Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Stephen Hawking on sanonut, että pitää älykkyysosamäärällään retostelevia ihmisiä idiootteina

Vierailija
09.09.2018 |

Mitäs palstalaiset tähän sanoo?

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottahan tuo on. Kielii yleensä huonosta itsetunnosta.

Tai sitten hyvästä, että uskaltaa arvostaa omia hyviä ominaisuuksiaan piilottelun sijaan, kuten Suomessa on tapana. Vähän samoin, kun kertoisi olevansa pitkä, kertoo olevansa älykäs ilman mitään sen kummempaa.

Saat kyllä sanoa olevasi viisas, nopea, taiteellinen, kaunis, komea, musikaalinen, hyvä laulamaan, paksuhiuksinen, lihaksikas, hyvän perseen omaava, luotettava, MUTTA jos vahingossa sanot ääneen olevasi ÄLYKÄS niin helvetti on irti ja olet huonoitsetuntoinen kehuskeleva pas ka!

Mikä siinä älykkyydessä on sellaista, joka saa monet raivostumaan ja vähättelemään?

Itse ainakin arvostan ihmistä enemmän jos hän teoillaan todistaa olevansa älykäs, eikä vain näin sano. Toisin kuin esim kauneus tai lihaksisuus, jonka näkee päältäpäin, ei älykkyyttä näy, joten voi kuka tahansa sanoa olevansa älykäs. Luonnollisempaa se on minusta itse todeta että joku henkilö on älykäs, kuin vain ottaa heidän sanansa siitä. En kyllä siltikään tajua miksi ihmiset tästä raivostuisivat tai alkaisivat vähättelemään.

Vierailija
22/41 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama juttu ihmisten kohdalla, jotka uskovat olevansa keskimääräistä älykkäämpiä :D Jos niin moni täälläkin oikeasti olisi keskivertoa älykkäämpi, pitäisi se keskiverto jo määritellä uudelleen.

T. Ihan normaaliälyinen, vaikka netin äo-testit mullekin antavat imartelevia tuloksia

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai sitten hyvästä, että uskaltaa arvostaa omia hyviä ominaisuuksiaan piilottelun sijaan, kuten Suomessa on tapana. Vähän samoin, kun kertoisi olevansa pitkä, kertoo olevansa älykäs ilman mitään sen kummempaa.

Saat kyllä sanoa olevasi viisas, nopea, taiteellinen, kaunis, komea, musikaalinen, hyvä laulamaan, paksuhiuksinen, lihaksikas, hyvän perseen omaava, luotettava, MUTTA jos vahingossa sanot ääneen olevasi ÄLYKÄS niin helvetti on irti ja olet huonoitsetuntoinen kehuskeleva pas ka!

Mikä siinä älykkyydessä on sellaista, joka saa monet raivostumaan ja vähättelemään?

Itse ainakin arvostan ihmistä enemmän jos hän teoillaan todistaa olevansa älykäs, eikä vain näin sano. Toisin kuin esim kauneus tai lihaksisuus, jonka näkee päältäpäin, ei älykkyyttä näy, joten voi kuka tahansa sanoa olevansa älykäs. Luonnollisempaa se on minusta itse todeta että joku henkilö on älykäs, kuin vain ottaa heidän sanansa siitä. En kyllä siltikään tajua miksi ihmiset tästä raivostuisivat tai alkaisivat vähättelemään.

Miten voi teoillaan todistaa olevansa älykäs? Olemalla hyvä monissa asioissa, oppivansa helposti, pärjätä testeissä? Ymmärrätkö edes mitä älykkyys tarkoittaa? Miksi näissä keskusteluissa älykkyys sekoitetaan aina luonteenpiirteisiin vaikka se on lähinnä aivojen laskentatehoa? Älykäs voi olla esim. luonteeltaan, arvoiltaan, koulutukseltaan ja käytökseltään millainen tahansa.

Vierailija
24/41 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten voi teoillaan todistaa olevansa älykäs? Olemalla hyvä monissa asioissa, oppivansa helposti, pärjätä testeissä? Ymmärrätkö edes mitä älykkyys tarkoittaa? Miksi näissä keskusteluissa älykkyys sekoitetaan aina luonteenpiirteisiin vaikka se on lähinnä aivojen laskentatehoa? Älykäs voi olla esim. luonteeltaan, arvoiltaan, koulutukseltaan ja käytökseltään millainen tahansa.

ÄO testit mittaavat ihmiset kognitiivisia kykyjä, niin väitätkö oikeasti, ettet pysty toisen kognitiivisia kykyjä päättelemään, jos tämän hyvin tunnet? Matemaattista päättelyä tai kolmiulotteista ajattelua pystyy etenkin kouluissa todistamaan helposti, kielellinen lahjakkasuus voi jo keskusteluissa tulla esille ja väittäisin että myös muistitoiminnot pysyt toisen teoista päättelemään, jos tämän tunnet. Nämä siis ovat ne osa-alueet, jota ÄO testi mittaa, eli kyllä näitä pystyy teoillaan todistaa. 

