Mihin sijoittaisitte 20 000 euroa?
Olen onnistunut viidentoista vuoden aikana säästämään pienistä ansiotuloistani 20 000 euroa pienikorkoiselle säästötilille. Rahan makuuttaminen tilillä ei ilmeisesti ole kauhean viisasta. Mihin rahat kannattaisi sijoittaa?
Kommentit (19)
Vierailija kirjoitti:
Lyijykyniiin ja pyyheekumeihiin.
Niiska harrtiaseuudun treenauukseen joku leluu.
Mitä teetkin niin älä laita sitä kerralla sijoituksiin. Ajallinen hajautus on a ja o, niin riski pienenee.
Osakkeisiin mutta ei vielä. Odotellaan mahlaskua
No olipa taas älykkäitä vastauksia
Vierailija kirjoitti:
Alkoholiin ja naisiin.
Ei kiinnosta, olen absolutisti ja heteronainen.
Vierailija kirjoitti:
Osta minut
Mies30
Osaatko tehdä remontteja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osta minut
Mies30Osaatko tehdä remontteja?
Osaan mutta ei sisälly hintaan
Kannattaa kysyä omasta pankista neuvoa eikä täältä vauvapalstalta. Pankista saat laadukkaampia neuvoja kuin nämä tyhmät 🦊 kettuilut täällä.
Vierailija kirjoitti:
Olen onnistunut viidentoista vuoden aikana säästämään pienistä ansiotuloistani 20 000 euroa pienikorkoiselle säästötilille. Rahan makuuttaminen tilillä ei ilmeisesti ole kauhean viisasta. Mihin rahat kannattaisi sijoittaa?
Sun ois pitänyt alkaa jo 15 vuotta sitten sijoittamaan niitä rahoja indeksirahastoon.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa kysyä omasta pankista neuvoa eikä täältä vauvapalstalta. Pankista saat laadukkaampia neuvoja kuin nämä tyhmät 🦊 kettuilut täällä.
No ei todellakaan kannata kysyä pankista, koska pankki suosittelee aina sitä pankin tuotetta jossa on pankille paras kate.Luulis sun olevan niin viisas että tämän oisit tienny. Mutta et tienny.
Minä itse sijoittaisin itseeni ja terveyteeni. Ehkä se kävisi myös sinulle :)?
Jos et itse sijoittamisesta ymmärrä niin indeksirahasto on hyvä vaihtoeto. Eli indeksirahasto itse ostaa 15 vaihdetuinta osaketta ja näin jakaa riskit. Tuotto noin 6-9% vuodessa.
Nyt tosiaan odotellaan sitä markkinoiden kyykkäämistä kun kurssit ja indeksit on ennätyskorkealla.
20000 euroa ei ole vielä niin iso salkku, että tarvitsisi hajauttamista paljoa ajatella. Transaktiokustannukset ja hoitokulut nousevat muuten liian suuriksi. Laita vaan kaikki munat yhteen koriin ja yritä tuplata sijoituksesi viidessä-kymmenessä vuodessa.
Parin vuoden päästä estioidaan laman alkavan jenkeissä, joten välttämättä osakkeet ei ole nyt paras mahdollinen sijoitus. Sijoittajat hakee silloin rahalle turvasatamaa ja tässä voi olla piensijoittaja sauma ennakoidessaan mihin he tulevat sijoittamaan.
Kryptot on mahdollinen, mutta niiden ymmärtäminen vaan vaatii aika paljon teknistä osaamista. Esimerkiksi taidesijoittaminen tai keräilytavara voi olla järkevämpää, jos hoksaa mikä olisi seuraava muumimuki.
Vierailija kirjoitti:
Minä itse sijoittaisin itseeni ja terveyteeni. Ehkä se kävisi myös sinulle :)?
Öö.. miten omaan terveyteen sijoitetaan? Itse syön kyllä terveellistä ruokaa ja harrastan liikuntaa. Rentoudun myös.
Nämä hoituvat ihan ilman erityisiä sijoituksia. En myöskään tarvitse mitään leikkauksia, proteeseja tms., joihin varojani voisi "sijoittaa".
-ei ap, mutta samat ajatukset
Lyijykyniiin ja pyyheekumeihiin.