Millaista on sosiaalityöntekijän työ? Kannattaako opiskella jos on ollut mt-ongelmia.
Masennusta ollut joskus, mutta nykyään hallinnassa ja asiat kunnossa. Käykö liian raskaaksi? Monet tästä varoittelevat.
Mihin eri paikkoihin sos.tt voi työllistyä? Lastensuojelu kuulemma ainakin yksi rankimmista, joten ei ehkä sinne.
Yhteiskunnalliset asiat ja ihmisten auttaminen kiinnostavat, samoin hyvä työllisyystilanne ja ok palkkataso. Alalla käsittääkseni ikäkään ei ole niin kynnyskysymys kuin esim. kaupallisilla tai teknisillä aloilla. Olen jo 33-vuotias ja suunnittelen opintoja, jos nyt aloittaisin ensin avoimessa.
Kommentit (15)
Suurin osa sossuista on pöpipäitä.
Älä missään nimessä. Sitä työtä on vaikeaa kestää täysin terveidenkin. Monet on stressin vuoksi sairaslomalla. Et tule kestämään tätä alaa, etsi itsellesi kevyempi työ...
Ei tuollaiseen kysymykseen voi vastata mitenkään yksiselitteisesti tuntematta tilannettasi.
Kannattaa kuitenkin lähteä siitä että lähestulkoon kaikilla sosiaalityöntekijöillä on kädet täynnä töitä ja työ on usein melko stressaavaa. Lisäksi työhön sisältyy merkittävä vastuu - et voi heitellä päätöksiä lonkalta, vaan olet vastuussa siitä mitä viranhaltijana päätät. Sosiaalityössä riski työuupumukseen on merkittävä.
Minusta ei kannata miettiä liikaa etukäteen mihin suuntautuu, sillä usein todellisuus ei vastaa kuvitelmia. Luulin itse että pitäisin kevyemmäksi mieltämästäni aikuissosiaalityöstä, mutta lopulta aloin inhota koko sektoria ja menin tekemään toisenlaista sosiaalityötä.
Tosi raskasta ja vastuuseen nähden heikosti palkattua työtä. En suosittele, työtä ei jaksa pitkään tehdä, monet vaihtavat alaa. Jos olet herkkä ja masentumiseen taipuvainen luonteeltasi eikä masennus ollut elämänkriisiin liittyvä, niin ehdottomasti ei kannata. Töitä alalla tietysti on paljon, että työttömänä ei tarvitse olla.
Vierailija kirjoitti:
Tosi raskasta ja vastuuseen nähden heikosti palkattua työtä. En suosittele, työtä ei jaksa pitkään tehdä, monet vaihtavat alaa. Jos olet herkkä ja masentumiseen taipuvainen luonteeltasi eikä masennus ollut elämänkriisiin liittyvä, niin ehdottomasti ei kannata. Töitä alalla tietysti on paljon, että työttömänä ei tarvitse olla.
Ihmetyttää nämä alapeukut. Varmaan moni tähän vastannut omaa itseni tavoin paljon kokemusta kyseisestä alasta. Olen nähnyt niin monta masentunutta ja stressaantunutta, jopa työkyvyttömyyseläkkeelle päätyneitä työkavereissa. Itse olen vielä työkykyinen, kun vaihdoin toisenlaiseen työhön, jossa on enemmän mahdollisuuksia vaikuttaa omaan työhön, parempi palkka ja voin toteuttaa niitä asioita, joiden vuoksi alun perin halusin alalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmetyttää nämä alapeukut. Varmaan moni tähän vastannut omaa itseni tavoin paljon kokemusta kyseisestä alasta. Olen nähnyt niin monta masentunutta ja stressaantunutta, jopa työkyvyttömyyseläkkeelle päätyneitä työkavereissa. Itse olen vielä työkykyinen, kun vaihdoin toisenlaiseen työhön, jossa on enemmän mahdollisuuksia vaikuttaa omaan työhön, parempi palkka ja voin toteuttaa niitä asioita, joiden vuoksi alun perin halusin alalle.
