Teini raivoaa kun ei pääse matkalle
Olen hiljattain alkanut seurustelemaan uuden miehen kanssa, ja olemme nyt yhdessä lähdössä kreikkaan viikon lomamatkalle.
Suunnitelmana oli, että 14-vuotias tyttäreni menee täksi ajaksi äidilleni, mutta tämä ei tunnu lainkaan sopivan neidille. Hän vaatii päästä matkalle mukaan, ja yrittää saada tahtoaan läpi kaikin mahdollisin keinoin mykkäkoulusta raivoamiseen ja tavaroiden paiskomiseen. Tämä alkaa olla todella rasittavaa.
Kellään muulla ollut samanlaista tilannetta? Miten menettelitte?
Kommentit (113)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän 14-vuotias jo kestä sen pettymyksen, että äiti lähtee lomalle uuden miesystävänsä kanssa.
Raivotkoon rauhassa, ei siitä rikki mene.Pahimmassa murrosiän vaiheessa, jossa nuori etsii itseään, äiti viis veisaa nuoren ajatuksista.
En uskaltaisi kirjoittaa noin, vai mistä kuvittelet, että nuorten itsemurhatilastot vaan on siellä korkeuksissa...?
Voi hellalettat tentään pikkuista.
Ikävää, että et ota tuota ikävää seikkaa tosissaan. Kasvatus on iso osa itsetunnon kehittymistä.
Jos jo teini-ikäinen ottaa liikaa itseensä sen tosiasian että vanhemmalla on omaakin elämää niin silloin kasvatuksessa ollaan jo varhain epäonnistuttu ja lasta on hemmoteltu liiaksi.
Tilanne on uusioperheen muodostumisesta. Ei ole kyse omasta elämästä tai ajasta, vaan siitä, että uusi ihminen on tulossa kohta "isäpuoleksi". Se on teinille todella hämmentävä ja outo tilanne.
Miksi siis pitäis häiritä tuota prosessia sillä, että heitetään teini mummolaan ja lähdetäänpä miehen kanssa matkoille, kun hyvin voisi siirtää matkan myöhempään.
Dr Philin (youtubessa enää uusia pätkiä) vieraana oli uusioperheen vanhemmat, jossa myös äidillä teini-ikäinen tytär.
Mutta siinä äiti jätti miehensä ja asui puolittain uuden miehen kanssa. En muista tarkalleen, mutta aika kovin sanoin Dr Phil ojensi äitiä 'lapsesi tarvitsevat sinua nyt'.
Toki omaan tilanteeseesi saa vain lauseen tai pari tällaisesta, jossa kovin tulehtunut äiti-tytär - suhde plus uusi mies, mutta jotain tärkeää saattaa oivaltaa.
Kaksi yläpeukkua ja kaksi alanuolta. Ei ihme, että ongelmia on (koska ei nähden nähdä osaratkaisuakaan). Jopa tämä neutraalin sovitteleva ohje 'ei sovi minun pirtaani'.
Itse olen oivaltanut näistä uusista jaksoista paljon, kun lopuksi on unPhiltered-tiivistelmä. Toki englannin kielellä.
Valitus on aina mukavampaa kuin pohtia tosissaan ongelmaa ja sen ratkaisua - jotta kaikilla olisi p a r e m p i o l l a.
Apn tarinan teini on täällä vinkumassa, nyyh nyyh
Vierailija kirjoitti:
Isoisoisä kertoi isoisän suuttuneen ja kiukutelleen 15-vuotiaana kun ei saanut lähteä mukaan sotimaan.
Kuinka vanha itse olet, kun olet kuullut isoisoisäsi näin sanoneen?
Vierailija kirjoitti:
Sä laitat aikuisena rajat. Matkalle pääsy ei ole itsestäänselvyys.
Minunkin mieheni idiootti teini kiukutteli kun joutui mummolaan reissumme ajaksi mutta ei sellaisella ole mitään väliä. Teinit kiukkuaa ja jos niille alkaa antaa periksi niin niistä tulee hirveitä ihmisiä.Tottakai sinä joskus vietät lomaa myös teinisi kanssa. Toisesta korvasta ulos raivoamiset ja jos ei lopeta hyvän sään aikana niin sanktiot.
Aikuisen tehtävä on kasvattaa.
No sieltähän se tuli suuri viisaus...
