Miksi ihmiset aina valittavat liian pienistä palkoista?
Eikös tärkeämpää olisi arvostaa, että ylipäätään on töitä mitä tehdä? Kenenkään ei tulisi tehdä töitä pelkästään rahankiilto silmissä, se ei ole hyväksi yhtäään kellekään. Ei itselleen, ei työyhteisölle, ei yhteiskunnalle.
Kommentit (15)
Anteeksi nyt vaan mutta minä ainakin teen töitä vain ja ainoastaan rahan vuoksi.
Ei voisi enempää kiinnostaa mikä on hyväksi yhteiskunnalle.
Joo, olet oikeassa. Onni työstä ja pyhä henki korvaava mahdollisen pienen palkan ja maksavat elämisen. 😊
No täytyyhän siitä työstä joku korvaus saada, en mä pelkällä työyhteisöllä elä.
Palkoista valittaminen on kyllä mielestäni tyhmää. Itse ja kollegani tienaa 2700-3000 ja älytöntä valitusta koko ajan, kun ei mihinkään riitä. Itse olen kai sitten vähään tyytyväinen, kun hyvin riittää ja säästöönkin jää.
Itse valitsin matalapalkkaisemman homman, koska 1) työ oli mielenkiintoisempaa ja 2) työajat ja työn tekeminen on paljon joustavampaa. Opiskelijana ajattelin vielä, että tavoite olisi positio, jossa olisi korkeahko palkka. Kun ikää ja työkokemusta tuli lisää, tajusin, että haluan tehdä tietynlaisia hommia ja niistä ei ehkä joka paikassa makseta niin hyvin.
Mulle jää käteen himpan yli 2000e kuussa. Olen lapseton sinkku, joten tuo riittää mainiosti ja jää vielä säästöönkin satasia kuussa. Enkä todellakaan kiristele vyötä.
Näähän on jokaisen henkilökohtaisia valintoja, että mitä siinä työssään eniten arvostaa. Haluaako edetä ja miten, onko palkan suuruus se määrittävä tekijä vai vaikuttaako esimerkiksi joustavat työajat enemmän työpaikan valinnassa. Jotkut taas ei pääse edes valitsemaan, vaan joutuu ottamaan sen, mitä saa. Itse pääsin, onneksi.
Niin, pitäisikö alkaa myös valittamaan liian pienestä perinnöstä, liian pienistä pääomatuloista ja liian pienistä eläkkeistä, työttömyyskorvauksista, äitiyspäivärahoista, opintotuesta.... ääääm eiku, noistahan valitetaan jo.
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin!! Palkat voisi poistaa kokonaan, HURRAA työ!!
No en minä nyt ihan noinkaan sanonut. Mutta ei se silti ole oikeutettua urputtaa jos palkkaa ei saa tarpeeksi, tässä tapauksessa voisi itse hakeutua parempipalkkaiseen työhön tai hankkia toisen työn sen ensimmäisen ohelle?
Samaa miettinyt. Ihan turhaa ja typerää. Itselleni on aina ollut tärkeintä että on työ missä viihdyn ja kaikista töistäni olen kokenut saavani kohtuullisen korvauksen. Alkaen 25 markkaa tunti opiskeluaikana, nykyiseen kk- palkkaani joka on tehtävien vaihtumisen myötä noussut 10 vuoden aikana 2000 eurosta 4500 euroon.
Lisäksi Suomen verotus tekee sen, että tonnin palkankorotus on käytännössä vain muutaman satasen lisäys käteen jäävään osuuteen.
Elintaso ja menot pitää suhteuttaa sen mukaan paljonko tienaa.
Poikkeus on naisvaltaiset matalapalkka-alat joissa on rakenteellista epäreilua pienipalkkaisuutta - se pitäisi saada korjattua.
Vierailija kirjoitti:
Palkkataso ja elämiseen menevät välttämättömät kulut eivät kohtaa.
Tässä tapauksessa mikä estää hakemasta parempipalkkaista työtä tai toisen työn?
Suomi on niin kallis maa ja verotus kovaa että monien palkat on pieniä. Työnantajien mielestä sopiva palkka on 9 e + päiväraha. Valtion maksamana tietenkin.
Juuri näin!! Palkat voisi poistaa kokonaan, HURRAA työ!!