Ihmetyttää ihmiset jotka eivät anna lastensa itsenäistyä!
Muutama kaveri ja työkaveri ovat kertoneet 18-19 -vuotiaista lapsistaan jotka eivät saa elää normaalia nuoren elämää, joilla on kotiintuloaikoja eikä päästetä poikakaverille yöksi tai kytätään netissä että mitä se nyt tekee, ei kai namusedät vikittele..
Miksette osaa lopettaa ajoissa?
Kommentit (43)
Olen itse muuttanut kotoa eri paikkakunnalle kun olin 16-v ja ollut ihan itse vastuussa itsestäni. Tuli toki juhlittua ym, mutta onneksi joku järki säilyi. Kaveri taas alkoholisoitui lukion tokalla jo, kun oli "itsenäinen eikä kukaan vahtinut". Hirveä kohtalo lahjakkaalle nuorelle, ei koskaan kai saanut edes lukiota loppuun. Joten ei kaikille täysi-ikäisyyttä lähenteleville tosiaan se täysi vapaus oikein sovi. Ja "omien virheiden tekeminen" voi viedä loppuelämän pilalle.
Meillä puhelimet menee yöksi parkkiin kaikilta, siis ihan meiltä aikuisiltakin. Ja me aikuisetkin kerrotaan minne mennään ja milloin, niin toisillemme kuin lapsillekin. Itse kutsun tätä käytöstavoiksi ja normaaliksi ja olen iloinen että lapsenikin ovat saman omaksuneet.
Mutta tottakai kun ikää tulee ja nuori osoittaa vastuuntuntoista käytöstä, saa lisää vapauksia. En ollenkaan ymmärrä joidenkin vanhempien logiikkaa, jossa nuorilla on vapaudet ilman vastuuta, ei maailma sillä tavoin toimi ja ainakin minä yritän valmistaa lapsiani hyvään aikuisuuteen ja omaan ajatteluun, sisältäen juuri tärkeän vapauden ja vastuun yhteyden.
Liittyykö seksielämä tähän? En antaisi harrastaa seksiä vaikka kyllä saisi pitää puhelimensa yölläkin.
Minulla on 18v lukiolainen. Ei tulisi mieleenkään sanoa että saa valita säännöt tai ulos. Eikä ole ennenkään tarvinnut pomottaa. Ei koskaan rajoittaa lännykänkäyttöä tms. Lapsi osaa ajatella ja minä osaan kunnioittaa häntä
Tiedän että aikoo muuttaa luki8n jälkeen pois. Mutta hän tietää ettei nyt vielä kannata