Stephen Hawking on sanonut, että pitää älykkyysosamäärällään retostelevia ihmisiä idiootteina
Kommentit (41)
Samaa mieltä ap. Jos retostelee omilla kyvyillä on keskittynyt vain itseensä huomiohakuisesti.
Tottahan tuo on. Kielii yleensä huonosta itsetunnosta.
Tuskin idiootilla tarkoitti tyhmää, vaan nimenomaan ärsyttävää ihmistä josta ei pidä. Tiedän hyvin älykkäitä ihmisiä jotka ovat itserakkaita ja kuvittelevat muut alapuolelleen. Tiedän myös hyvin älykkäitä ihmisiä jotka ovat mukavia ihmisiä joilla on jalat maassa.
Ei asialla retostelu asiaa miksikään muuta. Olet vain ärsyttävä.
Niinpä. "Älykkäitä" ihmisiä, jotka eivät ymmärrä ettei asia kiinnosta ketään.
Eipä siitä älykkyydestä ole iloa jos ei sitä mihinkään käytä.
Kuka ei pidä?
Katso ketju "Oletko keskivertoa älykkäämpi?" ja saat tuntea myötähäpeää siinä äo:llaan kehuskelevia kohtaan.
Hän oli fiksu ja hyvin hauska mies. Paljon opittavaa palstan akateemikoille..
Samaa mieltä. Olen aina ihmetellyt niitä, jotka menevät jonnekin Mensan testeihin ja sitten haaveilevat pääsevänsä sen jäseneksi. Ei varmaan voisi tylsempää seuraa olla kuin mitä löytyy Mensan pikkujouluissa.
Hawkingilla on kyllä rahkeita mielipiteensä taakse. Hänen ei tarvitse todistella älykkyyttää millään mensan palikkatestillä
No jaa. Ylipäätään MILLÄÄN kehuminen on idioottimaista.
Jos nyt jollakin kehuskelee, niin mieluimmin sitten älyllä kuin jollakin joutavammalla kuten ulkonäöllä tai varallisuudella. Älykkyys on kumminkin tärkeä ja arvokas ominaisuus noin yhteisen hyvänkin kannalta.
En tosin ole koskaan kuullut kenenkään erityisesti kehuskelevan äo:llaan ja aika noloa se nyt olisikin, kun äo-testit tunnetusti mittaavat älykkyyttä aika kapea-alaisesti, ja äo-testissä pärjääminen on kulttuuri- ja koulutussidonnaista.
Hawkingilla ja minulla on siten ainakin yksia asia, josta olemme suunnilleen sama mieltä, ilman että minun on vähempi älyisenä kysyttävä, että mitä Hawking mahtaa haluta sanoa ja tarkoittaa.
Älykkyysosamäärätestit ja tuloksen sopivat vain tietyntyyppisille ihmisille.
Tässä maailmassa älykkyys mitataan ns. menestyksellä ja sillä miten taitavasti jotain vit-un nörttiä osaa matkia.
Mitä se "kehuminen" ja "retostelu" sitten on?
Jos toteat vain faktan itsestäsi, etkä tekovaatimattomasti ja muka nöyränä vähättele itseäsi, niin olet leuhka?
Jos ihminen ei pidä itse mitenkään ihmeellisenä tai erikoisena jotain ominaisuuttaan, vaikka että on pitkä, laiha, hyvätuloinen, kauniiksi koko ajan kehuttu tai älykäs, niin kai hän sen voi sanoa ääneen, ilman että se olisi jotenkin erityisen ylpeilevää?
Minua ei ärsytä ollenkaan jos joku sanoo itsestään hyviä puolia ääneen. Minua ärsyttää tekovaatimattomat ja toisista ihmisistä rumasti ja negatiivisesti ajattelevat ihmiset.
Vierailija kirjoitti:
Jos toteat vain faktan itsestäsi, etkä tekovaatimattomasti ja muka nöyränä vähättele itseäsi, niin olet leuhka?
Jos ihminen ei pidä itse mitenkään ihmeellisenä tai erikoisena jotain ominaisuuttaan, vaikka että on pitkä, laiha, hyvätuloinen, kauniiksi koko ajan kehuttu tai älykäs, niin kai hän sen voi sanoa ääneen, ilman että se olisi jotenkin erityisen ylpeilevää?
Minua ei ärsytä ollenkaan jos joku sanoo itsestään hyviä puolia ääneen. Minua ärsyttää tekovaatimattomat ja toisista ihmisistä rumasti ja negatiivisesti ajattelevat ihmiset.
Good question.
Minä pidän kehuskeluna sitä, että tuo asiaan liittymättä, kenenkään kysymättä ja omaa erinomaisuuttaan korostaaksen esille asioita. Motiivina korottaa asemaansa ja nauttimaansa arvostusta kulloisessakin ryhmässä. Yleensä kehuskeluun liittyy myös muiden - oletetun - heikkouden alleviivaaminen kyseisen ominaisuuden osalta.
Jos taas toteaa johonkin puheenaiheeseen liittyen älykkyytensä tai vaikkapa sitten varallisuutensa sivumennen, niin ei, se ei ole kehuskelua. Jos nyt vaikka puhutaan lomailusta ja joku kysyy, miten ihmeessä sinä olet joka vuosi jossakin maailmanympärireissulla, niin ei se ole kehuskelua vastata, että olen perinyt isältä ison omaisuuden.
