***HELMIKUISTEN LOPPUVIIKKO (to-pe)***
Kommentit (59)
Mulle käynee myöskin ensi keskiviikko. Onko paikan suhteen ehdotuksia? Nyt imuroimaan ennenkuin Eveliina herää!
kunnostaudun minäkin ja kirjoittelen välillä. Nyt en kyllä ole ehtinyt jostain syystä edes lukemaan pinoja... En tiedä sitten mistä, nimittäin Elsan syy se ei ainakaan ole. Meidän neiti on kanssa muuttunut: nyt osataan nukkua päikkärit jopa itsekseen nukahtaen tutti suussa ja yöt nukutaan kanssa hyvin. Eilen nukuttiin jopa kymmeneen. Tänään neiti söi ekan kerran 6.30 ja valvoi sen jälkeen noin tunnin. Ensin näytti että nukahti, siirsin omaan sänkyynsä, niin alkoikin siellä potkiskelemaan ja sitten hymyili itsekseen tyytyväisenä, kunnes kaipasi tuttia ja taas naurettiin. Sitten alkoi itkeä ja otin rinnalle ja taas nukkuu. Mutta its een enää unta saanut. Olisin mä voinut sne tunnin nukkuakin, mutta kun on niin söpöä katsella tuon tytön touhuilua. Elsa juttelee ja naureskelee paljon. Tällä viikolla kädet on alkanu oleen enemmän auki. Hauskin asia on kun Elsa potkii ja mä vähän autan ja osun sen omalla varpaalla sen suuhun. Siitä aukee kunnon naurunremakka.
Eilen neiti viihtyi liinassa jopa hereillä! Jee tähän asti on viihtynyt siinä vaan kun on tosi väsy ja nukahtaa siihen. Huvittavaa on kun meidän neitiä luullaan paljon vanhemmaksi kuin onkaan. Varsinkin kun eilen laitoin sen päähän huivin liinaillessa ja aurinkolasit silmille. Oli hauska näky. Elsalla on myös paljon hiuksia, mikä tekee myös vanhemman näköiseksi. Meillä Elsa on aikamoinen kuumakalle, eli aina hiestä märkä vaunuissa. Nyt otin makuupussin pois ja laiton vaan peiton sinne ja samoin eilen kun oli 20 astetta lämmintä ja aurinkopaistoi niin oli sisävaatteissa nukkumassa vaunuissa. Ja taas hiki kun heräs. Tosin vaunuissa ollut mittari näytti kyllä 26astetta eli ei ihme. Mutta että mitä sitä oikein kuuluis laittaa päälle tonne pihalle? Ei kai selviä kuin kokeilemalla.
Tänään olis tarkoitus lähteä mummulaan. Eli eikun pakkaamaan.
Koitan minäkin terästäytyä tässä kirjoittelussa...
T:Minna ja Elsa 2kk ja risat päälle
...saas nähdä paljonko tällä kertaa saa kirjoitusaikaa. Leo kiljahtelee sitterissä uhkaavasti -ilmeisesti lelukaari alkaa tylsistyttää. Pitäiskö tän ikäiselle jo hankkia jotain leluja? Mitkä on olleet hyviä ensileluja teidän mielestä, joilla jo useampi lapsi?
Me yritetään nyt Selloon oikein tosissaan... tai ehkei pitäis vannoa kun viimeksikin meni ihan penkin alle. Mutta laittaisko joku vielä sen tapaamispaikan koordinaatit, että missä paikassa siis aiotte tavata? Ja mikä olikaan se lopullinen päivä? Mä en ole käynyt kertaakaan uudessa Sellossa -ainoastaan silloin kun se vielä oli tyyliin Citymarket ja pari muuta kauppaa.
Eilen varmistui, että mies lähtee kuun vaihteessa 4pv Pariisiin työmatkalle. Voi itku. Saas nähdä, kuin me selvitään. Viimeksi meni tosi huonosti (3vkoa synnytyksen jälkeen) ja mä vaan pillitin Simpun kanssa kilpaa... no, nyt on kyllä hormooni-itkut jo tasaantuneet, joten tuskin se ihan niin huonosti menee tällä kertaa. Pitääpä järjestellä jotain aktiviteetteja sille ajalle, etten lukkiudu kotiin kaksin vauvan kanssa.
No, eipä muuta -nyt alkoi kutsuhuudot... palaan lukemaan mitä on sovittu Sellon tapaamisesta. Nyt siis ehdotettu ti 9.5. klo 12.30???
