Anoppi tyrkyttää leipomuksia juhliini
Onko muilla kokemuksia sellaisesta, että jonkun tutun naishenkilön on aina pakko tarjoutua leipomaan sinun juhliisi, vaikket sitä edes haluaisi?
Olen niin kyllästynyt siihen, että anopin pitäisi aina saada osallistua kaikkiin perhejuhliemme järjestelyihin ja tehdä sinne erilaisia leipomuksia jne... Pidän tietyntyyppisistä leivonnaisista ja tykkään leipomisesta, teen siis sen mielelläni itse enkä koe siitä mitään vaivaa. Anopin taas on aina pakko päästävä mukaan leipomaan, ja hänen on pakko tuoda edes muutama kuivakakku, kun leipomisesta on muka minulle niin kovaa vaivaa.
Nyt on tulossa pojan syntymäpäivät ja anoppi on jo etukäteen ilmoittanut, että hän mielellään hoitaa leipomisen, kun juhlien järjestämisestä on minulle muka liian kovaa vaivaa. Sanoin, etten tarvitse apua ja siitä hän loukkaantui. eivätkö minun kakkuni kelpaa. Sinä varmaan teet paljon parempia.
Olen alkanut miettiä, että onko anoppi jotenkin kateellinen siitä, että saan järjestettyä juhlat ja ihmiset pitävät leipomuksistani (eikä hän saa kehuja)... Joka juhlia ennen saa käydä tappelun siitä, miksi häntä ei huolita juhlia järjestämään.
Kommentit (1602)
Jossakin päin Suomea on (liekö yhä) P-paikalla kuvun alla pikkupullia ja kahvitermos. Rouva hoitaa kahvilaa, mutta rahastus itsepalveluna.
Jos asuu jossakin maaseudulla, voisi sen pumpputermoksen siihen puutarhapöydälle laittaa ja pari tuolia sekä kakku kuvun alle. Entiset levähdyspaikat ovat vaan vähissä.
Vaivaa toki vaatii.
Vie kakut leipäjakeluun. Sellaiseen, jossa jaetaan kauppojen vanhentuvaa ylijäämätavaraa.
Sinne kelpaa kaikki, viet vaikka kaikki anopin kiikuttamat kakut sinne, niin aina kelpaa jollekin.
Kannattaa nähdä se vaiva, että laittaa puoliksi, niin iloa riittää useammalle henkilö.
Ei tarvitse riidellä anopin kanssa eikä heittää roskiin hyvää ruokaa.
Usein juuri monet kysyy jakelussa onko pullaa tai makeaa, sitä moni kaipaa vaikka perusruokaa olisi saanutkin jakelussa.
Näe se pieni vaiva ja vie jonnekin tarvitseville!
Tulisi hyvä mieli anopille, sinulle ja saajille.
Älä heitä roskiin!
Vierailija kirjoitti:
Vie kakut leipäjakeluun. Sellaiseen, jossa jaetaan kauppojen vanhentuvaa ylijäämätavaraa.
Sinne kelpaa kaikki, viet vaikka kaikki anopin kiikuttamat kakut sinne, niin aina kelpaa jollekin.
Kannattaa nähdä se vaiva, että laittaa puoliksi, niin iloa riittää useammalle henkilö.
Ei tarvitse riidellä anopin kanssa eikä heittää roskiin hyvää ruokaa.Usein juuri monet kysyy jakelussa onko pullaa tai makeaa, sitä moni kaipaa vaikka perusruokaa olisi saanutkin jakelussa.
Älä heitä roskiin!
Ja anoppi ei kykene viemään suoraan sinne?
Moni leipäjonolainen on sairaalloisen lihava. Ei paljon kakkuja tarvita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä on kyse myös ruokahävikistä. Kun niitä kuivakakkuja roudataan, vaikka on selkeästi sanottu että kiitos älä tuo.
Pakkoko niitä roskiin on heittää? Ei ole. Aikuiset ihmiset! Näin avuttomia.
No kuka ne syö?
Onko se parempi roudata ne työpaikalle ja heittää siellä sitten roskiin?
En ole esim. itse syönyt kuivakakkua lapsuuden jälkeen ikinä, enkä ottaisi työpaikallakaan. En vaan pidä, ajatuskin puistattaa.
En lähde viemään leipäjonoon. Anoppi voi viedä jos haluaa kerran väkisin leipoa.
