Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tiesittekö, että Maria Nordin on ollut poikkeuksellisen lahjakas koulussa?

Vierailija
10.09.2018 |

Saanut peruskoulussa kymppejä ja pitkästynyt koulun helppoudesta. Maria Hintikka showssa kertoo.

Kommentit (84)

Vierailija
41/84 |
11.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maria ei mitenkään vaikuta diivailevan älykkyydellään. Itseeni kyllä arkkitehdin tutkinto tekee vaikutuksen. Miksi vaaditte häneltä ammatillisia näyttöjä kun hän on keskittynyt perhe- elämään, niinkuin moni hänen ikäisensä nainen. Ilmeisesti on ollut aika paljon yksin lasten kanssa ja tienaillut kuitenkin jotain kirjoitusjutuilla. Nytkään ei ole kiire töihin kun Reino tienaa hyvin. Hänellähän on muutaman viikon ikäinen vauva!

Vierailija
42/84 |
11.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sylvia kirjoitti:

Kympit koulussa eivät kieli suoraan älykkyyttä. Yleensä se kielii hyvästä oman toiminnan ohjaamisesta sekä tarkkaavaisuudesta. He kykenevät suuntaamaan ajatuksensa yhteen asiaan ja näin suorittavat tämän perinpohjaisesti. Eriasia on kokonaisvaltaisesti älykkäät ja luovat joiden mielen kaoottisuus johtaa enemmänkin luoviin uniikkeihin tekoihin kuin että ihminen jäpittää täsmällisen penkillä ilman että omat aivot ajautuvat itse uusiin lähestymistapoihin.

Monethan tieteen legendat olivat surkeita koulussa, mutta neroja tämän ulkopuolella. Klisee turvautua tähän mutta totta. En puolustele. Olin keskivertotyyppiä ja ehkä hieman hedonistisempi, kun poltin mielummin pusikossa, kuin istuin tunnilla.....

Samaa mieltä, en pitäisi koulumenestystä yksistään merkkinä muusta kuin kyvystä keskittyä ja muistaa ulkoa asioita. Rahtunen luovuutta toki edesauttaa, mutta vieläkään en käsitä mitä merkitystä tällä väitetyllä "huippulahjakkuudella" on yhtään minkään suhteen? Etteikö voi olla jutut persiistä jos pärjää opinnoissa? Historia taitaa olla eri mieltä lukuisissa yhteyksissä, ja homma toimii toisinkin päin, kuten mainitsit.

Faktapohjainen totuus kuitenkin on, että erinomaisesti koulussa menestyneiden joukosta nousee tilastelollisesti myös selvästi eniten niitä jotka aikuisiällä ammatillisesti osoittavat huippulahjakkuutta. Kyllä Nobelisteista miltei kaikki ovat loistaneet myös koulussa.

Mainitse googlaamatta yksikin rakennus, jonka Maria on suunnitellut, hometalon lisäksi? Oli lahjakkuutta tai ei, kovin produktiivisena ei menkkaverellä leikkimistä liene syytä pitää.

Marian ekotalo muistaakseni perustui savirakennus-tekniikkaan, joka tuolloin herätti innostusta hengittävänä rakenteena. Monet siitä innostuivat, liiaksikin, enenkuin soveltuvuutta pohjoiseen ilmastoon oli testattu kunnolla. Omakotirakentamisessa voi lisäksi moni asia mennä ihan arkkitehdista ja erkkitehtuurista riippumatta pieleen: jos aikataulut pettävät, urakoitsija makuuttaa tarvikkeita sateen alla, jättää eristeitä ja/tai sulkuja laittamatta tai laittaa vääriin paikkoihin. Ynnä muuta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/84 |
11.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hulluuden ja nerouden ero on hiuksenhieno.

