"Jätätkö jätteet kierrättämättä ja ostat hyvän omantunnon ajattelemalla, että polttoonhan ne kuitenkin menevät? Ei kannata, sillä nyt hukumme jätteenpolttolaitosten kuonaan ja tuhkaan"
"Jätteenpolttolaitokset tuottavat jatkuvalla syötöllä tuhkaa ja kuonaa, joille pitäisi keksiä kiireesti käyttökohteita. Muuten tila varastoimiseen uhkaa loppua kesken."
https://yle.fi/uutiset/3-10373765
Yrittäkää nyt tylpimmätkin ymmärtää että lajittelu on tehtävä!
Kommentit (27)
"Harmaan, karkean aineksen seasta pilkistää ruostuneita peltipurkkeja, auton pakoputkia, vanteita, viinipullon palasia, ruokailuvälineitä ja sakset.
Ne ovat kotien jäteastioihin heitettyjä esineitä, jotka eivät ole palaneet jätevoimalan arinassa."
Luitko edes tuota uutista?
Lopputulokseen voi olla tyytyväinen: energiayhtiön oman arvion mukaan fossiilisia polttoaineita tarvitaan Vantaalla jätteenpolton ansioista 40 prosenttia vähemmän.
Hiilidioksidipäästöt vähenevät ja sitä paitsi jäte on kotimaista polttoainetta.
Mengistu kirjoitti:
Lopputulokseen voi olla tyytyväinen: energiayhtiön oman arvion mukaan fossiilisia polttoaineita tarvitaan Vantaalla jätteenpolton ansioista 40 prosenttia vähemmän.
Miten voit pitää hyvänä tulosta kun ruostumatonta terästä yritetään polttaa ja suodattimet tukkeutuvat kuonasta?
Onko tosiaan hankala laittaa sakset ja maitopurkki eri astiaan kuin polttokelpoiset?
Pahvista ei joudu maksamaan läheskään yhtä paljon roskayhtiölle kuin polttokelpoisesta.
Mengistu kirjoitti:
"Siihen jätteenpolton hyvät uutiset loppuvatkin.
Jo kenttämestari Renja Rautiaisen takana kohoavan kasan koko kertoo siitä, että poltettavaa on ollut reilusti enemmän kuin pitäisi."
Tajuan vielä lajittelemattomuuden jos kierrättäminen on tosi hankalaa (esim. kaikki keräyspisteet kaukana, ei autoa, vaikea liikkua tms), mutta esim. itse asun kerrostalossa ja pihasta löytyy omat laarit paperille, pahville, muoville, biojättelle, metallille ja sekajätteelle. 400 m päässä on kaupan panttikeräys ja lasinkeräyspiste. Silti jotkut urpot nakkaavat tavallisia muovipusseja biojätteeseen ja sekajätteissä näkyy milloin pahvia, milloin biojätteitä (biojätepussissa!) ja milloin mitäkin. Ja joka roska-astiassa on isolla kerrottu mitä minnekin kuuluu ja ei kuulu, kuvien kera ja ainakin kahdella kielellä.
Kuonan voi puhdistaa metallista ja käyttää hyvänä maanparannusaineena.
Ei ongelma. Heitetään ne tuhkat mereen.
Hahaha siitäs saitte vihreät! 😂😂😂😂😂😂😂
En kyllä käsitä miten se jätteiden lajittelu on niin vaikeaa. Juuri sain tonkia isoja muovipakkauksia taloyhtiön pahvijätteestä. Miksi ihmeessä niitä ei voinut pistää sekajätteeseen? Se sekajäteastia on ihan siinä vieressä!
Jos sitten taas yleisellä tasolla puhutaan, niin lajittelu ja kierrätys ei ole se oikea ratkaisu, vaan kulutuksen vähentäminen.
Itse en suostu lajittelemaan, vaan laitan kaiken, mukaanlukien roskapostin ja pahvit, sekajätteisiin.