Koulu voisi tietty olla yksi ajatus, en tajunnut että opettajat ovat sellaisia jätemyllyjä. Mutta kuka lapsi haluaa viedä kakun opettajienhuoneeseen vapaaehtoisesti?
Kuka a)laittaisi vaikka omakotitalon pihatielle kakun "ota tästä" lapulla ja b) kuka oikeasti ottaisi? Paitsi roitat ja ohi kulkevat koirat jos annettaisiin.
Mulle on kyllä oikeasti vieras ajatus että joku söisi kuivakakkua vaikka kadulta.
Meillä pidetään juhlia ja illanistujaisia ja joskus myös kuivakakkua, eikä ikinä ole ollut ylijäämä tarjoilun kanssa ongelmia tai että niitä olisi tarvinnut heittää roskiin.
Kun juhlat tai kutsut on loppumassa, pyydän vieraita käymään tarjottavien kimppuun ja viemään halutessaan niitä kotiinsa.
Ja siinä me kippojen ja kuppien kanssa häärimme pöydän ympärillä ja monet vieraat ovat tavasta otettuja, jos eivät itse leivo tai ei ole aikaa. Ja kaikki kelpaa, viimeistä murusta myöten.Toinen vaihtoehto on viedä työpaikalle, siellä ne häviävät työkaverien suihin.
Ja voihan sen kuivakakun kuivata ja käyttää vaikka juustokakun pohjana.
Uskomatonta, kuinka yhdestä kuivakakusta tehdään ongelma. Kyllä ihmisen elämä täytyy olla mallillaan, kun jopa ongelmattomuudesta saadaan aikaiseksi ongelma.
Ongelmanhan tekevät ne jotka moittivat roskiin heittämistä. Helpoin tapa päästä eroon eikä ongelmaa ole.
Ei ole juhlia alvariinsa, ei varsinkaan sellaisia joissa tarjottaisiin makeaa. Juustokakun pohjana? En ole eläessäni tehnyt juustokakkua enkä mitään muutakaan kakkua. Harvoihin juhliin tilaan aina makeat tarjottavat muualta ja niiden menekki on aina pientä.Myös muiden juhlissa kuin omissani. Suolaiset teen itse ja niitä meneekin.
Miksi on ongelma laittaa se kuivakakku roskiin jos sille ei mitään käyttöä ole? Tai tehdä siitä juustokakku joka yhtälailla ei kenellekään maistu. Enkä ole ikinä mennyt juhliin tupperwarepurkkien kanssa rääppiäisten toivossa. Oikeastiko joku menee juhliin pakasterasiat käsilaukussa ja kantaa kotiin taatelikakun?
Et voi syödä kakkua esim. jäätelön kanssa? Jos ongelma on kakun liiallinen kuivuus. Kyllä minä olen usein saanut juhlista "rääppiäisiä"mukaan. Pakasterasioita ei ole tarvinnut kanniskella mukana.
Minä vartavasten leivon kuivakakkuja jäätelön kanssa tarjottavaksi. Siitä saa näyttävän jälkiruuan tai kahvileivän, kun tarjoaa marjojen kanssa.
Millaisia kokkia täällä onkaan, kun eivät keksi yhdelle tiikerikakulle käytyöä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä on kyse myös ruokahävikistä. Kun niitä kuivakakkuja roudataan, vaikka on selkeästi sanottu että kiitos älä tuo.
No kuka ne syö?
En ole esim. itse syönyt kuivakakkua lapsuuden jälkeen ikinä, enkä ottaisi työpaikallakaan. En vaan pidä, ajatuskin puistattaa.
En lähde viemään leipäjonoon. Anoppi voi viedä jos haluaa kerran väkisin leipoa.
Koulu voisi tietty olla yksi ajatus, en tajunnut että opettajat ovat sellaisia jätemyllyjä. Mutta kuka lapsi haluaa viedä kakun opettajienhuoneeseen vapaaehtoisesti?
Kuka a)laittaisi vaikka omakotitalon pihatielle kakun "ota tästä" lapulla ja b) kuka oikeasti ottaisi? Paitsi roitat ja ohi kulkevat koirat jos annettaisiin.
Mulle on kyllä oikeasti vieras ajatus että joku söisi kuivakakkua vaikka kadulta.