Tai jos joku kysyy, miten sä jaksat lukea filosofiaa niin ei ole kehuskelua sanoa, että olen kiinnostunut siitä, minkä lisäksi olen aika älykäs ja innostunut teoreettisista pohdinnoista.
11
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Good question.
Minä pidän kehuskeluna sitä, että tuo asiaan liittymättä, kenenkään kysymättä ja omaa erinomaisuuttaan korostaaksen esille asioita. Motiivina korottaa asemaansa ja nauttimaansa arvostusta kulloisessakin ryhmässä. Yleensä kehuskeluun liittyy myös muiden - oletetun - heikkouden alleviivaaminen kyseisen ominaisuuden osalta.
Jos taas toteaa johonkin puheenaiheeseen liittyen älykkyytensä tai vaikkapa sitten varallisuutensa sivumennen, niin ei, se ei ole kehuskelua. Jos nyt vaikka puhutaan lomailusta ja joku kysyy, miten ihmeessä sinä olet joka vuosi jossakin maailmanympärireissulla, niin ei se ole kehuskelua vastata, että olen perinyt isältä ison omaisuuden.
Tai jos joku kysyy, miten sä jaksat lukea filosofiaa niin ei ole kehuskelua sanoa, että olen kiinnostunut siitä, minkä lisäksi olen aika älykäs ja innostunut teoreettisista pohdinnoista.
11
Varmaan tarkoittaa sitä, että monet ihmiset tuovat ÄO-tuloksensa esiin älykkyydestä puhuessa, vaikkei ÄO:llä ole juurikan tekemistä älykkyyden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Good question.
11
Varmaan tarkoittaa sitä, että monet ihmiset tuovat ÄO-tuloksensa esiin älykkyydestä puhuessa, vaikkei ÄO:llä ole juurikan tekemistä älykkyyden kanssa.
No ei se ihan noinkaan ole. Ei tyhmä ihminen saa korkeaa ÄO-tulosta. Kyllä sillä hyvinkin on tekemistä älykkyyden kanssa, mutta vain kapealla sektorilla. Kielellistä älykkyyttä tai vaikkapa sosiaalista älykkyytä se ei tietenkään mittaaa.
Ja jos puhutaan älykkyydestä ja toinen toteaa, että on saanut äo-testistä 156, niin sehän juuri on keskusteluun kuuluva toteaminen, ei kehuskelua. Jos kerran on juuri siitä älykkyydestä puhuttu.
11
Vierailija kirjoitti:
Tottahan tuo on. Kielii yleensä huonosta itsetunnosta.
Tai sitten hyvästä, että uskaltaa arvostaa omia hyviä ominaisuuksiaan piilottelun sijaan, kuten Suomessa on tapana. Vähän samoin, kun kertoisi olevansa pitkä, kertoo olevansa älykäs ilman mitään sen kummempaa.
Saat kyllä sanoa olevasi viisas, nopea, taiteellinen, kaunis, komea, musikaalinen, hyvä laulamaan, paksuhiuksinen, lihaksikas, hyvän perseen omaava, luotettava, MUTTA jos vahingossa sanot ääneen olevasi ÄLYKÄS niin helvetti on irti ja olet huonoitsetuntoinen kehuskeleva pas ka!
Mikä siinä älykkyydessä on sellaista, joka saa monet raivostumaan ja vähättelemään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Good question.
11
No ei se ihan noinkaan ole. Ei tyhmä ihminen saa korkeaa ÄO-tulosta. Kyllä sillä hyvinkin on tekemistä älykkyyden kanssa, mutta vain kapealla sektorilla. Kielellistä älykkyyttä tai vaikkapa sosiaalista älykkyytä se ei tietenkään mittaaa.
Ja jos puhutaan älykkyydestä ja toinen toteaa, että on saanut äo-testistä 156, niin sehän juuri on keskusteluun kuuluva toteaminen, ei kehuskelua. Jos kerran on juuri siitä älykkyydestä puhuttu.
11
Nojoo, olen oikeastaan tämän kanssa samaa mieltä, vaikka siltikin sitä mieltä, että useimmat ÄO testit eivät ole vertailukelpoisia toistensa kanssa eikä älykkyys ole tosiaan niin yksinkertainen asia, että yksi testi sen pystyisi kertomaan, jonka takia ÄO:n esiintuominen keskustelussa ei mielestäni ole kovinkaan "älykästä". Se, mikä keskustelussa mielletään kehuskeluksi ja mikä faktaksi, riippuu niin monesta seikasta ja on niin tulkinnanvarainen asia, etten sitä lähde sen enempää kommentoimaan. Olen kyllä itse niin "suomalainen", että kaikenlainen nöyristely ja omien kykyjen vähätteleminen on niin veressä, että saattaisi itseäni ärsyttää, jos joku omat taitonsa häpeilemättä tuo esille keskustelussa. Mutta tämähän ei millään tavalla tee siitä pahaa asiaa, vaan hyvähän se on, jos osaa itseään arvostaa.
Sä oot just tollanen kengän numero ÄÖÄÖÄÖ et katsuis olla HILJAAA!!!!!!