Syynä on pääkaupunkiseudun järjetön politiikka. Tänne otetaan tuhansittain kehitysmaalaisia, eikä meille apua tarvitseville riitä enää resursseja. Itse tarvitsisin psykiatrisen puolen tukea, mutta sitä en saa, koska ihoni on liian vaalea, ja puhun suomea.
Olen aikaisemmin vienyt paristot ym. kiltisti ongelmajätekierrätykseen, mutta nyt olen päättänyt heittää nekin sekajätteisiin. Jos muiden ei tarvitse sopeutua länsimaisiin tapoihin, miksi minunkaan pitäisi vaivautua?
Vierailija kirjoitti:
Itse en suostu lajittelemaan, vaan laitan kaiken, mukaanlukien roskapostin ja pahvit, sekajätteisiin.
Syynä on pääkaupunkiseudun järjetön politiikka. Tänne otetaan tuhansittain kehitysmaalaisia, eikä meille apua tarvitseville riitä enää resursseja. Itse tarvitsisin psykiatrisen puolen tukea, mutta sitä en saa, koska ihoni on liian vaalea, ja puhun suomea.
Olen aikaisemmin vienyt paristot ym. kiltisti ongelmajätekierrätykseen, mutta nyt olen päättänyt heittää nekin sekajätteisiin. Jos muiden ei tarvitse sopeutua länsimaisiin tapoihin, miksi minunkaan pitäisi vaivautua?
Olet oikeassa. Viestisi sisällön perusteella todellakin tarvitset psykiatrisen puolen tukea.
Vierailija kirjoitti:
No onnea tuohon toimintaan.
Arvaa tuleeko jatkossa Suomeenkin lukolliset roska-astiat kuten Sveitsiin, jossa maksetaan painon mukaan jätteistä?
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisiko puhua jonkun ihmisen kanssa näistä asioista eikä pelkästään vuorovaikuttaa roskiksille?
Monet ajavat kierrättämisen vuoksi niin paljon ylimääräistä autolla että kierrätyksen vaikutus on luonnolle negatiivinen.
Vierailija kirjoitti:
Monet ajavat kierrättämisen vuoksi niin paljon ylimääräistä autolla että kierrätyksen vaikutus on luonnolle negatiivinen.
Sekö selittää että talonyhtiöiden roskiksissa on tavarat väärässä astiassa?
Eikö ihmiset käy automarketeissa autollaan jokatapauksessa?
Eli miten ajetaan "ylimääräistä autolla" jotta saadaan jätteet kiertoon? Se 50m hypermarketin parkkipaikalla katkaisee kamelin selän?
Kuonasta erotellaan metallit ennenkuin se käytetään joko tienpohjana tai kaatopaikkojen peittomateriaalina. Se ei siis tavallaan mene "hukkaan"
Minulla on huono omatunto kun en aina kierrätä muovia. Mutta että jotkut heittää metallin sekajätteeseen?
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä. Hyvät ihmisetTM ostavat vain parempaa omaatuntuoa itselleen. Kuten myös pyöräilyllä, joka tukkii esimerkiksi täällä pääkaupunkiseudulla liikenteen. Ennen saatoi kesäisin pyöräillä, mutta nyt en taatusti koskaan, koska siitä on tullut pätemisen väline ja rahareikä. Ne jotka haluavat pyöräillä voisivat maksaa ja rakentaa pyörätiensä itse. Sama periaate kehitysmaalaisten kanssa, jokainen on vastuussa itsestään. Jos haluaa täällä asua, niin pitää itse huolehtia sopeutumisestaan ja kielenopiskelustaan eikä odottaaa että hyysätään kaikki valmiina.
Kierrätän sen minkä pystyn. Kotona on vain tavallinen jäteastia ja lähimpään taajamaan on 24 kilometriä. Auto haisee, kun takakontissa on tyhjät maitopurkit, lehdet ja muovipakkauksia odottamassa kierrätystä.
Koska ihmiset tajuaa?