Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yliopiston käyneet

Vierailija
07.09.2018 |

Katsotaanko kurssiarvosanoja työhaastatteluissa?
Eli onko numeroilla väliä, vai vaan valmistumisella?

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On katsottu ja varsinkin gradun arvosanaa.

Hait tutkijaksi tai johonkin muuhun yliopistovirkaan? Ei tavalliset kunnallisia virkoja täyttävät luottamushenkilöt saati sitten yksityiset työnantajat yleensä edes tiedä, mitä ne arvosanat ovat. Ainoa, mikä joskus on kiinnostanut, on tietyn kelpoisuuden antava oppiaine, eli se on tärkeämpää, mitä on opiskellut eikä se, millä menestyksellä.

Vierailija
42/56 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todella harvoin katsotaan mitään kurssiarvosanoja. 

Jos nyt aloittaisin opinnot uudelleen, kiinnittäisin paljon enemmän huomiota verkostoitumiseen ja paljon vähemmän huomiota opintomenestykseen. Menisin ainejärjestön bileisiin siitä huolimatta, että seuraavana aamuna odottaa tentti.

Sama juttu. Menisin kaikkeen järjestötoimintaan ja juoksisin kaikissa kissanristiäisissä ja yrittäisin saada minimimäärän vuodessa kasaan. En stressaisi kolmosista ja ottaisin vapaavalintaiseksi kaikkea puheviestintää ja bisnesenglantia. Olihan se hauska elää kuvitelmassa, että osaaminen ratkaisee, mutta pudotus on jyrkkä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole katsottu eikä gradun arvosanaa kyselty. Lähinnä haluttu katsoa todistusta siltä kannalta, että se on olemassa.

Vierailija
44/56 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On katsottu ja varsinkin gradun arvosanaa.

Hait tutkijaksi tai johonkin muuhun yliopistovirkaan? Ei tavalliset kunnallisia virkoja täyttävät luottamushenkilöt saati sitten yksityiset työnantajat yleensä edes tiedä, mitä ne arvosanat ovat. Ainoa, mikä joskus on kiinnostanut, on tietyn kelpoisuuden antava oppiaine, eli se on tärkeämpää, mitä on opiskellut eikä se, millä menestyksellä.

Itse olen yksityisellä puolella teollisuudessa ja katson todistukset, usein hakijalla on sama koulutus kuin haastattelijalla itsellään on. 

Vierailija
45/56 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todella harvoin katsotaan mitään kurssiarvosanoja. 

Jos nyt aloittaisin opinnot uudelleen, kiinnittäisin paljon enemmän huomiota verkostoitumiseen ja paljon vähemmän huomiota opintomenestykseen. Menisin ainejärjestön bileisiin siitä huolimatta, että seuraavana aamuna odottaa tentti.

Sama juttu. Menisin kaikkeen järjestötoimintaan ja juoksisin kaikissa kissanristiäisissä ja yrittäisin saada minimimäärän vuodessa kasaan. En stressaisi kolmosista ja ottaisin vapaavalintaiseksi kaikkea puheviestintää ja bisnesenglantia. Olihan se hauska elää kuvitelmassa, että osaaminen ratkaisee, mutta pudotus on jyrkkä

Osaaminen ei pelkästään ratkaise. Olen nähnyt, kun parhailla arvosanoilla valmistunut ei pääse läpi työpaikan hakuun liittyneitä soveltuvuustestejä.  Opinnon täysin läpi luistellut, luistelee helposti myöhemminkin, kun tylsiä töitäkin pitäisi tehdä.

Vierailija
46/56 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on niin paikkakohtaista. Joitain ei kiinnosta yhtään ja jossain työhaastattelussa on käyty melko tarkkaan läpi tutkintotodistusta. Sama työtodistusten kanssa. Ihan vähän aikaa sitten eräässä työhaastattelussa kysyttiin miksi olin valinnut yhden melko harvinaisen sivuaineen ja koinko että siitä oli hyötyä työelämässä (ja linkittyikö se hyvin muuhun opiskelemaani). Eli tuollaisiakin asioita voi hieman miettiä etukäteen. Ettei mene lukkoon ja sano että opiskeli sitä ja tätä ihan muuten vaan. Ja jos todistus on huono mieti millä voit kompensoida sitä jos arvosanat tulevat puheeksi.

Vierailija
47/56 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo kyselty, ekaan valmistumisen jälkeiseen työpaikkaan haastattelussa taidettiin pari minuuttia keskustella gradun aiheesta. Siinäpä se. 