Oodi ja Simppu-mies
Nyt on taas herra ruokittu ja istutettu toiseen sitteriin jumppalelun alle (kaikki keinot koitettava, jotta saa hetken omaa aikaa)... toistaiseksi kaikki hienosti ja lelut näyttää kiinnostavan.
Oli kyselyä siitä, että kauanko aikoo olla kotona. Mulla tosiaan suunta heti töihin kun äippäloma+vanhempainvapaa loppuu. Ja syynä on ihan rehellisesti raha. Meidän talous ei ikinä kestäisi, jos jäisin hoitovapaalle. Tosin sen verran aiotaan kitkutella kesälomien ja isovanhempien avustuksella, että Simppu sais olla kotona vuoden loppuun (äitiysloma päättyy 13.11). Eilen lähti hakemus tarhapaikasta... tarkoitus siis, että poika menee tarhaan heti 2007 alusta. Aika pienihän se on, mutta ei voi mitään. Hienosti se varmaan kuitenkin menee.
Ja turha sillai murehtia kun en näe muuta vaihtoehtoa, enkä ole oikeastaan edes ajatellut. En kyllä haluaisikaan ehkä jäädä. Mä en oikein ole sitä kotiäiti-tyyppiä ja kaipaan edelleen työelämän juttuja vaikka vauvan kanssa puuhailukin on ihanaa.
Siis onko mitään suloisempaa kun uninen vauva, joka pienillä kätösillään puristaa käsivartta kun sitä olkapäällä kantaa sänkyyn/vaunuihin tai hyssyttelee. Tai kun se tissiltä noston jälkeen on sellaisessa " maitojurrissa" ja tillittelee pienillä hölmistyneillä silmillään suoraan minua ja hymyilee sillai humalaisen näköisenä! Niin ihanan pieni ja täysin minuun kiintynyt. On ihana ajatella, että jollekin pienelle ihmiselle MINÄ olen niiiin korvaamattoman tärkeä :-)
Hmm, ai niin... oli mulla kysymyskin:
Onko teillä muilla tilanne, että valveilla ollessa vauva syö 1-2h välein? Siis meidän pikku mies nukkuu hyvät yöunet (vain 1 syöttö aamuyöllä) ja päikkäreitäkin 99% varmasti 2-3h + toiset 0,5-1h unet. Mutta kun on hereillä niin oikeastaan tunnin välein tankkaa. Mietin, että pitäiskö jotenkin harventaa? Vai harventuuko väli itsestään?
Voihan myös olla, että kokemattomuuttani tarjoan tissiä joka inahdukseen, vaikka se ei aina nälkää olisikaan, ja meidän bulldoggi-lapsi (posket lopsahtaa kohta leuan alapuolelle!) sitten kiittää ja tankkaa kun kerta tarjotaan.
No, nyt mulla ei vissiin ollut enempää asiaa.
T. Taas tää sama tyyppi
Väsynyt olo. Miehellä venyikin matka niin, että tulee vasta ensi yönä, huoh. Oltiin eilen puistossa ja Alina kaatui niin, että huuli aukesi. Kipu oli eilen kova eikä oikein syönyt mitään. Sitten yöllä hänelle nousi kuume :( Nyt sitten ollaan koko päivä sisällä ja tämä huusholli on kuin pätsi tällasilla ilmoilla. Onneksi sain Rinkelin nukkumaan parvekkeella aamupäiväunet, mutta katsotaan miten iltapäivä menee. Koittaako huominen koskaan?
Töihin paluusta sen verran, että jos jäätäs suomeen niin mun pitäs varmaan töihin mennä kun äitiyslomaloppuu. Mutta kun suunnataan ulkomaille niin taloudellinen tilanne on miljuuna kertaa parempi ja minä saan olla kotona seuraavat 5 vuotta jos haluan =) Saadaan nimittäin viiden vuoden ajan asunto- ja autoetu sekä muuta mukavaa.
Rinkeli on kiukkuillut muutaman päivän, mutta eilen illalla se tuntu loppuneen. Oli kuin naantalin aurinko, jutteli kovasti ja nukahti tyytyväisenä klo. 21.30 ja heräs syömään klo. 05 . Tuollon aamulla viiden aikaan Rinkeli vain syö nopeasti (n. 15min) ja nukkuu sitten vielä 2-3 tuntia.
Anoppi saapui...kääks!
Birdy
Aivan mielettömän ihana ilma..ja viikon loppu edessä, ja Linnea edelleen jatkaa sitä uutta kiltin tytön linjaa! Voi että se on yhtä hymyä vaan hereillä ollessa!! :))) Tuntuu että joka päivä rakastaa aina vaan enempi ja enempi omaa lastaan! ja joka päivä tuntuu ettei enempää enää voi rakastaa...ja silti se rakkauden määrä lisääntyy!!
