Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mihin ikään saakka olette maksaneet kotona asuvien lastenne perheen kesken tehdyt lomamatkat?

Vierailija
09.09.2018 |

Meillä poika täyttää talvella 20v ja asuu siis edelleen kotona. Valmistui keväällä ammattiin ja on tällä hetkellä armeijassa.
Ollaan tammikuussa lähdössä koko perhe pariksi viikoksi Miamiin ja ilman muuta tuo täysi-ikäinen poikamme lähtee myös mukaan ja maksamme hänen reissunsa.
Poika ei siis töissä ole ollut, joten eipä sitä rahaa ole kertynyt niin paljon, että saisi itse matkansa maksettua.
Kaverini ihmetteli kovasti, miten maksamme aikuisen ihmisen matkan. Hänellä siis samaikäinen kotona asuva nuori, joka myös armeijassa. Ei kuulemma enää suostuisi aikuisen lapsensa matkoja makselemaan.

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksamme vaikka eivät enää asu kotona ja heillä on omiakin lapsia. Haluamme matkoilla ilahduttaa lapsiamme. Maksetaan täysylläpito omista lapsista, miniöistä ja vävyistä sekä lastenlapsista. Onhan se rahallisesti aina iso satsaus, mutta meillä on siihen taloudellisesti varaa ja nuorilla perheillä raha vielä ei kasva puissa. Matkat koko porukan kanssa on meille aina tärkeitä ja niihin mielellään satsaa. Marraskuussa ollaan taas lähdössä viikoksi Kreikkaan ja jokainen odottaa matkaa innoissaan. Tavallaan jaetaan perintöä ennakkoon tälla tavoin.

Pitäisi mennä sen mukaan miten on taloudellisesti varaa ja omantunnon mukaan mikä tuntuu oikealta. Kyllä ulkopuoliset tätä meidän tapaa päivittelee.

Meillä kulkevat molemmat pojat avokkeineen mukana kustannuksella me silloin kun tykkäämme porukassa lähteä. Yhteistä aikaa ehtii muuten olemaan vähön, joten tuollaiset matkat ovat perheen kannalta hyviä. Kun kutsumme mukaan, maksamme myös matkat ja yhteiset ravintolasyömiset.

Muutenkin lapsillemme kustannetaan asioita kun omat tarpeet on melko vähäiset ja molemmat pojat opiskelevat eikä heillä töistään kovinkaan kummoisesti tuloja ole.

Vierailija
22/41 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainahan on niitä ihmisiä, jotka niukin naukin jaksavat pitää jälkikasvunsa siihen asti, kun ne täyttävät 18. Ja sitten on oikeita vanhempia ;). Mä maksaisin omien lasteni lomat, jos heidät mukaan pyydän, ovat sitten minkä ikäisiä vain.

Oletpa lapsellinen. Kaikilla ei ole varaa maksaa aikuisten lastensa lomia. Hekö eivät sitten ole "oikeita vanhempia"?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

OLen 45-vuotias ja äitini on viimeisen kahden vuoden aikana maksanut minulle kaksi ulkomaanmatkaa.

Toinen oli hänen 70-vuotisreissunsa, jolloin vei koko suvun (=hän, minun perheeni ja veljeni perhe) Roomaan ja toinen tyttäreni ylioppilaslahjaksi saama reissu Pariisiin, äiti tahtoi minut mukaan. Molemmat reissut minulla olisi tietenkin ollut varaa maksaa ihan itse.

Eipä kai se ikää katso vaan tilannetta. Pitäisin ap:n systeemiä aivan normaalina. Vaihtoehto tuossa olisi kai se ettei poika lähtisi mukaan. 

Vierailija
24/41 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haaveissa olisi, että saisimme kaikki vielä mukaan jollekin reissulle, mutta siten, että tekisivät omia juttujaan reissulla, yhdessä olisimme aamiaisella ja päivällisillä.

Miksi ihmeessä pitää mennä ulkomaille asti, jos haluaa viettää lasten kanssa aikaa vain aamiaisilla ja päivällisillä? 

Vierailija
25/41 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun me kutsumme jälkikasvun puolisoineen mukaan, me maksamme.

Meillä on ollut monta upeaa ja pitkää reissua ja ensi vuonna lähdetään taas. Minusta on ihanaa viettää tiiviisti aikaa yhdessä pari-kolme viikkoa, kun muuten kaikilla on niin hektinen elämä ja tapaamme suht harvoin.