Meillä pidetään juhlia ja illanistujaisia ja joskus myös kuivakakkua, eikä ikinä ole ollut ylijäämä tarjoilun kanssa ongelmia tai että niitä olisi tarvinnut heittää roskiin.
Kun juhlat tai kutsut on loppumassa, pyydän vieraita käymään tarjottavien kimppuun ja viemään halutessaan niitä kotiinsa.
Ja siinä me kippojen ja kuppien kanssa häärimme pöydän ympärillä ja monet vieraat ovat tavasta otettuja, jos eivät itse leivo tai ei ole aikaa. Ja kaikki kelpaa, viimeistä murusta myöten.Toinen vaihtoehto on viedä työpaikalle, siellä ne häviävät työkaverien suihin.
Ja voihan sen kuivakakun kuivata ja käyttää vaikka juustokakun pohjana.
Uskomatonta, kuinka yhdestä kuivakakusta tehdään ongelma. Kyllä ihmisen elämä täytyy olla mallillaan, kun jopa ongelmattomuudesta saadaan aikaiseksi ongelma.
Ongelmanhan tekevät ne jotka moittivat roskiin heittämistä. Helpoin tapa päästä eroon eikä ongelmaa ole.
Ei ole juhlia alvariinsa, ei varsinkaan sellaisia joissa tarjottaisiin makeaa. Juustokakun pohjana? En ole eläessäni tehnyt juustokakkua enkä mitään muutakaan kakkua. Harvoihin juhliin tilaan aina makeat tarjottavat muualta ja niiden menekki on aina pientä.Myös muiden juhlissa kuin omissani. Suolaiset teen itse ja niitä meneekin.
Miksi on ongelma laittaa se kuivakakku roskiin jos sille ei mitään käyttöä ole? Tai tehdä siitä juustokakku joka yhtälailla ei kenellekään maistu. Enkä ole ikinä mennyt juhliin tupperwarepurkkien kanssa rääppiäisten toivossa. Oikeastiko joku menee juhliin pakasterasiat käsilaukussa ja kantaa kotiin taatelikakun?
Et voi syödä kakkua esim. jäätelön kanssa? Jos ongelma on kakun liiallinen kuivuus. Kyllä minä olen usein saanut juhlista "rääppiäisiä"mukaan. Pakasterasioita ei ole tarvinnut kanniskella mukana.
No pikkuisen ohiksena, mutta iso osa ihmisistä ei vaan yksinkertaisesti tykkää kakuista. Miksi se on ongelma? Ei tulisi mieleenkään syödä jotain kuivakakkua. Ei vaan kertakaikkiaan. Jos olisin kutsuilla jossa olisi kahvia ja kuivakakkua, ottaisin vaan kahvin tai minimaalisen siivun sitä kakkua ja jättäisin sen jonnekin sivupöydälle.
Ajatuksenakin on absurdi, että vetäisisn anopin tuoman, muille kelpaamattoman kokonaisen kuivakakun vaikka kahden viikon sisällä jäätelön kanssa ihan vaan siksi että se pitää syödä vaikka väkisin. Miksi tämä olisi roskiin laittamista parempi vaihtoehto?
En ole sanonut, että tarvitsisi syödä väkisin. Jos ei pidä, niin sitten ei. Yritin vain kertoa yhden esimerkin, millä kuivakakku maistuu omasta mielestäni hyvältä. Kerropa minulle, miksi syömäkelpoisen ruoan roskiin heittäminen olisi hyvä idea? Suomessa on valtavasti muutenkin ruokahävikkiä.
Eihän se tietenkään ole missään nimessä hyvä idea. Mutta sitä suuremmalla syyllä - ja siitä kai ketjussa oli kysymys- miksi se anoppi (tai kuka tahansa vieras) tuo sen kakun pyytämättä juhliin? Jopa vuodesta toiseen, vaikka se seisoo aina siinä pöydässä koskemattomana eikä tuoja suostu viemään sitä mennessään? Kun ei itsekään sitä ottanut?
Enemmänhän se tuoja tuossa tekee väärin: hassaa ainekset, sähkön, bensan jne. Jos se kuivakakku on niin ihanaa, eikä hän voi viedä sitä sitten takaisin ja syödä jäätelön kanssa tai viedä paikallisiin katsastuskonttoreihin ja hoitolaitoksiin.