Ja tänään sain tytön jopa olemaan kantorepussa aivan tyytyväisenä..siinä se vaan tillisteli äitiä ja pärräsi niin että kuola valu.. Kantoreppu on aina ennen ollu se viho viimeinen paikka..ja siinä on tullu kauheet huudot!
meillä mies ei ole mustasukkainen tietokoneelle, kun en yleensä koskaan silloin ole koneella kun mies kotona.
töihin palaamisesta...eli en oo miettiny ees koko asiaa..haluisin jäädä kotiin linnean kans, mut saa nyt nähä miten raha tilanne menee...
nyt linnea heräs...
tuun myöhemmin!
Meilläkin tankataan päivisin 1-2h välein ja yöllä harvemmin. Yöllä on nyt viime aikoina ollut kaks syöttöä, mutta ehkäpä ne ovat harventumassa, kun taas on eka syöttö menny myöhemmäksi ja tänä aamuna puol kuudelta oli vasta toinen kattaus. Meillä herätään jo puol seiskan maissa.
Myös minä (ensikertalainen kun olen) olen miettinyt, että tarjoanko liian herkästi kaikkiin suun mutristumisiin rintaa (painoa meillä on tullut ihan kiitettävästi lisää varsinkin pituuteen verrattuna ;) ), mutta ei kait siitä kamalaa haittaakaan ole. Eihän se vauva syö, jos sillä on jo maha täynnä. Ja syödäänhän me aikuisetkin päivällä paljon useammin ku yöllä eli kait nämä pikkuisetkin rupeavat jo mukautumaan tähän " öisin kuuluu nukkua" - systeemiin.
Meillä nukutaan taas tuuletusparvekkeella. Vähän kans ittee mietityttää toi vaatetuksen määrä näillä keleillä tähän aikaan vuodesta. Nyt Vimpula nukkuu makuupussissa myssy päässä ja sit sillä on vielä ylimääräinen collegetakki normaalien sisävaatteiden lisäksi. Voipi olla ehkä vähän liikaa, mutta testaan nyt tätä kokonaisuutta, kun eilinen fleecehaalari oli liikaa vaikka makuupussi oli hieman auki.
Tänään tarttis siivota koko huusholli (joka on kuin pommin jäljiltä ku olimme 3 vkoa reissussa) sekä vaihtaa vihdoin ja viimein kukkiin mullat sekä pestä kissat ja hoitaa eilen ja tänään pyykätyt kamppeet asianmukaisesti. Lisäksi appivanhemmat on varmaan tulossa kylään... Huh. Lisäksi olin aamulla eilisestä puuhapäivästä väsynyt (pesin koko päivän pyykkiä sekä vessan), että tekis mieli mennä päikkäreille. No, ei pysty kun se anoppi on tulossa. En millään jaksa kuunnella sitä kauhistunutta valitusta siitä, kuinka meillä on NIIN sotkuista ja pölyistä. Ehkäpä sit lauantaina sais levätä.
Hui, tulipa taas paljon tekstiä, vaikka tarkoitus oli kirjoittaa ihan lyhyesti vain.
Hyvää perjantaita kaikille toivottelee: yltiöpäinen kirjoittelija-kirppu
huhuu..sainpas tässä samalla tehtyä viikko siivouksenkin! Laioin Linnean siihen kantoreppuun, ja sain ite siivota...no tulipahan puhdasta ja hyöty liikunta samalla! En oo ku kerran vain aikaisemmin saanu siivottua silloin ku mies ei oo kotona...mutta nythän tämäkin näyttää onnistuvan!
Mä nautin ihan mielettömästi nykyään tästä kotona olemisesta ja touhuamisesta...en ois itestä uskonu et musta tulee oikeesti tämmönen mamma..;)
Haluaisin lissää lapsia aika pian..mut toisaalta vähän pelottaa se pikku-vauva aika, kun Linnean kasn ekat 2½ kk oli yhtä itkua ja huutoa, ja todella raskasta....mut nyt mennee niin huipusti, et tuntuu et kyllä sen alun jaksaa vaikka päällään seisten! Mä niin tykkään lasten kans olemisesta.... oonki tehny sitä työkseen!