Kaikki nauttivat yhteisistä matkoista, kun ei ole mikään pakko tulla mukaan, kaikilla on oma rauha myös matkoilla tehdä mitä haluaa, etukäteen sovittuja siirtymisiä ja ohjelmaa lukuunottamatta.

Vierailija
26/41 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tajusin juuri, ettei mua edes pyydetty mihinkään mukaan sen jälkeen kun aloitin yläasteen. Isä ei lomaillut (eronneet) ja äiti reissasi ystäviensä kanssa. Minä taisin olla vain talonvahti/kissanruokkija, ruokarahaa jätettiin sen verran että sai lähikaupasta haettua syötävää.

Ennen tuota maagista yläastetta reissattiin paljonkin, moskovasta meksikoon välillä. Ja vanhemmat siis eronneet jo aikoja ennen.

Vierailija
27/41 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainahan on niitä ihmisiä, jotka niukin naukin jaksavat pitää jälkikasvunsa siihen asti, kun ne täyttävät 18. Ja sitten on oikeita vanhempia ;). Mä maksaisin omien lasteni lomat, jos heidät mukaan pyydän, ovat sitten minkä ikäisiä vain.

Moni nuori lähtee muualle opiskelemaa 16-vuotiaana ja on kyllä hyvän vanhemman merkki päästää nuori kokeilemaan omia siipiäön. Ei siinä vanhempien paremmuudesta ole kyse vaan luottamuksesta.

Vierailija
28/41 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos haluatte lomailla yhdessä, niin matkat pitää maksaa. Jos reissun hinta on esim. 700 €, niin ei kukaan (normaali) opiskelija käytä sitä summaa hengaillakseen vanhempiensa kanssa. Omalla budjetilla varmasti matkustaisi mieluummin seurustelukumppanin tai opiskelukavereiden kanssa.

Hyvä, että sinä olet ylipoliisina määrittelemässä, mikä on normaalia. 

Varmasti myös pilkkaat niitä, joilla ei ole ystäviä tai puolisoa. 

Vierailija
29/41 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun isoäitini maksoi koko suvulle matkan Itävaltaan täyttäessään 70 vuotta. Esikoisensa oli silloin 48v. muistaakseni.

Vierailija
30/41 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haaveissa olisi, että saisimme kaikki vielä mukaan jollekin reissulle, mutta siten, että tekisivät omia juttujaan reissulla, yhdessä olisimme aamiaisella ja päivällisillä.

Miksi ihmeessä pitää mennä ulkomaille asti, jos haluaa viettää lasten kanssa aikaa vain aamiaisilla ja päivällisillä? 

Siten nuoret saavat turvallisesti tutustua matkusteluun ilman sitä museoihin raahaamista. Nuorison maku kuitenkin on aivan eri kuin vaikka nelikymppisten.

Vierailija
31/41 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä äitini maksoi meidän lasten lomamatkat sinne 18-vuotiaaksi asti, mutta sen jälkeen maksoimme itse jos halusimme mukaan.

Ja 20-vuotiaana aloin maksamaan sekä oman, äitini ja alaikäisen pikkusiskoni matkat. (Koska silloin jo tienasin hyvin, ja en välitä yksin matkustella).

Nykyään menemme porukalla 2-3 kertaa vuodessa ulkomaille ja minä maksan kaikkien matkat. Vain vanhempi siskoni maksaa itse omansa ja lastensa matkat, koska käy töissä ja tienaa ihan ok, tulevat kerran vuodessa mukaan.

Vierailija
32/41 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kauan kuin kotona asuu eikä vielä tienaa. Jos on töissä ja tienaa, tuskin asuu kotona. Jos asuu, maksaa vuokraa ja ruokarahaa sekä osallistuu kotitöihin.

Eikä asu kotona joutilaana viisikymppiseksi kuin Pohjois-Karjalassa, se on aivan varma.

Vierailija
33/41 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon nelikymppinen ja vanhempani edelleen maksavat perheemme yhteiset lomamatkat, vaikka itsellänikin olisi varaa. Nykyään vanhempani kustantavat mukaan perhematkoillemme myös puolisomme ja lapsemme sisarusteni lisäksi.

