Oonko ainoa jonka mielestä ei vauvan vaatteiden väreissä oo mitään "tyttöjen ja poikien värejä"?
Musta kaikki vauvanvaatteet on unisex, paitsi nyt jotkut tutut/mekot on aika vahvasti tytöille, mut niitä nyt en ostais tyttövauvallekaan kun niin epäkäytännöllisiä.
Mut ihan hyvin voisin pukea tytön vaaleansiniseen ja pojan vaaleanpunaseen? En jotenki näe et miksi vauvan sukupuolen pitäis olla tiedossa ennen ku kannattaa alkaa vaatteita hankkia. Vai meinaako kaikki hankkia sitten jotain sellasta missä lukee rinnassa jotain "baby boy" tai "baby girl" tai vastaavaa suoraa sukupuoleen viittaavaa? :D
Kyllähän aikuisilleki värit on ihan aikalailla unisex? Vaaleansininen naisilla ihan yleinen ja miehillekin on paljon vaaleanpunasia vaatteita kuten kauluspaitoja tms.
Kaikki muut värit sit (kuin vaaleanpunanen ja vaaleansininen) vielä tätäkin selkeemmin unisex, kun niihin ei oo missään yhteydessä liitetty mitään tollasta ennakko-oletusta.
Kommentit (29)
Pikkuvaualle yritin etsiä jotain muitakinnvärejä kuin vaaleanpunaista ja pinkkiä, kun sitä tuli sukulaisiltakin aika paljon. Jotenkin helpointa on kuitenkin ostaa niitä "sukupuolittettuja" vaatteita, kun markettivalikoima on pääosin joko pinkkiä tai tummansinistä, ja ne "poika"vaatteet on aika ankean näköisiä. Joskus, esim. lapsimessujen aikaan, tulee panostettua enemmän lastenvaatteiden etsintään, ja silloin yritän valita tietoisesti jotain uniseximpää täydentämään vaatevarastoa. Viimeksi esim mintunvihreä collegepaita eläinkuvalla.
Ulkovaatteissa sukupuolijako tuntuu olevan vielä selvempi, kengät on joko pinkkejä tai sinisiä. Haalarit samoin. Kovin paljon en jaksa potkia tutkainta vastaan, joten useimmiten lapsen arvaa tytöksi vaatteidensa perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Moni pukee lapsensa selkeästi poikamaisiin tai tyttömäisiä vaatteisiin, koska eihän vauvasta voi vaippaan katsomatta tietää kumpi se on. Tietysti voihan sitä miettiä miski sukupuolella on väliä, mutta itse en ainakaan jaksaisi ihmisten kysymyksiä sukupuolesta.
Saako yleisemmin nykyään (Suomessa) edes kysyä, että onko vauva, saati hieman vanhempi lapsi tyttö vai poika, vai tuleeko näin kysyessään osoittaneeksi oman ahdasmielisyytensä, kun ei tajua ja ymmärrä, että kuinka lapsi on y-k-s-i-l-ö, jolle sukupuoli on historiallinen painolasti, josta oikeasti olisi pitänyt päästä eroon, tai ainakin saada piiloon, koska sitä tai tota ja niin ja näin.
Ei oo vauvaa hirveesti kiinnostanu onko sillä pinkki vai sininen nuttu.
Vierailija kirjoitti:
Et suinkaan ole ainoa. Mutta olet hivenen suuremmalla todennäköisyydellä keskivertomammaa vanhempi, koulutetumpi ja varakkaampi.
🙈 Kaikella sitä voi yrittääkkin päteä😂
Meillä 4-vuotiaskin tykkää pukeutua edelleen pinkkiin, kukkiin ja perhosiin. Monesti häntä on tytöksi luultu, mutta tiukasti aina korjaa olevansa poika. Päiväkotiin kun meni, niin vähän jännitin että aletaanko kiusaamaan vaatteiden takia, mutta ei yhtään!
