Opiskelu avoimessa yliopistossa!
Olen aloitellut opintoja avoimessa yliopistossa, ja nyt olisi aika kirjoittaa ensimmäinen oppimistehtävä. Esseiden kirjoittamisesta on kuitenkin jo muutamia vuosia aikaa enkä ole ennen ollut minkään korkeakoulun kirjoilla.
Vielä on hieman hakusessa millainen essee vastaa vaatimuksia niin rakenneltaan kuin kirjoitusasultaankin. Löytyisiköhän jostain netin syövereistä jotain hyvin kirjoitettuja esseitä, mitä lukemalla saisin varmaankin paremman ajatuksen siitä, miten rupean tekstiä rakentamaan.
Ja ainiin, aineena on kasvatustiede!
Kommentit (26)
Hei, voisitko kertoa mihin yliopistoon kursseja teet, niin voisimme jopa linkata sinulle suoraan sivuja.
Ala vaan kirjoittamaan, sehän on oppimistehtävä. Sinä opit sen avulla. Opettaja antaa palautetta ja jos essee kaipaa täydennystä tai olet ymmärtänyt väärin, opettaja kertoo sen kyllä ja neuvoo eteenpäin .
Vierailija kirjoitti:
Ei esseen kirjoittaminen ole mitään rakettitiedettä. Kai osaat kirjoittaa asiallista tekstiä?
Tavallisesti en koe kyllä esseiden kirjoittamista hankalana, mutta nyt tuntuu siltä ettei edes tietä mistä aloittaisi edes ajatuskartan suhteen. Tarvittavat materiaalit olen lukenut huolellisesti ja tehnyt muistiinpanoja. Lähinnä se sisällysluettelon tekeminen vaivaa päätä. Olen aina kirjoittainut suht spontaanisti joten suunnitelmallisuus saa kyllä ajatuksen nyt stoppaamaan.
Ei yliopistossa opiskelu ole sen ihmeellisempää kuin lukiossakaan. Ihan samalla tavalla kirjoitat kuin ennenkin. Opettaja antaa kyllä palautetta, jos on aihetta. Tai jos opiskelet Jyväskylässä, niin saat palautteen automaattisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei esseen kirjoittaminen ole mitään rakettitiedettä. Kai osaat kirjoittaa asiallista tekstiä?
Tavallisesti en koe kyllä esseiden kirjoittamista hankalana, mutta nyt tuntuu siltä ettei edes tietä mistä aloittaisi edes ajatuskartan suhteen. Tarvittavat materiaalit olen lukenut huolellisesti ja tehnyt muistiinpanoja. Lähinnä se sisällysluettelon tekeminen vaivaa päätä. Olen aina kirjoittainut suht spontaanisti joten suunnitelmallisuus saa kyllä ajatuksen nyt stoppaamaan.
Ohjeet löytyvät ko. tiedekunnan sivuilta.
Vierailija kirjoitti:
Ei yliopistossa opiskelu ole sen ihmeellisempää kuin lukiossakaan. Ihan samalla tavalla kirjoitat kuin ennenkin. Opettaja antaa kyllä palautetta, jos on aihetta. Tai jos opiskelet Jyväskylässä, niin saat palautteen automaattisesti.
Ei mene noin. Eri tiedekuntien välilä on eri ohjeistukset muotoseikkoihin. Näkyvimpänä erona vaikkapa lähdeviitteiden merkintä, joista osa haluaa ne tekstiin ja osa alaviitteinä jne.
Vierailija kirjoitti:
Ala vaan kirjoittamaan, sehän on oppimistehtävä. Sinä opit sen avulla. Opettaja antaa palautetta ja jos essee kaipaa täydennystä tai olet ymmärtänyt väärin, opettaja kertoo sen kyllä ja neuvoo eteenpäin .
Kiitos tsemppaavista sanoista!
Ja Jyväskylän avoimessa olen kirjoilla. Olen lukenut ohjeet esseiden kirjoittamisesta, mutta se aloittaminen nyt vaan on muka niin hankalaa. Pitää varmaan vain alkaa kirjoittamaan, sillähän sen oppii.
Esseen rakenne on sellainen, että siinä on
:
1) johdanto, jossa kerrot, mitä aiot tehdä (pohtia) ja millä perusteella,
2) kösirtelyosa, josa teet sen, mitä johdannossa lupasit ja
3) loppupäätelmä/yhteenveto-osa, jossa vedät yhteen, että, mihin tulokseen tulit.
Opintojen esseissä on tärkeä käyttää eksplisiittisesti opintojen tueksi annettua materiaalia, siis kirjallisuutta ja luentoja. Siis niin, että sanot, että ”kuten siinä ja siinä materiaalissa todetaan niin”...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mene noin. Eri tiedekuntien välilä on eri ohjeistukset muotoseikkoihin. Näkyvimpänä erona vaikkapa lähdeviitteiden merkintä, joista osa haluaa ne tekstiin ja osa alaviitteinä jne.
Muotoseikat ja lähdeviitteiden merkinnätkö sinusta ovat todella olennaisimpia esseen kirjoittamisessa? Itse olen aina kuvitellut, että sisältö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selvästi näkee, että kuvittelet yliopistoon kirjoitettavan esseen olevan jotakin elämää suurempaa ja ylimaallista. Kaikenlaiset tallukat sielläkin opiskelee. Sen kuin alat kirjoittaa ja unohdat estosi. Hae vaikka pari kaljaa avuksi. Voin vakuuttaa, ettei työsi erotu negaatiivisessa mielessä joukosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muotoseikat ja lähdeviitteiden merkinnätkö sinusta ovat todella olennaisimpia esseen kirjoittamisessa? Itse olen aina kuvitellut, että sisältö.