Mut oon mä sitäki aatellu et voisin ottaa vaikka yks tai kaks lasta hoitoon, niin voisin samalla niinku tehä töitä ja olla Linnean kans! Nyt ku muutetaan Espooseen niin luulen et varmasti löytyis jokunen lapsi joka tarvis hoito paikan....vai mitä mieltä ootte tämmöisestä?? Laittaisitteko ommaa lastanne tällaiseen hoitopaikkaan? Oon muuten ennen äippälomalle jäämistä ollu perhepäivähoitajana!
ääh,muisti pätkii...ei oikein muista mistä on ollu puhetta... Vieläkö teillä on kiloja kovasti jälellä?? Mulla on edelleen se 6ainaki...ja tuntuu ettei ihan heti lähdekkään...
Tuli vielä semmoista mieleen että kerroin muutamalle kaverille siitä mun 6kk täysimetys suunnitelmasta..niin kaikkien mielestä se on aika tyhmää..eli niitten mielestä kannattais ainaki maistattaa soseita aikaisemmin..niin et sanokaahan teki tähän mielipiteitä!! Ite oon aika ' herkkä' vielä tälle jutulle, ku oon ihan vasta alkanu miettimään tätä asiaa...mulla siis oli aikaisemmin suunnitelmissa imetyksen lopettaminen 3kk iässä...mut nyt kun sujuu, niin musta ois kiva jatkaa näin ' helposti' ...eli oonko vain laiska?
Kauheesti ois asiaa ku on ollu niin pitkä kirjoitus tauko..mut säästetäänhän jotain seuraavaankin kertaan!
Miisa ja Linnea
Eli joku kyseli niistä syömisistä et kuinka usein...niin meillä edelleen oli yö tai päivä nii 1½-2 tunnin välein syödään!! ja hyvin kasvaa..toisinaan mua rassa tuo syömistiheys...mut nyt mä alan olleen jo aikas tottunut siihen..ehkä noin kerran viikossa on yks 3-4 tunnin tauko..ja silloin mä oon jo ihan ihmeissään et miks tyttö ei syö ;)
Ehkäpä se ajan kanssa lyhenee...
Ja vielä Isot Voimahalit niille joitten vaavit itkee paljon... oikeesti mä tiedän miten raskasta se on ja väsyttävää. Kauheinta musta oli ehkä se oma riittämättömyyden ja avuttomuuden tunne ku ei löytäny keinoa mikä helpottais itkevää lasta... Toivotaan että teilläki se menee mahd.pian ohi iän mukana...
Ja yritän tällä kertaa päästä sello tapaamiseen mukaan!
Miisa vaan edelleen
Aah tätä kevättä, aamusta heti lähdettiin ulos ja on oltu naapurin rouvan ja lasten kanssa jo pitkällä kävelyllä. Välillä on vähän huono omatunto kun en tee mitään ' hyödyllistä' kuten töissä, mutta toisaalta, tästähän me maksettiin aikaisemmin esikoisen hoitotädille, nyt se on mun hommaa : )
Juu Siiri myös edelleen syö niin usein etten edes jaksa pitää kirjaa... Hyvä jos tunnin väli on joskus. Aamulla kokeilin antaa tuttelia pullosta, mutta eipä tuo oikein meinannut upota... Höh, olisi ollut kiva olla huomenna kampaajalla ihan rauhassa ajan kanssa. Nyt tarvii kai pyytää semmoinen kampaus minkä leikkaa mahdollisimman nopeasti : )
Jaha mutta nyt täällä huidotaan siihen tahtiin että kohta menee hermot ellen lopeta!
FannyK
voi, vitsi mikä ilma tuolla ulkona on! Pistin Eetun tuossa puoli yhden aikaan vaunuun ja pihalle, ja käytiin kävelyllä, ja kun pääsin sisään niin jo poika karjui vaunuissa, oli kai raukalla kuuma... Mitä ihmettä sille osaa pukea enää päälle, kun ei pelkissä sisävaatteissa (body+potkarit) viitsis vielä laittaa, mutta kaikki muut vaatteet mitä siihen päälle laitan tuntuu olevan herran mielestä liikaa... No, taidan nukuttaa sisällä, nytkin nukkuu onnellisena isänsä kainalossa, mies pääsee aina näin perjantaina jo puoli kahdelta töistä, ihanaa...
Midzi oli miettinyt tuota pph:n " uraa" ... Mäkin olen sitä pohtinut mutta sit kuitenkaan en siihen ole valmis, en silti halua viettää työpaikallani 24h/vrk... Vaikkakin samalla saisin olla Eetun kanssa... Mulla on kyllä se hyvä että on vakkari työpaikka, enkä haluais kyllä itseäni irtisanoakaan, kun sit ei tiedä saako täältä pieneltä paikkakunnalta vakkaripaikkaa... Mut täytyy vielä pohtia. Meilläkään ei ole sitä vaihtoehtoa että jäisin kotiin kotiäidiksi, kun on tuota lainaa ihan riittämiin. Olipas taas sekavaa...