Meillä on kaksoset tyttö ja poika. Pojalla on paljon vaaleansinistä vaatetta ja tytöllä vaaleanpunaista.
Toki on sitten muitakin värejä.
Oon sitten kuullut muilta että kyllä pojallekkin voi laittaa vaaleanpunaiset vaatteet yms.
Joo tiedän, vauvalle voi laittaa sellaiset vaatteet kuin itse haluaa niin juuri teen, mitä se ketään risoo niin että tarvii huomautella tyyliin ”Nykyään ei tarvi enää pukea noin”
Vierailija kirjoitti:
Pikkuvaualle yritin etsiä jotain muitakinnvärejä kuin vaaleanpunaista ja pinkkiä, kun sitä tuli sukulaisiltakin aika paljon. Jotenkin helpointa on kuitenkin ostaa niitä "sukupuolittettuja" vaatteita, kun markettivalikoima on pääosin joko pinkkiä tai tummansinistä, ja ne "poika"vaatteet on aika ankean näköisiä. Joskus, esim. lapsimessujen aikaan, tulee panostettua enemmän lastenvaatteiden etsintään, ja silloin yritän valita tietoisesti jotain uniseximpää täydentämään vaatevarastoa. Viimeksi esim mintunvihreä collegepaita eläinkuvalla.
Ulkovaatteissa sukupuolijako tuntuu olevan vielä selvempi, kengät on joko pinkkejä tai sinisiä. Haalarit samoin. Kovin paljon en jaksa potkia tutkainta vastaan, joten useimmiten lapsen arvaa tytöksi vaatteidensa perusteella.
Minä tilaan lasten ulkovaatteet netistä. On kaiken värisiä, kirkasta ja mattaa, oranssia eri sävyissä, sinistä eri sävyissä, mustaa, keltaista, jopa neonvärejä. On siis todella varaa valita vaikka pojalle oranssia tai tytölle vaaleansinistä. Suomalaiset merkit kuten Lassien ja Reima on ankeita väritykseltään, se on huomattu. Sitten paljon parjattu Molo kids tekee todella kivoja lasten ulkovaatteita. Niissä on heijastimetkin ihan eri luokkaa mitä suomalaisten suunnittelemissa vaatteissa (ja tämä on minusta outoa, luulisi täällä pohjolassa olevan tärkeää, että ulkovaate näkyy).
Vaaleansininen ja vaaleanpunainen on jotenkin liian laimeita värejä mun mielestä. Pojalla ei ollut kumpaakaan. Mutta oli kunnon sinistä, punaista, vihreää, keltaista, harmaata...
Haluaisin sanoa itsestäni, että minulle ei ole mitään väljä, minkä värisiä vaatteita lapsille, erityisesti hyvin pienille lapsille valitaan päälle laitettavaksi. Mutta olen jonkun kerran saanut itseni kiinni siitä, että oma alitajuntani luo mielikuvan, joistain väreistä, että ne on enempi tyttöjen kuin poikien, kuten fuksin punainen tai vaalea ruusunpuna tai pinkki. - Sen sijaan en äkkiseltään muista, että koskaan tunteneeni, että tuo pienokainen on varmasti poika koska on hänet on tuon nnn. värisiin vaatteisiin puettu. Toisaalta olen kohdannut myös jonkun kerran hieman hämmentäviä asenteita,, että koska olen mies, niin en sukupuoleni rampauttamani voi ymmärtää tai minulla ei voi olla mielipidettä lapsille valittavista vaatteista, koska se on kuulemma vain äitien, tai yleisemmin vain naisten juttuja. Ja osoittamalla huomioni lasten vaatteisiin olen jonkun kerran luonut joillekin mielikuvan, että luultavammin olen sairas pesofiili tai yksinkertaisesti täysin ymmärtämätön, siitä mitkä asiat ja jutut kuuluvat yksinomaan vastakkaiselle sukupuolelle. Kummallista.