ilmenee. Raskaus ei ole sairaus, mutta joskus sen myötä tulee tilanteita, jolloin työnteko ei tule kysymykseen. Minä olin aikanani raskauksieni loppupuolella saikulla, kun minulla on perussairaus, joka teki raskauksistani riskiraskauksia. Työnantajan kanssa ei ollut sen vuoksi ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä tautiluokituksen sait? Jos sait Z-koodin tyyönantajalla on oikeus pyytää lisäselvitystä siitä, onko sinun olotila ja siitä johtuvan poissaolon syynä nimenomaan sairaus vai joku muu syy kuten esim. vaikea elämäntilanne. Ja jos taustalla ei ole sairaus työantajalla ei ole velvollisuutaa maksaaa sinulle palkkaa. Toki sairauslomaan sinulla on oikeus joka tapauksessa.
Niin ap...se tautiluokitus?
Haluat vain purkaa omia paineitasi haukkumalla työnantajaasi ja muita kirjoittajia? Sivutat aika näppärästi asialliset mielipiteet ja kysymykset.
R10.2 on diagnoosina.
Eli lapsellasi ei ole mitään hätää vaan olet lomalla ihan omaa mukavuuttasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyseessähän ei ole mikään äityslomaan asti ulottuva sairausloma aplla noilla "vaivoilla".
Mistä sitä sietää...seuraavaksi selkä kipeä ja ei oikein saa nukuttuakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan lääkäri arvio ja antaa mielipiteen. Todistus ei ole mikään vapaalippu pitää sitä lomaa.
Eli lapsellasi ei ole mitään hätää vaan olet lomalla ihan omaa mukavuuttasi.[/quote]
Kun sinä olisit sairauslomalla kiputilojen vuoksi, niin olisitko silloin pois töistä lomalla ihan omaa mukavuuttasi? 😂 Ei vaan, kivusta huolimatta on se vaan töihin mentävä eikö? Heikkoja tuollaiset! 😂😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan lääkäri arvio ja antaa mielipiteen. Todistus ei ole mikään vapaalippu pitää sitä lomaa.
Aika moni huonossa kunnossa oleva ihminen toimii lääkärin suositusten mukaan. Ja miksei toimisi?
No onpa keskustelu taas. Ap, sinun ei tarvitse kertoa sairauslomasi syystä yhtään enempää pomollesi. Pomosi tehtävänä ei ole kyseenalaistaa sairauslomasi tarpeellisuutta, eikä kenenkään muunkaan. Potkujakaan et voi saada.