Mann@ mulle sopii tuo ke, nähdäänkö kaupungilla vai miten? Miten Larvannolle sopisi?
Nyt menen laittamaan ruokaa, nälkä...
Napero ja Eetu kohta 3kk
..vain siksi, että vietiin iskä töihin ja lähdin kahden pienimmän kanssa KAUPPAAN. Kyllä se sujui hyvin mutta kun rytmi menee ihan sekasin eikä Peetu tiedä söiskö vai nukkuisko. Ollaan kai oltu liikaa kotona ;)
Meillä kun ei tutti kelpaa ja tissi on ainoa lohtu niin sitä siis tarjoan aina kun vähänkin siltä tuntuu. Jos kerta tisuttelu rauhoittaa niin mikäpäs siinä. Ei tällä maidonlitkulla pitkään pärjää. äidinmaito sulaa nopeammin kuin korvike. Ja jos varsinkin nukkuu pitkän yön, joskushan sitä on syötävä kiintiö täyteen. En usko lainkaan, että voisin syöttää vauvan yli- vaikka meilläkin alkaa paksut posket olla leveämmät kuin hartiat :) Meidän Aatu taas oli ihan eri mallinen ja neuvolassa hätäilivät kun paino ei noussu kovin nopsaan, pituutta vaan tuli hirveästi. Mä aloitin kiinteät neuvolan painostuksesta Aatun kans 3,5 kk iässä- ihan hyvin olis voinu vielä silloinkin lykätä kun ei se paino sittenkään lähteny nousee. Ihan normaalikokoinen 2v on nyt.
Peetun kans ajattelin vähän pidempään malttaa.. jos vaan jaksais nää yösyönnit.. huoh..
Joku mietiskeli voiko jättää kiinteiden aloittelun 6kk- minusta aivan huoletta jos imetys sujuu ja vauva on tyytyväinen. Sit puolen vuoden iässä viimeistään, ettei herkkyys maistelulle katoa. Tsemppiä sinne imetykseen--- samalla yritän kai tsempata itseäni...
Neppis the Helmipulla leipoi kotivinkin ohjeen mukaan mehevän suklaakakun- on muuten tosi mehevä ja syntisen hyvää, lihottavaa ja miltei laitonta. Saa nähdä mitä lukemia vaaka ens viikolla näyttää, kääk.
Sellaista täällä tänään..
neppis ja Peetu huomenna 3kk
meillä on ulkoillessa potkarit ja body, plyyshiasu (housut ja takki), lapaset ja kypärälakki, makuupussi ja vaunussa peite. Ulkona varjossa +7 astetta mut aurinkoisessa paikassa nukkui ja sopivan lämpöinen oli poika kun heräsi. Kesä hiipii myös pohjolaan..
Meidän oli tänään tarkoitus lähteä anoppilaan klo 17 aikaan appiukon kyydillä (tulee aina hakemaan meidät, kun meillä ei ole autoa), mutta kotona ollaan vieläkin. Mies tuli omien säätämisten takia tunnin myöhässä töistä ja mä sitten hiki hatussa pakkasin yms. kahden lapsen kanssa. Mies jatkoi säätämistään kotona ja klo 16.30 anoppi soitti, että ollaanko tulossa vai ei. Mies oli unohtanut soittaa sille ja varmistaa asian! No, heiltä kestää meille ruuhka-aikaan vajaa tunti ja koska Helmin piti alkaa viimeistään klo 17 aikaan nukkumaan (olin suunnitellut, että nukkuu sitten autossa), niin sovittiin sitten niin, että Helmi nukkuu ne unet nyt kotona ja appiukko tulee hakemaan meitä vasta myöhemmin. Mä en kyllä kestä ton miehen säätämistä! Sillä on välillä (=usein) aivot narikassa aika pahasti!