Vierailija
44/84 |
11.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maria ei mitenkään vaikuta diivailevan älykkyydellään. Itseeni kyllä arkkitehdin tutkinto tekee vaikutuksen. Miksi vaaditte häneltä ammatillisia näyttöjä kun hän on keskittynyt perhe- elämään, niinkuin moni hänen ikäisensä nainen. Ilmeisesti on ollut aika paljon yksin lasten kanssa ja tienaillut kuitenkin jotain kirjoitusjutuilla. Nytkään ei ole kiire töihin kun Reino tienaa hyvin. Hänellähän on muutaman viikon ikäinen vauva!

Kuka täällä lahjakkuudesta jankkaa? Missä se näkyy? Jutut enimmäkseen ihan kuutamo kukkuu-osastoa.

Vierailija
45/84 |
11.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sylvia kirjoitti:

Kympit koulussa eivät kieli suoraan älykkyyttä. Yleensä se kielii hyvästä oman toiminnan ohjaamisesta sekä tarkkaavaisuudesta. He kykenevät suuntaamaan ajatuksensa yhteen asiaan ja näin suorittavat tämän perinpohjaisesti. Eriasia on kokonaisvaltaisesti älykkäät ja luovat joiden mielen kaoottisuus johtaa enemmänkin luoviin uniikkeihin tekoihin kuin että ihminen jäpittää täsmällisen penkillä ilman että omat aivot ajautuvat itse uusiin lähestymistapoihin.

Monethan tieteen legendat olivat surkeita koulussa, mutta neroja tämän ulkopuolella. Klisee turvautua tähän mutta totta. En puolustele. Olin keskivertotyyppiä ja ehkä hieman hedonistisempi, kun poltin mielummin pusikossa, kuin istuin tunnilla.....

Samaa mieltä, en pitäisi koulumenestystä yksistään merkkinä muusta kuin kyvystä keskittyä ja muistaa ulkoa asioita. Rahtunen luovuutta toki edesauttaa, mutta vieläkään en käsitä mitä merkitystä tällä väitetyllä "huippulahjakkuudella" on yhtään minkään suhteen? Etteikö voi olla jutut persiistä jos pärjää opinnoissa? Historia taitaa olla eri mieltä lukuisissa yhteyksissä, ja homma toimii toisinkin päin, kuten mainitsit.

Faktapohjainen totuus kuitenkin on, että erinomaisesti koulussa menestyneiden joukosta nousee tilastelollisesti myös selvästi eniten niitä jotka aikuisiällä ammatillisesti osoittavat huippulahjakkuutta. Kyllä Nobelisteista miltei kaikki ovat loistaneet myös koulussa.

Mainitse googlaamatta yksikin rakennus, jonka Maria on suunnitellut, hometalon lisäksi? Oli lahjakkuutta tai ei, kovin produktiivisena ei menkkaverellä leikkimistä liene syytä pitää.

Marian ekotalo muistaakseni perustui savirakennus-tekniikkaan, joka tuolloin herätti innostusta hengittävänä rakenteena. Monet siitä innostuivat, liiaksikin, enenkuin soveltuvuutta pohjoiseen ilmastoon oli testattu kunnolla. Omakotirakentamisessa voi lisäksi moni asia mennä ihan arkkitehdista ja erkkitehtuurista riippumatta pieleen: jos aikataulut pettävät, urakoitsija makuuttaa tarvikkeita sateen alla, jättää eristeitä ja/tai sulkuja laittamatta tai laittaa vääriin paikkoihin. Ynnä muuta.

Lisäisin vielä, että suinkaan kaikki arkkitehdit eivät suunnittele rakennuksia, vaan erikoistumismahdollisuudet ovat laajat taiteista, kuten vaikkapa grafiikasta ja taittamisesta virastohommien asiantuntijatehtäviin, kaavoittamiseen ja rakennuttamiseen.