Vanhemmillani kun rahaa on, eivätkä halua sitä hautaankaan viedä. He nimenomaan haluavat tarjota matkat. Jos rahasta tekisi vanhemmillani tiukkaa, niin en suostuisi tällaiseen, mutta nykytilanteessa otan kiitollisena yhteiset matkat vastaan. Lapset nauttivat näistä matkoista erityisesti.

Vierailija
34/41 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten kun tienaavat enemmän kuin minä, saavat maksaa omansa. Mä sitten luultavasti tarjoan kuitenkin ruokia matkalla. Nyt ovat opiskelijoita. Teoriassa, vanhempi ei tykkää matkustella ja nuorempi matkustelee omia aikojaan harrastusten vuoksi, sponssataan niitäkin matkoja vähän.

Vierailija
35/41 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Emme ole koskaan tehneet ulkomaanmatkoja perheen kesken eli siis niin että lapset olisivat mukana.Eihän se mitään lomaa ole, vain vahtimista toisessa kohteessa.

Miksi sinä vahtisit aikuista lastasi? 

Alkoholin käyttö esimerkiksi, mutta myös sitä että osaa olla ihmisiksi ja käyttäytyä asiallisesti.

Ey sitten onnistunut kasvatuksessa kovinkaan mallikkaasti?

Vierailija
36/41 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat ei enää maksa noita pisimpiä matkoja, koska olen jo 29v perheellinen. Reissussa kyllä maksavat sittten meidänkin porukan ruoat ym. Ainakin useimmiten. Viimeisimmän reissun taisivat maksaa mulle ku olin 24. Oltiin 3 viikkoa etelä-Amerikassa ja olin yksineläjä vielä. Ihan työssäkäyvä kuotenkin mutta sanoivat että laita säästetyt reissurahat säästöön.

Vierailija
37/41 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No... olen 40+ kuten miehenikin, teini-ikäiset lapset ja meillä on hyväpalkkaiset työt. Eläkkeellä olevat vanhemmat maksavat meidän reissut edelleen, jos lähdemme samalle matkalle heidän kanssaan. Itseasiassa maksavat monesti muutenkin matkan. Esimerkiksi mennään nyt syyslomalla Kanarialle ja äiti kuultuaan kysyi heti matkapaketin hinnan ja siirsi ko. rahan tilille. Eli maksavat matkat, vaikkei edes lähdetä heidän kanssaan. Mulle aivan sama. Olisi se itsekin maksettu, mutta perustelevat tämmöistä sillä, että on tavallaan ennakkoperintöä ja omat säästyneet rahat voidaan sijoittaa sitten.

Vierailija
38/41 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos lapsen haluatte mukaan ja hänellä ei tuloja ole, nin tottakai maksatte matkan häneltäkin. Tiedän kyllä muutamaan perheen, jossa maksetaan kotoa muuttaneidenkin, perheellisten lasten matkat (ja samalla myös heidän puolisonsa ja lapsensa). Noilla aikuisilla lapsilla ikää 30-35 vuotta ja kaikki käy töissä.

Vierailija
39/41 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä maksaisin. Ovat kuitenkin menneet ihan omille reissuille kavereiden/tyttö- ja poikaystävien kanssa täysi-ikäisinä. 

Olen tukenut tarvittaessa näitä matkoja. 

Vierailija
40/41 |
09.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä mä näkisin että vanhemmat maksaa kotona asuvan lapsen matkan, jos hänet mukaan haluavat. Ei tähän ikärajaa ole. Ja myöhemminkin, jos haluavat reissata koko perheen kanssa, esim kotona asuu lapset 14v ja 16v, mutta 19v asuu omillaan ja yleensä tuossa iässä opiskelee. Miksei siis vanhemmat maksaisi matkaa jos maksavat muidenkin lasten?

Siinä vaiheessa kun lapsi on omillaan, työelämässä ja ehkä omaakin jälkikasvua, en enää matkoissa sponssaisi. Vaikka esimerkkinä oma äitini maksoi meidän häämatkan, lahjana. Ollaan myös matkusteltu meidän perhe ja isovanhemmat, jokainen maksoi oman matkansa. Ja itse reissussa ei niin tarkkaa lukua pidetty ravintolasyömisistä, välillä me maksettiin, välillä isovanhemmat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän yksi