Sisältö on tärkein, mutta muotoseikkojen on oltava kunnossa niidenkin. Ja jos asia oikein ymmärretään, niin ne muotoseikat ja lähdviitteet on tieteessä myös sisältöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eräs proffa palautti esseeni lukematta, koska ei vastannut ko. tiedekunnan muotoilua. Sanoi, että tarkista ohjeet ja palauta uudestaan. Tein oan pääaineeni mukaan eli pieleen heidän tiedekunnan mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sisältö on tärkein, mutta muotoseikkojen on oltava kunnossa niidenkin. Ja jos asia oikein ymmärretään, niin ne muotoseikat ja lähdviitteet on tieteessä myös sisältöä.
Jos on vaikeuksia saada esseetä alkuun, niin silloin tuskin kannattaa alkaa vielä stressaamaan muotoseikoista. Ne voi viilata sitten, kun tekstiä on paperilla.
Kun itse aloitin yliopistossa, niin minulla oli kauhea paine saada kaikki esseet täydellisiksi. Nyt muutamaa vuotta myöhemmin suhasen esseet vain nopeasti paperille (ellei kyseessä sitten ole tutkielma), ja aina ne silti ovat menneet läpi. Monet professoritkin ovat sanoneet, että hyvin monenlaisia papereita tulee palautukseen, eli ei mitään paineita siitä, että onko esseesi juuri oikeanlainen. Jos tosiaan teet johdannon ja lopetuksen esseen alkuun ja loppuun, niin mitä todennäköisesti se on täysin oikein tehty. Meidän tiedekunnassa ei ole mitään kovin tarkkoja fonttimääräyksiä (kuten esim lukiossa minulla oli), muuta suurin osa opiskelijoista laittaa omat tiedot esseen oikeaan yläkulmaan ellei kansilehteä työssä ole. Esseen pituudesta riippuu se tarvitsetko väliotsikoita vai et.
Vierailija kirjoitti:
Kun itse aloitin yliopistossa, niin minulla oli kauhea paine saada kaikki esseet täydellisiksi. Nyt muutamaa vuotta myöhemmin suhasen esseet vain nopeasti paperille (ellei kyseessä sitten ole tutkielma), ja aina ne silti ovat menneet läpi. Monet professoritkin ovat sanoneet, että hyvin monenlaisia papereita tulee palautukseen, eli ei mitään paineita siitä, että onko esseesi juuri oikeanlainen. Jos tosiaan teet johdannon ja lopetuksen esseen alkuun ja loppuun, niin mitä todennäköisesti se on täysin oikein tehty. Meidän tiedekunnassa ei ole mitään kovin tarkkoja fonttimääräyksiä (kuten esim lukiossa minulla oli), muuta suurin osa opiskelijoista laittaa omat tiedot esseen oikeaan yläkulmaan ellei kansilehteä työssä ole. Esseen pituudesta riippuu se tarvitsetko väliotsikoita vai et.
Ja tosiaan minäkin kasvatustieteitä luen, eli jos on lisää kysymyksiä (vaikka tyhmiäkin sellaisia), niin voit kysyä :)
Alussa voi olla hankalaa päästä alkuun mutta parempi aloittaa ja saada edes jotakin tehtyä ja tämän jälkeen saada palautetta ja keties seuraavaan esseeseen parantaa. Varmasti teillä on myös jotakin ohjeita annettu, koita noudattaa niitä. Samoin, jos kursilla on käytössä "keskustelualusta" niin voit kysyä muiden mietteitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos tsemppaavista sanoista!
Ja Jyväskylän avoimessa olen kirjoilla. Olen lukenut ohjeet esseiden kirjoittamisesta, mutta se aloittaminen nyt vaan on muka niin hankalaa. Pitää varmaan vain alkaa kirjoittamaan, sillähän sen oppii.
Jep! Jyväskylän avoimessa minäkin kasvatustieteen appron tein, kokonaan oppimistehtävillä. Ei ollut vaikeaa ja teinkin sen kuulemma siihenastisessa ennätysajassa! Useimmat tehtävät olivat tosi mukavia. Tsemppiä opiskeluun!
Kiitos hirveästi kaikille, luulen kanssa että asetan liian korkeat odotukset omalle tekstille ja pieni pelko totaalisesta epäonnistumisesta.
Eli huomenna vain alan kasaamaan tekstiä ajatuskarttojen pohjalta :)
Vierailija kirjoitti:
Kiitos hirveästi kaikille, luulen kanssa että asetan liian korkeat odotukset omalle tekstille ja pieni pelko totaalisesta epäonnistumisesta.
Eli huomenna vain alan kasaamaan tekstiä ajatuskarttojen pohjalta :)
Voisin vaikka lyödä vetoa, ettei totaallista epäonnistumista tule esseiden kohdalla. (Ja jos tuleekin, suurin osa professoreista antaa aina uusia tehtävät!). Mutta noita korkeita odotuksia kannattaa laskea, ettet polta itseäsi loppuun, pienempikin panostus riittää vaikka yliopistossa ollaankin.