Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kasvisrpainotteisempaan ruokaan siirtyminen ja vatsavaivat. Eikö kasvisruoka vaan sovi kaikille?

Vierailija
07.09.2018 |

Tartuin kaveripiirissä kiertävään kasvisruokahaasteeseen ja päätin vähentää radikaalisti lihansyöntiä. Eli en ole oikeastaan syönyt punaista lihaa muutamaan viikkoon, kanaa ehkä kerran. Kananmunia ja kalaa syön, etenkin edellisiä.

Tulos: tunnen oloni suht vireäksi ja energiseksi ja tunnen henkistä tyydytystä ruokavaliosta, joka on ympäristön ja eläinten kannalta eettisempi kuin sekasyöjän ruokavalio. Mutta: vatsavaivoja on aika tavalla, tuntuu että mitä kasvispainotteisempaa syön, sitä enemmän. Ts. jos syön VAIN kasviksia, papuja, linssejä, yms. vatsa turpoaa usein aterian jälkeen palloksi ja kivistää. Ilmavaivoja on myös. Jos taas syön papujen sijaan kananmunia tai tofua tms, tai kalaa, olo on suht ok. Soijatuotteita ei kait kuitenkaan pitäisi liikaakaan syödä...

Olen kuitenkin syönyt kasviksia toki myös lihansyöjänä, ihan paljonkin, mutta en kyllä palkokasveja näin paljon. Onko tässä kyse jostain siirtymävaiheesta, jonka jälkeen olo tasoittuu vai eikö tietyt ruuat vaan sovi mulle? Toinen ärsyttävä asia tässä on se, että vaikka maha on pallo ja olen syönyt ison lautasellisen ruokaa, on silti usein jotenkin ei-kylläinen olo ja joudun napostelemaan välipaloja, mitä en ennen tehnyt. Vaikka en oikeastaan koskaan syönyt mitään hirveitä määriä lihaa kerralla, se piti paremmin kylläisenä enkä tuntenut oloani oudolla tavalla nälkäiseksi aterioiden välissä. Painoa en ole kokeilun myötä menettänyt yhtään, eikä se ole tarkoituskaan.

Asiantuntijoita linjoilla?

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
07.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sen kummempia asiantuntijoita, mutta ihminen on sekasyöjä. Totta ihmeessä vatsa menee sekaisin väärästä ravinnosta. Ihmisen kuuluu syödä siten kuin sen on tarkoitettu syödä, eikä itse säveltää jonkun ideologian mukaan.

Vierailija
2/2 |
07.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vaihtaa ruokavaliota hyvin radikaalista, toki se aiheuttaa vatsavaivoja, koska suolistofloora riippuu siitä mitä on aikaisemmin syöty ja sen muuttumisen aikana ruoansulatus ei tietenkään toimi optimaalisesti. Toki on myös mahdollista, että jotku ruoka-aineet eivät vain sovi, mutta mikä niistä tarkkaan ottaen aiheuttaa ongelmia, on vaikeammin pääteltävissä, jos ruokavalioon yhtäkkiä tulee useita uusia ainesosia. Papukasveihin kyllä useimmat tottuvat aikaa myöden, kun niitä aletaan syödä säännöllisesti, esimerkiksi itselleni ne eivät aiheuta suolisto-ongelmia, mutta ruisleipä onkin sitten kokonaan toinen juttu. Ruokavalion lisäykset ja poistot olisi syytä tehdä vähän hitaammalla tahdilla jos haluaa välttää isommat ongelmat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi seitsemän