Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi suomalaiset tuijottaa?

Vierailija
08.09.2018 |

Vai tuijottaako? Toki ei sellaista voi olla huomaatta, jos ei itse myös kiinnitä huomiota ympäristöönsä ja muihin. Mutta sellainen tavallinen omaan itseensä keskittyminen, jossa välillä vilkaistaan toisia tai sitä mitä tapahtuu, on ihan erilaista kuin se, mitä kokee joskus paikoissa jossa on pakkautuneena paljon maamiehiäni.

Tässä tapauksessa esimerkki on lentokoneen boarding. Juu, lähtöportilla ei yleensä ole liiemmin katseltavaa eikä nähtävää, mutta väitän, että jonkun muun maalainen sietää sitä vaikka lukemalla jotain tai selailemalla puhelintaan. Jos ympärillä jokin hälisee, eivät niin kiinnitä huomioita. Mutta auta armias, kun tällä viikolla olin lasteni kanssa kotiin palaamassa, ja muutenkin melko hälyisässä tilassa pienin lapseni hermostui vähän, korotti kerran ääntään ja sanoi isosisarelleen että "ei, et ota sitä multa!". Tuntui, että päät kääntyi ja intensiivinen tuijotus perhettäni kohtaan kesti koneeseen asti.

Miksi? Miksi te tollotatte kuin lehmä uutta veräjää?
Sama tapahtui, kun erehdyin varaamaan matkanjärjestäjän kautta lentokenttäkuljetuksen. Bussiin noustessa joka ikinen tuijotti käytävällä kävelijää ja muutama mulkoili pahasti sylissäni nukkuvaa (!) lasta.

Oikeasti. Seuraavan kerran menen taksilla, maksoi mitä maksoi.

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti kohtaan tätä myös. Suomalaisille on ihmeellinen asia jos käyttää jotain kirkasta huulipunaa tai käyttää muutakin väriä kuin mustaa ja beigeä. Monesti katsotaan päin ja kun katson takaisin, niin se neutraali ilme valuu silmistäni alaspäin vaatteisiin. Vanhemmat naiset tekee tätä. Joskus pyöräytän silmiäni tuijottajille.. :D

Vierailija
22/41 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun kerrostalossa ja täällä 90 prosenttia tuijottaa naama mutrussa kun naapuri tulee vastaan. Ei sanota hei.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtuu huonosta itsetunnosta. Tarkkaillaan muita siksi, että vertaillaan itseä muihin, mietitään mitä he meistä ajattelevat, katsovatko he meitä. Huonoitsetuntoinen ihminen on huomionkipeä, ja keneltä sitä huomiota saisi, ellei muilta ihmisiltä. Ja tottakai huomion pitää olla positiivista, haurasta egoa pönkittävää.

Vierailija
24/41 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisissa ei ole keskimäärin mitään tuijottamisen arvoista, koska siniharmaana soljuu suomalaisvirta oltiinpa sitten lentokentällä, kadulla, rannalla tai bussissa, ilman itkevää pikkulasta tai itsevän lapsen kanssa.

-

Silloin kyllä "tuijotan" eli rekisteröin ja ihailen ihmistä, joka on persoonallinen ja poikkeus tähän siniharmaaseen peruskaavaan.

Enkä mieti hänen syntyperäänsä tai kansallisuuttaan.

-

Silmänilo on ilo silmälle, olkoot nainen, mies tai lapsi... tai jotakin siltä väliltä.

-

Minua saa tuijottaa ihan missä päin maailmaa tahansa; olen siitä enemmin otettu kuin kiusaantunut, vaikka olenkin Suomen kansalainen.

Vierailija
25/41 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai sut on luokiteltu invalidiksi erityisherkkänä ihmisenä. Pääset koneeseen jonottamatta.

Vierailija
26/41 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
27/41 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

niitä kyrsii kun et pukeudu yhtä harmaasti kuin ne

Vierailija
28/41 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo näin on, suomalaiset tuijottavat kun ovat tietyllä etäisyydellä, mutta lähikontaktissa eivät katso silmiin.

Vierailija
29/41 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni minua miehenä aina huvittaa se, että kun vastan tulee pariskunta jonka nainen on yhtään näyttävän näköinen, niin miehensä tuijottaa minua, että tuijotanko hänen naistaan. Tiedättekö naiset, että miehenne harrastaa tämmöistä muiden miesten tuijottelua yhdessä liikkuessanne?

Vierailija
30/41 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ovat jostain peräkylältä missä se uusi veräjä on vuoden tapaus ja uusien naamojen näkeminen vielä harvinaisempaa.

Muutin tällaiselle pikkupaikkakunnalle ja todellakin täällä tuijotetaan suurin piirtein suu auki vaikka vaan ohi kävelis. Helvetin ärsyttävää.

Paluumuuttaja-suomaalaiset ( = Ryssän-suomaalaiset ) on samanlaisia.

Nykyiseen taloomme kun muutimme, tällainen vanhempi pariskunta toljotti meitä myös - sanomatta kuitenkaan edes rapussa sanaakaan..

Me aloimme myös toljottaa takaisin - ja autosta jopa vilkuttelin heille kun toljottivat kun pyörittelin autoa pihalla esim.

Edelleen jopa Malmin Lidlissä akka toljottaa metrin päästä - en tosin ole edes huomaavinani.

Tuo toljotus on siis geeneissämme. Liittynee vuosituhantiseen karjankasvatuselinkeinoomme. Karjalassa se kai on vahvimmillaan ollut - kun ei muutakaan elinkeinoa ole ollut.

Jos he ovat vaan jotain simppeleitä tapauksia?