Muuten tänne kuuluu oikein hyvää. Tänään oli ihan huippu-ihana ilma! Oltiin puistossa 2,5 h (yleensä ollaan vaan tunti, kun ei ehditä sinne kovin aikaisin ja sitten pitääkin esikoisen tulla jo päiväunille), koska poika heräsi tänään vasta klo 9, eikä nuku siksi päiväunia. Puistossa oli grillipäivä ja grillattiin siellä nakkeja. Helmihän on eiliseen asti nukkunut AINA koko puistoilun ajan ja jatkanut samoja unia kotona parvekkeella, mutta eilen ja tänään heräsi puistossa noin tunnin nukuttuaan. En ollut siihen ollenkaan varautunut, eikä mulla ollut tytölle mitään vaippajuttuja tms. Onneksi imetän tyttöä, niin ei tullut ongelmaa ruokinnassa, vaan kaivoin tissin esille siinä hiekkalaatikon vieressä ja syötin tytön. Helmi valvoi reilun tunnin ja oli koko ajan tosi nätisti joko sylissä tai sitten köllötteli rattaissa. Esikoinen ei koskaan suostunut vain makoilemaan rattaissa, joten Helmi on ihan unelma! Hieman hankalaa vaan, kun aurinko paistoi ihan täysillä ja oli tosi lämmin, niin tuntui ikävältä pitää tyttöä siinä auringossa. Tuolla puistossa ei vaan varjoja juuri ole (ihan toisessa reunassa pari), joten auringossa on oltava. Pitäis ostaa joku lierihattu kesäksi (nyt meillä on Ruskovillan silkkimyssy, mutta se kun ei suojaa yhtään silmiä) ja muistaa ottaa aurinkovarjo mukaan.
Mä olen myös MIDZI miettinyt, jos ottaisin hoitolapsia kotiin ja olisin jonkin aikaa yksityisenä perhepäivähoitajana. Mutta aikaisintaan syksyllä 2007 tai sitten tammikuussa 2008. Siihen saakka haluan nauttia pelkästään omista lapsista =) Olin ennen esikoisen syntymää 2,5 vuotta määräaikaisena päiväkodissa ja sitä ennen olin vuoden yksityisenä perhepäivähoitajana parissa perheessä. Tuntuisi tyhmältä viedä omat lapset hoitoon ja mennä hoitamaan muiden lapsia. Toisaalta olen varsinkin nyt niin poikki ton esikoisen kanssa, että jos tilanne jatkuu vielä pitkään samana, ois ihan hullua jäädä kotiin, ainakin esikoisen kanssa. Se on kuitenkin selvää, että ainakin syksyyn 2007 olen " vaan" kotona omiani hoitamassa. Meillä miehellä on pieni palkka, eikä munkaan äp-raha päätä huimaa (ja se kotihoidontuki on vielä paljon pienempi) ja maksetaan aika kallista vuokraa tästä kämpästä, mutta muut menot on niin pienet (ei autoa, ei matkustella yms.), että voin olla kotona ilman suurempaa taloudellista ongelmaa. Mä olen niin kotiäiti-tyyppiä, että olen ihan onnessani, kun saan olla kotona ja tehdä, mitä huvittaa =) Työkavereita kyllä välillä kaipaan, mutta onneksi puistossa on aina edes muutama mukava äiti (ja monta ei niin mukavaa...)
Ja KIINTEÄSTÄ RUOASTA vielä. Esikoinen oli 6 kk täysimetyksellä, koska en nähnyt mitään syytä aloittaa kiinteitä aikaisemmin. Poika kasvoi hyvin ja oli päivisin ihan tyytyväinen (toisin kuin ekat 2,5 kk, jolloin vain huusi). Öisin poika heräili tosi usein, mutta sitä kestikin sitten yhteensä 2,5 VUOTTA, joten kiinteät ei meillä auttanut yöheräilyyn. Onneksi en niitä koskaan hyvien yöunien toivossa aloittanut! Me edettiin kiinteän ruoan kanssa aika hitaasti, vaikka aloitettiinkin se niin " myöhään" , eikä se ole aiheuttanut pojalle mitään ongelmia. Tällä hetkellä täysimetys-suositushan on 6 kk, joten jos lapsi kasvaa hyvin rintamaidolla ja on tyytyväinen, niin en ainakaan itse näe mitään syytä aloittaa kiinteää ruokaa aikaisemmin. Korviketta saavista lapsista en tiedä, kun heistä ei ole kokemusta. Mutta tämä on vain minun mielipiteeni, enkä itsekään voi etukäteen tietää, miten Helmin imetys sujuu jatkossa. Tavoitteena on kuitenkin 6 kk täysimetystä ja ainakin 1 v osittaisimetystä.
Nyt pitääkin lähteä syöttämään tyttöä...
AURINKOISTA VIIKONLOPPUA KAIKILLE!
