Miten olette toimineet jos olette kieltäneet lapselta kokonaan kaikki herkut ja sitten tulee kutsu kaverin synttäreille?
Ilmoitatteko että lapsi ei pääse kaverinsa synttäreille herkkukiellon takia? Vai laitatteko lapselle mukaan omat eväät ja menette valvomaan lapsen syömistä?
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Meillä syödään ei hiilihydraatteja. Lapset eivät edes tunne leivonnaisia karkkeja eikä hedelmiä missä on sokeria. Perusruokaa o kaalit ja kana ja tofu. Niitä vedetään. Kun lapset menee juhliin osan mukaan rasian kanaa ja kaalta. Puolukkaa saavat syödä vapaasti. Kouluruokailun onkelma kun siellä saa leipää ja hedelmiä ja tärkkelys juureksia.
Anna lapsille edes vähän hiilareita, oppivat ehkä oikeinkirjoituksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos herkkukielto on jokin rangaistus, niin juhlat olisivat poikkeus, eli sinne vaan ja herkutelkoon.
Miksi sun lapsi ei saa syödä mitään herkkuja?
Mua ihmetyrtää tän herkkukiellon käyttäminen rangaistuksena. Miksi ruoasta/syömisestä olisi millääntavoin suotavaa tehdä rangaistus ts. negatiivinen asia?
Sillä rangaistaan mikä toimii. Jotkut laitetaan arestiin, joltain viedään pelikonsoli ja joiltakin herkut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis vuosi 2018 ja ihmiset antaa edelleen lapsilleen karkkeja joka viikko? Herätkää nyt. Karkki ei kuulu lapsuuteen ihan niin kuin ei kaljapullokaan.
Tavalliset vanhemmat ei varmasti syötä kilokaupalla karkkia lapsilleen, kyllä jokainen tajuaa, että sokeri ja liivate ei ole kovin ravintorikasta. Mutta pitääkö ne kokonaan kieltää, ettei kaverin synttäreillekään saa mennä jos siellä on vaikka kiellettyjä herkkuja? Meilläkin on niin hölmö 4-vuotias, että hyvin saattaa karkkipäivänä luulla, että porkkanasämpylät on pullia eikä karkkia sitten tarvikaan antaa, mutta ei karkkikaan ole täysin kiellettyä. Jos lapsi on ameebaa fiksumpi niin ylikriittinen suhtautuminen ruokaan saa kyllä jo kouluikäisen pään pyörälle. Ja jos nyt porkkanasämpylät ja leipä on myrkkyä niin ei hätää, kyllä meillä syödään muutakin, paljon kasviksia ja monipuolisesti varsinkin näin syksyllä satokautena. :) Hirveä kontrolli, tietenkin lapsen haluaa syövän terveellisesti, mutta mieluummin positiivisuuden kautta. Tehdään yhdessä ruokaa tuoreista raaka-aineista jne. Ei kieltämällä nämä ja nuo.
1. joko ne antaa tai se kakara itkee, huutaa ja raivoaa kunnes se saa ne
2. menee perkele itse ja pöllii / ostaa pummatuilla rahoilla
Ja ne herkut mitään porkkanasämpylöitä ole, ei noin typerä kukaan voi oikeasti olla.
Oletpa ikävä tyyppi :( meillä ei olla luokiteltu herkkuja niin, että vain nämä epäterveelliset karkit ovat herkkuja, vain niitä saa syödä karkkipäivän herkkuina. Joskus kyllä kelpaa just nuo jonkun mainitsemat ananakset ja vaikka porkkanasämpylätkin (joita tyttö sanoo pulliksi, siltähän ne näyttää. Meillä on niin harvoin pullaa, ettei edes maista eroa. Itse ei miehen kanssa tykätä pullasta niin ei niitä osteta). Meillä on siis herkkupäivä, jolloin mennään yhdessä lasten kanssa kauppaan hakemaa se yksi herkku joka voi joskus hyvinkin olla vaikka kalinka, mutta voi olla jätskikin tai lakupatukka tai pillimehu. Me ei olla tehty herkuista niin suurta numeroa, että vain tietyt asiat ovat herkkuja, hetkut on herkullisia ruokia. Ja syödään herkkuja vähän satunnaisemminkin, saatetaan tehdä lettuja ihan mikä päivä vaan viikosta ja niillekin saa hilloa tai marjoja, silti ovat herkkuja vaikka oliskin terveellisiä. Tietenkin jos herkkuina tarjotaan vain karkkia ja limua, niin nämä muut herkut ei välttämättä tule ensimmäisenä lapsen mieleen. Ei siinäkään vikaa jos on kohtuus herkuttelussa ja saa mennä kaverin synttäreille.
Tee töissä testi. Mene kysymään ryhmältä ylipainoisia aikuisia ihmisiä "nooh onko tullut vedettyä vähän herkkuja viikonloppuna" ja sitten kun saat suunvuoron tarkennat "puhuin marjasmoothiesta, te kun näytitte niin virkeiltä"
Ap vetää itse kyllä levyllisen suklaata salaa lapseltaan XD Työmatkalla kauppaan ja autossa pussillinen karkkia ennenkuin menee himaan. Näitä mammoja on marketit pullollaan.
Kun olin lapsi, mun veljen synttäreillä oli poika joka ei syöny mitää herkkuja ku sillä oli sopimus vanhempiensa kanssa. Joku palkinto sille kai oli luvattu jos ei puoleen vuoteen herkuttele. Ei meistä synttäreillä olleista kyllä kukaan ois sitä laverrellu sen vanhemmille jos se jotai olis vähä napsassu :D Mutt halus näköää pitää omatuntonsa puhtaana
Vierailija kirjoitti:
Vierailija<br />
joskus meillä kuopuksen synttäreillä oli ihan perustarjoilut, mutta sitten lapset näkivät vesimelonin ja ananaksia keittiössä. He halusivat maistaa ja ne oli suosituimmat herkut sillä kertaa.[/quote kirjoitti:Tooosi uskottavaa.
Ainakin minun sukulaislapseni pistelevät vesimelonit (viilennetyt ja sopiviksi paloiksi leikatut) poskeensa nopeammin kuin minkään muun - ja kyllä, yleensä näissä bileissä on ihan perinteisiä herkkujakin, kuten kakkua, bebeitä, konvehteja tms. Ananaksesta en osaa sanoa, kun sitä ei ole tainnut koskaa olla tarjolla, mutta voin tietysti tehdä seuraavalla kerralla kokeen.
Olen itse karkkipäiväsukupolvea. Eli oli ihan yleinen tapa, että perjantaina tai lauantaina sai 2mk ja ostaa karkkia ja se oli siinä. Näin oli kaikilla kavereillakin. Olemme ikäluokka kuulemma, kenellä on hampaat hyvässä kunnossa. Toiseksi, ainakaan kukaan tutuistani ei ahmi näin keski-iässäkään hulluna karkkia ja makeaa, vaikka se oli vain karkkipäivän herkku. Itse muistan että se oli sellainen viikonlopun spesiaalikiva.