Vierailija
46/84 |
11.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitähän sen jälkeen on sitten tapahtunut, että hän on päätynyt suunnittelemaan hometaloja, harrastanut perheenrikkomista ja asuu narkomaanin kanssa? Minusta ei vaikuta älykkään ihmisen toimilta, mutta minä en ole saanutkaan kymppejä koulussa (paitsi pari), joten mistä minä mitään tiedän.

Perheenrikkomista, mitä ihmettä? Hometalojakin oli vain yksi ja tuonkin Nordin on kääntänyt positiiviseksi. Älykäs ihminen ei välttämättä suinkaan toimi aina älykkäästi. Mutta pointtisi olikin vain irvailla Maria Nordinille. Minusta se ei ole älykkään ihmisen merkki.

Vierailija
47/84 |
11.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitähän sen jälkeen on sitten tapahtunut, että hän on päätynyt suunnittelemaan hometaloja, harrastanut perheenrikkomista ja asuu narkomaanin kanssa? Minusta ei vaikuta älykkään ihmisen toimilta, mutta minä en ole saanutkaan kymppejä koulussa (paitsi pari), joten mistä minä mitään tiedän.

Perheenrikkomista, mitä ihmettä? Hometalojakin oli vain yksi ja tuonkin Nordin on kääntänyt positiiviseksi. Älykäs ihminen ei välttämättä suinkaan toimi aina älykkäästi. Mutta pointtisi olikin vain irvailla Maria Nordinille. Minusta se ei ole älykkään ihmisen merkki.

Olen eri, mutta kumpikin oli parisuhteessa (Reiska naimisissa ensimmäisen lapsensa äidin kanssa) tavatessaan ja lähtiessään, omien sanojensa mukaan,"panemaan". Siksipä ei voi ihmetellä, että pettäminen on jatkunut tässäkin suhteessa. Veitola kun kysyi marialta kuinka kestää miehensä naisseikkailuja, vastasi ettei oikein osaa sanoa siihen mitään. No eipä varmaan, sitähän saa, mitä tilaa.

Vierailija
48/84 |
11.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka täällä lahjakkuudesta jankkaa? Missä se näkyy? Jutut enimmäkseen ihan kuutamo kukkuu-osastoa.

Tämä ihmetyttää, MISTÄ tämä nainen kuuluisi tietää, jollei parisuhteestaan? Kuka oli kuullutkaan koko tyypistä ennen reiskaa? Lähinnä siksi, että minkä takia hänen näkemyksensä olisivat mitenkään niin ylivertaisia, että niitä täytyy telkkarissa, lehdissä ja blogissa toitottaa?

Vierailija
49/84 |
11.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

N46 kirjoitti:

Minä en tiedä edes kuka on maria nordin. 

Kertokaahan kyselijälle, tätä ihmettelen itsekin. Telkkarissa pyörii ja lehdissä näkyy, mutta MIKSI?

Vierailija
50/84 |
11.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole lainkaan yllättynyt. On kuitenkin kouluttautunut arkkitehdiksi, eikä sinne millään keskivertopapereilla sisään marssita vaikka esitehtävillä ja pääsykokeilla iso painoarvo onkin.

Kyllä minun ystäväni on juurikin päässyt opiskelemaan arkkitehdiksi keskivertopapereilla amis taustalla.

Vierailija
51/84 |
11.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saanut peruskoulussa kymppejä ja pitkästynyt koulun helppoudesta. Maria Hintikka showssa kertoo.

No peruskoulussa on pakko jakaa parhaimmille kymppejä helpolla, koska joukon heikoimmillekin pitää antaa todistukseen joku numero. Peruskoulussa tasoerot ovat suuret.

Vierailija
52/84 |
11.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesitkö, että niin minäkin. Meitä kympin tyttöjä ja poikia on muitakin. Mutta mitäpä siitä? Tuntuisi aika hassulta alkaa julkituoda asiaa näin yli nelikymppisenä. Ja mitäpä minusta tuli, työtön hörhö (yliopistotutkinnon kera toki, josta vieläpä huippuarvosanat). Kappas vaan!