Koska laverrat paskaa. Palkka on loistava typerästä työstä, jossa ei tarvitse osata käyttäytyä, käyttää pienintäkään älynystyrää ja vastuuta ei ole lainkaan.
Sossukin voi tehdä hyvin erilaisia hommia. Voi olla töissä vanhuspuolella, terveyskeskuksessa, adoptiopuolella, järjestöissä. Voit päästä hallinnollisiin töihin, jos valitset hyvät sivuaineet. Tai voit opettaa, jos teet pedagogiset. Omat ongelmat tuovat vain syvyyttä ihmissuhdetyössä. Ehdottomasti kannattaa kouluttautua alalle, jolla on paljon työtä.
Vierailija kirjoitti:
Älä missään nimessä. Sitä työtä on vaikeaa kestää täysin terveidenkin. Monet on stressin vuoksi sairaslomalla. Et tule kestämään tätä alaa, etsi itsellesi kevyempi työ...
Eivät he ole terveitä,jos ovat stressin vuoksi sairauslomalla. Joku joka on kärsinyt mt-ongelmista joskus,kuntoutunut hyvin ja käynyt pitkän terapian voi olla VAHVEMPI ja joustavampi kuin joku lähtökohtaisesti terve.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät he ole terveitä,jos ovat stressin vuoksi sairauslomalla. Joku joka on kärsinyt mt-ongelmista joskus,kuntoutunut hyvin ja käynyt pitkän terapian voi olla VAHVEMPI ja joustavampi kuin joku lähtökohtaisesti terve.
Ja jotkut ovat myös taipuvaisempia stressaantumaan työssä, oli se sitten mitä hyvänsä. On kuitenkin monia, jotka ovat tehneet lasu-työtä vuosikymmeniä ilman stressilomia, eli kyse ei ole pelkästään työn ominaisuuksista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja jotkut ovat myös taipuvaisempia stressaantumaan työssä, oli se sitten mitä hyvänsä. On kuitenkin monia, jotka ovat tehneet lasu-työtä vuosikymmeniä ilman stressilomia, eli kyse ei ole pelkästään työn ominaisuuksista.
Tottahan tuokin on, ei mullakaan ole ollut burn outia, mutta kyllä sitä tällä alalla on keskimääräistä enemmän. Riippuu tietty työpaikasta ja alueesta, itse olen pk-seudulla, jossa tunnetusti paljon henkilöstövajausta ym. Kaikki pakenevat, jos pystyvät....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottahan tuokin on, ei mullakaan ole ollut burn outia, mutta kyllä sitä tällä alalla on keskimääräistä enemmän. Riippuu tietty työpaikasta ja alueesta, itse olen pk-seudulla, jossa tunnetusti paljon henkilöstövajausta ym. Kaikki pakenevat, jos pystyvät....
Johtuu yksinkertaisesti vain siitä että se on mahdollista. Kukaan ei kanna vastuuta mistään ja kaikki luistaa juuri niin paljon kuin pystyvät.
Minkähän takia opiskelupaikkoja ei lisätä, kun virkoja on täyttämättä vaikka kuinka paljon? Jossain näin jopa työpaikkailmoituksen, jossa avoimen yliopiston opinnot riittivät paikan saamiseen. Aika epätoivoista...
Tuntuu että Kaikki sossut on mt tapauksia..!
Aika monella on ollut mielenterveysongelmia jossain vaiheessa elämäänsä. Eivät ne ole yksiselitteisesti este työskennellä sossuna. Jos koet, että ala kiinnostaa ja olet nykyään tasapainossa, niin aivan hyvin.
Työllistymismahdollisuuksia on monia sen lastensuojelun lisäksi. Lastensuojelusta nyt ei muutenkaan kannata aloittaa. Sairaaloissa, erilaisissa projekteissa, mielenterveystoimistoissa ym. työskentelee sosiaalityöntekijöitä. Nuo paikat eivät myöskään ole sieltä raskaimmasta päästä. Vaihtoehtoja on.