Vierailija
25/41 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meikämandoliinin äö osamäärä onkin täys kymppi. Repikää siitä tyhmeliinit.

Vierailija
26/41 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kellä on älyä tai rahaa ei ole tarvetta kertoa siitä toisille.

Vierailija
27/41 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ÄO testit mittaavat ihmiset kognitiivisia kykyjä, niin väitätkö oikeasti, ettet pysty toisen kognitiivisia kykyjä päättelemään, jos tämän hyvin tunnet? Matemaattista päättelyä tai kolmiulotteista ajattelua pystyy etenkin kouluissa todistamaan helposti, kielellinen lahjakkasuus voi jo keskusteluissa tulla esille ja väittäisin että myös muistitoiminnot pysyt toisen teoista päättelemään, jos tämän tunnet. Nämä siis ovat ne osa-alueet, jota ÄO testi mittaa, eli kyllä näitä pystyy teoillaan todistaa. 

Totta, olet oikeassa!

Tällä palstalla tyypillinen vastaus yleensä on se, että älykäs kohtelee kaikkia hyvin eikä pidä itseään muita parempana, lisäksi hankkii korkeakoulutuksen sekä elää heteroliitossa ja hankkii kaksi lasta sekä auttaa ikääntyviä vanhempiaan ja tekee hyväntekeväisyystyötä sekä äänestää vihreitä tai vasemmistoa sekä välittää maah anmuutt ajista :D

Noilla asioilla kun ei ole älykkyyden kanssa juurikaan tekemistä.

Vierailija
28/41 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvitteletko olevasi fiksu?

Vierailija
29/41 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se kellä on älyä tai rahaa ei ole tarvetta kertoa siitä toisille.

Ihme pas kaa.

Miksei saisi iloita hyvistä asioista?

Moni ei kerro noista siksi, ettei saa kateellisia ilkimyksiä kimppuunsa.

Vierailija
30/41 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peräänny

Vierailija
31/41 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hawkingilla on kyllä rahkeita mielipiteensä taakse. Hänen ei tarvitse todistella älykkyyttää millään mensan palikkatestillä

Se nyt kuitenkin oli vain mielipide silti sekin, vaikka yleensä inhoankin käyttää mokomaa sanaparia. VAIN mielipidettä kun jossain aletaan karjua, yleensä kannattaa höristää korvia, koska siellä luultavasti on otettu puheeksi jotain tärkeää ja arvokasta. Kommenttina Hawkingin lausunto saattaa myös lähinnä olla yritys pyristellä eroon hännystelijöistä, jotka kaipaavat isällistä ihastelua niiltä harvoilta, jotka tunnustavat itseään paremmiksi.

Kaiken kaikkiaan, tyhmempikin ihminen saattaa perustella mielipiteensä hyvin. Sinä et tee niin. Rahkeisiin vetoaminen ei ole kivaa argumentointia sen lisäksi, ettei se ole pätevääkään. Älykkyyskisoissa ei osteta oikeutta esittää ehdottomia totuuksia. Järkevässä yhteiskunnassa sillä voitaisiin lähinnä ostaa oikeus saada tilaa hyville perusteluille. Esittikö Hawking sellaisia?

Vierailija
32/41 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hawkigiä varmasti ärsyttää heput jotka sanovat ÄO:nsa olevan samaa tasoa hänen kanssaan, kun itse on oikeasti tehnytkin sillä ÄO:llansa jotain.

Vierailija
33/41 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En yhtään siedä tämmöisiä ihmisiä, jotka korostavat ÄO:ta joka paikassa. Heille se mensan testin numero on kaikki kaikessa, ja jos syystä tai toisesta henkilöä ei kiinnosta tehdä sitä testiä tai hän ei halua kertoa heille tulosta (koska sillä ei ole mitään väliä eikä se muuta mitään muuta kuin ehkä heidän asenteitaan, tai henkilö halveksuu heidän käytöstään eikä halua lähteä mukaan siihen), on heidän mielestään tyhmempi kuin he.

Enemmän väliä on ajatuksilla kuin joillain numeroilla. Näiden ihmisten ajatuksista näen, etten halua haaskata heihin aikaani, enkä edes tarvitse siihen mitään Mensa-numeroita. Kun sulkeutuu omaan kuplaansa ja lakkaa ajattelemasta ja havainnoimasta ja alkaa olettaa, siitä on tie enää alaspäin. Myös sen älyn kanssa. Olen alle 20-vuotias teini, ja jopa minä ymmärrän. 

Vierailija
34/41 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä se "kehuminen" ja "retostelu" sitten on?

Jos toteat vain faktan itsestäsi, etkä tekovaatimattomasti ja muka nöyränä vähättele itseäsi, niin olet leuhka?