Vierailija
53/84 |
11.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

en kyllä näkisi, että hyvät arvosanat peruskoulussa olisivat merkki mistään aivan erityisestä lahjakkuudesta. itsekin olin ilman vaivannäköä lukion ja peruskoulun ajan kympin tyttö. yliopistossa se totuus valkeni: maailman sivu on täynnä itseäni monin verroin älykkäämpiä.

Aika erikoista. Kyllä se minulla jatkui opinnoissa ja töissäkin. En tosin ole koskaan kuvitellut olevani ainoa älykäs ihminen.

Minun on helppo kuvitella Marian olevan lahjakas, sen outoudenkin vuoksi.

Niin no, riippuu varmaan alastakin. Suoritin huvikseni jotain höpöhöpösosiologiaa yms. joista sain rehellisesti täysin lukematta vitosia. Omalla alalla menestyminen vaati ponnisteluita, ja samaan aikaan kursseilla oli ihmisiä, joille asiat vaikuttivat olevan yhtä lasten leikkiä oppia ja ymmärtää kuin mulle oli vaikka peruskoulu. Joten siinä karisi ne harhaluulot omasta supererityisyydestä :D Ja myönnän toki olevani fiksu, mutta en mikään ihan superhuippuerityislahjakas, ja pointtini oli, että peruskoulun setvimiseen ei sellainen tarvitse olla. Ja aikuisena tutustuin ihmisiin, joiden rinnalla olen tyhmä kuin saapas. He ovat niitä oikeasti poikkeuslahjakkaita, joita on vähän. Jos töissä ja tavallisissa suomi-yliopistoissa menestyminen vaatisi poikkeuslahjakkuutta, niin eipä tämä yhteiskunta taitaisi pyöriä. 

Vierailija
54/84 |
11.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä on ihan raikasta, että välillä Mariasta puhutaan täällä ketjussa ja aloituksessa edes vähän myönteisempään sävyyn. Yleensä hänelle naureskellaan ja pilkataan hänen huuhaa-juttuja ja elämistä Reinon rinnalla. Vaikka hänessä selvästi on muukin puoli. Hän on esim. älykäs ihminen.

Vierailija
55/84 |
11.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

N46 kirjoitti:

Minä en tiedä edes kuka on maria nordin. 

Kertokaahan kyselijälle, tätä ihmettelen itsekin. Telkkarissa pyörii ja lehdissä näkyy, mutta MIKSI?

On kuuluisa arkkitehti

Vierailija
56/84 |
11.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole lainkaan yllättynyt. On kuitenkin kouluttautunut arkkitehdiksi, eikä sinne millään keskivertopapereilla sisään marssita vaikka esitehtävillä ja pääsykokeilla iso painoarvo onkin.

Kyllä minun ystäväni on juurikin päässyt opiskelemaan arkkitehdiksi keskivertopapereilla amis taustalla.

Hienoa

Vierailija
57/84 |
11.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En

Vierailija
58/84 |
11.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiennyt mutta jotenkin olen aistinut hänestä huokuvan "hyvän aallon".  Hän on erittäin haluttava nainen. Suuresta älykkyydestä kielii hänen elämänläheisyytensä. Hän ei ole heittänyt mitään elämän ulottuvuutta pois vaan on esim. hankkinut liudan lapsia.

Vierailija
59/84 |
11.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti amk arkkitehti eikä yliopistopohjainen?

Vierailija
60/84 |
11.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on sama ilmiö kuin kaunista ei voi sanoa kauniiksi niin lahjakasta ei voi sanoa lahjakkaaksi, koska aina on jossain monta parempaa. 

Silti läskejä voi sanoa läskiksi ja tyhmiä tyhmiksi, vaikka on monta läskimpää ja monta tyhmempää. 

Eikö luonto taivu antamaan kunniaa toiselle?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi neljä