Töniminen ja seurassa kuiskiminen
Olen tässä kuunnellut lasteni (eskari ja ala-asteikäinen) juttuja päivän tapahtumista. Hämmästyttävää on nämä kuiskimiset seurassa ja " Mee pois" tönimiset. Yksi lapsi meni omani eteen keskusteluringissä välkällä seisomaan, kun tuli porukkaan mukaan. Ei sitten voinut pyytää toisia tekemään tilaa itselleen.
Eihän nämä mun omatkaan aina mitään pulmusia ole, mutta kun kotona koitetaan opettaa ja toiset ei kai ole ikinä kuulleetkaan. Täällä joutuu kieli keskellä suuta töisten töppäilyjä selittämään, kun yritän olla sanomatta " Olipa tyhmä!"
Sitä tässä yritän tilittää, että opettakaa lapsillenne käytöstapoja alkaen siitä, että SEURASSA EI SAA KUISKIA.
Kommentit (2)
Muistan itse jostain kolmannelta luokalta, kuinka yksi tyttö supatteli niin, että aina tiedettiin kenestä hän puhuu.
Mä en anna kuiskutella edes kotona, mulle. Jos on jotain kahdenkeskistä puhetta, sen voi hoitaa hetken päästä.
Ap
5-6-vuotiaat ovat vielä hyvin keskeneräisiä käytöstapojen hallinnan suhteen, joten älä nyt luovu kokonaan toivosta. Kyllä lapset yleensä sen tavan oppivat ennemmin tai myöhemmin. Luultavasti vasta myöhemmin.