Jos ihminen ei pidä itse mitenkään ihmeellisenä tai erikoisena jotain ominaisuuttaan, vaikka että on pitkä, laiha, hyvätuloinen, kauniiksi koko ajan kehuttu tai älykäs, niin kai hän sen voi sanoa ääneen, ilman että se olisi jotenkin erityisen ylpeilevää?

Minua ei ärsytä ollenkaan jos joku sanoo itsestään hyviä puolia ääneen. Minua ärsyttää tekovaatimattomat ja toisista ihmisistä rumasti ja negatiivisesti ajattelevat ihmiset.

Good question.

Minä pidän kehuskeluna sitä, että tuo asiaan liittymättä, kenenkään kysymättä ja omaa erinomaisuuttaan korostaaksen esille asioita. Motiivina korottaa asemaansa ja nauttimaansa arvostusta kulloisessakin ryhmässä. Yleensä kehuskeluun liittyy myös muiden - oletetun - heikkouden alleviivaaminen kyseisen ominaisuuden osalta.

Jos taas toteaa johonkin puheenaiheeseen liittyen älykkyytensä tai vaikkapa sitten varallisuutensa sivumennen, niin ei, se ei ole kehuskelua. Jos nyt vaikka puhutaan lomailusta ja joku kysyy, miten ihmeessä sinä olet joka vuosi jossakin maailmanympärireissulla, niin ei se ole kehuskelua vastata, että olen perinyt isältä ison omaisuuden.

Tai jos joku kysyy, miten sä jaksat lukea filosofiaa niin ei ole kehuskelua sanoa, että olen kiinnostunut siitä, minkä lisäksi olen aika älykäs ja innostunut teoreettisista pohdinnoista.

11

Juu, paljolti noin. Mutta ei se silti niinkään saisi olla, että varallisuudesta ja älykkyydestä voisi puhua vain silloin, kun joku antaa siihen erikseen luvan. Jotain rajaa pitäisi olla silläkin, miten allerginen saa olla tuollaisista asioista puhumiselle. Moralismia pitäisi aina yrittää hillitä, ja etenkin älykkyyteen kohdistuvaa. Se kun lopulta on tärkein asia, jota ei pitäisi joutua pitämään vakan alla. Rahaa voi sijoittaa järkeviin ja yleishyödyllisiin hankkeisiin nimettömästikin, mutta älykkyyden pakotettu salaviljely on surullinen juttu, joka kertoo yhteiskunnan tulleen mölisijöiden kaappaamaksi. Ei ole oikein, että ainoa yleisesti hyväksytty älyllisen pätemisen muoto on toisten hauskuuttaminen.

Vierailija
35/41 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta, nöyrä ihminen piilottaa kaikki muutkin kykynsä niin että kukaan ei niitä huomaa. Erityisesti työpaikkahakemuksissa ja työelämässä yleensäkin.

Tosin Hawking oli väärä ihminen sanomaan tästä asiasta mitään, mokomakin viisastelija.

Vierailija
36/41 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on totta,nämä "älykkyystestit" on periaatteessa vain näkökyvyn testejä.

Ei ole mitään tekemistä minkään älykkyyden kanssa.

Vierailija
37/41 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hawkigiä varmasti ärsyttää heput jotka sanovat ÄO:nsa olevan samaa tasoa hänen kanssaan, kun itse on oikeasti tehnytkin sillä ÄO:llansa jotain.

No ei sitä taida hirveesti kiinnostaa kun mätänee maan alla.

Vierailija
38/41 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka ei pidä?

Katso ketju "Oletko keskivertoa älykkäämpi?" ja saat tuntea myötähäpeää siinä äo:llaan kehuskelevia kohtaan.

Toisaalta, älykkyys ja ÄO ovat asioista joilla nimenomaan ei retostella. Julkisesti. Ehkä siksi on mukava mainita nimettömällä keskustelupalstalla jos on saavuttanut virallisessa testissä hyvän tuloksen. Esimerkiksi korkeamman kuin Hawkingilla ja Einsteinilla mitatut.

Vierailija
39/41 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei sitä taida hirveesti kiinnostaa kun mätänee maan alla.

Ei oo oikeesti totta, hetkellisesti unohdin, että Hawking on kuollut ja kauhea järkytys taas kun siitä uudelleen muistutit. Olen minäkin järkevä. 

Vierailija
40/41 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka ei pidä?

Katso ketju "Oletko keskivertoa älykkäämpi?" ja saat tuntea myötähäpeää siinä äo:llaan kehuskelevia kohtaan.

Toisaalta, älykkyys ja ÄO ovat asioista joilla nimenomaan ei retostella. Julkisesti. Ehkä siksi on mukava mainita nimettömällä keskustelupalstalla jos on saavuttanut virallisessa testissä hyvän tuloksen. Esimerkiksi korkeamman kuin Hawkingilla ja Einsteinilla mitatut.

Meikämandoliininki äö osamäärällä olis päässy vaik mihin kouluihin mut en menny ku koulut on niin tylsii paikkoi meille lahjakkaammille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä yksi