Ihmetyttää ihmiset jotka eivät anna lastensa itsenäistyä!
Muutama kaveri ja työkaveri ovat kertoneet 18-19 -vuotiaista lapsistaan jotka eivät saa elää normaalia nuoren elämää, joilla on kotiintuloaikoja eikä päästetä poikakaverille yöksi tai kytätään netissä että mitä se nyt tekee, ei kai namusedät vikittele..
Miksette osaa lopettaa ajoissa?
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä pahaa on laittaa puhelin yöksi pois? Omat teinit eivät nukkuisi enää ollenkaan, jos puhelin välkkyisi sängyn vieressä.
Miten kauan ajattelit jatkaa tuota takavarikoimista? Eikö olisi jo aika 16 - vuotiaana teinin tehdä omat virheensä ja oppivan niistä ihan itse? Eikö ole tavoitteena että nuoret oppivat itse säätelemään somettamistaan?
Tottakai se on tavoite, mutta toiset vaan on kovakallosempia haihattelijoita kuin toiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä pahaa on laittaa puhelin yöksi pois? Omat teinit eivät nukkuisi enää ollenkaan, jos puhelin välkkyisi sängyn vieressä.
Miten kauan ajattelit jatkaa tuota takavarikoimista? Eikö olisi jo aika 16 - vuotiaana teinin tehdä omat virheensä ja oppivan niistä ihan itse? Eikö ole tavoitteena että nuoret oppivat itse säätelemään somettamistaan?
Tottakai se on tavoite, mutta toiset vaan on kovakallosempia haihattelijoita kuin toiset.
Ehkä juuri siksi etteivät ole saaneet treenata sitä taitoa. Ei ole yllätys että eivät osaa.
Vierailija kirjoitti:
Miten netissä voidaan kytätä mitä joku tekee?
Ottamalla tuoli persiin alle ja seuraamalla vierestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa ihmetellyt. 16 - vuotiaat siskontytöt joutuvat antamaan puhelimensa ”parkkiin” yöksi. 🙄
Meidän teini valvois koko yön puhelimensa kanssa, ellei joutuisi laittamaan sitä parkkiin. Viime yönä hihitteli kolmen aikaan tabletille, kun oli jäänyt huoneeseensa.
Miten pystytte vahtimaan lukiolaista? Jokaiselle on pakko ostaa tabletti, jota sitten käytetään wifillä puhelimen kautta.
Mun 16-vuotias vetoaisi länsyihin, jos veisin puhelimen ja tabletin. En ole edes yrittänyt.
Hän on aivan liikaa netissä hengaamassa, mutta mahdotonta on vahtia nuorta, joka myös tekee kouluhommat tietokoneella.
No sepäs se, kun toisilta jää vallan ne kouluhommat tekemättä, vaikka istuisi koko päivän koneella ja tabletilla. Ja istuu vielä koko yönkin, jos se sallitaan. Tosin meillä vasta 9.lk ja ensi vuonna oma vastuu kasvaa,,kun ei olla enää opetusvelvollisuuden piirissä. Tosin en voi silloinkaan hyväksyä sitä, että yöt valvoisi somessa.
Nuoren aivot kehittyvät 25-vuoriaaksi asti. Ei vanhempien välittäminen lopu täysi-ikäistymiseen. Alempien sosiaaliluokkien meininkiä sitäpaitsi tämä "16-vuotiaana omilleen ja pitäkööt huolen itsestään".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä juuri siksi etteivät ole saaneet treenata sitä taitoa. Ei ole yllätys että eivät osaa.
Kyllä on saanut treenata ja lopputulos on kaksi tuntia yöunia ja poissaolo koulusta. Arvaa kumpi kiinnostaa teiniä enemmän: koulunkäynti vai netti?
Ei 16 - vuotiaat enää tarvitse äitiä kertomaan milloin käydä vessassa, nukkua, peseytyä tai syödä.
Tai jos tarvitsee on kyse jostain reppanasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on saanut treenata ja lopputulos on kaksi tuntia yöunia ja poissaolo koulusta. Arvaa kumpi kiinnostaa teiniä enemmän: koulunkäynti vai netti?
Olisit antanut kärsiä itse seurauksista. Nyt riistit mahdollisuuden oppia takavarikoimalla puhelimen.
Toiset oppivat vain kantapään kautta.
Vierailija kirjoitti:
Nuoren aivot kehittyvät 25-vuoriaaksi asti. Ei vanhempien välittäminen lopu täysi-ikäistymiseen. Alempien sosiaaliluokkien meininkiä sitäpaitsi tämä "16-vuotiaana omilleen ja pitäkööt huolen itsestään".
Ei kukaan ole niin sanonut että kotoa pois pitäisi potkia, mutta kyllä keskustelulla saa huomattavasti enemmän aikaan kuin uhkailulla ja kiristämisellä. Se se vasta wt touhua onkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa ihmetellyt. 16 - vuotiaat siskontytöt joutuvat antamaan puhelimensa ”parkkiin” yöksi. 🙄
Meidän teini valvois koko yön puhelimensa kanssa, ellei joutuisi laittamaan sitä parkkiin. Viime yönä hihitteli kolmen aikaan tabletille, kun oli jäänyt huoneeseensa.
