Montako mattoa teillä on olohuoneeseen?
Vaihdatteko eri maton talveksi (jopa jouluksi), keväisin/kesällä? Matto varalle siksi aikaa kun toinen on pesussa? Montako vaihtomattoa teiltä löytyy?
Vai onko teillä vain yksi matto?
Tai onko mattoja kertynyt varastoon vain siksi, että on tullut ostettua aina uutta tilalle?
Kommentit (23)
En ole mattofani ja olohuoneessa on vain yksi isompi matto. Se sama on ollut siinä jo ainakin kymmenen vuotta. Matto oli pesun jälkeen monta viikkoa rullalla syrjässä, kun olohuone oli ihan ok ilman sitäkin.
Ei ainuttakaan, koska lattialämmitys.
Meillä on kaunis puulattia ja lattialämmitys, joten mattoja ei juuri tarvita. Kokp kodissamme niitä taitaa olla kolme, joista yksi olohuoneessa. Se vähän kokoaa tilaa yhteen ja siksi puolustaa paikkaansa. Ei oo vaihdettu vuosiin.
Meillä on 6 mattoa olohuoneessa. Huone on suuri. En vaihtele vuodenaikamattoja.
Yksi matto on olohuoneessa (kermanvaalea paksuhko jossa harmaita kuvioita), ei sinne useampaa mahtuisikaan paitsi tietty jos olisivat pienempiä kooltaan. Uusin sen viimevuonna vai oliko peräti alkuvuodesta tänävuonna, aiempi olikin ollut varmaan 10v tai ylikin käytössä ja oli pienempi.
Muita mattoja ei oikeastaan löydykään, makkareissa on pienet pehmukkeet kun astuuu sängystä lattialle, meillä on puulattiat joka huoneessa enkä halua niitä matoilla peittää.
Kaksi. Toinen on sohvaryhmän yhteydessä ja toinen ison ruokaluryhmän alla. Olohuone on 45m2, joten matot tuovat lämpöä ja väriä.
Yksi todella iso matto meillä. En vaihtele niitä sesongittain. Mutta kaverillani on äkkiseltään laskien ainakin 5 erilaista, joita vaihtelee. On saanut mallin äidiltään, jolla on sama meininki.
Oohuoneessa on kolme mattoa. En vaihtele niitä, vaan ne ovat siellä aina.
Yksi ja sama matto ollut palvellut jo yli 6 vuotta. Kerrostalossa ei olisi tilaa edes säilyttää monia mattoja. Samoin verhoja on vain ne mitkä on ikkunassa.
Tällä hetkellä on viisi tuossa lattialla.
Vaihtomattojakin on, en muista monta.
Olen vähän mattofriikki
Meillä on olkkarissa kolme, on siis iso huone. Yksi iso ryijymatto sohvan edessä ja pari pianon vieressä vähän lomittain. Ei kyllä ole mitään varamattoja tms. vaan nämä menee ympäri vuoden, ja pärjätään ilman mattoja sen ajan kun on pesussa. :D Meillä siis ihan kiviseinät ja isot ikkunat, että kaiku olisi aika kamala ilman tekstiilejä. Jos menisi pilalle/kuluisi rumaksi niin ostaisin uudet vain tilalle ja antaisin nämä torissa pois... ja odottelisin noutajia kunnes kierrätyskeskukseen tai jotain.
Yksi matto, mutta sitten toissakesän, jolloin otin maton pois pesua varten huomasin, että ilman mattoa olkkari on paljon parempi.
Kaksi. Yhdistetty olohuone-ruokailutila, lautalattia. Mulla on kaksi käsinkudottua ns. itämaista villamattoa, molemmat olleet mulla noin 20 vuotta ja rakastan niitä. Laitan ne kesäksi pois (liian kuumat, ja talviset värit) ja ruokapöydän alle vaalean puuvillamaton, muuten saa lautalattia olla paljas kesän ajan. Tykkään tästä järjestelystä. Matto on mulle tärkeä sisustuselementti, se tavallaan ankkuroi kaiken muun. Poimin matoista värit sohvan tyynyihin ja pöytäliinaan.
14 on tässä asuttu. Olohuoneessa on kokonaan ajan ollut 1 matto. Ei vaihtomattoa ollenkaan. Kerran on pesetetty. 250x450 villamatto. Ei hirveesti tee mieli kanniskella sitä ympäriinsä.
Kaksi. Molemmat kokoaikaisessa käytössä. Ei vaihtomattoja.
Ohi aiheen: Mielenkiintoista, että jotkut ajattelevat mattojen olevan lattialla lämmön vuoksi. Toki jos on huonosti eristetty talo näin voi ollakin. Meillä on matot, koska ne tuovat kodikkaan tunnelman. Paljas lattia olisi jotenkin kolkko.
Ei ole mattoja koko alakerrassa. Muutenkin vain alstenhuoneissa matot.
Lattialämmitys.
Vierailija kirjoitti:
Kaksi. Yhdistetty olohuone-ruokailutila, lautalattia. Mulla on kaksi käsinkudottua ns. itämaista villamattoa, molemmat olleet mulla noin 20 vuotta ja rakastan niitä. Laitan ne kesäksi pois (liian kuumat, ja talviset värit) ja ruokapöydän alle vaalean puuvillamaton, muuten saa lautalattia olla paljas kesän ajan. Tykkään tästä järjestelystä. Matto on mulle tärkeä sisustuselementti, se tavallaan ankkuroi kaiken muun. Poimin matoista värit sohvan tyynyihin ja pöytäliinaan.
No..ompas todella tärkeä...ei kesällä kuitenkaan🤤
Kaksi mattoa. Vaihtomattoja ei ole yhtään mihinkään huoneeseen. Varastossa on kyllä yksi ylimääräinen matto. Se ei vain käy mihinkään nykyisessä asunnossa ja siksi ei ole käytössä. Lattiat ovat paljaina sen aikaa, kun matot ovat pesussa. En ole muutenkaan innokas kodin tekstiilien vaihtaja. Verhojakin on joka huoneeseen yhdet, päiväpeitto on ollut sama vuosia jne.
Yksi on, semmoinen villamatto. (Ikeasta, semmoinen, jossa on keltaisia kuvioita valkoisella pohjalla, ehkäpä joku tietääkin). Meillä on vaihtomattoja ainoastaan käytävänmattoihin, jotka likaantuvat eniten. En ole niitä ostanut (paitsi jonkun kirpparilta), vaan niistä suurin osa on mun mumman kutomia. En tiedä, koska mumma on lopettanut mattojen kutomisen, ei ainakaan mun elinaikana (lähes 40 vuotta) ole kutonut, ja hänen kuolemastaankin tuli tänä kesänä 20 vuotta. Ei olla ostettu tähän taloon uutena kuin tämä olkkarin matto, muut on perittyjä tai kirpparilta hankittuja.