T:Fassiloora ja Helmi (11 vko)
Mulle myös käy keskiviikko ja mieluiten jonkun kotona jos toivoa saa. Toki kaupungillakin käy jos niin haluatte. Jos jonkun kotiin kokoonnutaan niin jokainenhan vois tuoda jotain pientä naposteltavaa niin " emännän" ei tarvii niistä sitte murehtia..
Ihan sama mulle kellä ollaan jos siihen päädytään ettei kaupungilla tavata..
Kotosalla olis paljon rennompaa ja helpompaa vauvelien kanssa..Sais köllötellä peitolla ja olla miten lystää. Toisin kuin jossain kaffilassa.. mutta ihan miten vaan. Päättäkää te!
Mikähän kellonaika olis hyvä? Mulla auto käytössä vasta puolenpäivän jälkeen..
Kivaa kyllä nähdä teitä!!
Larvanto ja Minttu 2kk sekä Eevi 2v
Juttelin tänään kaalilaatikon kanssa puhelimessa ja sain kipinän tulla taas katselemaan mitä teille kuuluu. Enpäs ole pahemmin ehtinyt tietokoneelle nyt kun isotkin lapset jäivät kotiin kaikkina päivinä. Ihmeen kivasti on mennyt uhmaikäisten kauhukaksosten kera vaikka välillä hermot onkin aika kireällä. Jotenkin on vaan niin onnellinen olo tuosta vauvasta, eli varmaan on vielä hormoonit sekaisin. Ihanaa, että lapsia ei tarvitse enää pukea ulos lähtiessä. Tänään kerroin iskälle päivän kiukuttelut ja känkkäränkät johon Helmi tuumasi: " Kuitenkin sä tykkäät musta. Se kaikki vaan kuuluu elämään!" Voi apua, jos kolmevuotias laukoo tuommoisia, niin murkkuiässä olen pulassa!
Meilläkin Hertta saa tissiä aina kun haluaa, mikä on tosi usein ja tosi pitkään. Paino olikin yli +20 käyrällä ja pituus -10... Meidän kaksosetkin jotka imetin olivat puolivuotiaina semmoisia michelin-ukkoja että auta armias. Nyt kolmevuotiaina ovat aivan sopusuhtaisia, eli ehkä Hertallakin on vielä toivoa. Varsinkin iltaisin Hertta tankkaa useita tunteja putkeen ja muutenkin on ihan kiinni minussa. Iltapalan ja muut iltatoimet hoidan kahden silmäparin tuijottaessa ja toisen huutaessa! Ajattelin jatkaa täysimetystä puolivuotiaaksi, jos nukkuu yönsä tähän malliin ja on tyytyväisen oloinen. Ainakaan nälkää ei tunnu nähneen, vaikka luovutan maitoa vieläkin. En tosin enää Taysiin, vaan tutulle vauvalle. Hauskaa jos Hertta rupeaa teininä styylaamaan naapurin pojan kanssa ja olen syöttänyt ne molemmat!
Meilläkin kantoliina on aivan pelastus, koska vaunuissa Herttuli ei tykkää olla ollenkaan. Jostain syystä huutaa heti kun sinne joutuu. No, kyllä kai sitä mieluummin nukkuisi tissien välissä... Kesällä vaan voi olla didymoksen kanssa tukalat paikat.
Mulla on taas vauvakuume... Isäntäkin on jo vähän heltymään päin, mutta itse en kyllä aivan heti jaksaisi. Meillä kun lapsettomuushoidot pitäisi aloittaa aivan alusta. En tiedä jaksanko niitä ja kolmen lapsen ja kahden koiran täyttämän huushollin pyöritystä. Olisi armollista jos tämä vauvakuume joskus lakkaisi polttamasta, kun vauvojen saaminen on niin monen vaivan ja pelon takana.
Voimia kaikille joiden vauva itkee. Tiedän tasan miltä se tuntuu. Kaksosillahan oli koliikki ja se itkuisuus ei rajoittunut iltoihin ja öihin. Ajatukset voivat olla tosi hurjia. Mutta onneksi pahat ajatukset ei vauvoja vahingoita. Jos yhtään lohduttaa, niin seuraavalla vauvalla sitä ei välttämättä ole.
Ihanaa auringonpaistetta tyttäret!
Noora ja Hertta 3 kk
Muuten voitaisiin olla meilläkin, mutta täällä ei saa hetken rauhaa noista kahdesta karvakorvasta... Sopisiko jos tultaisiin teille Larvanto? Olisiko klo 11 hyvä? Mutta siis jos ei haittaa nuo koirat niin voidaan olla täällä meilläkin...
