Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

"Jätätkö jätteet kierrättämättä ja ostat hyvän omantunnon ajattelemalla, että polttoonhan ne kuitenkin menevät? Ei kannata, sillä nyt hukumme jätteenpolttolaitosten kuonaan ja tuhkaan"

Vierailija
07.09.2018 |

"Jätteenpolttolaitokset tuottavat jatkuvalla syötöllä tuhkaa ja kuonaa, joille pitäisi keksiä kiireesti käyttökohteita. Muuten tila varastoimiseen uhkaa loppua kesken."

https://yle.fi/uutiset/3-10373765

Yrittäkää nyt tylpimmätkin ymmärtää että lajittelu on tehtävä!

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
07.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tajuan vielä lajittelemattomuuden jos kierrättäminen on tosi hankalaa (esim. kaikki keräyspisteet kaukana, ei autoa, vaikea liikkua tms), mutta esim. itse asun kerrostalossa ja pihasta löytyy omat laarit paperille, pahville, muoville, biojättelle, metallille ja sekajätteelle. 400 m päässä on kaupan panttikeräys ja lasinkeräyspiste. Silti jotkut urpot nakkaavat tavallisia muovipusseja biojätteeseen ja sekajätteissä näkyy milloin pahvia, milloin biojätteitä (biojätepussissa!) ja milloin mitäkin. Ja joka roska-astiassa on isolla kerrottu mitä minnekin kuuluu ja ei kuulu, kuvien kera ja ainakin kahdella kielellä.

Meidän taloyhtiössä on samanlaisia urpoja. Olen poiminut heidän jäljiltään pahvinkeräyksestä kuivuneita pizzanpalasia, ilmeisesti olisi ollut liian vaivalloista poistaa ne pahvisesta pizzalaatikosta. Ja biojätteeseen heitetään välillä muovia. Ja pahvinkeräyslaatikko jätetään auki, jolloin pahvi kastuu ja kaikkien muiden kierrätysyritykset menevät hukkaan. Prkl.

Vierailija
22/27 |
07.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuonasta erotellaan metallit ennenkuin se käytetään joko tienpohjana tai kaatopaikkojen peittomateriaalina. Se ei siis tavallaan mene "hukkaan"

Tiedätkö että se iso neliskanttinen sekajätesäiliön tyhjennys maksaa talonyhtiölle 100€ ja 600l pahviroskiksen 10€?

Mutta laittamalla pahvilaatikot kokonaisina seka-astiaan, saa sen tukittua kokonaan.

Näppärää vai mitä?

Lajitelkaa ja kierrättäkää nyt vaan!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
07.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en suostu lajittelemaan, vaan laitan kaiken, mukaanlukien roskapostin ja pahvit, sekajätteisiin.

Syynä on pääkaupunkiseudun järjetön politiikka. Tänne otetaan tuhansittain kehitysmaalaisia, eikä meille apua tarvitseville riitä enää resursseja. Itse tarvitsisin psykiatrisen puolen tukea, mutta sitä en saa, koska ihoni on liian vaalea, ja puhun suomea.

Olen aikaisemmin vienyt paristot ym. kiltisti ongelmajätekierrätykseen, mutta nyt olen päättänyt heittää nekin sekajätteisiin. Jos muiden ei tarvitse sopeutua länsimaisiin tapoihin, miksi minunkaan pitäisi vaivautua?

Sama täällä. Hyvät ihmisetTM ostavat vain parempaa omaatuntuoa itselleen. Kuten myös pyöräilyllä, joka tukkii esimerkiksi täällä pääkaupunkiseudulla liikenteen. Ennen saatoi kesäisin pyöräillä, mutta nyt en taatusti koskaan, koska siitä on tullut pätemisen väline ja rahareikä. Ne jotka haluavat pyöräillä voisivat maksaa ja rakentaa pyörätiensä itse. Sama periaate kehitysmaalaisten kanssa, jokainen on vastuussa itsestään. Jos haluaa täällä asua, niin pitää itse huolehtia sopeutumisestaan ja kielenopiskelustaan eikä odottaaa että hyysätään kaikki valmiina.

Ai?

Eli mielummin ottaisit pyörällä liikkujat ruuhkauttamaan autotiet?

Kertoo taas paljon kommentoijan älystä.

Vierailija
24/27 |
07.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Jätteenpolttolaitokset tuottavat jatkuvalla syötöllä tuhkaa ja kuonaa, joille pitäisi keksiä kiireesti käyttökohteita. Muuten tila varastoimiseen uhkaa loppua kesken."

Arvotavaraa tuo kuona ja tuhka ovat, joten ei niitä poiskaan kannata heittää. Itse rakentaisin jätteenpolttolaitokset rannikolle, jotta tarvittaessa kuona saataisiin laivalla kuskattua jälleenkäsittelyyn sinne, missä se tehokkaiten nyt tai jatkossa osataan käsitellä hyödyllisempään muotoon. Yksi ainoa iso bulkkilaiva jaksaa raahata koko vuoden aikana syntyvän kuonakasan yksittäisellä reissulla toisaalle, siinä missä rekkoja tarvittaisiin lähemmäs pari tuhatta.

Vierailija
25/27 |
07.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on huono omatunto kun en aina kierrätä muovia. Mutta että jotkut heittää metallin sekajätteeseen?

Omakotiasukkaana esimerkiksi vanhalle paistinpannulle ei ole muuta järkevää loppusijoituspaikkaa kuin sekäjäteastia. Toinen vaihtoehto olisi ajaa Sortti-asemalle anomaan pääsyä jättämään paistinpannu asianmukaiselle lavalle. Tuo tulee tarpeettoman kalliiksi ja työlääksi yhden astian vuosi enkä halua kerätä niitä varaston nurkkaan odottamaan koska metallijätettä jää niin harvoin.

Vierailija
26/27 |
07.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on huono omatunto kun en aina kierrätä muovia. Mutta että jotkut heittää metallin sekajätteeseen?

Omakotiasukkaana esimerkiksi vanhalle paistinpannulle ei ole muuta järkevää loppusijoituspaikkaa kuin sekäjäteastia. Toinen vaihtoehto olisi ajaa Sortti-asemalle anomaan pääsyä jättämään paistinpannu asianmukaiselle lavalle. Tuo tulee tarpeettoman kalliiksi ja työlääksi yhden astian vuosi enkä halua kerätä niitä varaston nurkkaan odottamaan koska metallijätettä jää niin harvoin.

Aikamoista huttua taas.

Eikös "siwatkin" joudu ottamaan vastaan vaikka paistinpannut jos kerran sellaisia myyvät?

Tai vissiin ok-talosta ei käydä koskaan auton kanssa kaupasta? Just joo.

Vierailija
27/27 |
07.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eh.. Tuota noin..

Tuo renja ei ole noissa hommissa kovin montaa vuotta ollut, joten en nyt rupeaisi maailmanlopun meininkiä rummuttamaan hänen sano osien perusteella..

Tuo kuona kuitenkin seulotaan pariin otteeseen ja kierrätetään uudelleen ja vasta sitten ylijäävälle ainekselle tulee keksiö käyttötarkoitus...