Koko juttuhan oli siinä, että tuodaan pyytämättä ja suunnitellun yli. Eli tarkoituksella tuotetaan hävikkiä juhlien järjestäjästä piittaamatta.
Vierailija kirjoitti:
Ollaanko nykyään tosiaan noin vieraantuneita
appi- ja omista vanhemmista kun monet pitävät heitä vieraana.Me käydään usein anopin ja äitini luona sunnuntaipäivällisellä ja juurin vien kuivakakun tai marjapiirakan kahvin kanssa syötäväksi, vaikka molemmat ovat innokkaita kokkaajia ja leipojia. Myös perhejuhliin.
Eikä ole tullut edes mieleen, että jotenkin pahoittaisin heidän mielensä tai kävisin valtataistelua.
Päinvastoin, me tullaan heille kuin omaan kotiin, jopa meillä on avaimet.
Saatetaan mennä kysymättä jääkaapille tai poimia kukkia puutarhasta tai syödä marjapensassta marjoja. Myös lehdet luetaan.Näistä mitään en tekisi, jos olisin kylässä, mutta vanhempieni ja appivanhempien luona kyllä.
Ketjua lukiessani tuli ristiriitaiset tunteet, tehtaileeko mun äitini ja anoppi ap. kaltaisia aloituksia ja haukkuvat täällä tytärtään tai miniäänsä.
En tiedä, minkä ikäinen olet, mutta me emme ainakaan tapaa appivanhempia yhdessä juuri koskaan. Mies kyläilee itsekseen vanhemmillaan, ja minä teen sillä aikaa omia juttujani. Sama käy myös toisinpäin. Olemme vähän päälle kolmekymppisiä. Minulla ei myöskään ole enää avainta lapsuudenkotiini, kun taas miehen lapsuudenkodissa on ovet aina auki. Mitään kakkuja tai piirakoita emme tee emmekä vie, ja juhlat järjestämme itse valitsemallamme kokoonpanolla, pääasiassa siis kaksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kuka ne syö?
Jätemyllyjä? Ihan ruokaa se on, vaikka sinä et niistä tykkääkään. On paljon muitakin vaihtoehtoja, esim. vanhainkoteja. Itse olen antanut mm. sinne. Ilahtuvat suuresti.
Oho. Oikeasti? Käyn itse vapaaehtoisena muistisairaiden ryhmäkodissa. Kysyin voiko sinne viedä mansikoita ja vastaus oli että jos vien sille yhdelle vanhukselle jonka kanssa enimmäkseen olen niin käy, mutta ei yleisesti jakoon, koska saattaa olla rajoitteita.
Myöskään päiväkotiin ei saa viedä itse tehtyä.
Tottakai rajoitteet pitää ottaa huomioon, mutta muuten saa viedä.
Ainakaan Helsingissä ei päiväkotiin saa viedä mitään pakkaamatonta tai itsetehtyä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä vikaa on ylipäätänsä kuivakakuissa? Siis maun puolesta? Kysyn vaan uteliaisuudesta, musta ne on hyviä.
Ne ovat tekstien mukaan kuivia, koska niissä ei ole liivatetta (eli siansuolia ja -jänteitä).
Liivatetta on vain ihanissa juustokakuissa. :D
Jos olisin tässä tapauksessa anoppi niin,
a, en leipoisi juhliin b) en menisi juhliin c) en soittaisi d) en onnittelisi e ) en vastaisi puhelimeen f) en avaisi ovea. jne
Vierailija kirjoitti:
a, en leipoisi juhliin b) en menisi juhliin c) en soittaisi d) en onnittelisi e ) en vastaisi puhelimeen f) en avaisi ovea. jne
g) temppuilisin ja kiukuttelisin ja oikuttelisin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä vikaa on ylipäätänsä kuivakakuissa? Siis maun puolesta? Kysyn vaan uteliaisuudesta, musta ne on hyviä.
Ne ovat tekstien mukaan kuivia, koska niissä ei ole liivatetta (eli siansuolia ja -jänteitä).
Kuiviahan ne ovat, nimikin sen jo kertoo. Ja meillä nimenomaan mies inhoaa kuivakakkuja yli kaiken. Aiheuttavat kuulemma kakorefleksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kuka ne syö?