Nyt täytyy mennä tankkaamaan Eetu kun ollaan lähdössä kaupunkiin... nähdään...
Napero ja Eetu vajaa 3kk
Mua ei ainakaan karvakorvat haittaa yhtään, ihania ne vaan on!!!
Mutta kyllä tosiaan tännekkin saa tulla ja valmiita ollaan lähtemään muuallekkin. Ja kello 11 passaa hyvin!
Mitä mieltä M@nna on, missä nähtäis?
Larvanto ja tytsyt
meillä syödään velliä jo, lääkärin suosituksesta, nyt vasta paino yli 5 kg
rokotukset meni hyvin,ei tarvinnut suppoja tai mitään muutakaan..
ja minä olen raskaana
Kuumetta hämillään
Minä täällä kukun valveilla ja nautin omasta ajasta, ei väsytä yhtään kun nukuin tänään päivällä.. Me valvotetaan Almaa muutenkin joka ilta 00-01 saakka, kun meidän isot tytöt aamu-unisia, niin sitten herätään kaikki 4 naista tossa kympin maissa vasta. Ei kyllä kannattais näillä unijutuilla leuhkia, ihan varmaan menee nyt rytmit sekaisin. Mutta musta on niin uskomatonta, että Alma OSAA NUKKUA !!!, meillä kun isosiskot valvoneet kumpikin 11kk. Huusivat pahimmillaan tunnin välein läpi yön. Vasta rankalla kädellä toteutettu unikoulu auttoi, rauhoitti myös päiväkitinät.
Galluppeihin.. meillä isi kyllä vähän mustis tietokoneelle. Viettää kyllä itsekin paljon tässä aikaa, mutta tekee aina jotain järkevää, raksa- tai työhommia. Minä haaveilen olevani kotona vielä pitkään, vaikka 5 vuotta olen jo ollutkin. Varsinkin tää useamman lapsen kotiäitiys sopii mulle loistavasti, yhden kanssa oli musta aikoinaan paljon rankempaa, piti koko ajan seurustella tai leikkiä, nyt kaikki hoituu jotenkin omalla painollaan. Mullakin kyllä ammattina toi muiden lasten kasvattaminen (huomattavasti enemmän kuin opettaminen), joten rennompaa olla kolmen oman lapsen kanssa kuin 25 vieraan.
MINKILLE piti kirjoittaa, että Alma myös huusi vielä pari viikkoa sitten pää punaisena kaikkien muiden paitsi mun sylissä ollessaan, sitten se vaan yht´äkkiä loppui. Outo juttu.
NEMMA ja muut espoolaiset, jos tapaamispäivä vois olla tiistain sijaan ma tai ke, mekin päästäis mukaan, mulla ei tiistaisin autoa. Mutta toki jos usealle sopii tiistai, tapaatte silloin, me yritetään tulla seuraavalla kerralla.
Meillä alkaa huomenna Alman allergiaselvittelyt. Nyt siis ilmiselvä maitoallergia, sai viikon ajan 100 ml Nannia iltaisin ja seurauksena oli paha välikorvantulehdus, ripuli ja iho-oireet. Mä olen ollut nyt kaksi viikkoa maidottomalla itse (ihan kamalaa, kun kaikki mun peruselintarvikkeet, mm.suklaa ja jätski, kiellettyjä!!!) ja kohtalaisen hyvin on mennyt, lisänä on annettu Almironia. Mutta silti epäilen, että on vielä vilja-, soija- tai joku allergia, ripulia edelleen ja iho-oireita hetkittäin. Sitten jos huomenna selviää vielä esim.vilja-allergia, mun imetys loppuu kyllä siihen paikkaan. Meidän keskimmäisellä todettiin aikoinaan viljat ja maito, aika nopeasti kyllä parani kun 2,5-vuotiaana sieti jo molempia.
Ihanaa kun tulee kesä, tosin olis vielä ihanampaa, jos lähtis yhdessä yössä nää ylimääräiset 15 kg, kamalaa olla kesällä lihava! Mulle on tullu joka raskaudesta 20-30kg ja multa ei lähde kilot ennenkuin imetys loppuu (sairaalaan siis onneksi jäi n.10). Sitten kyllä tipahti viimeksikin imetyksen loputtua 2 kuukaudessa 18kg. Yleensähän kaikki muut äidit oikein " kuihtuu" imetysaikana. Ei kuihdu meikäläinen ei. Täytyykin käydä etsimässä se helmipullien pino.
Jaksamista kaikille, nyt lähden Almuskan ja isin väliin tästä...
Adalmiina