Mitä ihmettä ap, toivottavasti tämä aloitus on provo?? Mulla on sama elämäntilanne, paitsi että en todellakaan jättäisi omaa tytärtäni matkasta pois jos hän haluaisi tulla, tuskin muutenkaan.
Mä en ymmärrä naisia, jotka reissaavat uuden miehensä kanssa ja jättävät lapset pois matkasta, miltä mahtaa tuntua lapsesta jäädä uudelle miehelle kakkoseksi!?
Tottakai olisi kiva päästä aikuisten lomalle kahdestaan, mutta sen aika on sitten kun oma tyttö haluaa reissata kavereidensa kanssa. Jos me nyt mentäisiin kolmestaan reissuun niin se tapahtuu tyttären ehdoilla ja siten, että hänellä on kaveri matkalla mukana.
Ihmeen itsekkäitä vanhempia jotkut, olen onnellinen kun oma tytär haluaa viettää aikaa kanssani ja mieluiten reissaisin hänen kanssaan kun uuden miehen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö aloittaakin raivoaisi, jos ei pääsisi matkalle niin miksei teini raivoa.
Epäreilua.
Jos ap mielestä ei ole epäreilua niin jää itse kotia ja anna teinille matka. Tuskin hyväksyt tätä niin miksi teinin pitäisi hyväksyä.
Ihan idi*ottia sakkia aikuisissa.
Kyllä taas hävettää aikuisten puolesta 😰
Oletko teini? Aivan teinin ajatusmaailma sulla.
Olen reilu ja muidenkin tunteita ymmärtävä. Toisin kuin sinä.
Miten aikuinen voi olla noin tyhmä. Siis ei ymmärrä miltä jokin voi tuntua.
Eli et osaa asettaa siis itseäsi muiden/teinin tilanteeseen.
Jos aloittajan tilanne käännetään toisinpäin niin se ei mitenkään voi onnistua, mutta teinille sen PITÄÄ onnistua, kun aikuinen SANOO NIIN.
Aikuisen tehtävä ei ole vain miellyttää lastaan. Lapsen tulee kokea myös pettymyksiä.
Eiköhän tuolla lapsella ole ollut ihan tarpeeksi pettymystä jo siinä, että hänen perheensä on hajonnut ja isä ei ole arjessa läsnä lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Kai olet vienyt teinin kanssasi aiemmin ulkomaille tms.? Tai olet viemässä? Muutenhan teini kokee, että olet valinnut uuden miehen hänen tilalleen.
Kyllä mun vanhemmat kävi keskenään matkoilla eikä mua otettu mukaan .. ei jäänyt traumoja. Ihme lapsia nykyään kasvatetaan.
Ehkäpä dumppaa sut ajoissa vanhainkotiin - eikä paljon käy katsomassa - kun pitää niin kiirettä uuden kumppanin kanssa. Pääset vähän kokemaan itsekin ulkoistamista.
Vierailija kirjoitti:
Ehkäpä dumppaa sut ajoissa vanhainkotiin - eikä paljon käy katsomassa - kun pitää niin kiirettä uuden kumppanin kanssa. Pääset vähän kokemaan itsekin ulkoistamista.
Voi luoja😂
Pakko sanoo että ymmärrän täysin miltä tytöstä tuntuu. Ulosanti vaan on mitä on ton ikäsellä ja mun mielestä sun pitäs keskittyä siihen mikä kyseisen reaktion aiheuttaa ja fiksata se eikä uhriutua siitä "kuinka rasittavaa tuollainen käytös on". Mikä oletus että 14-vuotias osaisi suhtautua asioihin kypsällä aikuismaisella tavalla kun sitä vasta opettelee. Ja muista että sä saatat olla se tärkein suunnan näyttäjä, joten ratkaise ongelma järkevästi ja täten opeta samaa lapsellesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isoisoisä kertoi isoisän suuttuneen ja kiukutelleen 15-vuotiaana kun ei saanut lähteä mukaan sotimaan.
Kuinka vanha itse olet, kun olet kuullut isoisoisäsi näin sanoneen?
35
Kuinkaniin?
Mitä jos lupaisit lähteä teinin kanssa matkalle kahdestaan tuon matkan jälkeen?
Kyllä, mutta missä tilanteessa ja millä aikataululla. Se ratkaisee eikä vanhemman itsekäs minäminä-asenne.