Jätemyllyjä? Ihan ruokaa se on, vaikka sinä et niistä tykkääkään. On paljon muitakin vaihtoehtoja, esim. vanhainkoteja. Itse olen antanut mm. sinne. Ilahtuvat suuresti.
Oho. Oikeasti? Käyn itse vapaaehtoisena muistisairaiden ryhmäkodissa. Kysyin voiko sinne viedä mansikoita ja vastaus oli että jos vien sille yhdelle vanhukselle jonka kanssa enimmäkseen olen niin käy, mutta ei yleisesti jakoon, koska saattaa olla rajoitteita.
Ainakaan Helsingissä ei päiväkotiin saa viedä mitään pakkaamatonta tai itsetehtyä.
Ei myöskään oman lapsemme päiväkodissa eikä koulussa. Ohje tuli nkoulun osalta Wilmassa, päiväkodissa lapulla.
Esim. joku muumikeksit on ok. mutta ei mummon tiikerikakku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kuka ne syö?
Vastaukseni koski vanhainkoteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
g) temppuilisin ja kiukuttelisin ja oikuttelisin
h) Uhriutuisin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuiviahan ne ovat, nimikin sen jo kertoo. Ja meillä nimenomaan mies inhoaa kuivakakkuja yli kaiken. Aiheuttavat kuulemma kakorefleksin.
No syö kastikkeen tai jäätelön kanssa :D Mutta kun en voi. Ja osaa. Ja pitää valittaa. :D Elämämkoulu haisee :D
Vierailija kirjoitti:
Ja lapsenlapsista tulisi tooosi läheisiä.
Kuten ketjussa jo aikaisemmin todettua: jokainen valitsee omat taistelunsa. Ja maksaa hinnan sitten siitä. Jos näin haluaa niin näin saa. Kuivakakun hinnalla.
544, ei ole nyt ketjussa kyse siitä, etteikö anoppi ole itse kykenevä viemään leipäjonossa, voi jopa viedäkin.
Se on 8ma aiheensa ja ketjussa.
Vaan se, että aloittaja tuskailee minne laittaa anopin HEILLE tuoma kuivakakku.
Ja varmaan on monissa juhlissakin lihavia ihmisiä ja heille on samat tarjoomukset esillä kuin laihoillakin.
Vai pitäisikö nyt tämän typerän *lihavat köyhät* kommentoijan älyväläyksen mukaan juhlissa olla lihaville dieettipöytä ja muille normaalitarjoilupöytä?
Ja juhlissa joku ohjaamassa, että lihavat kutsuvieraat eivät vahingossakaan mene väärään pöytään ottamaan?
Ja ei niitä kuivakakkuja tai pullia ja nyt niin paljon leipäjakelussa ole eikä tule olemaan, että se ketään lihottaa, vaikka kerran kuussa kuivakakkupuolikkaan mukaansa saisikin.
Ilkeily ja ivailu näköjään on vain niiniin mukavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse riidellä anopin kanssa eikä heittää roskiin hyvää ruokaa.Usein juuri monet kysyy jakelussa onko pullaa tai makeaa, sitä moni kaipaa vaikka perusruokaa olisi saanutkin jakelussa.
Älä heitä roskiin!Ja anoppi ei kykene viemään suoraan sinne?
Moni leipäjonolainen on sairaalloisen lihava. Ei paljon kakkuja tarvita.
Jos koet, että anoppi toimii tyhmästi, niin miksi sinunkin pitää toimia tyhmästi. Keskity siihen, mitä sinä voit tehdä. Tuollainen solvaaminen on ilkeää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kuka ne syö?
Vastaukseni koski vanhainkoteja.
Koskee täällä kaikki kaupungin yksikköjä, myös vanhiankoteja. Toki yksityisiä on paljon. Siitä vaan googlettelamaan anopin tiikerikakku vierellä.
Ok. Hyvä tietää vastaisuuden varalle. Tuossa paikassa ei saanut viedä, ei myöskään lasten päiväkodissa. Vain suljetussa pakkauksessa ostettua ja niin, että ainesosaluettelon on nähtävissä.
Mulla nyt ei ole ollut kuivakakkuepisodia, mutta mansikoista kysyttyäni sain lapulla ohjeet.
Tietty tuossa kyse on muistisairasista, eli tarjoilu ehkä siksi rajoitetumpaa. Mutta sama homma on kyllä päiväkodissakin.