Vierailija
48/56 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä katsotaan kun hakee ennen valmistumista harjoitteluita. Kerran ei katsottu, mutta keskiarvo piti ilmoittaa hakuvaiheessa. Jossain kyyläsivät ylioppilastodistusta jopa enemmän kuin yliopiston..

Vierailija
49/56 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole koskaan kysytty. Työtodistuksiakin on kysytty ehkä korkeintaan puolessa paikoista. Kurssiarvosanoilla ei ole mitään merkitystä, gradulla saattaa olla mutta ainakaan minulta sitäkään ei ole kysytty.

Vierailija
50/56 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran työhaastattelussa kysyttiin onko lukiossa opiskeltu lyhyttä vai pitkää matematiikkaa. Tämä siis korkeakoulusta valmistuttuani. Muuten ei ole kovin paljon opinnoista kyselty töitä hakiessani.

Vierailija
51/56 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Filosofian kandidaatin papereilla olen hakenut. Ne vastaavat nykyistä ylempää tutkintoa eli maisteria. Liitin hakemukseen myös erillisen maisterin todistuksen. Tutkintotodistuksessa on vain lueteltu minkä arvosanan olen missäkin aineessa suorittanut. Ei niistä mitään numeroarviointeja annettu. Gradusta taisi todistuksessa olla arvosana. Samoin opetusharjoittelusta oli arvosana, sanallinen ja numero. 

Vierailija
52/56 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole koskaan kysytty haastattelussa. Julkisella puolella on kyllä sitten pitänyt tutkintotodistus tuoda näytille, mutta vasta, kun työ on jo saatu. Ne vaan on halunneet varmistaa, että mulla tosiaan on se tutkinto, jolla olen hakenut ja päässyt töihin.

Vierailija
53/56 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on tiede ja totuus kirjoitti:

Filosofia on tieteiden tiede ja varmasti olisi ollut kaikkein mielenkiintoisin opiskeluaihe, mutta pupu tuli pöksyyn ja valitisin kaupallisen alan. Tylsähän se onkin.

Valmistuin filosofia pääaineena, ja nyt kaduttaa. Tuntuu että työllistyminen takkuaa jo siinä. Tuntuu että yhtään ei huomata, että olen opiskellut muutakin, mm. tietojenkäsittelyä jopa enemmän kuin sitä filosofiaa, ja vieläpä hyvällä menestyksellä. Ja varsinkaan ei tiedetä, että filosofia sisältää esim. logiikkaa ja että sillä on yhteisiä tutkimuskohteita matematiikan ja tietojenkäsittelyn kanssa.

Rupesin nyt sitten opiskelemaan tietojenkäsittelyn maisteriohjelmassa saadakseni asian korjattua.

Jos niitä kurssiarvosanoja syynättäisiin, niin ehkä en olisi työtön.

Kannattaa katsoa ei rekryjen ansiovertailut, joita tehdään ainakin julkisissa paikoissa. Niistä näkee, mitä painotetaan. Yleinen havainto on se, että arvosanoja ei edes mainita. Tärkeämpää on se, mitä on opiskellut ja minkä verran. Tai siis toiseksi tärkeintä "yleisen soveltuvuuden" lisäksi, mikä se missäkin paikassa aina on. Läheskään aina ei valita ansiotuneinta eikä opinnoissaan parhaita arvosanoja saanutta hakijaa.

"Filosofian maisteri" on kyllä paha titteli vaikkapa joillekin kunnanvaltuustojen maajusseille, joilla ei ole mitään käsitystä siitä, että esimerkiksi matematiikan opettaja on FM.

Vierailija
54/56 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikinä ei ole arvosanoja katsottu (ei kurssien, eikä gradun). Joskus muutama sana keskusteltu gradun aiheesta, mutta sekin oli silloin ensimmäisissä työhaastatteluissa juuri valmistumisen jälkeen. /KM, UEF

Vierailija
55/56 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vilkaistu on, enemmän on katsottu CV;tä, aik. työtehtäviä, julkaisuja ja kielitaitoa. 

Vierailija
56/56 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen käynyt vain AMK, mutta numeroits ei kukaan ole katsonut. Sen tutkintopaperin kyllä.

Otsikossa kysyttiinkin yliopiston käyneet, ei ylemmän ammattikoulun käyneet. 

Ai kauhee, vai että oikein ylempi ammattikoulu :D Tällä palstalla ei kyllä voida sietää ammattikorkeakouluopintoja.

Onhan ne eri koulutkin! toinen on käytännön työelämän korkeakoulu ja toinen tiedeyliopisto!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi neljä