Miten pystytte vahtimaan lukiolaista? Jokaiselle on pakko ostaa tabletti, jota sitten käytetään wifillä puhelimen kautta.
Mun 16-vuotias vetoaisi länsyihin, jos veisin puhelimen ja tabletin. En ole edes yrittänyt.
Hän on aivan liikaa netissä hengaamassa, mutta mahdotonta on vahtia nuorta, joka myös tekee kouluhommat tietokoneella.
No sepäs se, kun toisilta jää vallan ne kouluhommat tekemättä, vaikka istuisi koko päivän koneella ja tabletilla. Ja istuu vielä koko yönkin, jos se sallitaan. Tosin meillä vasta 9.lk ja ensi vuonna oma vastuu kasvaa,,kun ei olla enää opetusvelvollisuuden piirissä. Tosin en voi silloinkaan hyväksyä sitä, että yöt valvoisi somessa.
Milloin sallit?
Meillä 18v voi itse päättää, muuttaako pois kotoa vai hyväksyykö kodin säännöt. Niihin kuuluu mm. se, että on kotiintuloaika, vieraita tulee vain vanhempien luvalla jne. Varmaan kamalan ahdistavaa, mutta toisaalta pakettiin kuuluu ilmainen asuminen, ruoka ja netti, vanhempien maksamat harrastukset ja käytänössä kaikki muutkin kulut. Nuori voi valita, kumpi painaa vaakakupissa enemmän, taloudellisesti helppo elämä vai vapaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
So? Ja minä teininä luin koko yön kirjoja (tablettejahan ei silloin ollut) ja ihan aikuiseksi kasvoin. Kyllä se elämä opettaa, ettei koko yötä kannata valvoa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo ja tuo haihattelijaksi sanominen jo kertoo, ettei vanhempi kunnioita lastaan. Tietysti sellaisessa suhteessa on konflikteja.
Vierailija kirjoitti:
Meillä 18v voi itse päättää, muuttaako pois kotoa vai hyväksyykö kodin säännöt. Niihin kuuluu mm. se, että on kotiintuloaika, vieraita tulee vain vanhempien luvalla jne. Varmaan kamalan ahdistavaa, mutta toisaalta pakettiin kuuluu ilmainen asuminen, ruoka ja netti, vanhempien maksamat harrastukset ja käytänössä kaikki muutkin kulut. Nuori voi valita, kumpi painaa vaakakupissa enemmän, taloudellisesti helppo elämä vai vapaus.
Taloudellinen vallankäyttö on ehkä yksi vastenmielisimmistä tavoista, joilla vanhemmat käyttää valtaa lapsiinsa. Tunnen jopa 30-vuotiaita, jotka on materiaalisilla asioilla sidottu vanhempiinsa ja noudattamaan näiden tahtoa. Omallakin kohdalla vanhemmat yrittivät tuota - en ottanut autokoulua, en asuntoa, koska tiesin ettei sitä annettu hyvästä tahdosta vaan halusta hallita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän sen ikäinen näe asiaa virheenä, vaan oikeutenaan. Siis valvoa ja pilata terveytensä. Ja se ei ole virhe koska äiti antoi olla puhelimella.
Minkä ikäisenä teidän huushollissa ei tarvitse enää luovuttaa puhelinta takavarikkoon yöksi?
Mulla ei ole teinejä. Mutta kyllä minua valvottiin, etten pilaa terveyttäni, ei annettu katsoa tv:tä jne.
No niin, siinähän se selvisi. Joku vela kommentoi lasten kasvatusta kokemuksen syvällä rintaäänellä.🙄
Ei tuon mielipiteen omaamiseen tarvita omia lapsia! "Eihän sen ikäinen näe asiaa virheenä, vaan oikeutenaan. Siis valvoa ja pilata terveytensä. Ja se ei ole virhe koska äiti antoi olla puhelimella"
Tosi surullista että niin moni kertoo käyttävän valtaa lähes täysi-ikäisiin tai täysi-ikäisiin lapsiinsa. Vastikkeellista rakkautta. :(
Tästä pitäisi olla joku opastus teinien vanhemmille, vähän niinkuin neuvola pienemmille. Monet on vaan niin hukassa vanhemmuutensa kanssa kun lapset kasvaa. Kuvitellaan että mikä päti 6 - vuotiaaseen, pätee 16 - vuotiaaseenkin.
Vapaus ja vastuu kulkevat käsikädessä. Ei voi vaan saada vapauksia jos ei pysty kantamaan siihen liittyvää vastuuta.
16-vuotiaat ovat vielä alaikäisiä ja vanhempien vastuulla ja valvottavissa. Sen sijaan täysi-ikäiset ovat ihan eri juttu. Miksi eivät muuta omilleen, jos kyylääminen ottaa päähän?
Mitä tiukempi lieka, sitä enemmin teini riuhtoo.