Itselle kävi joku aika sitten kaupassa tilanne kassajonossa. Aloin yhden vieraan vanhemman henkilön kanssa rupatteleen niitä näitä, niin huomaan kuinka meitä tuijotetaan suu auki hoomoilasena. Ärsyttävää ja samalla huvittavaa. Suu auki tuijottava oli parikymppinen nuori ja kyse on suuresta kaupungista. Hassua. Tuollainen ihminen antaa itsestään yksinkertaisen ja junttimaisen kuvan.

Vierailija
31/41 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset ovat hyväntahtoisia ja uteliaita talonpoikia joille kaikki on uutta ja ihmeellistä. Toinen ryhmä on katkerat ja kateeliset panettelijat. Ulkomailla ihmiset ovat tottuneet erilaisuuteen ja tuijottelijoita pidetään mielenvikaisina.

Vierailija
32/41 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itseäni minua miehenä aina huvittaa se, että kun vastan tulee pariskunta jonka nainen on yhtään näyttävän näköinen, niin miehensä tuijottaa minua, että tuijotanko hänen naistaan. Tiedättekö naiset, että miehenne harrastaa tämmöistä muiden miesten tuijottelua yhdessä liikkuessanne?

Sama! Itse olen naisena huomannut, kun kadulla tulee pariskunta vastaan, niin monesti se naispuolinen katsoo miestänsä mihin päin tämä katsoo. Ja varsinkin, jos olen laittanut tummanpunaista huulipunaa, niin katsoohan se mies minua. Toki en tuossa tilanteessa koskaan ala flirttaileen, vaan katson kumpaakin ystävällisesti.

Vierailija
33/41 |
08.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa tuijotetaan toisiaan, se on peritty vanhemmilta ja heidän vanhemmilta jotka ovat tulleet metsästä.

Aikoinaan metässä asuneena kun ihminen tuli vastaan niin suomipoika tuijotti möllötti suu auki että piru vie ihminehä siinö mennöö.

Tapa on siis metsäläisiltä peritty.

Muissa suurissa maissa voi joutua ongelmiin/ pahimmissa tapauksissa pahoinpidellyksi taikka kuolla tuijotuksen takia, joten ulkolaiset opettavat lapsiaan että ei saa tuijottaa tuntemattomia jos ei halua ongelmiin. 

Suomessa ei ole pelkoa tulla tapetuksi ja täällä ei ole oikeita rikollisia / rikollisjärjestöjä, ainoastaan huumeriippuvaisia ja mopopoikia.

Lähi tulevaisuudessa kun Kela vähentää tukia ja työpaikat vähenevät niin tänne alkaa pesimään oikeita rikollisia ja jengejä, sitten se suomipojan tuijotus loppuu kun jokaisessa suvussa Pekka on päässy hengestään tuijotuksen takia.

Olemme siis vaan myöhässä muiden maiden menosta, syynä se että metsästä kaupunkeihin muutto on vasta 50v sitten tapahtunut. 

Vierailija
34/41 |
08.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja se tuijotus ei ole hyväntahtoinen. Vähän idioottimainen, mutta ei koskaan positiivinen saati sitten kohtelias.

Vierailija
35/41 |
08.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen vastine small talkille.

Vierailija
36/41 |
08.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ovat jostain peräkylältä missä se uusi veräjä on vuoden tapaus ja uusien naamojen näkeminen vielä harvinaisempaa.

Muutin tällaiselle pikkupaikkakunnalle ja todellakin täällä tuijotetaan suurin piirtein suu auki vaikka vaan ohi kävelis. Helvetin ärsyttävää.

Tais sitten olla joku peräkylästä isoon kaupunkiin saapunut mummeli joka tuijotti kaverinsa kanssa jutellessaan kadunkulmassa reilu 100m herkeämättä ihan suoraan kohti kun kävelin samaa katua ohi. Lopulta kyllästyin ja tuijotin koko loppuvälimatkan takaisin, sitten se vasta käänsi päänsä.

Käytöstapoja ei tässä maassa tunnu olevan sen paremmin vanhemmilla kuin nuoremmillakaan. 

Vierailija
37/41 |
08.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kysyisin keski-ikäisiltä tantoilta, miksi tuijotatte tyhmällä ilmeellä nuorempaa pukeutumiseen panostanutta naista? Typerät.

Vierailija
38/41 |
08.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osa miehistä muka kävelee vielä päin ja tönäisee olkapäällän jokaista miestä, joka voisi hänen mielestään viedä hänen naisensa. Järjetöntä riidanhaastamista!

Vierailija
39/41 |
08.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kysyisin keski-ikäisiltä tantoilta, miksi tuijotatte tyhmällä ilmeellä nuorempaa pukeutumiseen panostanutta naista? Typerät.

Olen keski-ikäinen, mutta en tunnista ilmiötä omalla kohdallani koska minulla on yleensä kiire julkisilla paikoilla. Itse asiassa en osaa edes kuvailla, miltä pukeutumiseen panostanut nuori nainen näyttää. Kivan näköisille kaikenikäisille kyllä muistan kehua kun jokin silmiäni miellyttää ikä siinä ole minkäänlaista taka-ajatusta.

Toki juku voi kuvitella kohteliaisuuden mielessään varmaan iskuyritykseksi? Toivottavasti nyt ei sentään! Annetaanhan muissakin maissa kohteliaisuuksia ilman taka-ajatuksia koska ne kuuluvat peruskäytöstapoihin.

Vierailija
40/41 |
08.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse hymyilen näille tuijottelutantoille ja muille ellen ole superväsynyt. Joskus hymyilevät takaisin. Opin tämän lapsena/nuorena ulkomailla asuessa, kun itse toljottelin kaikkia ihmisiä tajuamatta että en ole läpinäkyvä ihminen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän neljä